Jump to content
MAINOS

Härskeimmät labra-arvot


Vieras: motti

Recommended Posts

En tiedä onko kyseisest aiheest aikasemmin ollut ketjua, korjatkaa jos on.

Kiinnostas tietää millasia härskejä labra-arvoja on osunut eteen potilailta otettuina?

Itselläni tulee mieleen Crp 450, Krea 500, INR 14, Leukkarit 40.

Pistäkääs paremmaksi..ei varmasti montaa vastausta mene ennenkuin noi on lyöty =)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

leuk 397 (leukemia, leukafereesiä alkoivat tekemään)

krea 2010 (uusi myelooma, ER-päätös tehty, aloitettiin dialyysit)

"Mutta tohtori..." "Hoitaja on vaiti ja tekee työnsä!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun muistais kaikki.. Koitetaan  :)

P-Gluk 93 , desimaaleja en muista, tuore diabeetikko + jotain muuta häikkää

P-Trigl 130 , parikymppisellä diabeetikolla joku harvinainen syndrooma

Crp 550 ainakin varmasti, veikkaan että on ollut myös joku kuudensadan ylitys.. Ja tuossa crp:issä vielä se, että nousi parissa tunnissa 370->550 , potilaalla muistaakseni joku paise sisuksissa.

Leukkareissa sellainen reilu 400, joku leukemia oli.

Krea menee kanssa tuonne lähemmäs kahtatuhatta, en valitettavasti muista.

Bilirubiini 590 muistaakseni, en mee vannomaan.

P-Ck  ainakin 20 000

P-K 8,3 , potilas hengissä ihme ja kumma, ei virheellinen tulos, otettu siis kontrollinäyte

tromb 1200, ei muistaakseni ainakaan siihen mennessä mitään diagnoosia.

Hitsi, pitääkin varmaan alkaa ottaan noita huippuarvoja johonkin ylös kun menee takas töihin, vanhassa paikassa olis saanu nopsaan mukavan listan aikaiseksi, uusi paikka on pienempi joten siellä vähempi noita tosi korkeita tuloksia..

Pistetääs myös toista ääripäätä, hb 28, lapsipotilas, kävelevä mutta kalpea, lähti jatkoihin nopeasti leukemia yms epäilynä.

Tota motti, mistä saa INR arvoksi 14, kun ainakin täällä Hussin alueella jos INR on 9.9 se tarkoittaa että veri ei hyydy lainkaan, ja siis tuo on ylin arvo mitä vastataan.. En oo kuullu että tollaista arvoa olis olemassa, täytyy tarkistaa asia..

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

TNI 109 (kyseessä oli AMI  :))

CK yli 100 000, tämä kuultua en omin silmin nähnyt kuin potilaan. Hetken oli köllötellyt..

P-gluk oli "vaan" 81,jotain. Tämähän ei ole mitään tuohon edelliseen sokeriarvoon.

"I mean, how hard can it be?"

- Jeremy Clarkson

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu, oon nähnyt tromb periaatteessa 0, laitettiin kuitenkin 1 vastaukseksi koneelle kun kyllä siellä yksi lasilla oli näkynyt..

Tää ei nyt varsinaisesti oo arvo, mutta oon myös päässyt todistamaan nykypäivänä suht harvinaista tapahtumaa, veriviljelyssä kasvoi meningokokki.. Siihen törmää enää tosi harvoin jos pois luetaan baktiksen työntekijät..

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tota motti, mistä saa INR arvoksi 14, kun ainakin täällä Hussin alueella jos INR on 9.9 se tarkoittaa että veri ei hyydy lainkaan, ja siis tuo on ylin arvo mitä vastataan.. En oo kuullu että tollaista arvoa olis olemassa, täytyy tarkistaa asia..

Kyllä meillä HUS:n alueella 14 on tullut vastauksena. Ja voihan INR olla vaikka yli 20. Kyseinen potilas oli ilmeisesti luullut kivojen pienten punasten tablettien olevan karkkia kun siihen tahtiin Marevania oli syönyt.

