Jump to content
MAINOS

Alan julkista Internet-rekisteriä vastustava adressi luovutettu eduskuntaan


OldOne

Recommended Posts

Onneksi hoitajat läpi Suomen ovat aktivoituneet ja herkemmin korottavat nyt ääntään, vaikka ei tässä mitään vallankumousta haetakkaan.

Hoitajien vallankumous. Hm, miksi ei?

Vallankumousta kannatetaan! irtisanoudutaan kaikki, ilman liittoa niin se on ihan laillista. Työstään voi irtisanoutua ihan vapaasti. Töitähän riittää, sitä huoltahan ei ole  :D

tai jotain muuta raflaavaa. Mukana olen heti!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Onneksi hoitajat läpi Suomen ovat aktivoituneet ja herkemmin korottavat nyt ääntään, vaikka ei tässä mitään vallankumousta haetakkaan.

Hoitajien vallankumous. Hm, miksi ei?

Vallankumousta kannatetaan! irtisanoudutaan kaikki, ilman liittoa niin se on ihan laillista. Työstään voi irtisanoutua ihan vapaasti. Töitähän riittää, sitä huoltahan ei ole  ;D

tai jotain muuta raflaavaa. Mukana olen heti!

Minä olisin valmis laittamaan TEO:lle kirjeen, jossa pyydän poistamaan ammatinharjoittamisoikeuttani siitä päivästä alkaen, jolloin nettirekisteri alkaa toimimaan. (Töitä riittäisi sen jälkeenkin, esim. vanhainkoteihin ja päiväkoteihin jne voi tehdä keikkaa ihan pelkkänä hoitajana, palkka on toki silloin vähän pienempi mutta olen valmis tinkimään rahasta varjellakseni yksityisyyttäni.) Ja jos muutama muu olisi valmis samaan temppuun, voisi se oikeasti vaikuttaakin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lyhyesti todettuna, meidät on lähtökohtaisesti suojattu anonyymeiltä tiedustelijoilta.

Rekisteriin tallennettujen tietojen suojaus: kulunvalvonta, käyttöoikeudet,

salasana sekä käyttäjien rekisteröinti. Lähde: TEO:n rekisterisreloste.

On hyvä, että nyt ollaan tarkkana ja nostetaan meteliä, sillä joskus lainsäätäjiltä unohtuu, mitä on tullut säädettyä. Eikä sen nettijulkistamisen jälkeen ole mitenkään epätodennäköistä, etteikö joskus laajennettaisi sitä tietomäärää, mitä yksittäisestä hoitajasta voi saada.

Lisäksi hyvä näkökulma on se, että jos itse joskus kärsii hoitovirheestä, niin minkä verran voi olla merkitystä sillä, että oli itse vastuussa ammattihenkilön esim. leikkausluvan tarkistamisessa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lisäksi hyvä näkökulma on se, että jos itse joskus kärsii hoitovirheestä, niin minkä verran voi olla merkitystä sillä, että oli itse vastuussa ammattihenkilön esim. leikkausluvan tarkistamisessa.

-Oletko oikeasti sitä mieltä, ettei kukaan muu, virheen sattuessa, ottaisi tästä selvää?

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lisäksi hyvä näkökulma on se, että jos itse joskus kärsii hoitovirheestä, niin minkä verran voi olla merkitystä sillä, että oli itse vastuussa ammattihenkilön esim. leikkausluvan tarkistamisessa.

-Oletko oikeasti sitä mieltä, ettei kukaan muu, virheen sattuessa, ottaisi tästä selvää?

Tuota Torvisielun esittämään näkökulmaa en ainakaan minä ollut aiemmin tullut ajatelleeksikaan - hyvä pointti! Vaikka pätevyydn tarkistaminen ensisijaisesti ja virallisesti kuuluukin esim. työnantajalle tms taholle, niin voin hyvin kuvitella että tämäkin kortti pelataan joskus vastuukäsittelyissä. Etenkin yksityisellä puolella; "mitäs et tehnyt velvollisuuttasi ja nuuskinut netistä kaikkea mahdollista!" Siinähän esim. se netitön ja tietoteknistaidoton mummukka on ihmeissään...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko tietoa, voiko ne laittaa nimeä, syntymäaikaa, tai muuta nettiin jos on turvakielto päällä ? Minulla on oman hoitotyön takia voimassa oleva turvakielto nyt, ja aika monta vuotta eteenpäin.... Alana oikeuspsykiatria.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko tietoa, voiko ne laittaa nimeä, syntymäaikaa, tai muuta nettiin jos on turvakielto päällä ? Minulla on oman hoitotyön takia voimassa oleva turvakielto nyt, ja aika monta vuotta eteenpäin.... Alana oikeuspsykiatria.

