Jump to content
MAINOS

Hankala labra


Saraldo

Recommended Posts

Puhun nyt omasta kokemuksestani... Joudun päivittäin ottamaan yhteyttä sairaanhoidon eri tahoihin: osastoihin, poliklinikoihin, toisiin labroihin jne. Osastoille/poliklinikoille joudun ilmoittamaan, että siellä on joku pyytänyt potilaasta väärän pyynnön (ts. sellaista ei ole olemassakaan, se on joku tiedenäyte tms), voitteko tehdä uuden pyynnön. Tai jos osasto on itse ottanut näytteen, se on otettu väärään putkeen, ei voi määrittää. Tai putkessa on kaksi viikkoa vanha päiväys, koska näyte on oikeasti otettu. Muihin labroihin tulee soitettua siksi, että meille lähetetty näytemäärä ei riitä, pitää pyytää uusi näyte. Tai soitamme analysoivaan labraan, joka sijaitsee toisessa kaupungissa, että mikä on minimimäärä, kun näytettä on niukasti. Syitä soitella on paljon ja usein tulee sellainen olo, että labraa pidetään hankalana, kun sille ei mikään kelpaa ja aina on jotain valittamista  ;). Miten te olette kokeneet asian? Joudutteko paljon soittelemaan perään?

Lisäksi olen huomannut, että mitä pienempään yksikköön soitan, sitä mukavamman vastaanoton saan. Soittaessani jonnekin periferian näyttenottoyksikköön (joka käsittää yhden ihmisen), saan tosi ystävällistä palvelua ja asia hoituu heti. ja kun soitan ison sairaanhoitopiirin isoon labraan, on asiointi välillä tosi kurjaa. Kerrankin minulle sanottiin, kun kysyin näitä minimimääriä, että "kuule, mulla menee koko päivä tällaisiin puheluihin, koska sä luulet, että pääsen tekemään töitähuh.gif" Ja me kuitenkin maksamme siitä, että nämä näytteet lähetetään sinne tehtäväksi...  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Polisihteerinä olen labran kanssa ollut hyvinkin paljon tekemisissä. Hyvässä ja pahassa  ;)

Mutta suurin ongelma mulla on et saan pyydettyä oikeat labrat. Olen endopolilla ja lääkärit pyytää mitä ihmeellisimpiä tutkimuksia. Mielummin itse olen soittanut labraan ja kysynyt onko tälläistä tutkimusta tilata tai onko sitä edes olemassa? Jotkut vaan on vastannut siihen tyyliin et toista kertaa toivon etten joutuisi sinne soittaa...

Pahin moka siltä saralta taitaa olla et tilasin sikiöveret n60 vuotiaasta miehestä!  ;)

Tais sivuta aihetta mut labra väestä löytyy ihan jees tyyppejä ja ei niin jees...

U-syto ja bta:n kanssa on meitin polilla ollut suurimmat kiistat? Yks sanoo yhtä toinen toista ja potilas kintut ristissä on vieressä seissyt...

Mut jokaisella polilla osastolla ja labrassa on kiire ja jos puhelin soi väärään aikaan vastaus saattaa olla hiukan veemäinen  :D

Ja jotkut ihmiset on syntyneet vaan k...otsassa.....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se on ihan totta, että epäystävällisiä ihmisiä löytyy joka paikasta. Mutta eniten olen hämmästynyt siitä, että labratutkimuksiin liittyviin sääntöihin (kuten näihin minimimääriin, oikeisiin putkiin jne) suhtaudutaan joskus niin välinpitämättömästi. Sama se , miten ja millainen näyte on otettu, kunhan on jotain. Ja niitä pyyntöjä ei tosiaan ole aina kovin helppo tehdä. Lääkäri käskee tilaamaan vaikka virukset, ja hoitajat sitten joutuvat pähkäilemään, että mitä viruksia, mistä otetaan, vasta-aineet vai osoitukset... Ja kun niitä vaihtoehtoja on niin hurjasti! Mutta silloin kannattaisi ottaa yhteyttä labraan tai sitten käskeä lääkärin selvittämään itse, mitä oikein tahtoo. Mutta itse en tykkää sellaisesta, kun kerran osastolla kuulin. Hoitajat miettivät, että mitä he oikein tilaisivat. Sitten yksi sanoi, että "otetaan nyt joku vaan tosta, kyllä labra sen sitten selvittää". Niin... labrassahan on aina sellaista ylimääräistä aikaa...  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen vuodeosastolla töissä ja joskus joudun pähkäilemään labratilausten kanssa. Lääkäri määrä jotain, koe xx, ja etsin järjestelmästä sitä tutkimusta ja törmään moniin vaihto-ehtoihin esim. seerumi/plasma jne. Jos lääkäri on läsnä, kysäsen mikä näistä on oikea ja monasti lääkrikään ei ole ihan selvillä minkä tahtoo.

