Jump to content
MAINOS

Tiedot terveydenhuollon ammattihenkilöistä Internetiin

OldOne

Recommended Posts

Posted

Mitä ihmettä? Nyt järki käteen. Saahan potilas nimesi selville muutenkin, kuten edellisellä sivulla jo järkevästi todettiin: ihmisellä on oikeus tietää kuka häntä hoitaa. Jos taas työskentelet jossain osastolla, jossa todella pidetään nimet salassa, ei potilas tai omainen voi netistä mitenkään tarkistaa tällä po. rekisterilläkään "kuka se oli, joka oli töissä siellä-ja-siellä sinä-ja-sinä päivänä".

Tuolla huolellasi ja tällä rekisterillä ei ole juurikaan tekemistä keskenään.

Antaa hoitajista ihan pöljän kuvan jos täällä menee heti jyvät ja akanat sekaisin tunnekuohuissa.

Ja siis vastustan kyllä nettirekisteriä, mutta en siitä syystä että sen avulla jonkun minun potilaani olisi helpompi selvittää minun nimeni. Heh.

Entässitten kun sulla lukee nimikyltisssä harvinainen etunimi, jolla rekisterihausta tulee max. muutama sukunimi. Menet kotiin, potilas/omainen seuraa mihin rappuun ja sukunimellä löytää oikean oven?

MAINOS
  • Replies 459
  • Created
  • Last Reply
Posted

Jeps, toi on tullu koettua, että potsku seuraa himaan. Työmatkat pyöräilen ja nimikyltissä ei sukunimeä. Osastolla yhteispäätös ettei toisten sukunimejä sanota potskuille saati omaisille. Siinä mielessä harmilllista että olen koko ikäni asunut pikkupaikkakunnalla, joten ainahan joku tietää kenen tyttöjä olen??

Seuraavaksi voi tehä adressin hoitajien inhimmillisyydestä, meidän täytyy kuunneella omaisten hoitoohjeita, vittuilua yms. Vittuileppa kaupankassalle, heti vartijat paikalla...

Posted

Ja nyt se rekisteri alkaa muutenkin näyttää ihan erilaiselta kuin mitä kuvittelin:

Internetissä ei ole tarkoitus julkaista luetteloita eri ammattihenkilöryhmistä. Sen kautta ei siis saisi esimerkiksi listaa kaikista Suomen sairaanhoitajista tai jollakin alueella asuvista tai työssä olevista sairaanhoitajista. Internet-rekisteristä ei saisi myöskään osoitetietoja eikä työpaikkatietoja. Saadakseen tiedon rekisteristä kysyjän on syötettävä sinne ammattihenkilön nimi ja/tai rekisterinumero.

....sanoo TEO:n tiedote 28.8.

Eli on iso ero, onko rekisteri sellainen, että sieltä saa vain tiedon kerrallaan erikseen kysymällä, vai sellainen, että voit käyttää sitä hakupohjana itseksesi (eli koko tietokannan saisi käyttöönsä omaa vapaata hakua varten, tai voisi esim googlata sitä).

-Olihan tämä selvillä alusta alkaen?

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

Carbona not glue

Posted

Harvinainen etu-ja sukunimi. Pieni paikkakunta. Kaikki tiedot syystä salaisia....

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Posted

Ja siis vastustan kyllä nettirekisteriä, mutta en siitä syystä että sen avulla jonkun minun potilaani olisi helpompi selvittää minun nimeni.

Samoilla linjoilla; kuten on tullut toisaalla sanottuakin niin tässä asiassa on enemmän kyse periaatteesta, tietosuojalain tulkinnasta, yksilön itsemääräämisoikeudesta sekä eri ammattiryhmien välisestä tasa-arvosta kuin hoitajan turvallisuuden vähenemisestä.

Jos tällainen rekisteri "parantaa potilasturvallisuutta, korostaa säädeltyjen ammattien tärkeyttä sekä helpottaa rekrytoijien ja viranomaisten työtä" niin miksi ihmeessä ei tasapuolisuuden nimissä tällaista rekisteriä tehdä jokaisesta vastuunalaista työtä tekevästä ammattikunnasta..??

Vai onko tässä takana kuitenkin motiiveja joita ei ääneen haluta kertoa..?

