Jump to content
MAINOS

Hoitajan ammatti - ah, mikä unelma!


gettiz

Recommended Posts

Tervetuloa ammattiin, joka ei kuntien tuottavuuslaskelmissa näy! Samalla kun tähän ammattiin valmistut, myyt myös sielusi. Hoitaja ei saa koskaan olla rauhassa, sukulaiset ja puolitututkin kuvittelevat että hoitaja = lääkäri, ja ovella vilisee mummoa esittelemässä takamuksen ihottumaansa. Ellei muuta, niin kummin kaiman serkun täti onkii puhelinnumerosi selville ja soittelee lääkärikäynnin jälkeen kertoen mitä siellä nyt on sanottu - tarkistaakseen että arvoisa hoitaja on samaa mieltä.

Varauduthan myös siihen, että olet töissä kesät, talvet, joulut, juhannukset ja uudetvuodet. Ei mene kauaa, kun tuttavasi kyllästyvät pyytämään sinua mihinkään, kun aina olet töissä. Ellet omassa työvuorossasi, niin joustamassa ja tekemässä pitkää päivää kolleegan sairastuttua ja sijaisten ollessa kiven alla. Mutta ei hätää, tästähän maksetaan niin kivasti (NOT!).

Potilaat ovat kivoja ja vaivattomia, kunhan ne nukkuvat tai eivät ylety soittokelloon. Tokihan hoitajan ammattiin kuuluu myös nyrkkeilysäkkinä oleminen ja koska suurella todennäköisyydellä olet nainen, myös kourituksi tuleminen (persus, rinnat) ns. kuuluu ammattiin. Siinä sivussa sinua sitten myös h*oritellaan ja haukutaan. Ah, eikös olekin kivaa!

Ja omaiset, ne vasta mukavia onkin! Nykyään jopa monella vanhuksella on osastolla oma kännykkä, josta he soittavat omaiselleen heti jos välipala on 5 minuuttia myöhässä (ruokaahan sairaalassa ei juurikaan saa: vain viisi ateriaa päivässä!) tai leipä on vääränväristä. Sitten seuraavaksi joku mukava omainen onkin tulossa puhelinlinjoja pitkin kun "meidän Marttaa pidetään nälässä". Ah, ajoittain huutaminen alkaa jo kun ehtii luurin nostaa: mitä sitä suotta kyselemään kuka vastaa puhelimeen, samaa kelvotonta hoitajamassaa ne kaikki siellä on. Ja kansliassa ne istuu kuitenkin, kahvilla. Tai surffaamassa netissä. Ei ne hoitajat koskaan mitään hyödyllistä tee! (Huolimatta siitä, että osastolla on 40 potilasta, niin kyllä MEIDÄN MARTAN pitäisi päästä suihkuun joka päivä ja ulos ja kauppaan ja torille...)

Joo, täällä siis väsynyt ja uupunut yökkö. Joka oikeastaan nauttii työstään, vaikka purnaakin joskus. Älkääkä siis ottako tätä täysin vakavasti, kiitos.

Isona minusta tulee kasanukkuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Riistohan alkaa jo koulussa. Moneenko ammattiin pitää käydä n. 9 kk palkattomia harjotteluja :).

Älä ylpeile sillä, ettet ole koskaan kaatunut vaan sillä, että olet aina noussut ylös.- Joseph Campbell-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Riistohan alkaa jo koulussa. Moneenko ammattiin pitää käydä n. 9 kk palkattomia harjotteluja :).

..paitsi, jos opiskelee oppisopimuksella. Silloin maksetaan jopa ruokarahaa ja matkat teoriatunneille - niille tosi harvoille, eikä nekään ole pakollisia...

Mut noihan se just on kuten gettiz kuvaa. Voisko olla potilaiden kohdalla sellaista samanlaista vaihtosysteemiä kuin vaihto-oppilailla? Lähetettäis tuommoiset "Martat" Tanskaan, kun ah! - siellä on NIIN hyvä vanhustenhoito, jota ihan Suomesta asti käydään ihmettelemässä...  Me ollaan täällä totuttu niin hyvää - tai ainakin jotkut..

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Heh heh.. Niin totta niin totta =)  Meillä psykalla potilaat nurisee keskenään kun ei lääkkeet toimi, hoitajat ei osaa hoitaa eikä lääkärit välitä. Ja kuitenkaan ei itse olla valmiita tekemään mitään vaan kaikki pitäisi kuin taikaiskusta parantua kun saa vaan nappia huuleen...

- Ei tarinoita vuodet vaihda, ne vaihtaa vain kertojat -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

potilaat nurisee keskenään kun ei lääkkeet toimi, hoitajat ei osaa hoitaa eikä lääkärit välitä. Ja kuitenkaan ei itse olla valmiita tekemään mitään vaan kaikki pitäisi kuin taikaiskusta parantua kun saa vaan nappia huuleen...

