Jump to content
MAINOS

Härskeimmät labra-arvot


Vieras: motti

Recommended Posts

Töissä kuultua, ei siis omapotsku mutta: gluk. 0,32 (vastasyntyneellä), ja jäi henkiin.

0.2 oon saanut vastasyntyneeltä. Se on "pikamittarilla"(sellaisella punaisella. Vähän HB-mittarin näköisellä) tosin otettu. Mutta toistetusti tuli sama arvo. Oli vähän aikaa VTO:lla glukoosi-infuusiossa ja alkoi pitämään sokerit kurissa itse. Palasi sitten äidille lapsivuoteelle.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Töissä kuultua, ei siis omapotsku mutta: gluk. 0,32 (vastasyntyneellä), ja jäi henkiin.

0.2 oon saanut vastasyntyneeltä. Se on "pikamittarilla"(sellaisella punaisella. Vähän HB-mittarin näköisellä) tosin otettu. Mutta toistetusti tuli sama arvo. Oli vähän aikaa VTO:lla glukoosi-infuusiossa ja alkoi pitämään sokerit kurissa itse. Palasi sitten äidille lapsivuoteelle.

No mulla on tullut lyhyelläkin kokemuksella aika monta 0,0 sokeria vastaan vastasyntyneiltä. Äiti perkele syöny sokerit! Mut kyl ne henkiin jää, siihenhän on lääke, eli sokeri.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Töissä kuultua, ei siis omapotsku mutta: gluk. 0,32 (vastasyntyneellä), ja jäi henkiin.

0.2 oon saanut vastasyntyneeltä. Se on "pikamittarilla"(sellaisella punaisella. Vähän HB-mittarin näköisellä) tosin otettu. Mutta toistetusti tuli sama arvo. Oli vähän aikaa VTO:lla glukoosi-infuusiossa ja alkoi pitämään sokerit kurissa itse. Palasi sitten äidille lapsivuoteelle.

No mulla on tullut lyhyelläkin kokemuksella aika monta 0,0 sokeria vastaan vastasyntyneiltä. Äiti perkele syöny sokerit! Mut kyl ne henkiin jää, siihenhän on lääke, eli sokeri.

0.0 on kanssa tullut laitteesta vastaukseksi useampia kertoja, mutta toistetusti ne sitten ovat olleet vähän korkeampia. Eli yleensä 0.3->.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Töissä kuultua, ei siis omapotsku mutta: gluk. 0,32 (vastasyntyneellä), ja jäi henkiin.

0.2 oon saanut vastasyntyneeltä. Se on "pikamittarilla"(sellaisella punaisella. Vähän HB-mittarin näköisellä) tosin otettu. Mutta toistetusti tuli sama arvo. Oli vähän aikaa VTO:lla glukoosi-infuusiossa ja alkoi pitämään sokerit kurissa itse. Palasi sitten äidille lapsivuoteelle.

No mulla on tullut lyhyelläkin kokemuksella aika monta 0,0 sokeria vastaan vastasyntyneiltä. Äiti perkele syöny sokerit! Mut kyl ne henkiin jää, siihenhän on lääke, eli sokeri.

0.0 on kanssa tullut laitteesta vastaukseksi useampia kertoja, mutta toistetusti ne sitten ovat olleet vähän korkeampia. Eli yleensä 0.3->.

Meille joskus joku labralääkäri piti luennon, jossa näytettiin vastasyntyneen sokerikäyrä, ja se on kuulemma luonnollista että se sokeriarvo dippaa siinä heti syntymän jälkeen.. Että periaatteessa sitä ei sais ekaan pariin tuntiin mitata. Näin se sanoi, mutta toki huonokuntoisilta lapsilta mitataan, ja siihen puututaan. Mutta kuinka alhaalla se käy ns. normaaleilla vastasyntyneillä, joilta sitä ei mitata, niin siitähän ei vissiin ole hirveästi tietoa. Mutta siis noi tosi matalat sokerit ei välttämättä ole oire mistään pahemmasta, vaan usein ne lapset  korjaa ite ne nopeasti ja sen jälkeen ei oo mitään ongelmia. Tai näin mulla ainakin kokemusta. Toki poikkeuksiakin.