Suunnitelmassa on syntymävuosi, ei syntymäaikaa.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko tietoa, voiko ne laittaa nimeä, syntymäaikaa, tai muuta nettiin jos on turvakielto päällä ? Minulla on oman hoitotyön takia voimassa oleva turvakielto nyt, ja aika monta vuotta eteenpäin.... Alana oikeuspsykiatria.

Listaan tuon ensimmäisen aloitteen mukaan olisivat tulleet kaikki hoitajat/lääkärit. Myös nekin, jotka ovat joskus hoitsuiksi valmistuneet, mutta eivät päiväkään sitä työtä tehneet (näitäkin on).

Teemun blogi

Ei taistelua ilman yhteistä rintamaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

TEO:n vastaus minulle. Heillä on ruuhkaa...

Hei,

anteeksi vastauksen viipyminen; postilaatikkomme on pahasti ruuhkautunut.

Kysymyshän ei ole julkisesta rekisteristä vaan tietopalvelusta, jonka kautta

saisi nimellä kysymällä tietää henkilön ammattipätevyyden ja sen mahd.

rajoitukset sekä syntymäajan. Rekisteri olisi edelleen TEOssa ja erittäin

tarkoin tietosuojattu.

Ammattioikeuksien poistamista voi hakea Terveydenhuollon

ammattihenkilölautakunnalata TEOn osoitteella.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

minua ei nyt muuten järin kauhean kamalasti tämä rekisteri hetkauta mutta se syntymävuosijuttu joo :< ei olis kivaa, jos kaikki esim.potilaatkin pystyis netistä katsomaan ikäni.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En ylipäätään ymmärrä, miksi naapurilla, vihamiehellä, hoitajasta esim. seksuaalisessa mielessä kiinnostuneella, vaikka jonkin saman ammattiin liittymättömän harrastuksen harrastajalla tms. pitää olla mahdollisuus penkoa nimitiedot kokonaisuudessaan, ikä tai ylipäätään ammatti.

Ei ammatinkaan tule olla julkisesti saatavana netissä. Ikä on ammattitaitoon liittymätön asia, helpottaa tietysti yksilön tunnistamisessa ja estää samannimisenä esiintymistä.

Edit: Kiittää kun asiaa on viety eteenpäin.

Tuosta TEO:n kommentista voisi päätellä, että turvakiellosta huolimatta nimi (JA SYNTYMÄAIKA!!!huh.gif? VIELÄ ERI ASIA KUIN IKÄ!!!) löytyisi rekisteristä. Ei hyvä, koska nimi ja syntymäaika on jo paljon tietoa, jonka yhdistämällä muuhun tietoon saa taas lisää tietoa ihmisestä. Jos ihminen on hakenut turvakieltoa jostain muusta syystä kuin ammatin vuoksi, rekisteristä saa tietää ainakin ammatin - ei kun pienellä ja isolla paikkakunnalla hakemaan henkilöä hoitoalan paikoista... Kai sitä pitää taas jonkun päästä hengestään, ennenkuin tietosuojaa aletaan miettimään.

Osalla ihmisistä noilla tiedoilla voi yksilöidä nopeasti myös osoite- ja puhelintiedot erittäin tarkasti. Toisin sanoen, meillä on kohta hoitohenkilökunta, joka joutuu piilottamaan osoitteet, puhelinnumerot, ajoneuvon rekisterinumerot sun muut salaisiksi, ja jotta suoja olisi aukotonta, myös klikkaamaan sieltä sukututkimus- ja matrikkeliluovutuskiellot. Tai hakemaan suoraan turvakieltoa... Mikä aiheuttaa sekin joskus melkoisia ongelmia siviilielämässä - ihan pelkästään salainen puhelinnumerokin on välillä ongelma, jotkut tutut eivät enää jaksa vastata "tuntematon numero" -puheluihin, usein on puhelinmyyjää tai vastaavaa.

Mitähän tuo palveluun rekisteröityminen oikeasti tarkoittaisi? IP-osoitteen tallentaminen ja nimen kirjoittaminen ennen rekisteröitymistä? Toimivan sähköpostiosoitteen tarkastamista? Kaikki nuo pystyy kiertämään. Sähköisen henkilökortin tai pankkitunnusten käyttö henkilöllisyyden varmistamisessa on ainoa suhteellisen varma keino.

