Jump to content
MAINOS

EKG


Orava

Recommended Posts

Kuinka paljon te, jotka otatte EKG:tä, niin osaatte itse tulkita sitä filmiä? Mikä on mielestänne ehdottomasti ainakin osattava siitä katsoa?

Sairaaloissa varmaan filmi menee heti lääkärin nähtäväksi, mutta esim. tk:ssa voi mennä muutama päiväkin, ennenkuin lääkäri ekg:n katsoo.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

No ainaki onko normaali sinusrytmi vai jotain muuta. Tasanen/epätasanen, onko p-aalto, onko st-tason muutoksia. Noi nyt ainakin alkajaisiks, sen jälkeen voi sit ruveta kattelemaan et mitä muuta omituista siinä ehkä on.

nim. kiitos hoitoyksikölle joka opasti tänään vasta-alkajalle paljon uutta yhdestä ainoasta monitorifilmistä ::)

Mitä nopeammin, sitä nopeammin

Hiki säästää verta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä töissä EKG:tä katsotaan ja alustavasti tulkitaan jatkuvasti.

Katson nopeuden, QRS-/yleismuodon ,p-aallot, PQ-/QRS-/QT-ajan, t-aallot, iskemiamuutokset (STnousu/lasku).

Eipä sitä opi muuten kuin harjoittelemalla. Netissä on vaikka kuinka paljon sivustoja, joilla käsitellään EKGtä. Ja suomenkielisiä kirjoja on esim EKG - perusteet ja tulkinta(tähän liittyy harjoituskirja) ja Kardiologia.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vähän aiheesta poiketen, mutta EKG:ssä pysyen. Miten te (erityisesti labrahoitajat) olette oppineet valmistelemaan potilaan ennen EKG:n ottoa? Mä olen ottanut noita pitkään ppk:lla ilman muuta valmistelua kun rintakarvat oon raakannut pois jos tarvis, ja jos hirveen hikinen niin kuivannu ihon tietysti.

Meidän labrahoitaja opasti, että joka potilaan iho pitää pyyhkiä alkoholilla ja sitten karhentaa karhunkielen palalla että saa kunnon filmin? Tehdäänkö kaikissa labroissa näin? Vai onko tuo joku vuodelta viis oleva oppi?

Eteenpäin menoa sekin on kun nenälleen kaatuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meidän labrahoitaja opasti, että joka potilaan iho pitää pyyhkiä alkoholilla ja sitten karhentaa karhunkielen palalla että saa kunnon filmin? Tehdäänkö kaikissa labroissa näin? Vai onko tuo joku vuodelta viis oleva oppi?

Meidän labrahoitajat kanssa pyyhkii ihon pirtulla ja karhentaa "hiekkapaperilla". Jos osastolla otetaan itse, niin ei meiltä löydy mitään välinettä, millä raapia ihoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vähän aiheesta poiketen, mutta EKG:ssä pysyen. Miten te (erityisesti labrahoitajat) olette oppineet valmistelemaan potilaan ennen EKG:n ottoa? Mä olen ottanut noita pitkään ppk:lla ilman muuta valmistelua kun rintakarvat oon raakannut pois jos tarvis, ja jos hirveen hikinen niin kuivannu ihon tietysti.

Meidän labrahoitaja opasti, että joka potilaan iho pitää pyyhkiä alkoholilla ja sitten karhentaa karhunkielen palalla että saa kunnon filmin? Tehdäänkö kaikissa labroissa näin? Vai onko tuo joku vuodelta viis oleva oppi?

Varsinkin labraolosuhteissa missä ei o kauhea kiire, tekniseen laatuun kannattaa todella panostaa. Lääkäritkin arvostavat teknisesti hyvänlaatuista filimiä. Ihon raakkaaminen kunnolla ei todella ole huono asia, päin vastoin. Asiaa on tutkittukkin jonkun verran, mm Riski teki väikkärin siitä. Sen mukaan meillä on vielä paljon opittavaa filmin otossa. http://kirjasto.utu.fi/julkaisupalvelut/c/annaalit/C215.html Tutkimusten mukaan labrahoitajat ottavatkin parempia filmejä kuin muut hoitajat.

Ja ennenkuin joku huomauttaa, niin kyllä, jos kyseessä on lanssitehopoli jne ja kyseeessä akuutti tilanne, silloin laadusta tietenkin joudutaan tinkimään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä kanssa sipaistaan ihoa sillä hiekkapaperiteipillä, ennekuin laitetaan ne lätkät. HUSin ohjeissa muistaakseni niin luki.