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meille joskus joku labralääkäri piti luennon, jossa näytettiin vastasyntyneen sokerikäyrä, ja se on kuulemma luonnollista että se sokeriarvo dippaa siinä heti syntymän jälkeen.. Että periaatteessa sitä ei sais ekaan pariin tuntiin mitata. Näin se sanoi, mutta toki huonokuntoisilta lapsilta mitataan, ja siihen puututaan. Mutta kuinka alhaalla se käy ns. normaaleilla vastasyntyneillä, joilta sitä ei mitata, niin siitähän ei vissiin ole hirveästi tietoa. Mutta siis noi tosi matalat sokerit ei välttämättä ole oire mistään pahemmasta, vaan usein ne lapset  korjaa ite ne nopeasti ja sen jälkeen ei oo mitään ongelmia. Tai näin mulla ainakin kokemusta. Toki poikkeuksiakin.

Jos äidillä on esim GDM, toksemia, HAL-pohja tai lapsi LGA tms, jne. niin lapsesta seurataan verensokereita lapsivuodeosastolla. Äiti ja lapsi siirtyy synnytyssalista osastolle n. 2 tunnin kuluttua synnytyksestä. Eli tässä tulee semmoiset pari-kolme tuntia ennen ensimmäistä verensokerin mittausta.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

^Ja ei niihin ensimmäisiin tuloksiin silleen vielä taideta reagoidakaan. (Eli ne +2h lvo:lla otetut). Ainakaan mun lapsilta. Toka vietiin 12h iässä ja kolmas 8h iässä VVO:lle kun sokerit ei ruoalla nousseet. (Mut sitä en tiedä miks ne mun lapsilta on kontrolloitu, kun niiden ainoa ongelma oli SGA, eikä se tossa BS:n listassa oo...)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

^Ja ei niihin ensimmäisiin tuloksiin silleen vielä taideta reagoidakaan. (Eli ne +2h lvo:lla otetut). Ainakaan mun lapsilta. Toka vietiin 12h iässä ja kolmas 8h iässä VVO:lle kun sokerit ei ruoalla nousseet. (Mut sitä en tiedä miks ne mun lapsilta on kontrolloitu, kun niiden ainoa ongelma oli SGA, eikä se tossa BS:n listassa oo...)

Oliko alle 3 kg? Silloin ainakin Jorvissa seuraavat.. Enkä ihmettelis vaikka toi SGA olis myös tuossa listalla.

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

^Ja ei niihin ensimmäisiin tuloksiin silleen vielä taideta reagoidakaan. (Eli ne +2h lvo:lla otetut). Ainakaan mun lapsilta. Toka vietiin 12h iässä ja kolmas 8h iässä VVO:lle kun sokerit ei ruoalla nousseet. (Mut sitä en tiedä miks ne mun lapsilta on kontrolloitu, kun niiden ainoa ongelma oli SGA, eikä se tossa BS:n listassa oo...)

Oliko alle 3 kg? Silloin ainakin Jorvissa seuraavat.. Enkä ihmettelis vaikka toi SGA olis myös tuossa listalla.

2,4-2,7kg

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

^Ja ei niihin ensimmäisiin tuloksiin silleen vielä taideta reagoidakaan. (Eli ne +2h lvo:lla otetut). Ainakaan mun lapsilta. Toka vietiin 12h iässä ja kolmas 8h iässä VVO:lle kun sokerit ei ruoalla nousseet. (Mut sitä en tiedä miks ne mun lapsilta on kontrolloitu, kun niiden ainoa ongelma oli SGA, eikä se tossa BS:n listassa oo...)

Oliko alle 3 kg? Silloin ainakin Jorvissa seuraavat.. Enkä ihmettelis vaikka toi SGA olis myös tuossa listalla.

2,4-2,7kg

No siinä selitys  :)

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

(Mut sitä en tiedä miks ne mun lapsilta on kontrolloitu, kun niiden ainoa ongelma oli SGA, eikä se tossa BS:n listassa oo...)

Se kuulu tuohon ...LGA yms.... kohtaan. Oli vähän epäselvästi laitettu, kun en kirjoittanut kaikkia kohtia erikseen.

