Jump to content
MAINOS

Kunnat nostavat terveyskeskusmaksujaan


Reportteri

Recommended Posts

MAINOS

Huomattu on... hintoja on nostettu myös keskussairaalatasolla. Eilen käytiin lapsen kanssa allergiakontrollissa sairaanhoitajan vastaanotolla ja siitä lystistä piti maksaa 25,60 Eur. Anteeksi nyt vaan kovasti mutta mielestäni vastaanotolla käsitellyt asiat olisi voinut hoitaa myös puhelimessa... :-

sairaanhoidon sekatyöläinen

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä ei noussu maksut, kuulemma siitä syystä että ennen kunnallisvaaleja niitä ei päättäjät halunneet nostaa  >:D

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Espoossa esim, tk-käyntimaksu 11eur nousee 12.80euroon. Luonnollista...

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onkos noi maksut joka paikassa samat? Tk-käyntimaksu (ennen korotusta) 11€ ja yhteispäivystyksen käyntimaksu (yöt ja viikonloput) 22€?

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lähes kaikki kunnat nostavat terveyskeskusmaksujaan. YLE Uutisten tekemän selvityksen mukaan vain murto-osa kunnista jättää maksut tänä syksynä ennalleen. Terveyskeskuskäynnin kertamaksu nousee 16 prosenttia.

Terveyskeskusmaksut lanseerattiin uudelleen 90-luvulla päättäjien mukaan sillä perusteella että ne karsisivat ns. turhia lääkärikäyntejä. Tavoite ei ole tilastojen valossa toteutunut millään muotoa, eli itse olisin sitä mieltä että jos halutaan maksuilla olevan jotain käyntimääriä rajoittavaa merkitystä niin ne pitäisi vähintään tuplata - mieluummin kolminkertaistaa.

Hoitaja/lääkäripulaan, resurssien kohdennukseen ja laadukkaan terveydenhuollon ylläpitämiseen maksujen korotuksilla saattaisi jo jotain vaikutusta olla, oikeasti köyhille tällä toimenpiteellä ei sen sijaan olisi vaikutusta, sillä hehän eivät maksuja ole nytkään maksaneet.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Noin yleisellä tasolla pohtien olen sitä mieltä että on ihan hyvä että julkisissa palveluissa on jokin muodollinen maksu. Ilmaispalveluja ihmiset eivät oikein pidä arvossa, ja toisekseen pienistäkin maksuista kertyy ihan kohtuullinen potti.

Toisaalta jotkin 10-20 EUR käyntimaksut ovat nappikauppaa, veikkaan että kerätyt rahat hukkuvat melkein maksujen pyörittämiseen vaadittavaan byrokratiaan.

Se mikä terveyskeskusmaksuissa ja monissa muissakin pienissä yhtiskunnallisissa rahastuksissa itseä sylettää on se että ne on selkeästi suunnattu vain rehellisille keskituloisille ihmisille. Juopot, hampparit, narkkarit yms terveydenhuollon suurkuluttajat eivät maksuista piittaa, mutta tavalliset työssäkäyvät maksavat palvelut ensin veroina, sitten vielä erikseen palvelumaksuina.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mua ottaa päähän että Jyrki Boy sanoi viimeksi eilen uutisissa, että maksuja nostetaan kalliin palkkaratkaisun vuoksi. Maksujen korotus kirjattiin hallitusohjelmaan jo kauan ennen kunnallisia palkkaneuvotteluja ja Tehyn tempaisua. Koskaan en ole porvaria äänestänyt, enkä äänestä jatkossakaan.

Juu, Jyrki myös sanoi, kun lupasi "kovat" verohelpotukset, ettei vaikuta mihinkään. Samaan aikaan nousi päivähoitomaksut, terveyskeskusmaksut jne...

Jyrki myös vetänyt tämän eduskuntavaalien aikaisen Hoitajien asialla -kortin esiin. Muisti mainita, että kokoomus oli ainoita puolueita, jotka halusivat hoitajille lisää palkkaa. Me kaikki muistamme varmasti viime palkkakierrosneuvottelun. Muistammehan?

Teemun blogi

Ei taistelua ilman yhteistä rintamaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toisaalta jotkin 10-20 EUR käyntimaksut ovat nappikauppaa, veikkaan että kerätyt rahat hukkuvat melkein maksujen pyörittämiseen vaadittavaan byrokratiaan.

Oikeasti isot kunnat säästäis isoja summia rahaa, jos työntekijöitä koulutettais edes vähän lisää noihin talousasioihin sisään. Nimim, tänään vängänny kollegan kanssa MIKSI minä en tilaa kellekään tulkkia ennen kuin tiedän statuksen ja kuuluuko kaupungin korvata vai valtion vai potilaan... Samoin kaikki ulkomaalaiset tuntuu saavan hoidon vaan siks, ettei jakseta perehtyä siihen ketkä on oikeutettuja ilmaiseen hoitoon, millaiseen hoitoon ja millaisia todistuksia pitää löytyä. Ja ympäri maailman luullaan että Suomeen voi tulla ilman matkavakuutuksia kun meillä terveydenhuollolla on maailmalla niin hyvä maine.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

*provo alkaa

Jyrki myös vetänyt tämän eduskuntavaalien aikaisen Hoitajien asialla -kortin esiin. Muisti mainita, että kokoomus oli ainoita puolueita, jotka halusivat hoitajille lisää palkkaa. Me kaikki muistamme varmasti viime palkkakierrosneuvottelun. Muistammehan?

Muistamme. Ja perseestä on tulokset. Mutta nyt sentään on ollut keskustelua ja jonkinlaisia tuloksia. Demareiden aikan ei ollut edes huonoja tuloksia tai halua tehdä asioille mitään.

ja päättyy*

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

oikeasti köyhille tällä toimenpiteellä ei sen sijaan olisi vaikutusta, sillä hehän eivät maksuja ole nytkään maksaneet.

Jaa. No, kyllä minä vain tiedän ihan omalta kohdaltani, että sinnittelen jonkun ongelman kanssa vuosiakin, koska lääkäriin on a) vaikea päästä ja cool.png se maksaa. Ja menen, jos jo etukäteen tiedän, mistä on kyse, ja että lääkäri tosiaan tarvitaan asian auttamiseksi.

Olen hyvin pienituloinen, mutta kyllä minun on pitänyt terveyskeskusmaksut itse maksaa. Pitää elää alle toimeentulotukirajan, jotta ne eivät jäisi itse maksettavaksi. Missä tilanteessa olen myös ollut. Olisi pitänyt juuri niinä kahtena kuukautena tajuta käydä kaikki lääkäri- ja hammaslääkäriasiat!

Arvostaisin ilmaista terveyskeskuskäyntiä aivan yhtä paljon ja enemmänkin kuin maksullista. Mutta minä muistankin hyvin ajan, kun ihmisistä oli itsestään selvää, että lääkäriin pääsee kuka vain, ilmaiseksi.. Että se on ihmisen perusoikeus. Voi niitä aikoja.

Vanha koira. Uusia temppuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...