Jump to content
MAINOS

Kaksi tuhkarokkotapausta pääkaupunkiseudulla


Reportteri

Recommended Posts

Kaksi alle kouluikäistä lasta on sairastunut tuhkarokkoon elokuun alussa. Tartunta on peräisin ulkomailta. Tuhkarokko on erittäin harvinainen – se on hävinnyt maastamme rokotusten avulla ja kotoperäisiä tartuntoja ei ole havaittu moneen vuoteen.

Lapset olivat hoidettavina espoolaisella lääkäriasemalla ennen taudin varmistumista.

Koska tuhkarokko on erittäin tarttuva, on mahdollista, että rokottamattomia, erityisesti alle puolitoistavuotiaita lapsia (tai rokottamattomia vanhempia henkilöitä) on saanut tuhkarokkotartunnan ollessaan samaan aikaan kyseisellä lääkäriasemalla. Espoon ja Helsingin terveyskeskus sekä Kansanterveyslaitos ovat ottaneet tai ottavat yhteyttä mahdollisesti altistuneiden lasten perheisiin torjuntatoimien käynnistämiseksi.

Suomalaiset lapset saavat MPR- eli tuhkarokko-sikotauti-vihurirokkorokotuksen 14–18 kk ja 6 vuoden iässä. Kaksi annosta MPR-rokotetta antaa pitkäaikaisen suojan. Rokotuksia on annettu vuodesta 1982 ja rokotuskattavuus on maassamme n. 95 %. Armeijassa alokkaita on rokotettu vuosina 1986–2000.

http://www.ktl.fi/portal/suomi/pressihuone/lehdistotiedotteet/?bid=2992

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Mites se muuten menee, onks mut rokotettu, kun oon syntyny 1980? Ois kiva tietää missä lääkäriasemalla tartunnan on voinu saada, mut sitä ei vissiin mainittu...?

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On sua rokotettu, ollaan synnytty samana vuotena, ja mutsi kieltäytyi MPR-rokotteesta. Sain sen sitten vanhempana. Eli on kuulunut myös meidänrokotusohjelmaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sikäli tämä uutinen mietityttää, että kyseessähän on juuri sama rokote, joka on kovasti herättänyt jo vuosien ajan tunteita ja monet äidit ovat päättäneet olla ottamatta lapsellensa rokotteen sen vuoksi, että pelätään sillä olevan yhteyttä autismiin.

pahimman vastustajani tiedän, minusta itsestäni sen löydän

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sikäli tämä uutinen mietityttää, että kyseessähän on juuri sama rokote, joka on kovasti herättänyt jo vuosien ajan tunteita ja monet äidit ovat päättäneet olla ottamatta lapsellensa rokotteen sen vuoksi, että pelätään sillä olevan yhteyttä autismiin.

Ja moni vitkuttelee sen ottamisen kanssa sen sisältämän kananmunan takia. (Allergiat...)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minun lapseni kohdalla vitkuteltiin enimmäkseen kapinahengestä yleistä rokotusohjelmaa kohtaan, mutta koulun alettua hän MPR-sarjansa sai, ja samalla kertaa kouluterkkari ystävällisesti rokotti minutkin, koska 60-luvulla syntyneenä en ole tätä tokikaan saanut ja hoitoalan opiskelijalta rokotus vähän niinkuin vaaditaan.

Luulen, että tuhkarokkotapauksista uutisointi lisää jonkin verran rokotuskattavuutta, koska minun kaltaiseni hiukka kriittisesti rokotusohjelmaan suhtautuvat mutta periaatteessa rokotusmyönteiset vanhemmat miettii asioita taas vähän uudelta kantilta.

Vanha koira. Uusia temppuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Luulen, että tuhkarokkotapauksista uutisointi lisää jonkin verran rokotuskattavuutta, koska minun kaltaiseni hiukka kriittisesti rokotusohjelmaan suhtautuvat mutta periaatteessa rokotusmyönteiset vanhemmat miettii asioita taas vähän uudelta kantilta.