Eli siis VS-seuranta:

-SGA

-LGA

-Äidin GDM/DM

-HAL

-Toksemia/pre-eclampsia

-Hepatogestoosi (merkittävä)

-Reilusti yliaikainen

-Alle H36

-Infektiot

-Matalat lämmöt

-+muut ongelmat harkinnan mukaan.

Ja tosiaan siihen ekaan matalaan arvoon ei reagoida kuskaamalla vauvaa VSO:lle vaan annetaan maitoa ja kokeillaan uudestaan tunnin parin kuluttua.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tohon BS:n listaan lisään sen, että meillä vielä lisäksi seurataan vauvalta VS jos äidillä on ollu Albetol-lääkitys (usein toksemiapotilailla on, mutta myös essentiaalisen verenpaineen takia), tai jos vauva on <2700g tai >4500g.  Nämä tuli tärkeimpinä noiden BS:n listaamien lisäksi. Meillä ei kyllä automaattisesti reilusti yliaikaisilta VS mittailla, alle 37rv kylläkin. Joka paikassa vähän eri kriteereitä/rajoja, mutta pääperiaatteet on samat.

Sisäisesti latino

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

tai jos vauva on <2700g tai >4500g. 

Eli SGA ja LGA? (oletan että tää tarkoittaa vastakohtaa eli liian iso viikkoihin nähden)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

tai jos vauva on <2700g tai >4500g. 

Eli SGA ja LGA? (oletan että tää tarkoittaa vastakohtaa eli liian iso viikkoihin nähden)

Painot ei mee ihan yksiin SGA/LGA:n kanssa, riippuu niin viikoista. Karkeasti: 2600g on 33-viikolla aika paljon, eli LGA, taas 2600g on 41-viikkoselle liian vähän, SGA. 2600g on ihan ok 36-viikolla, mutta sokereita seurataan viikkojen ja painon takia, ilman että on kyse SGA:sta. Suhteellista on se.

Sisäisesti latino

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Itellä on jäänyt mieleen seuraavat lab.vastaukset:

- CRP 560

- INR 7.6

- HB 39

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Tänään töissä d-dimeeri 42,6 - Sinänsä kyllä merkityksetön vaikka onkin korkea.

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä oli puhdas eristyksessä potilas jonka neutrofiilit oli 0.05 ja leukkarit 1.1. Kaks päivää aikasemmin potilasta jonka leukkarit oli 0.9.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä oli puhdas eristyksessä potilas jonka neutrofiilit oli 0.05 ja leukkarit 1.1. Kaks päivää aikasemmin potilasta jonka leukkarit oli 0.9.

Meillä tämän tästä potilaita joilla leuk 0.0 ja neut 0.1 tai mittaamattomissa. Aika vapaasti nuo saa osastolla liikkua. Osastolta eivät saa kylläkään poistua  :nauraa:

"Mutta tohtori..." "Hoitaja on vaiti ja tekee työnsä!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tänään töissä d-dimeeri 42,6 - Sinänsä kyllä merkityksetön vaikka onkin korkea.

Korotetaan, sama potilas, 74,1.

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

hb 35 työkuntoselta naiselta, hivenen oli heikottanut vaan, työterveyshuolto lähetti sitten meille tankkaukseen :D

- Satu

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

hb 35 työkuntoselta naiselta, hivenen oli heikottanut vaan, työterveyshuolto lähetti sitten meille tankkaukseen :)

- Satu

Toi on jo kunnioitettavaa. hB 54 mieshenkilöltä joka pyöräili sairaalaan parin jyrkän mäen päälle, ja ihmetteli vaan kun on niin kovasti heikko olo, että kesti parin kilsan pyöräilymatkakin toista tuntia.

- Irish wolfhound. The dog of kings, and the king of dogs. -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Tänään kapillaariastrupista pO2 oli 46,2 .. Mutta tietäiskö joku mitä se tarkoittaa, kun mulle ei noi astrupien hapetuspuolen jutut oikein avaudu. Potilaana synnyttäjä, jota heikotti ja sen vuoksi meni happea vissiin aika reilusti..  Saturaatiokin oli 99,9 joka on aika hyvin kapillaarinäytteeksi  :o

Sen verran lunttasin, että arteria-astrupissakin tuo hapen suurin arvo saisi olla 13.3 ..

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...