Jooge Posted August 25, 2008 Posted August 25, 2008 Jotenkin tuli mieleen vaihtaa lanssihommat tehohommiin. Tosi kiirettä on kesä ollu töissä ja viikon päästä alkaakin sit jo uus duuni. Tulikin tässä sitten mieleen, että oiskohan sitä tarvinnu oikein valmistautua jotenkin teholle siirtymiseen...? Työharkkaa oon teholle tehny vaivaiset 7 viikkoo, se on vielä aika tuoreessa muistissa (kuten muutkin koulujutut). Intoa on. Jotenkin oon tässä vähän sillä asenteella ollu, että kyllä mä siellä sitten ajan kanssa hommat opin, kun vaan avoimella mielellä oon liikenteessä ja selvittelen uusia asioita sitä mukaa kun niitä vastaan tulee. Voi niitä perehdyttäjäparkoja, joita saan piinata 6 viikkoa... ;D Mutta olisiko siis jotain erityistä, mitä kannattaisi vielä kerrata ennen töitten alkua? Ainakin labra-arvot tuli itelle mieleen, ku ne on vähän jo unohduksiin osa joutunu. "Work smart, not hard." Dr. House
pile Posted August 25, 2008 Posted August 25, 2008 Anatomia-ja fysiologia,kaasujen vaihto, vasoaktiiviset lääkkeet ja niiden vahvuuksien laskeminen ug/kg/min(vaikka pumputhan ne kyllä laskee). Rytmintunnistukset. Onhan noita, mutta kyllä ne sitten ajan kanssa tulevat tutuksi. No comments
Ladytakkutukka Posted August 25, 2008 Posted August 25, 2008 Ei tehohoitokaan mitään ydinfysiikkaa ole. Perehdytysaikana ehtii oppia paljon. Ja aina voi kysyä. Jos minäkin olen selvinnyt, niin selviää muutkin ;D Totuus ei pala tulessakaan.
Pernasoppa Posted August 26, 2008 Posted August 26, 2008 Ei tehohoitokaan mitään ydinfysiikkaa ole. Perehdytysaikana ehtii oppia paljon. Ja aina voi kysyä. Jos minäkin olen selvinnyt, niin selviää muutkin :) No ehkä mäkin sit selviän. Ens kuussa pitäis ruveta tehotytöks ilman mitään kokemusta teho-osastolla työskentelystä tai harjoittelusta. Mutta samoja pillejähän siellä on potilailla kuin muuallakin, ja samoja lääkeitä niille menee. Ja joku tauti niillä aina on syy siihen miks ne on siellä. Ei mulle kyllä tullu mieleenkään ennen tätä ketjua että jotenkin pitäis valmistautua, hui! Ehkä pitäis kertailla noita tukipunppuja (IABP, Impella, Berlin Heart, ECMO...) ja muistella mihin reseptoreihin tai syrämen osaa noi mitkäki vasot vaikutti... Mutta Pileä kyl komppaan nois perusjutuissa, mut olettaisin että noi on Joogelle tuttua lanssipuolelta? Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.
Guldan Posted August 26, 2008 Posted August 26, 2008 kaiken oppii kyllä töitä tehdessä. itse aloitin teholla heti valmistumisen jälkeen, enkä mitenkään valmistautunut siihen.. perehdytys oli se 4viikkoa ja silloin kyselin helvetisti.. toivottavasti ei perehdyttäjällä menny hermoja :) I´am Wizard
OldOne Posted August 26, 2008 Posted August 26, 2008 Jotenkin oon tässä vähän sillä asenteella ollu, että kyllä mä siellä sitten ajan kanssa hommat opin, kun vaan avoimella mielellä oon liikenteessä ja selvittelen uusia asioita sitä mukaa kun niitä vastaan tulee. Tuo riittää mainiosti. Turhaan sinä vapaa-aikaa siihen käytät.
kops Posted August 26, 2008 Posted August 26, 2008 Tekemällä oppii. Niinkuin niin monen muunkin asian tällä alalla. Itse lisäisin ehkä vielä tähän listaan bauttiarallaa ne yleisimmät "normaaliarvot" eri mittareista, CVP, PCWP, CO, tuntidiureesi (ml/kg/h), hengitystilavuuksia jne. Tohtorithan ne arvot määrittelee missä yritetään pysyä, ja millä lääkkeillä/nesteillä/säädöillä, mutta hyvähän se on hoitajankin vähän olla kärryillä missä mennään.
