Jump to content
MAINOS

Nykyajan käsitys ja mielikuvat hoitajista?


nukka

Recommended Posts

Elikäs.. Ittellä on pariin otteeseen tullut vastaan tilanteita, joissa ihmiset ovat ihmetelleet ja kyselleet, että ethän  sie voi  noin ajatella/tehdä/käyttäytyä, kun olet ammatiltasi hoitaja. (Ja kyseessä on nimenomaan vapaa-aikaan liittyvät asiat.)

Kovasti siinä sitten olen kyseisille ihmettelijöille yrittänyt selitellä, että hoitaja kyllä olen, mutta samalla inhimillinen ihminen, en virheetön, vaan ihan normaali tavallinen erehdyksiin hairahtuva henkilö.

Tämähän on aikalailla verrattavissa siihen minkälaiset mielikuvat ihmisillä on esim. papeista ja siitä kuinka sitä sitten taivastellaan, kun ihmisille paljastuukin, että siellä ammatin takanahan on ihan tavallinen kuolevainen ja erehtyväinen ihminen.

Ittellä näitä tämmöisiä tilanteita tosiaan on tullut vastaan Mites teillä muilla?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 52
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Onhan niitä paljonkin ollut. Toisaalta on totta että miten voin olla hoitaja, kun en omalla kohdallani lainkaan luota hoitohenkilöstöön tai jossain mieleni sopukoissa en käsitä kaikkia mt-ongelmia.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainakin itse pyrin tekemään kaikkeni romuttaakseni yleiset hoitajiin kohdistuvat oletukset. Kenenkään ei todellakaan tarvitse esittää mitään pyhimystä.

Meidän ammattikunnalla on todella raskas historiallinen rasite, jonka murtamiseksi jokaisen tulisi tehdä parhaansa. Varsinkin nuoria, vasta alalle tulleita pitäisi tukea, etteivät ainakaan he omaksuisi mitään "Florence" roolia.

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse ainakin yritän olla jotain muuta ku "hoitaja"

Tätä nykyään jos joku kysyy ammattia ilmoitan sihteeri vaikka sos.puolen sellainen olen. En todellakaan halua et kaikki naapurit ja kylän miehet ja naiset olisi tietoisia mikä olen ammatiltani.

Yks kaveri vaan jaksaa kaikille hokea et tossa on hoitaja!  :)

Jos olisi jaksua todellakin lähteä koulun penkille vaihtaisin ammatin kokonaan...

n15 vuotta riittää...

Saas nähdä mitä tapahtuu 10 vuoden sisällä  huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onhan sitä kuullut jos minkälaita kommenttia hoitajuudesta, juurikin männä yönä eräs omainen kiukkuisena odottamisesta sanoi minulle, että koska olen hoitaja, niin minun kuuluu palkkani eteen palvella häntä (tuoda evästä aulaan, siis saattajalle, kun hänen omaisensa hoito viivästyä, kun lääkäri oli leikkaamassa AAA:aa. )

Mä siihen tokaisin, että juu, olen kyllä hoitaja, en palvelija ja hoidan täällä potilaita, joten rva/herra on hyvä ja kaivaa kuvetta ja ottaa automaatista munkin. :)

Yleinen ajatusmalli sairaalassa on, että tehtävät on jaettu: lääkäri tekee lääkärin hommat (jotain "pikkujuttuja" on toki hoitajille siirretty vaivihkaa), sihteeri sihteerin hommat (tosin rajoitetusti), laikkari laikkatin hommat (hoitaja tosin tyhjentää mm osan roskiksista, pesee sänkyjä, petaa...) ja sairaanhoitaja kaiken sen lopun, mitä edellä mainitut ammattiryhmät ei osaa/viitsi/halua tehdä. Tämä siis oman sairaanhoitajatyötehtävien lisäksi, luonnollisesti. Ja etenkin ppkl hoitajat tekevät vielä osan osastojen hommista (kropat kylmään, leikkaussalivalmistelut yms..)