Posted

Mitä ihmettä? Nyt järki käteen. Saahan potilas nimesi selville muutenkin, kuten edellisellä sivulla jo järkevästi todettiin: ihmisellä on oikeus tietää kuka häntä hoitaa. Jos taas työskentelet jossain osastolla, jossa todella pidetään nimet salassa, ei potilas tai omainen voi netistä mitenkään tarkistaa tällä po. rekisterilläkään "kuka se oli, joka oli töissä siellä-ja-siellä sinä-ja-sinä päivänä".

Tuolla huolellasi ja tällä rekisterillä ei ole juurikaan tekemistä keskenään.

Antaa hoitajista ihan pöljän kuvan jos täällä menee heti jyvät ja akanat sekaisin tunnekuohuissa.

Ja siis vastustan kyllä nettirekisteriä, mutta en siitä syystä että sen avulla jonkun minun potilaani olisi helpompi selvittää minun nimeni. Heh.

Entässitten kun sulla lukee nimikyltisssä harvinainen etunimi, jolla rekisterihausta tulee max. muutama sukunimi. Menet kotiin, potilas/omainen seuraa mihin rappuun ja sukunimellä löytää oikean oven?

Nyt en ymmärrä, oletatko että rekisteriä pääsisi penkomaan pelkällä etunimellä, tyyliin että katsompa montako "Lissua" on hoitajana, ja moniko niistä on "Saarinen"?

Potilaat voivat seurata hoitajia kotiin, oli tuollaista rekisteriä tai ei.

Posted

Potilaat voivat seurata hoitajia kotiin, oli tuollaista rekisteriä tai ei.

Tää on nyt saivartelua... eihän kaikki potilaat tai omaiset voi seurata, jos on jalka tai kallo vedossa tms., niin ei se ainakaan mun perässä pysyisi...  ;)

Toi rekisterihän on periaatejuttu... mikä tarkoitus sillä oikeasti on ja miksei sitten myös kaikista poliiseista ja peruskoulun opettajista samontein tehdä vastaavaa rekisteriä?

Minä ja mun pennut ollaan tässä kaupungissa ainoat tällä sukunimellä, joten vaikka itseäni miten seurattaisiin tms., niin pentujen kannoile en sellaista seurailevaa hullua halua.

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

- Mae West -

Posted

no voi jumalauta....

nimi on adressissa.

Onko mulla mitään mahdollisuutta kieltäytyä ko. rekisteristä. Kai mulla joku oikeus on mun omaan nimeen ja sen julkiseen julkaisemiseen netissä. Sapettaa toi hallitus angry.png

Posted

Eli on iso ero, onko rekisteri sellainen, että sieltä saa vain tiedon kerrallaan erikseen kysymällä, vai sellainen, että voit käyttää sitä hakupohjana itseksesi (eli koko tietokannan saisi käyttöönsä omaa vapaata hakua varten, tai voisi esim googlata sitä).

Juu ei kai tässä kukaan kuvitellutkaan että johinkin tulisi suora lista hoitajista tietoineen, se olisi teknisestikkin typerä ratkaisu.  Joka tapauksessa vaikka se onkin hakutietokanta, se on koko maapallolle avoin. Se tässä hiertää.

Ja jos kauhukuvia maalataan, niin vaikka se onkin hakutietiokanta, jos se on huonosti toteutettu, botit voivat osata selata sitä. Monet robot osaavat nytkin esim rekisteröityä foorumeille ja kirjoittaa niihin. Tuskinpa valtion tietokantaa noin huonosti suunnitellaan, mutta kaikki on mahdollista. Eikös vastikään ollut juttu kun jossain Kelan tietokannoissa sössittin ja vieras ihminen sai haltuunsa toisen päätökset tms?

Joka tapauksessa koska se on avoin, nyt pitäisi vaatia että se vaatii sähköisen tunnistautumisen, siitä jää sormenjälki ja että rekisteröity saisi halutessaan tietää kuka tietoja on penkonut. Jos sellainen on nyt ihan pakko julkiseksi perustaa.