Ainoa ihmisen oikeasti yksilöivä tieto on koko sosiaaliturvatunnus. Sen saaminen "rekisteröinnin vaativasta" nettipalvelusta olisi erittäin vaarallinen toimenpide. Henkilötunnuksella pystyy tekemään käsittämättömän paljon kaikenlaista haittaa.

Ja hupaisinta kyllä, tuo rekisteri ikävimmillään luo keinon käyttää systeemiä hyväksi. Sieltä kun voi poimia todellisiä identiteettejä, ja kopioida niitä sitten omiin tarpeisiinsa. Siinä missä lääkäreiden tietoja käytetään reseptiväärennöksiin, niin mikäs estää puoskaria omimasta suunnilleen oman nimensä mukaisen hoitajan nimen ja sanomaan, että käy vaan rekisteristä tarkastamasta. Harva sen puoskarin henkilöllisyystodistusta alkaa vaatimaan.

Mutta TEO (Terveydenhuollon oikeusmurhakeskus?) tuossa sähköpostiviestissään antoi myös ymmärtää, että onhan hoitajalla (ja lääkärillä) myös poistaa ammatinharjoittamisoikeutensa ja vaihtaa alaa. Että ihan ilman oikeuksia ei olla.

Aika jännä, että jotain ammattiryhmää ajetaan välillisesti hakemaan intimiteettisuojaa, käytännössä joillain yksilöillä tarkoittaa jopa turvakieltoa.

Potilaalla on oikeus tarkastaa, onko häntä hoitanut koulutuksen saanut henkilö, mutta sen voi toteuttaa siten, että sairaalasta (tai TEO:lta) pyydetään selvitys, kuka hoitaja/lääkäri hoito poliklinikalla/osastolla, ja vastineessa voidaan laittaa nimet ja koulutukset. Jos ihminen toimii "puoskarina", niin hänellä olkoon velvoite esittää pyydettäessä luotettava todistus ammattitutkinnostaan. Nyt valvonta ulkoistetaan siten, että asiakas itse penkoo hoitajan/lääkärin yksilöivät tiedot, tarkastaa julkisesta ja avoimesta luettelosta tiedot, eikä TEO:n tarvitse tehdä mitään - paitsi läntätä valtavan ihmisjoukon ammatti- ja henkilötietoja nettiin.

Ylipäätään outoa, että asiakas itse joutuu valvomaan, onko esim. terveyskeskuksessa toimiva lääkäri koulutettu vai ei. Terveydenhuollon ongelmien ratkaisuhan tuntuu olevan laittaa 1) henkilökunta luupin alle 2) vaatia siltä lisää tehokkuutta ja joustoja 3) ongelmatapauksissa selvittää yksittäisen työntekijän toimintaa.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

minua ei nyt muuten järin kauhean kamalasti tämä rekisteri hetkauta mutta se syntymävuosijuttu joo :< ei olis kivaa, jos kaikki esim.potilaatkin pystyis netistä katsomaan ikäni.

Tuskinpa kukaan sinne menee yksinomaan siun ikää kattomaan  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Saatuani työ(kyvyttömyys)eläkepäätökseni Kuntien etc. instanssilta lähetin TEO:oon kirjeessä pyynnön, että poistavat nimeni rekisteristään. Perusteluna työeläkkeellejääminen ja että en halua nimeäni nettirekisteriin. Loppukaneettina tietysti mainitsin, että jos Tehy-laki joskus otettaisiin käyttöön, en haluaisi eläkeläisenä palata työhön Lääninhallituksen virkailijan tai poliisiviranomaisen saattelemana. Sain vastauksen, jossa todettiin, että N.N. on pyytänyt poistamaan hänen oikeutensa harjoittaa terv.huollon ammattia jne. Kertoo jäävänsä eläkkeelle eikä halua nimeään julkaistavan Internet-pohjaisessa ammattihenkilöiden keskusrekisterissä.

Ratkaisu: TEO poistaa N.N.:n omasta pyynnöstä toistaiseksi sekä hänen oikeutensa harjoittaa shg:n ammattia että käyttää hh:n ammattinimikettä. Perustelut edelleen omasta pyynnöstä jne.

Ymmärtääkseni jättivät veräjän auki, että jos kaduttaa, vois kohtalaisen helposti perua!? Itse en voi perua koska kädet eivät enää toimi kunnolla.

Varmaan muutkin ovat miettineet...

joka toiselle kuoppaa kaivaa jokatoiselle ei

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...