INR:stä lisää esim:

http://www.thedrugmonitor.com/inr.html

Ja Marevanista

http://www.terveysportti.fi/terveysportti/pharmaca2.PitkaVersio?p_valmiste_id=4085&p_sessio_id=

Ja mitä sanoit että veri ei hyydy lainkaan jos INR yli 9,9 on puppua. Veressä on muitakin hyytymistekijöitä kuin K-vitamiinista riippuvat (II, VII, IX ja X)

Huslab Marevan hoidosta:

http://huslab.fi/ohjekirjan_liitteet/tkl_ohjeisto/marevan_hoito.html

Hyvää lukemista on myös:

Konakion

http://spc.nam.fi/humspc/k/108197.xml?Template=/html/spctemplate.html

Octaplas

http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/5/43605.shtml

Ja pienin Hb mitä oon nähny on 24. Ei aluks halunnu tulla hoitoon, mut lopulta sai amppari suostuteltua =)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tota motti, mistä saa INR arvoksi 14, kun ainakin täällä Hussin alueella jos INR on 9.9 se tarkoittaa että veri ei hyydy lainkaan, ja siis tuo on ylin arvo mitä vastataan.. En oo kuullu että tollaista arvoa olis olemassa, täytyy tarkistaa asia..

Kyllä meillä HUS:n alueella 14 on tullut vastauksena. Ja voihan INR olla vaikka yli 20. Kyseinen potilas oli ilmeisesti luullut kivojen pienten punasten tablettien olevan karkkia kun siihen tahtiin Marevania oli syönyt.

INR:stä lisää esim:

http://www.thedrugmonitor.com/inr.html

Ja Marevanista

http://www.terveysportti.fi/terveysportti/pharmaca2.PitkaVersio?p_valmiste_id=4085&p_sessio_id=

Ja mitä sanoit että veri ei hyydy lainkaan jos INR yli 9,9 on puppua. Veressä on muitakin hyytymistekijöitä kuin K-vitamiinista riippuvat (II, VII, IX ja X)

Hyvää lukemista on myös:

Konakion

http://spc.nam.fi/humspc/k/108197.xml?Template=/html/spctemplate.html

Octaplas

http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/5/43605.shtml

Ja pienin Hb mitä oon nähny on 24. Ei aluks halunnu tulla hoitoon, mut lopulta sai amppari suostuteltua =)

Tarkennetaan: Eli jos INR arvo on yli tuon 9,9 niin silloin useimpien analysaattorin reagenssit eivät enää riitä mittaamaan tuota hyytymisaikaa, jolloin meillä labrassa puhutaan että näyte ei hyydy. Käytin siis vähän väärää sanavalintaa kun puhuin että veri ei hyydy. Ja vielä tarkennan niin, että niissä paikoissa missä minä olen HUSLABissä työskennellyt, on vastattu vakiolausuntona että "näyte ei hyydy" jos tuo INR on ollut yli sen 9,9 vai onko peräti nykyään matalampikin. Valitettavasti en pysty nyt tarkistamaan tuota, kun sitä ei näin netistä pysty tarkistamaan, kun en Intraan pääse..  ::)

Ja eihän tosiaan vielä kaikki HUSsin alueen labrat kuulu HUSLABiin, toteanpa senkin tässä nyt vielä.

kts myös http://ohjepankki.vsshp.fi/fi/tulosta/3452/5338/ josta seuraava lainaus

INR-arvo (International Normalized Ratio): Normaali INR ilman Marevan-hoitoa on 1.0 ja INR arvo kasvaa sen mukaan mitä suurempi on Marevanin vaikutus veren hyytymiskykyyn. Veri tuskin enää hyytyy, jos INR saavuttaa arvon 10.0.

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

INR-arvo (International Normalized Ratio): Normaali INR ilman Marevan-hoitoa on 1.0 ja INR arvo kasvaa sen mukaan mitä suurempi on Marevanin vaikutus veren hyytymiskykyyn. Veri tuskin enää hyytyy, jos INR saavuttaa arvon 10.0.