Väitteet potilasturvallisuudesta on vähän ontuvia, kyllä noi asiat kuuluu työnantajan tarkastaa. Ja kuten toisaalla sanoin, jos joka jamppa pystyy potilasturvallisuuden nimissä tarkastamaan onko minulla jotain ammatinharjoittamisrajoitteita, niin minä haluan sitten opettajien rikosterikisterin nettiin, koska pitäähän minun päästä tarkastamaan ettei meidän rinsessan opettaja ole joku lapsia hyväksikäyttävä rikollinen. Ihan sama logiikka.

Posted

Hyvää kirjoitusta Oskulta. Minua eniten pelottaa, että lista pääsisi vuotamaan jotenkin internettiin. Huono tietoturvasovellus ja tämä on hyvinkin mahdollista.

SuPerin kannattama rekisteröinti kaikille pakolliseksi on hyvä idea. JHLn turvakortti saa myös minulta kannatusta. Tehy ei ilmeisesti ole vielä antanut mitään virallista tiedonantoa ulos.

Teemun blogi

Ei taistelua ilman yhteistä rintamaa.

Posted

Vai onko tässä takana kuitenkin motiiveja joita ei ääneen haluta kertoa..?

Minä olen samoilla linjoilla, tuntuu että takana on motiiveja joista ei ole kerrottu, ja tuntuu että idea tähän rekisteriin on syntynyt viimesyksyisen työtaistelun jälkeisissä tunnelmissa - valmisteluhan alkoi tammikuussa. Julkisuuteen annetut perustelut ovat ihan päättömiä, nettiin laitettavat tiedot saa nytkin puhelinsoitolla. Ja miksi niihin tulisi syntymävuosi? Miten se liittyy mihinkään? Minua ahdistaa ajatus siitä, että ammattini ja syntymävuoteni saa googlaamalla selville. Se loukkaa ilman muuta yksityisyyttäni, vaikka niiden perusteella ei löytyisikään yhteystietoja tai lasteni lukumäärää.

Posted

Itse olen tässä pohtinut kyllä, että minkä takia juuri terveydenhuoltoalan henkilöstö julkisesti listataan. Käytännössähän yhtä tarpeellinenhan tuo listaus olisi esim. poliiseista tai se lihatiskin mies, jolta haluan tarkastaa, miten sen hygienikoulutuksen laita.. Miksi siis tämä esitys käsittää pelkästään tämän terveydenhuoltoalan.

Toisekseen huoli mikä tuohon kohdistuu on se, että mitä sinne listaukseen sitten pikkuhiljaa lisätään, milloin milläkin perusteella, jota pidetään oikeutettuna "yhteisen hyvän" nimessä tai millä korulauseella nyt se, joka näitä esityksiä laatii,  keksiikin  ilmaista.

Kun tällainen listaus menee läpi, onhan se jo todella absurdi ajatus, että sinne nyt mitään enää henkilökohtaisempaa lisättäisiin. Toisaalta, aika moni taisi ajatella absurdina ajatuksena ns. pakkotyön mahdollisuuden nykysuomessa, mutta taisi tällainen ajatus vilahdella tuossa taannoin, tuolta päättäjien suunnaltakin.  ;)

Periaatteesta siis minäkin vastustan.

Posted

Tehy ei ilmeisesti ole vielä antanut mitään virallista tiedonantoa ulos.

Tehy on antanut jäsenilleen uuden tiedonannon, joka ei sekään jäsenistöä tyydytä. Intrassa käy useita keskusteluja kuumana asian tiimoilta. Semmoista vähän lupailtiin että uutta kannanottoa tulee sitten kun asia menee eduskunnan käsitelyyn.
Posted
Juu ei kai tässä kukaan kuvitellutkaan että johinkin tulisi suora lista hoitajista tietoineen, se olisi teknisestikkin typerä ratkaisu. ---

Ja jos kauhukuvia maalataan, niin vaikka se onkin hakutietiokanta, jos se on huonosti toteutettu, botit voivat osata selata sitä.

Kyllä minä olin kuvitellut ja luulenpa että aika moni muukin.

Jaan saman kauhukuvan kyllä. Ja minustakin sähköinen tunnistautuminen olisi ihan hyvä vaatimus.

Vanha koira. Uusia temppuja.