Ja kaikkeen tähän on päädytty, kun on vaan hiljaisesti suostuttu vuosien saatossa näin tekemään! Tämän kaiken jälkeen ihmetellään, miksi hoitajista on palveleva ammittiryhmä-käsity... Florencien aika on ohi, ei vaan pidä kaikkeen suostua, ei pankkivirkailijakaan pese pankkisalin lattiaa...

Toinen puoli tässä on, että meitä hoitajia arvostetaan suuresti työmme vaativuuden ja raskauden vuoksi ja tämä arvostus on kasvanut viime vuosina. Ja se on hyvä se. Varmaankin viime syksyn työtaistelun jälkeen saimme hiukan lisää "munaa", sillä uhkauksemme totettamisen estämiseksi valtiovalta oli valmis äärimmäisiin toimenpiteisiin. JOten hyvä me!!

Mä olen sairaanhoitaja ja siinä ammatissa "esiinnyn", haluan olla ylpeä ammatisani ja työstäni, mutta en todellakaan ole mikään Florence.  ;)

Yeah, right! Like I'm going to put that icky thing in my mouth.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä siihen tokaisin, että juu, olen kyllä hoitaja, en palvelija ja hoidan täällä potilaita, joten rva/herra on hyvä ja kaivaa kuvetta ja ottaa automaatista munkin. :)

erittäin hyvin sanottu. itselleni ei ole tullut tollaista tilannetta.. ihmiset varmaan kaartaa mua kaukaa ;)

mutta joo, uskon että tilanne muuttuu kun vanhemman sukupolven hoitajat jäävät vihdoinkin eläkkeelle... meidänkin osastolla on näitä florenceita jotka eivät uskalla sanoa mitään sitä vastaan että tekevät dialyysihoitoja ilmaiseksi. Jos oisin itse dialyysitaitoinen sanoisin suoraan että tohon koneeseen en koske.. mun puolesta saa vaikka lääkäri tai jeesus itse tulla tekee dialyysin, jos mulle ei siitä makseta niin en myöskään tee sitä.

mutta ei.... siellä ne vanhat hoitajat kiltisti niitä pyörittävät ja valittavat miten raskasta se työ on.

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

erittäin hyvin sanottu. itselleni ei ole tullut tollaista tilannetta.. ihmiset varmaan kaartaa mua kaukaa ::)

-Ei kai noita omaisia kuitenkaan siellä leikkurissa hengaile?

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

erittäin hyvin sanottu. itselleni ei ole tullut tollaista tilannetta.. ihmiset varmaan kaartaa mua kaukaa ::)

-Ei kai noita omaisia kuitenkaan siellä leikkurissa hengaile?

oon teholla töissä, siellä niitä kyllä käy :)

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eräällä toisella keskustelupalstalla, jolla käyn usein, kirjoittelee eräs vanha rouva. Usein hän sortuu asiattomuuksiin ja kun metsä vastaa kuten sinne huutaa, hän vetoaa ikäänsä. Vanhuksia ei kuulemma saa kohdella niin (ilmeisesti aina pitäisi olla samaa mieltä). Monesti hän on minuakin moittinut, en kuulemma voi olla vanhuksia hoitamassa jos en häntäkään kunnioita. Ilmeisesti hoitajien kuuluu kunnioittaa kaikkia vanhuksia, vaikka he käyttäytyisivät miten asiattomasti tahansa?

Olen myös luonteeltani melko suorasanainen enkä herkästi alistu pahnan pohjimmaiseksi. Tästäkin olen saanut palautetta, etten voi olla hoitaja koska en ole nöyrä.

Isona minusta tulee kasanukkuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainakin itse pyrin tekemään kaikkeni romuttaakseni yleiset hoitajiin kohdistuvat oletukset.