Hyvä neuvo on myös pyytää potilasta rentoutumaan. Monet makaa siinä muuten ihan puupökkelönä jäykkänä ja lihasjännitys näkyy filmissä. Ja jos ei sekään auta, niin tyyny polvien alle auttaa rentoutumaan monia.

Opin myös juuri, että jos on kovin tutiseva potilas esim. parkkinson, niin laitan elekrodit olkavarsiin. Auttaa myös, jos raaja kauhean spastinen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Suurkiitos. ;D Raaputtelen siis jatkossa karhunkielellä tai teipillä. Tuo työ ois ihan kiva lukea kokonaan....

Eteenpäin menoa sekin on kun nenälleen kaatuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä töissä EKG:tä katsotaan ja alustavasti tulkitaan jatkuvasti.

Katson nopeuden, QRS-/yleismuodon ,p-aallot, PQ-/QRS-/QT-ajan, t-aallot, iskemiamuutokset (STnousu/lasku).

Täällä suunnalla oikeastaan samoissa fiiliksissä. Pääsääntöisesti potilailta nähdään kokoajan realiaikaista (MIDA) syränfilmiä. Sitä tulee katsottua suht useaan otteeseen vuoron aikana ja aika samoja juttuja tulee tutkittua kuin kolleega BS. Näköjään tuolla taskusta löytyy myös EKG-viivain paperisia versioita varten. Tietenkin tohtori tekee ne johtopäätökset filmistä, mutta joskus voi hieman tohtoria kiirehtiä tekemään niitä tulkintoja.

"I mean, how hard can it be?"

- Jeremy Clarkson

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näköjään tuolla taskusta löytyy myös EKG-viivain paperisia versioita varten. Tietenkin tohtori tekee ne johtopäätökset filmistä, mutta joskus voi hieman tohtoria kiirehtiä tekemään niitä tulkintoja.

Joo, taskusta ja pöydiltä(tosin monesti ne siirtyy pöydiltä taskuihin. Muutama on tietyillä paikoilla tarkasti) löytyy EKG-viivaimia. Niitä "perusmalleja" eli niitä joissa on pelkkä mitta-asteikko, on tänne hommattu jo aikoinaan Duodecimiltä ja Orionilta. Vuosi sitten tilasin niitä laajempia versioita(eli joissa on esimerkit yms kaksipuoleisesti viivottimessa) Orionin edustajalta ison nipun. Lääkäripäiviltä tampereelta kanssa sain mukaani nipun niitä tuliaisiksi.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kiitos hoitoyksikölle joka opasti tänään vasta-alkajalle paljon uutta yhdestä ainoasta monitorifilmistä ;D

Jos kyseessä oli 3/4-kytkentäinen monitorifilmi, niin en itse lähtisi kovin suurisuuntaisia tulkintoja tekemään tai opastuksia antamaan...
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Samaa mietin, monitorifilmistä ei todellakaan voi tehdä johtopäätöksiä kuin rytmin suhteen. ST-muutokset voi näyttää valtaisilta, mutta 12-kytkentäisessä ei mitään.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Samaa mietin, monitorifilmistä ei todellakaan voi tehdä johtopäätöksiä kuin rytmin suhteen. ST-muutokset voi näyttää valtaisilta, mutta 12-kytkentäisessä ei mitään.

Oli meillä 12kan otettu kans, nyt kyse oli lisälyönneistä joista kiva hoitsupoitsu mua opasti, eli ei, en monitorifilmiltä tekis kanssa muita tulkintoja. Näin ihan vaan tarkennuksena :(

Mitä nopeammin, sitä nopeammin

Hiki säästää verta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Asiaan viitaten tämä on mielestäni erittäin hyväkirja http://www.booky.fi/book.php?book_id=9789510241042

ihan hyvä kirja muuten, mutta jossain painoksessa oli selviä asiavirheitä,,,toivottavasti ne on korjattu.

niinkö..huh.gif olis kiva tietää mitkä on niitä asiavirheitä...Kun ei näin "vihreänä" vielä kaikkea ole oppinut.

Kaikki mikä saavutetaan helposti, ilman työtä, edustaa jo sinänsä hyvin epäilyttäviä arvoja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuinka paljon te, jotka otatte EKG:tä, niin osaatte itse tulkita sitä filmiä? Mikä on mielestänne ehdottomasti ainakin osattava siitä katsoa?

Sairaaloissa varmaan filmi menee heti lääkärin nähtäväksi, mutta esim. tk:ssa voi mennä muutama päiväkin, ennenkuin lääkäri ekg:n katsoo.

Kyllähän sitä yleisimmät rytmihäiriöt tunnistaa sekä merkittävimmät muutokset. Kaikkea ei aina huomaa ja aina voi tarkistaa tästä tai taskuoppaasta. Tietenkin poikkeavat filmit faksataan myös lääkärille

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu ihan hyvä muttei "ei alle tietoa virran kulusta ja lääkkeistä ja oireiden hoidosta

".