Posted

Eilen illalla laitoin asiasta spostia kaikille kansanedustajille omiin osoitteisiinsa. Muutamia vastauksia on jo tullut, osa tyyliin "kiitos yhteydenotosta", mutta ainakin Päivi Räsänen, Raimo Vistbacka, Pentti Tiusanen ja ihan erityisen vahvasti Merja Kyllönen ovat vastanneet olevansa kanssani samaa mieltä (ja minun mielenihän on sama kuin täällä yleensäkin). Erkki Virtanen kommentoi, että laki käsiteltäessä sosiaali- ja terveysvaliokunta kuulee asianosaisia (go Tehy, go... ;D), tietosuojavaltuutettua ja perustuslakivaliokuntaa.

Pakkolain tiimoilta tein aikoinaan samanlaisen spostimassalähetyksen, silloin vastauksia tuli kaikkiaan himpun yli 50 kansanedustajalta.

Posted

Mä lähetän varmaan ens viikolla 10 000 ammattilaisen allekirjoittaman adressin kaikille kansanedustajille. Pitää kehitellä joku asiallinen ja napakka saate siihen.

Posted

Eniten minua tuossa listassa häiritsee se, että se on kenen tahansa luettavissa. Toki potilailla on oikeus tietää nimeni jne, mutta tuosta listasta voi vaikka naapurini käydä tietojani tarkistamassa, jos sattuu huvittamaan.

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Posted

Mä lähetän varmaan ens viikolla 10 000 ammattilaisen allekirjoittaman adressin kaikille kansanedustajille. Pitää kehitellä joku asiallinen ja napakka saate siihen.

Olisiko aiheellista / tarvitsisiko tätä adressia jakaa myös liittoihin?

"I mean, how hard can it be?"

- Jeremy Clarkson

Posted

Olisiko aiheellista / tarvitsisiko tätä adressia jakaa myös liittoihin?

Ei välttämättä huono idea.
Posted

Kannattaa varmaan laittaa myös lääkäriliito + jyty.

Mietin vielä olisiko tehokkaampaa viedä se paikan päälle eduskuntatalolle. Mutta kaiketi se toimii noinkin.

Teemun blogi

Ei taistelua ilman yhteistä rintamaa.

Posted

Eikös vastikään ollut juttu kun jossain Kelan tietokannoissa sössittin ja vieras ihminen sai haltuunsa toisen päätökset tms?

Sehän selvitettiin ja todettiin että Kelan järjestelmässä ei ollut vikaa. Syy johtui siitä, että tämä henkilö, joka sai väärän henkilön päätökset näkyviin, oli pankin XXX asiakas. Hän kirjautui Kelan systeemiin, ja valitsi pankkitunnistuksessa pankin YYY. Tuonne YYY-pankkitunnistukseen syötti sitten omat XXX-pankkinsa tunnukset ja salasanat/turvaluvut tms. ja jotenkin sattumalta ne olivat olleet samat kuin tällä jonka tiedot vahingossa aukesivat.

Pankkitunnistuksesta lähti Kelaan tietenkin tämän YYY-pankin henkilön autenkikointitiedot ja Kelan palvelu avasi väärät tiedot.

Posted

Olen laittanut spostilla tietoa Helsingin sosiaali-ja terveysalan oppilaitoksen opettajille.

Posted

Harmi ettei tohon adressiin lisätty vaatimusta sähköisestä kirjautumisesta, sormenjäljistä jne koska näköjään uutinen tehdään aina suoraan siitä. Oisko se epäkorrektia lisätä sinne loppuun vielä yks lause, liittyen noihin? Meinaan vaan kun 10 000 henkilöä on jo allekirjoittanut sen.

Posted

Harmi ettei tohon adressiin lisätty vaatimusta sähköisestä kirjautumisesta, sormenjäljistä jne koska näköjään uutinen tehdään aina suoraan siitä. Oisko se epäkorrektia lisätä sinne loppuun vielä yks lause, liittyen noihin? Meinaan vaan kun 10 000 henkilöä on jo allekirjoittanut sen.

Noita lisäyksiä ja täsmennyksiä voitaneen lisätä siinä vaiheessa, kun adressi luovutetaan eteenpäin (saatekirjeessä, siis). Samalla se saatekirje on hyvä laittaa myös STT:lle ja YLE:lle tiedoksi, kun kerran tiedotusvälineitä asia kiinnostaa.

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

MAINOS

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...