Onko olemassa mitään yleisiä hoitajiin kohdistuvia oletuksia ja ennakkoluuloja? Itse ainakin olen törmännyt erilaisiin, hyvinkin vastakkaisiin mielikuviin. Perinteisen kiltin sisarhentovalkoinen-mielikuvan lisäksi minulta on kysytty sairaanhoitajien moraalin perään, mieshoitajien seksuaalisesta suuntautumisesta, sitä että osaako hoitajat muuta tehdä kuin valittaa yms. 
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

TK:n käytävällä yksi omainen juuri kehui kuinka on mukavaa, kun miespotilaille on oma pesijä, tarkoittaen miespuolista sh-opiskelijaa  :)

Siinä oli omaisella pullat väärässä kurkussa, kun ko. miekkonen tuli naapurivuoteen luo ja nosti rouvan ylös sanoen: " Lähdetäänkö Kerttu suihkuun?"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ai käytäksä alkoholia vaikka sä oot hoitaja???

Juu, nimenoman samantapaisiin ihmettelyihin ja kummasteluihin ittekkin törmännyt. Hämmästyttävää se, että vielä nykyäänkiin hoitajiin -ja toki moniin muihinkin ammattiryhmiin- liitetään tiettyjä ennakko-odotuksia ja melkeinpä kirjoittamattomia sääntöjä siitä minkälainen pittää olla, ollakseen hyvä hoitaja..

Mukavaa tosin aina päästä näiden ihmettelijöiden käsityksiä oikomaan.

Selvittää, että vaikka hoitaja olenkin, niin silti minultakin löytyy niitä aivan samoja paheita, kuin keltä tahansa muultakin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ai käytäksä alkoholia vaikka sä oot hoitaja??? Tällänen kysymys esitettiin ihan vakavalla naamalla....

Mistä "suuri yleisö" tietää ihmetellä, hoitajan alkoholin käyttöä  >:D ...nääs, jos ei ole töissä flänässä.

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Paras kokemus itellä on kun paikallinen sossupäivystäjän tapainen hemmo soitti 4.40 aamuyöllä ja kysy kun olin vähä pihalla että "ai nukutteko tekin?" ja ihan tosissaan.

Melko yleisenä tunneälyn määritelmänä voidaan pitää tiedon puutetta yhdistettynä kyvyttömyyteen ja siitä johtuvaan haluttomuuteen tehdä loogisia johtopäätöksiä.

Soveltuvin osin voidaan tunneälynä pitää myös sitä, että älyää anoppinsa hautajaisissa olla viheltelemättä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Blondella on platinanvaaleat pitkät hiukset joskus sexysti auki työssäkin (miespotilaat hinkkaa reittään ja katsovat silmät sirrillään, mieslääkäreistä puhumattakaan), rintaliivien pitsi erottuu työtakin alta, ja tietysti mustat pikkarit näkyy myös housujen läpi.

Blonde ei käytä seksisuhteissa kondomia (klamydia, höh, sehän hoituu Zithromaxilla  ;D ), lähialueen ambulanssimiehet on paria lukuunottamatta (hölmöjä kun ei hyvän päälle ymmärrä  :P )  testattu ja hyviksi havaittu, työpaikan miehille Blonde vain katsoo ujosti..

Blondella kieltämättä on nykyaikaisen painoindeksin mukaan reeeeiiiilusti ylipainoa...mutta kun se jakaantuu niin että on ns kurvit kohdillaan...Blonde tästä syystä ei suostu laihduttamaan, on niin hyvä olla tämmöisessä kropassa kun on. Tämä ei estä Blondea saarnaamasta tyyppi kakkosen diabeetikoille vyötärölihavuudesta ja pituuden suhteesta massaan vai miten se oli.

Osuuko kohdalleen käsitys nykyajan hoitajasta?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Osuuko kohdalleen käsitys nykyajan hoitajasta?

Tommosiin en ole törmännyt vielä. Tuskin jaksaisi piristää työpäivää aamurapsan kestoa pidemmälle.