Sitten joskus pistän lonkalta minusta sopivimman vaihtoehdon.  Erikoisimmista labroista en edes tiedä mitä tutkitaan.. :)

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla on labrasta vain positiivisia kokemuksia. Aina jos on jotain epäselvää, niin olen pirauttanut ja aina olen ystävällisen vastauksen saanut.

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Asiaa voi katsoa myös toiselta kantilta. Itse olen töissä osastolla, jossa labra käy useita kertoja päivän aikana ottamassa näytteitä, ajoittain on myös kantasolupalautuksia ja sternaaleja. Yleensä saamme hyvää palvelua, mutta ajoittain sitten ei.

Tiedän että pyytämämme tutkimukset ovat ajoittain hankalia ja ettei niitä aina edes löydy sairaalamme laboratoriotutkimus-kirjasta. Usein joudummekin ottamaan puhelinkonsultaatiota labraan päin. Lähes aina on jotain saatu keksittyä, vaikka sitten soittamalla Helsinkiin.

Ongelmana tuntuvat olevan näytteet jotka pitäisi ottaa välittömästi tai mahd. pian (esim. sepsishälytys). Se ainainen maanittelu puhelimessa ja pahimmillaan joudut soittamaan pariinkin otteeseen perään. Tiedän että labrassa on muutakin tekemistä kuin se pelkkä näytteiden ottaminen ja ettemme ole ainoa osasto talossa. Mahdollisuuksien mukaan pyrimme tietysti ottamaan esim. veriviljelyitä itsekin, mutta kun suonitilanteet ovat yleensä huonoja ei sitä viimeistä hentoa suonta viitsisi lähteä taitamattomuuttaan puhkomaan.

Ajoittain toivoisi lisää kummunikaatiota labran ja hoitajien välillä. Jos potilas ei ole paikalla sanotaan jollekin hoitajalle, ettei näytteitä ole saatu eikä vain laiteta vastauksiin "näytettä ei saatu, potilas ei paikalla". Tai jos ei ole onnistunut saamaan näytettä ja joku toinen on tulossa yrittämään myöhemmin, voisi siitäkin mainita. Emme me arvostele kenenkään taitoja, mutta k.o. tieto voisi olla tärkeä potilaan hoidon suunnitelun kannalta.

Hankaluutta aiheuttavat myös potilaat jotka tulevat kotoa näytteiden oton kautta osastolle. Joskus he tuovat mukanaan valmiiksi kerätyn vuorokausivirtsan. Ei ole yksi eikä kaksikaan kertaa kun saamme myöhemmin soiton, jossa ilmoitetaan että tutkimusta ei voida tehdä kun virtsamäärä puuttuu. Me emme siis ole kyseistä keräilysaalista edes nähneet.

Haluan kuitenkin korostaa, että yleensä saamme hyvää ja asiallista palvelua. Aina kuitenkin löytyy parantamisen varaa.

Pahoittelen avautumistani.

"Mutta tohtori..." "Hoitaja on vaiti ja tekee työnsä!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pääsääntösesti positiivisia kokemuksia vain labran palveluista... Useamman kerran vuorossaan tehdään yhteistyötä ja ihan muutamaa kertaa lukuunottamatta on ongelmitta menty. Kysyvälle on vastattu niin sanotusti... Välillä miettiikin sitä miten hyvin labra kohtelee, tulevat kun soitetaan ja pyydettäessä tuovat veretkin verikeskuksesta mukanaan (siis jos kiire ja tuntuu ettei kukaan ehdi sinne juoksee), vievät mikrobiologialle näytteitä (siis eri paikassa kun kemian labrat)  :)

Suurin ongelma on käyttöjärjestelmien yhteen sulautuminen, labran pyynnöt kiertää toisesta järjestelmästä labran omaan järjestelmään ja pyyntöjä jää ajoittain roikkumaan matkalle (näyttää lähetettyä mutta pyynnöt ei mene perille) tai sitten vastaukset eivät saavu ajallaan... Niin ja tietty nää pyyntöjen nimet, lääkärit käyttää omia lyhenteitään ja sitten saa aina (siis erikoisempien kohdalla) selvitellä että siis mitä kaikkee sinä siis haluat oikeasti...

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pakkohan mun on tähänkin vastata.

Ihan aluksi, mä oon ite ollut varmaan sekä hankala että tosi ystävällinen, toivottavasti suurimman osan ajasta ystävällinen. Labran työnkuvaan kuuluu olennaisesti myös se asiakaspalvelu ja neuvominen, siitä ei pääse mihinkään. Ja aina pitäisi jaksaa olla ystävällinen, mutta kun ihmisiä ollaan kaikki.

Mä ihan mielelläni autan jos labraan soitetaan ja ollaan jo epätoivoisia kun ei löydetä haluttua tutkimusta tai ymmärretä mitä lääkäri on tarkoittanut, itse asiassa mulla on monia hyviä muistoja tällaisista tilanteista, kun ollaan yhdessä sitten hoitajan kanssa keksitty, että hei joo, tota se lääkäri on varmasti tarkoittanut.

