Jump to content
MAINOS

i.v kanyylin lääkkeenantokorkin käyttö


shhoitaja

Recommended Posts

Kysyisin mielipidettä i.v kanyyleiden lääkkeenantokorkin käytöstä. Annetaanko sairaaloissa enää paljoakaan lääkkeenantokorkin kautta lääkkeitä yms? Olen itse törmännyt harjoitteluissa ettei sitä enää käytettäisi. Onko siihen tullut mitään uutta tutkittua tietoa, ettei se olisi enää esim. aseptinen reitti antaa lääkkeitä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
Vieras: Linkkejä?

Tässä työssähän ei ehdi tutkittua tietoa etsiä, aina on niin kiire:). Itsekin sitä tietoa peräänkuulutan, valitettavan moni asia alalla on perimätietoa ja kun-näin-on-aina-tehty. Taisi olla hoitotyön opettaja joka kertoi, että tutkimusten mukaan lääkkeenantokorkki kontaminoituu muistaakseni 10-15 kerran jälkeen (en tiedä tarkempaa määrittelyä miten on mitattu). Olisko jollakulla linkkiä?

Monestihan ne repsottavat auki  jo valmiiksi, epäilyttää vaikka kuinka pyyhkisi. Itse en mielelläni käytä. Stoossina annettavan furkun kanssa joskus, kun pidän Posiflushia q-sytessä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 5 kuukautta myöhemmin...

Voiko auki jääneen korkin kautta mennä kolibakteeri verenkiertoon? etenkään jos ei sitä puhdista millään lailla ennen tai jälkeen lääkkeen antamisen. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

36 minuuttia sitten, Vierailija 1 kirjoitti:

Voiko auki jääneen korkin kautta mennä kolibakteeri verenkiertoon? etenkään jos ei sitä puhdista millään lailla ennen tai jälkeen lääkkeen antamisen. 

 

Kyllä sieltä voi mennä ihan mikä tahansa mikrobi verenkiertoon, varsinkin jos toimitaan epäaseptisesti.

Ymmärtääkseni kuitenkin e.colin aiheuttamat sepsikset ovat yleisimmin urosepsiksiä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

En tiennyt että sitä jossain vielä käytetään :-O 

Olen vuosikausia antanut kaikki lääkkeet qsyten kautta ja ohjeistus on ettei lääkkeenantokorkkia käytetä infektioriskin vuoksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei käytetä. Meillä se on kielletty juuri tuosta infektioriskistä johtuen. Ja noita korkkeja näkee usein auki, jolloin esimerkiksi vuoteen mikrobit saavat suoran sisäänmenoreitin verenkiertoon jos tuosta annetaan lääkkeitä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Infuusioletkuissa kun on nykyisin kolmitiehana valmiina niin tulee käytettyä lääkkeenantoreittinä sitä tyhjää linjaa, siinä kun on se kierrekorkki.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...