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Blondella on platinanvaaleat pitkät hiukset joskus sexysti auki työssäkin (miespotilaat hinkkaa reittään ja katsovat silmät sirrillään, mieslääkäreistä puhumattakaan), rintaliivien pitsi erottuu työtakin alta, ja tietysti mustat pikkarit näkyy myös housujen läpi.

Blonde ei käytä seksisuhteissa kondomia (klamydia, höh, sehän hoituu Zithromaxilla  ::) ), lähialueen ambulanssimiehet on paria lukuunottamatta (hölmöjä kun ei hyvän päälle ymmärrä  ;) )  testattu ja hyviksi havaittu, työpaikan miehille Blonde vain katsoo ujosti..

Blondella kieltämättä on nykyaikaisen painoindeksin mukaan reeeeiiiilusti ylipainoa...mutta kun se jakaantuu niin että on ns kurvit kohdillaan...Blonde tästä syystä ei suostu laihduttamaan, on niin hyvä olla tämmöisessä kropassa kun on. Tämä ei estä Blondea saarnaamasta tyyppi kakkosen diabeetikoille vyötärölihavuudesta ja pituuden suhteesta massaan vai miten se oli.

Osuuko kohdalleen käsitys nykyajan hoitajasta?

Kyllä mä tiedän muutaman tommosen(kin) hoitsun (siis sinnepäin suurinpiirtein). Sekä nykyajasta että viime vuosituhannelta. Yksi heistä teki "sivubisnestä" yövuoroissa...

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Blondella on platinanvaaleat pitkät hiukset joskus sexysti auki työssäkin (miespotilaat hinkkaa reittään ja katsovat silmät sirrillään, mieslääkäreistä puhumattakaan), rintaliivien pitsi erottuu työtakin alta, ja tietysti mustat pikkarit näkyy myös housujen läpi.

Blonde ei käytä seksisuhteissa kondomia (klamydia, höh, sehän hoituu Zithromaxilla  ::) ), lähialueen ambulanssimiehet on paria lukuunottamatta (hölmöjä kun ei hyvän päälle ymmärrä  ;) )  testattu ja hyviksi havaittu, työpaikan miehille Blonde vain katsoo ujosti..

Blondella kieltämättä on nykyaikaisen painoindeksin mukaan reeeeiiiilusti ylipainoa...mutta kun se jakaantuu niin että on ns kurvit kohdillaan...Blonde tästä syystä ei suostu laihduttamaan, on niin hyvä olla tämmöisessä kropassa kun on. Tämä ei estä Blondea saarnaamasta tyyppi kakkosen diabeetikoille vyötärölihavuudesta ja pituuden suhteesta massaan vai miten se oli.

Osuuko kohdalleen käsitys nykyajan hoitajasta?

Kyllä mä tiedän muutaman tommosen(kin) hoitsun (siis sinnepäin suurinpiirtein). Sekä nykyajasta että viime vuosituhannelta. Yksi heistä teki "sivubisnestä" yövuoroissa...

Jos Johanna Tukiainen olisi hoitaja, niin luultavasti olisi juuri kuvaamasi kaltainen...........
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Blondella on platinanvaaleat pitkät hiukset joskus sexysti auki työssäkin (miespotilaat hinkkaa reittään ja katsovat silmät sirrillään, mieslääkäreistä puhumattakaan), rintaliivien pitsi erottuu työtakin alta, ja tietysti mustat pikkarit näkyy myös housujen läpi.

Blonde ei käytä seksisuhteissa kondomia (klamydia, höh, sehän hoituu Zithromaxilla  ::) ), lähialueen ambulanssimiehet on paria lukuunottamatta (hölmöjä kun ei hyvän päälle ymmärrä  ;) )  testattu ja hyviksi havaittu, työpaikan miehille Blonde vain katsoo ujosti..