Tämä tarkoittaa mitä? Tarkoititko tuota opusta?

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaikille opiskelijoille pakko suositella labran mukaan menemistä, sitä EKG:tä ottamaan siis.

Mä olin puolpäivää, aamupäivän ja antoi hirmuisesti tietoa.

Yksistään vanhat lätkät jo nähtävissä väärissä paikoissa, kone parempi(osastolla ruppanat, meillä siis) ja kaikki muut huomiot.

Ihminen kun tekee sitä päivittäin, on opetuskin ajankohtaista ja tasokasta, jos vertaa sitä esim. koulussa tulevaan pieneen pläjäykseen ja harjoittelemattomuuteen. Niissä labran tilatuissa ei ole kiire, ei ole niin sanotusti tilanne päällä, joten se auttoi minuakin.

Suosittelen todella!

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kiitos hoitoyksikölle joka opasti tänään vasta-alkajalle paljon uutta yhdestä ainoasta monitorifilmistä :(

Jos kyseessä oli 3/4-kytkentäinen monitorifilmi, niin en itse lähtisi kovin suurisuuntaisia tulkintoja tekemään tai opastuksia antamaan...

Niimpä.. 3/4-kytkentäinen monitori-seuranta ja EKG kyllä molemmat näyttävät jotain sydämen toiminnasta, jopa jotain samojakin parametrejä, mutta ovat silti kaksi eri asiaa... monitoriseurannassa olevistakin potilaista otetaan sen vuoksi vielä useampiakin EKG:itä.

Kaikille opiskelijoille pakko suositella labran mukaan menemistä, sitä EKG:tä ottamaan siis.

Ihminen kun tekee sitä päivittäin, on opetuskin ajankohtaista ja tasokasta, jos vertaa sitä esim. koulussa tulevaan pieneen pläjäykseen ja harjoittelemattomuuteen. Niissä labran tilatuissa ei ole kiire, ei ole niin sanotusti tilanne päällä, joten se auttoi minuakin.

Koulussa on niin  :):n vaikea harjoitella, kun puolet laborointiajasta menee kikatukseen ja käkätykseen tai väittelyyn siitä, että kenestä nyt saa sitten sen EKG:n ottaa. Onneksi ryhmässä on yleensä 1 miesopiskelija, joka sitten uhrautuu olemaan "potilaana". Nimenomaan uhrautuu, koska hän ei pääse itse ottamaan koulussa lainkaan sitä EKG:tä.

Ja harvemmin opiskelijoissa on myöskään niin isorintaisia tai niin lihavia tai niin luisevia kuin autenttisissa potilaissa... 

Hmmm... ja jos oppilaitoksen talouspäällikkö ei anna lupaa ostaa EKG-laitetta (tai riittävää määrää lätkiä, nimim. kokemusta tästä on), niin sittenhän ei koulussa harjoitella EKG:n ottamista lainkaan... mutta harjoittelut ovat nimenomaan harjoittelua varten, ei siis sitä varten, että mennään näyttämään mitä jo osataan.  ;)

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onneksi ryhmässä on yleensä 1 miesopiskelija, joka sitten uhrautuu olemaan "potilaana". Nimenomaan uhrautuu, koska hän ei pääse itse ottamaan koulussa lainkaan sitä EKG:tä.

Kuulostipa jotenkin tutulta  :)

Tosin mä olen laboraatioissa päässyt kerran sen EKG:n ottamaan myös naispuoliselta opiskelijakollegalta, enkä ole onneksi ainoa miespuolinen ryhmässä.

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Saisko täältä hyviä vinkkejä kuinka tosi isorintaiselta naiselta saa laadukkaan 12-kytkentäisen EKG-tulosteen.

Osastolla otetaan itse nauhaa kun on jokin erikoistilanne ja aina silloin on kiire. 

Isorintaiselta naiselta on otettu useampi nauha. Yhdellä kertaa sain painavan rinnan ylös potilaan auki olevasta puserosta tekemälläni kantosysteemistä. Ei pysynyt hyvin ja osa rinnasta valui alas. Toisella kertaa kaveri piti froteepyyhe rullalla rintaa ylhäällä. Ei tämäkään hyvä. Pitelijän pitäisi joustaa potilaan hengityksen mukaan. Tästäkään nauhasta ei tullut ihan kaunis.

Lääkäri oli kuitenkin tyytyväinen nauhaan, mutta luulen , että oikealla tekniikalla se olisi ollut vielä laadukkaampi.

Onko kikkoja?

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...