Ei tuo tarkota sitä etteikö INR voi olla yli 10.0.

Kts. myös http://archinte.ama-assn.org/cgi/content/abstract/163/20/2469

Eiköhän palata takaisin asiaan kun tämä ei johda mihinkään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

tromb 4, ITP

Pöh, mulla on ollu itellä 3!

Potilailta jääny mieleen esim. P-K 9,9 ja P-Myogl 180000

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hb 36 on tullu itelle vastaan ja hoidin hyperglykemiapotilasta jonka P-Gluk oli 89. Ihmeteltiin kun ei labra vastaa sokereita ja mulla kerkes vuoro loppuun ennen kun se sitten tuli.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

P-Gluk 93 , desimaaleja en muista, tuore diabeetikko + jotain muuta häikkää

Uh, on mahtanu olla karmea olo :o Mä koetan olla ajattelematta. Itselläni on 1-tyypin diabetes ja päälle 20 arvot (sormenpäästä omalla mittarilla) on jo painajaismaiset.

Harmi kun on niin pitkä aika harjoitteluajoista, etten muista, mitä kaikkea jännää ja huikeeta tuli nähtyä arvoissa. Noh, toisaalta patologialla törmää sitten kaikenlaiseen muuhun.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Potilas tuli lähetteellä, jossa dg: anemisoituminen. Hb oli mitattu terkkarissa 20 ja uusintana sitten srl puolella otettuna 19... ei kärsinyt makuulla olla rva kun hengästytti. Iho sellainen kelmeän vaalea, veri aika eksoottisen väristä myöskin, enemmän muistutti vaaleaa vispipuuroa kuin verta.

Etyl yhdellä selkään puukotetulla päälle 9 promillea (verestä mitattuna), ja potilas hereillä  :o

Tämä herra jaksoi vielä hoitsuja vikitellä ja nipistellä. Alkon käytöstä kysyttiin niin vastaus oli "yli 30 vuoteen en ole selvinpäin ollut" Nukkumatti joutui kuulemma lääkitsemään herraa ns runsaalla kädellä kun ei meinannut millään nukahtaa.

Sokereista on tuoreilla diabeetikoilla tullut vastaan yli 100 arvoja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Parhaiten on jääneet mieleen seuraavat:

INR 11 (laitoin potilaalle kanyylin, ja kun en tiennyt vielä inr:iä, niin olin varma että olin osunut arteriaan)

Trom 3

Bil 980

etoh 6.8 (pystyi vielä kävelemään sairaalaan tullessa)

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Omalla kohdalla korkein crp minkä nähny oli 502. Mut puhuivat kolleegat että ovat nähneet että crp ollut 600.  lieneekö jonkinmoinen infektio ehkä potilaalla...  ;D

Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

yli 600 CRP:hen mäkin törmäsin kerran. Potilaalla oli nivusessa pahan näköinen paise. Potilas siirrettiin kiireen vilkkaan TYKS:iin ja ilmeisesti pääsi painekammioon. En häntä sen koommin ole nähnyt, joten en tiedä selvisikö. Kaksi kertaa on vastaan on tullut hb 19. Toinen löytyi vanhalta mammmalta. Toinen parikymppiseltä nuorelta mieheltä, joka sairaalaan tullessa ihmetteli kun ei jaksanut enää juosta ;). Puolisen vuotta myöhemmin näin hänet Seurasaaressa lenkillä.

Kokemus on hyvä opettaja, mutta lähettää sikamaisen isoja laskuja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yli 600 CRP veriysköksiä köhivältä mammalta, Sp02 38% Fi02:lla 80%.. Oli jo niin voipuneen oloinen että tuskin selvisi edes seuraavaan aamuun.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tää on mun suosikkitopic, mä oon ihan extaasissa labravastauksia antaessani töissäkin.  :) Mä oon ainoa joka tykkää ottaa labrasta tulevat hälytysleimalliset vastaan. (Joku perversio pitää olla...)