Mutta sitten ne puhelut, kun soitetaan että mites se ja se tutkimus tilataan, kun me ei jakseta katsoa sitä koneelta, kun te niin helposti pääsette ne katsomaan, niin ne ärsyttää. Meillä kun menee ihan sama aika kirjautua sisään omilla tunnuksilla ja sitten avata tutkimusohjekirja sieltä koneelta, ja sitten etsiä se haluttu tutkimus. Pahimmillaan vielä tämä kaikki tapahtuu päivystysaikana, jolloin saatan olla ristaamassa kiirellisiä veriä ja olen yksin labrassa.  Joten saatan olla hiukan kiukkuinen, kun minä teen sellaista, minkä soittaja voisi itse vallan hyvin tehdä.  Ja uskokaa tai älkää, se ei ole yksi tai kaksi puhelua, joihin olen urani aikana vastannut, joissa suoraan sanotaan kun ei me ite viittitä, kun teille on helpompi soittaa..

Mutta pääasiassa yritän olla siis ystävällinen, koska me palvelemme niin osastoja kuin potilaitakin. Ja kuten Annastiina kertoi, niin itsekin olen useasti vienyt veriä, varsinkin jos olen samaan suuntaan menossa, niin soittanut ja kysynyt että otatteko veret nyt, kun olisin tulossa sinnepäin.

Nykyisessä paikassa on ihanaa tyäskennellä, koska työmäärä ja työtahti on inhimillinen. Edellisessä paikassa näin ei valitettavasti ollut, vaan työmäärä oli aivan järkyttävä ja työtahti oli kova.. Nyt kun sieltä on vaihtanut työpaikkaa toistakymmentä ihmistä, niin missään muualla ei ole yhtä kiireistä (tähän vaihtajien joukkoon kuulun siis myös minä). Ja myönnän kyllä, että nyt kun on aikaa, niin paljon ystävällisempää kohtelua saa myös soittajat, koska sitä jaksaa selittää paljon kärsivällisemmin asiaa, kun tietää että tämän puhelun takia ei hommat  tai pahimmillaan se kotiinlähtö viivästy.

Noista kiirellisistä näytteistä, kuulostaa tutulta. Mun mutu-tieto oman kokemuksen perusteella on se, että kiirelliset näytteet haetaan heti jos on hyvä tilanne, että on helposti yksi ihminen joka pystyy lähtemään hakemaan näytettä. Mutta sitten joskus sattuu monta asiaa samaan aikaan, ja valitettavasti se haku viivästyy.

Yksi asia minkä toivoisin kaikkien hoitajien muistavan tai tietävän (tämä koskee lähinnä "rutiini"veriviljelyitä), että potilaalle saa antaa kuumetta alentavaa lääkettä heti kun tarve vaatii, se Panadolin tai Buranan ottaminen ei vaikuta mitenkään sen veriviljelyn tulokseen, eikä potilaan tarvitse odottaa 45 minuuttia että labra tulee ja sitten vasta saa ottaa ne lääkkeet. Kyllähän se (mahdollisen) kuumepiikin syy siellä säilyy, vaikka potilaan lämpöä alennetaan lääkkeillä. Toki aina yritämme ottaa näytteet ajallaan, mutta usein muuten hyväkuntoisen osastopotilaan veriviljely (mahdollisesti kolmas pullopari vuorokauden sisään) ei mene kiireellisyysluokassa ensimmäiseksi (nuo sepsisepäilyt ja ab-hoidon aloittamiset sitten asia ihan erikseen..)

Kommunikaatio olis tosiaan tärkeää puolin ja toisin, itse ilmoitan aina osastollekin jos näytettä ei ole saatu, syystä tai toisesta. Mutta ilmeisesti tätä ei tosiaan kaikki tee. Labran puolesta taas toivoisin parempaa informaatiota esim. aggressiivisista potilaista. Mehän emme tunne osaston potilaita, ja he  vielä nukkuvat usein kun aamuisin heidän luokseen saavumme. Muutaman kerran on oma "intuitio" pelastanut nyrkiltä, kun olen potilaan käytöksestä aistinut että nyt ei kaikki ehkä mene niinkuin toivoisi. Sitten kun menee kansliaan, niin sieltä huolettomasti todetaan että juu, se on ollut kovin agressiivinen viime aikoina, sinne huoneeseen ei kannata yksin mennä.. Siinä vaiheessa on voinut muutama ei-niin-ystävällinen ajatus käydä mielessä.. Pyyntöjen lisätietoihin ei tarvitse kirjata vihainen potilas, jos ei niin halua (eikäs sitä vissiin saiskaan virallisesti tehdä), vaan huomautus vaikka että "kysy kansliasta ennen näytteenottoa" tms.

Parannettavaa on siis kaikilla, mutta toivottavasi yhteistyö sujuisi kaikilta. Sitä ei saisi kiireen antaa vaikuttaa, mutta ihmisiä ollaan kaikki, ja joskus ei tuo vain onnistu. Mutta minä ainakin yritän olla siellä puhelimen päässä ystävällisempi tästä lähtien (kunhan palaan töihin..)  ;D

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...