Jump to content
MAINOS

Härskeimmät labra-arvot


Vieras: motti

Recommended Posts

Tänään kapillaariastrupista pO2 oli 46,2 .. Mutta tietäiskö joku mitä se tarkoittaa, kun mulle ei noi astrupien hapetuspuolen jutut oikein avaudu.

Tarkoittaa sitä, että potilasta on happeutettu oikein isolla kädellä.  ;D

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

No joo, sen mäkin ymmärsin  ;D . Mutta mitä haittaa siitä on, jos CO2 kuitenkin rajoissa.. ? vai onko haittaa?

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No tota mä vähän niinkuin hainkin. Soitin kyllä vastauksen vielä erikseen synnäriin ja sanoin että on vähän turhan korkea arvo..  ;D

Tänks.

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...
  • 2 viikkoa myöhemmin...

Tänään kapillaariastrupista pO2 oli 46,2 .. Mutta tietäiskö joku mitä se tarkoittaa, kun mulle ei noi astrupien hapetuspuolen jutut oikein avaudu. Potilaana synnyttäjä, jota heikotti ja sen vuoksi meni happea vissiin aika reilusti..  Saturaatiokin oli 99,9 joka on aika hyvin kapillaarinäytteeksi  :-X

Sen verran lunttasin, että arteria-astrupissakin tuo hapen suurin arvo saisi olla 13.3 ..

Tulipa mieleen juttu.

Kapillaari naytteessa, verta otettaessa tehdaan reika ihon alle. Siella neula tekee reijan vanuleihin ja artetioleihin ja verta tulee molemmista, hieman enemman arterioleista suuremman paineen vuoksi hapekasta verta arterioleista. Lisaksi iho ja ihonalainen kudos ei kayta paljoa happea, jolloin perifeeristen venuleiden pO2 on surempi kuin keskuslaskimoiden. Taman vuoksi kapillaari naytteen ja arteria naytteen valilla ei valttamatta ole paljoakaan eroa pO2:n suhteen. Tosin voihan kayda niinkin, etta reika tulee hieman suurempaan venuleen/laskimoon ja sielta tulee hieman enemman verta, jolloin pO2 laskee. Arteria nayte on varmin verikaasuanalyysissa.

Lisaa aiheesta - Best Bets (englanniksi)

http://www.bestbets.org/bets/bet.php?id=233

Yksi artikkeli tuli vastaan aiheesta vuodelta 1995 (englanniksi) (ja pari vanhempaa)

http://www.pubmedcentral.nih.gov/pagerender.fcgi?artid=2548437&pageindex=1

A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof was to underestimate the ingenuity of complete fools.

- Douglas Adams

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tänään kapillaariastrupista pO2 oli 46,2 .. Mutta tietäiskö joku mitä se tarkoittaa, kun mulle ei noi astrupien hapetuspuolen jutut oikein avaudu. Potilaana synnyttäjä, jota heikotti ja sen vuoksi meni happea vissiin aika reilusti..  Saturaatiokin oli 99,9 joka on aika hyvin kapillaarinäytteeksi  :-X

Sen verran lunttasin, että arteria-astrupissakin tuo hapen suurin arvo saisi olla 13.3 ..

Tulipa mieleen juttu.

Kapillaari naytteessa, verta otettaessa tehdaan reika ihon alle. Siella neula tekee reijan vanuleihin ja artetioleihin ja verta tulee molemmista, hieman enemman arterioleista suuremman paineen vuoksi hapekasta verta arterioleista. Lisaksi iho ja ihonalainen kudos ei kayta paljoa happea, jolloin perifeeristen venuleiden pO2 on surempi kuin keskuslaskimoiden. Taman vuoksi kapillaari naytteen ja arteria naytteen valilla ei valttamatta ole paljoakaan eroa pO2:n suhteen. Tosin voihan kayda niinkin, etta reika tulee hieman suurempaan venuleen/laskimoon ja sielta tulee hieman enemman verta, jolloin pO2 laskee. Arteria nayte on varmin verikaasuanalyysissa.

Lisaa aiheesta - Best Bets (englanniksi)

http://www.bestbets.org/bets/bet.php?id=233

Yksi artikkeli tuli vastaan aiheesta vuodelta 1995 (englanniksi) (ja pari vanhempaa)

http://www.pubmedcentral.nih.gov/pagerender.fcgi?artid=2548437&pageindex=1

Kyllä munkin mielestä aikuispotilailla tulisi akuutissa vaiheessa suosia tuota arteria-näytettä, siksi labra usein onkin vähän "nuiva" näiden aikuisten kapillaariastruppien kanssa. Lapsilla hyvinkin varteenotettava vaihtoehto kuitenkin hoidon seurannassa näytteenoton helppouden vuoksi.