Mä jäin miettimään tota Piikki-Pirkon kommenttia tosta korkeimmasta INR vastauksesta. Monesti oon nähny sen 9.9 ja tiedän, että se on korkein labrasta (huslab meilläkin) saatava arvo, mut silti jostain syystä joidenkin INR vastaus on ollut 12 ja 14.  huh.gif Minkähän takia?

Ai joo, mun leukkarit oli joskus 10v sitten yli 200 yhdessä pikku flunssassa. Ja pojan sokrut oli syntymän jälkeen 0.9. (Tarkistettiin lastenklinikalla.)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämä ennen glukoosimittareita. Labra otti silloin KAIKKI näytteet 80-luvulla.

Pitkä-aikaisosastolta tuli tajuton potilas hoitoon. Verensokeri oli n.60. Siis ihan totta noin muistan asian.

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikä on nopein aika, jona olette saaneet veriviljelyn vastauksen? Mulle soitettiin kerran neljä tuntia näytteen otosta, gram-positiivisia diplokokkeja oikein kuhisi pullossa. Yleensä noi tulee seuraavana päivänä tjsp.

Alustava vastaus tunneissa.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tää on mun suosikkitopic, mä oon ihan extaasissa labravastauksia antaessani töissäkin.  Mä oon ainoa joka tykkää ottaa labrasta tulevat hälytysleimalliset vastaan. (Joku perversio pitää olla...)

Mä jäin miettimään tota Piikki-Pirkon kommenttia tosta korkeimmasta INR vastauksesta. Monesti oon nähny sen 9.9 ja tiedän, että se on korkein labrasta (huslab meilläkin) saatava arvo, mut silti jostain syystä joidenkin INR vastaus on ollut 12 ja 14.  huh.gif Minkähän takia?

Ai joo, mun leukkarit oli joskus 10v sitten yli 200 yhdessä pikku flunssassa. Ja pojan sokrut oli syntymän jälkeen 0.9. (Tarkistettiin lastenklinikalla.)

Kerde, uuden ohjeistuksen mukaan me vastataan toi 9,9 tai että näyte on yli 9,9 (en nyt muista tarkkaan kummin se vastataan kun siitä on 8 kk kun oon niitä vastaillu  ;D ) Kone kyllä antaa korkeammankin tuloksen, mutta periaatteessa Apilan (multilab) pitäisi vääntää se tohon vakiovastaukseen, jos siis arvo enempi kun tuon 9,9. Joskus kuitenkin käy niin, että

a) jostain syystä näyte tehdään moneen kertaan (noin korkeat vastaukset kone kyllä automaattisesti tekee tuplasti, mutta antaa vastauksen vasta toisen testin tehtyään), ja tietojärjestelmä ei tajua muutta sitä vastausta. Tämä saattaa tapahtua varsinkin silloin, jos vastaus on jo kertaalleen vastattu tai viety työjonoon.

cool.png vastaus syötetään jostain syystä työjonoon käsin, eikä noudateta tuota vastauskäytäntöä.

Nämä asiat nyt varmistettu oman työpisteen hyyttärikoneen vastaavalta.

Ja vielä Kerdelle, hurjat leukkarit sulla on kyllä ollut, noilla arvoilla oot saanu jo hematologin arvion sun soluista  :(

Mun enkat oli crp 312 synnytyksen jälkeen , ihme ja kumma ei kyllä tuntunut olossa..

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja vielä Kerdelle, hurjat leukkarit sulla on kyllä ollut, noilla arvoilla oot saanu jo hematologin arvion sun soluista  :(

Joo, niinpä, olossa ei kyllä tuntunu yhtään. Vasta nyt muistui toi mieleen. Täytyykin tarkistaa maanantaina mitä siellä tiedoissa lukee. (On edelleen sama terveysasema ja olen siellä nykyään töissäkin. ;D ) Uudet näytteet kyllä otettiin ja ne oli varmaan ihan normaalit, kun en muista mitään tulosta...

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...