Guldan Posted August 27, 2008 Posted August 27, 2008 siis ei todellakaan pidä olla.. voit olla ihan kuutamolla ja ihan varmasti opit työtä tehdessäsi ja tuut sit hiffaamaan mitkä ovat normaaliarvot noille kiiloille, cvp:t, labrat, p/f suhteet yms yms.. kuten jo itse mainitisin niin menin koulupenkin jälkeen teholle ja kyllä pitävät huolen siitä että ymmärrät edes perusasiat ennen kuin joudut yksin tekemään työtä.. I´am Wizard
Jooge Posted August 27, 2008 Author Posted August 27, 2008 Hyvä, että muutkin on siinä ajatuksessa, että etukäteen valmistautuminen on turhaa. :) Sellaisessa ajatuksessa itsekin olin, että kyllä siellä sitten hommat oppii, ku aktiivinen vaan on. Ja perusjutut tietty hanskassa. Kovin on hiljanen muuten tää tehohoito-osio ollu foorumilla! "Work smart, not hard." Dr. House
Vanttera Posted August 27, 2008 Posted August 27, 2008 Menin itse teholle suoraan koulunpenkiltä (11 viikkoa kouluaikana teho-harjoittelua) ja totta on, että hommaan pääsee mukaan ilman suurempaa esipänttäämistä. Tosin, kertaus tehon perusasiosta (juuri nuo lääkkeet ja hemodynaamiset suureet) voi helpottaa perehtymistä huomattavasti kun perehdytyksessä opittua voi yhdistää jo valmiiksi hankittuun pohjatietoon. Kysellä kannattaa perehdytyksen aikana ihan pirusti. Kovin nopeasti ainakin itselleni tuli hetki, jolloin pitikin itsenäisesti vastata potilaasta ja kiireiseen aikaan ihan joka hetki ei ollut vieressä sitä henkilöä, jolta asioita olisi varmistellut. Tsemppiä uuteen työhön, itse ainakin olen pitänyt tehotyöskentelystä kuin hullu puurosta :))
Esa Posted August 27, 2008 Posted August 27, 2008 Toki valmistautuminen on hyvä ja tärkeä asia johon voi valmistautua lukemalla tehohoito-opasta esin siitä saa hyvää kuvaa tehontoiminasta ja erilasista mittausasiosta ja verikaasu analyyteista. Mutta kuten pitää muistaa kukaan ei ole seppä syntyessään vaan nöyrällä asenteella oppimaan ja olla tarkkana kun on peredysjaksolla jolloin voi kysellä rohkeasti siltä joka kouluttaa, sekä lääkäreiltä niilta saa aina hyvää tietoa ja kertovat mielellään ainekin jorvissa kun olin siellä aikoinaan harjoittemassa. ;D Etulinjan mies Kanyloi varjoaan nopeammin.
empty Posted November 17, 2008 Posted November 17, 2008 Lastenteholle olen menossa harjoitteluun piakkoin. Mikä olisi hyvä peruskirja, jonka hankkia ennen harjoittelun alkua? Olen kuullut mm. pediatrisesta tehohoidosta (Ranta ym.toim.) ja sitä olen vakaasti harkinnut.
janzku Posted January 2, 2009 Posted January 2, 2009 Heps, heps! Täälä on kans yks tehohoitajan alku (ei kyllä tunnu siltä, ku nukuin parin tunnin päikkärit ekan työpäivän jälkeen). Tiedän, että palio uutta asiaa on tulossa mutta en oo valmistautunu muuten kun henkisesti ja yrittäny palauttaa mieleen harjottelun teholla. Ajattelin opiskella uutta asiaa sen mukaan, kun tulee vastaan. Saa nähdä kuinka lähtee käyntiin, mutta ainakin vielä oon hyvillä mielin... :)
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.