MaHa, kapillaariastrupissa on myös se yksi iso asia joka vaikuttaa merkittävästi tulokseen, eli kuinka hyvä verenkierto sattuu juuri sillä hetkellä (siis näytteenottohetkellä) olemaan periferiassa. Kylmästä sormenpäästä tai kantapäästä kun ei vaan millään saa pot. tilaa vastavaa tulosta. Eli se lämmitys on kyllä kaiken a ja o. Meillä labrahoitajilla on myös sellainen mutu tieto, että vauvojen pikasokerit näyttää helposti huomattavasti matalampaa arvoa  jos näytteenottokohta on kylmä. Tämän itse perustelisin sillä, että kun raaja on viileä, veri kiertää hitaammin, ja silloin sekä sokerilla että myöskin toki hapella on enemmän aikaa siirtyä sieltä kapillaareista kudoksiin jolloin saadaan virheellisen matalia tuloksia. Mutta tämä kaikki siis vain käytännön mutu-tietoa.

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

B-gluk. 122  :-X

Mun näkemät enkat oli 113, että menit ohi  :)

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 5 kuukautta myöhemmin...

Muutamia mitä on jäänyt mieleen...

pH 6.69

Laktaatti yli 30 (labra pysty analysoimaan tähän asti)

Krea liki 1400

Urea 49,8

CRP 990

Hb 29

Tromb 3

K 8.7

Na 97

Eri potilaita taitavat olla liki kaikki, taustoilla samoin erilaisia tarinoita...

Mitähän näitä nyt muita ois tullut vastaan??

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muutamia mitä on jäänyt mieleen...

Tromb 3

Hei, toihan oon mä!

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

urea 70,8

mietin jo et ollaankohan hoidettu samaa potilasta  8), kun tais olla samaa luokkaa toi urea, mikä just tuli mulla vastaan...ihan järkyttävä!

ja samalla potilaalla sit myös Krea 3000...eihän noilla arvoilla ole kuin yksi tie, eli dialyysihoitojen aloitus HETI, mutta hyvin näytti potilas voivan vielä ainakin toissapäivänä kun kotiin lähdin 8)

se on kyllä kumma miten ihmiset menee ihan hyväkuntoisina peruskokeisiin ja sit sieltä löytyy joku yli 1000 krea...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

s-cea yli 28000 :)

Huono huono ennuste :(

S -CEA- ja S -CA 19-9-määrityksiä käytetään usein yhdessä haima- ja maha-suolistokanavan syövän seurannassa. Erittäin korkea arvo (yli 20 µg/l) viittaa syöpään. Potilailla, joilla on korkea S -CEA pitoisuus, on huonompi prognoosi kuin potilailla, joiden kasvain ei tuota sitä. Jos CEA:ta tuottava kasvain poistetaan kokonaan, seerumin CEA-pitoisuus laskee normaalitasolle ja testiä voidaan käyttää potilaiden hoidon seurannassa

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla tai joskus olla senkka yli 60... hiukan oli kyl heikko olokin :(

Liittyy siis autoimmuunisairauteen et ei ollu ihan lyhyen ajan arvo..

Murphyn laki ruokailusta ensihoitajille: Kaikki hälytykset odottavat kunnes saat ruokalautasen eteesi!

Johtopäätös: onnettomuuksia sattuisi vähemmän jos ensihoitajat eivät koskaan söisi!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

s-cea yli 28000 :(

Huono huono ennuste :)

S -CEA- ja S -CA 19-9-määrityksiä käytetään usein yhdessä haima- ja maha-suolistokanavan syövän seurannassa. Erittäin korkea arvo (yli 20 µg/l) viittaa syöpään. Potilailla, joilla on korkea S -CEA pitoisuus, on huonompi prognoosi kuin potilailla, joiden kasvain ei tuota sitä. Jos CEA:ta tuottava kasvain poistetaan kokonaan, seerumin CEA-pitoisuus laskee normaalitasolle ja testiä voidaan käyttää potilaiden hoidon seurannassa

jep, ei oo potilas enää meidän keskuudessa :( meni ihan muutamassa päivässä...mutta parempi niin, olis voinu tulla ruma ja kipeä loppu, nyt se oli nopea ja "kaunis" jos niin voi sanoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hypotermiapotilaalla pH 7.09 Siinä ei enää oo paljon pelivaraa alemmas..

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hypotermiapotilaalla pH 7.09 Siinä ei enää oo paljon pelivaraa alemmas..

Kyllä mulle on tullut monesti jotain 6.5 tienoilla olevia arvoja vastaan, ja henkiin ovat jääneet tuosta hetkellisestä asidoosistaan.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hypotermiapotilaalla pH 7.09 Siinä ei enää oo paljon pelivaraa alemmas..

Kyllä mulle on tullut monesti jotain 6.5 tienoilla olevia arvoja vastaan, ja henkiin ovat jääneet tuosta hetkellisestä asidoosistaan.

Pikkuisen päälle kuusi (jotain 6.02) taisi olla alin arteria ph. Tosin vastasyntyneistä kyse.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...