Mutta kun lasten vanhempina on nyt aikuisia jotka eivät ole sairastanut itse tuhkarokkoa, mutta heidän vanhempansa/isovanhemmat ovat todennäköisesti sairastaneet tuhkarokon. -> Ajatellaan, että onhan ennenkin siitä taudista selvitty eikä nähdä sitä millainen rasite tuhkarokon sairastaminen on. Äh, vaikea selittää, mutta siis nämä väliinputoajat tekee päätöksen LAPSEN puolesta, argh. Lapsella ei ole oikeutta päättää haluaako hän suojautua tuhkarokolta joka on HÄNELLE itselleen rasite jos sen saa.

Tää kotona olo KIPEÄN lapsen kanssa 10-14vrk ei nimittäin ole lomaa ja siihen vielä se kärsimys mitä äidit kärsii kun lapsi kärsii...

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen itse sairastanut tuhkarokon 70-luvulla. Sen perään tuli keuhkokuume ja olin viikkotolkulla sairaana. Oli harvinaisen kurja kevät.

Vihurirokkorokotteen sain 12 vuotiaana. MPR:n jouduin ottamaan kun osastollamme hoidettiiin sikotautipotilaita. Silloin ei kai työterveyshuollossa ollut tarjolla pelkkää sikotautirokotetta, jota armeija aikoinaan alokkaille pisti.

Omille lapsilleni ilmanmuuta halusin MPR:n. Moniallergikkomme sai Triviraten-rokotteen sen sijaan. Triviratenia käytettiin 90-luvulla allergikoille mahdollisesti liiankin herkästi ja  nyt on kai epävarmaa suojaako se sikotaudilta kunnolla ollenkaan. Vieläköhän lapsi joutuu senkin piikin joskus itselleen hankkimaan.

"Kun tulee risteykseen, pitää kääntyä sinne, minne on menossa."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ois kiva tietää missä lääkäriasemalla tartunnan on voinu saada, mut sitä ei vissiin mainittu...?

Ei tarvinnu kuin mennä töihin ja todeta, että "no tietenkin..."  :P

Tänään on muuten ihan pipona ihmiset soitelleet, että kun meidän lasta ei oo rokotettu. (Eivätkä siis kuulu näihin jotka nyt rokotetaan ton "epidemian" takia.) Huvittavinta oli, että yhdessä lähineuvolassa oli terkkari innostunut soittelemaan alueen kotiäideille joilla rokottamattomia lapsia ja paasannut EPIDEMIASTA ja että lapset PITÄÄ rokottaa tällä viikolla TERVEYSASEMALLA. Hoh hoijaa, kyseessä siis joku 2v kotihoidettu lapsi.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Vanhat taudit alkaa nostamaan päätä  :)

Tuhkarokkoa lennolla Lissabonista Helsinkiin

Keskiviikko 3.2.2010 klo 14.20

THL:n mukaan 27.1.2010 Lissabonista Helsinkiin matkustaneet henkilöt ovat saattaneet altistua tuhkarokkotartunnalle.

Lennolla matkusti nuori henkilö, jolla oli tuhkarokon tarttuva vaihe. Henkilö sairastui tuhkarokon ensioireisiin 25. tammikuuta, sekä ihottumaan 29. päivä.

Jos lennolla olleet saavat oireita, kuten kuumetta, hengitystieoireita, silmien valonarkuutta ja 3-5 vuorokautta ensioireiden jälkeen myös ihottumaa, heidän on syytä olla puhelimitse yhteydessä terveyskeskukseen toimintaohjeiden saamiseksi....

ILhttp://www.iltalehti.fi/uutiset/2010020311049657_uu.shtml

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nämä mm. tuhkarokkotapaukset kannattaa muistaa myös, jos matkustelee vaikka vain Keski-Euroopassa rokottamattomien lastensa kanssa. Siellä nuo tartunnat ovat vielä Suomen oloihin nähden melko yleisiä, koska rokotuskattavuuksissa ei olla päästy samalle tasolle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...