Blondella kieltämättä on nykyaikaisen painoindeksin mukaan reeeeiiiilusti ylipainoa...mutta kun se jakaantuu niin että on ns kurvit kohdillaan...Blonde tästä syystä ei suostu laihduttamaan, on niin hyvä olla tämmöisessä kropassa kun on. Tämä ei estä Blondea saarnaamasta tyyppi kakkosen diabeetikoille vyötärölihavuudesta ja pituuden suhteesta massaan vai miten se oli.

Osuuko kohdalleen käsitys nykyajan hoitajasta?

Kyllä mä tiedän muutaman tommosen(kin) hoitsun (siis sinnepäin suurinpiirtein). Sekä nykyajasta että viime vuosituhannelta. Yksi heistä teki "sivubisnestä" yövuoroissa...

Jos Johanna Tukiainen olisi hoitaja, niin luultavasti olisi juuri kuvaamasi kaltainen...........

  :nauraa: Totta ja itseasiassa yksi heistä oli samannäköinen, mutta tumma- ja lyhythiuksinen. Voi, sitä sähellyksen määrää... Jos sattui samaan työvuoroon, niin piti itse olla ihan yltiö asiallinen ettei olisi vahingossakaan yleistetty...

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ai käytäksä alkoholia vaikka sä oot hoitaja??? Tällänen kysymys esitettiin ihan vakavalla naamalla....

Mistä "suuri yleisö" tietää ihmetellä, hoitajan alkoholin käyttöä  :) ...nääs, jos ei ole töissä flänässä.

Pienellä paikkakunnalla tämä kyllä onnistuu. Oma kaverini pyysi minua tuomaan saunasiiderit mukani, koska ei voinut terveydenhoitajana hakea paikallisesta omia juotaviaan...

Kerran oli erehtynyt käymään saunaoluen hakemassa ja seuraavalla viikolla oli saanut asiasta kuulla neuvolakäynneillä.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ai käytäksä alkoholia vaikka sä oot hoitaja??? Tällänen kysymys esitettiin ihan vakavalla naamalla....

Mistä "suuri yleisö" tietää ihmetellä, hoitajan alkoholin käyttöä  ;) ...nääs, jos ei ole töissä flänässä.

Pienellä paikkakunnalla tämä kyllä onnistuu. Oma kaverini pyysi minua tuomaan saunasiiderit mukani, koska ei voinut terveydenhoitajana hakea paikallisesta omia juotaviaan...

Kerran oli erehtynyt käymään saunaoluen hakemassa ja seuraavalla viikolla oli saanut asiasta kuulla neuvolakäynneillä.

No, tosi pienellä juu  :nauraa: - ja olen vähän isommallakin paikkakunnalla pari kertaa ollut samassa yökerhossa kuin pari katkolaista, ja samalla risteilyllä kuin pari potilasta jne. jne.

Mutta sitten olen ollut myös samanaikaisesti baarissa, jossa on innokkaita uusia hoitsuja änkyräkännissä "julistamassa" ammattiaan, kukaan 10 m:n säteellä ei välttynyt kuulemasta... Siitä ne on silloin tienneet...

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tähän keskusteluun täytyy lisätä tälläinen tosi tarina elävästä elämästä, viime "vuosituhannen loppupuolelta" :-X Joopa joo, siis olin vanhainkodissa pienellä paikkakunnalla.  Siellä paikallinen sos.johtaja joka oli silloin meidän pomo, kielsi menemästä paikalliseen pubiin laulamaan karaokea ja ottamaan olutta.. Enpä ole sen jälkeen moista kuullu, paitti sitten isossa sairaalassa sisätautien osastonhoitaja piti puhuttelun nuorelle sairaanhoitaja tytölle joka oli malli ja ollu jossain 7 päivää lehden sivuilla bikini mallina!! Voi kiesus! Siis ihan vielä muutama vuosi taaksepäin! Että tämmöstä, ei ole ihme että ihan tavallisetkin ihmiset yleistävät meidät ja luokittelevat omaan luokkaansa, jotta voivat sitten toimia kuten täälläkin on kirjoitettu.. HUH HUH!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...