Se on tämä ajan henki, että kaikki pitää saada mahdollisimman helpolla - ja mielellään heti - siis ainakin mulle, muista viis. Ihmiset nurisee ja valittaa valittamistaan joka ikisestä asiasta, mutta eivät katso peiliin ja mieti, että mitäs peilistä katsova tyyppi itse tekee asioiden eteen  angry.png

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toisaalta:

kyllä varsinkin ne työajat on tiedossa jo koulutukseen haettaessa. Tuskin kukaan kuvittelee, että esim. kirurgisella vuodeosastolla potilaita hoidetaan vain kahdeksasta neljään (ja kuka sellaista työaikaa haluaisikaan tehdä)!

Tämän päivän henki lienee myös työstään valittaminen - työpaikkaa voi vaihtaa melko helpostikin, jos oma mättää. Vaan onko uudessa vara parempi? Otetaan ilo irti siitä mistä saadaan: mukavista työkavereista, toimivasta moniammatillisesta yhteistyöstä, mielenkiintoisista potilaista ja elämänikäisestä oppimisesta. Samanlaista päivää ei ainkaan meillä ole!

Joskus purnauttaa, mutta tälläisiä ajatuksia minulla tänään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Nightmare74

Meinasin vetästä kahvit väärään kurkkuun kun luin ton blogin! Upealla tavalla huumorilla höystettynä kirjoitettu! Näiden naurujen jälkeen jaksaa taas tovin tehdä töitä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

en tiiä ku ei oo siel kokemusta tuosta työstä..vasta opiskelut nyt syksyllä alotin.. ärsyttää ku kaikki puhuuu (opet) et osastol sit ollaa töissä jnejnejnejne. ku en halua osastolle vaa terveyskeskuksee, esim joku sairaanhoitajan vastaanotto homma tai jotain..tai sit jos osastolle ni joku lasten ja nuorten osasto.. ;) onkoha miul ees mahollisuutta selvitä tosta koulusta ;D:D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

tosi asiaa toi on...vaatimukset on sellaisia mitä omaiset eivät itsekään pystyisi toteuttamaan. Se on helppo pistää mummo laitokseen, kun on oma ura ja lapset..ja sit käydä vinkumassa..

Itsellä tulee vastaan päivittäin ihmisiä, jotka sanovat valittavansa ylemmälle taholle, kun sidokset ei ole

yhtähyvät kun eilen tai jos en vie jaffaa. Tai pidä kädestä ja silittele. Ihmiset on USKOMATTOMIA. Jos tollain käyttäytyis pankissa tai jossain muualla oli kengänkuva takamuksessa. Hoitajia saa mollata, potkia, lyödä, uhkailla..kukaan ei puutu. Ja oikein kysellään vielä palautetta, soitetaan kotio...siis potilaille.

Ei o työrauhaa. Anteeksi että avauduin. Perustakaa adressi..lopeta jo se valittaminen. Kettu kuittaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Riistohan alkaa jo koulussa. Moneenko ammattiin pitää käydä n. 9 kk palkattomia harjotteluja :D.

..paitsi, jos opiskelee oppisopimuksella. Silloin maksetaan jopa ruokarahaa ja matkat teoriatunneille - niille tosi harvoille, eikä nekään ole pakollisia...

Käsittääkseni ei missään voi kouluttautua oppisopimuksella sairaanhoitajaksi.

Älä ylpeile sillä, ettet ole koskaan kaatunut vaan sillä, että olet aina noussut ylös.- Joseph Campbell-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

ei siiten tosiaakan yököllä ollu rankka yö kun vielä jaksoi huumorilla miettiä ammattinsa huonompia ja puolia.Olet alan ihminen henkeen  ja vereen sen näkee verbaalisesta tuuletuksestasi joka tulee samoja miettineille kanssa kollegoille tarpeeseen.Kiitos nauruista jotka kirposivat herkästi värikkäästä kirjoituksestasi.Pidä tämä hyvä harrastus itseäsi lähellä..se sopii sinulle hyvin.

Olen itse lh-opntojeni alussa ja asiakaspalvelusta ja humalaisista minulla on kokemusta 24 v. voin vakuuttaa ettei se paljon eroa tämän hetkisen osaston toiminnasta ja on aivan kuvautesi mukaista.

Kerran entisessä työssäni eräs asiakas oli sammunut tiskille ja menin hänelle ilmoittamaan että , .nyt kotiin kiitos . Johon asiakas tuumasi että, " ei hätää mä jää kuule päättärillä" joten voisinpa todeta ettei ne aina tajuu missä ne on...asiakkaat, asukkaat tahi potilaatkaan:))

VOIMIA KAIKILLE!!!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...