Jump to content
MAINOS

Vaatteet sakun työssäharjoitteluun?


NS

Recommended Posts

Pieni paniikki iski kun koulussa kerrottiin että sakuun saattaa joutua harjoitteluun jo viikolla 39! :) Kuulemma johtuu siitä kun on niin paljon samaan aikaan opiskelijoita kentällä.

Mutta ne vaatteet? Saimme neuvoja että ainakin omat housut pitäisi hankkia. Mistä, miten ja millä hinnalla? Työssäoppimispaikan on kuulemma vaikea löytää kaikille opiskelijoille sopivia housuja... Entä millaiset kengät? Käykö tukevat retkeilykengät?

Koulu maksaa vakuutuksen ja suojavaaterahaa. Eli....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Meillä ainakin opiskeluaikoina koulu velvotti ihan kirjallisesti harjottelupaikan antamaan työvaatteet. Kannattaa tarkistaa asia, sillä en ole kuullu että missän olis opiskelija joutunu ostamaan työvatteita... Ja turhaanhan se ostaminen oliski yhden harjottelupaikan takia...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä ainakin opiskeluaikoina koulu velvotti ihan kirjallisesti harjottelupaikan antamaan työvaatteet. Kannattaa tarkistaa asia, sillä en ole kuullu että missän olis opiskelija joutunu ostamaan työvatteita... Ja turhaanhan se ostaminen oliski yhden harjottelupaikan takia...

Mä voin velvoittaa sut kirjallisesti maksamaan mun talon. Niinkauan kuin kummankin osapuolen hallitukset eivät ole päättäneet että nimenkirjoitusoikeuden omaava henkilö voi hyväksyä ja allekirjoittaa paperin, niin sillä ei ole mitään arvoa. Anteeksi kärkäs sävy, en jaksa korjata näillä tunneilla :)

Edit: Ettei menis kokonaan offtopikkiin, niin voin heittää tuohon, että meidän piti ostaa ainakin ne valkoset hoitopuvut jo koulun takia että käytetään niitä hoitotyön tunneilla. Heijastintakeista en tiedä sitten mitään, taitavat kyllä olla arvokkaampiakin.

Mutta opiskelija on siinä mielessä hankalassa asemassa että ei ole oikeastaan työsuhteessa vaikka siellä työ(ssäoppimis)paikalla pitää ilmaiseksi hengailla vaadittu tuntimäärä, joten ohjaajan tehtäviin kuuluu oikeastaan valvoa että sinulla on turvavarusteet, oli ne sitten hankittu mistä tahansa. Ja koulu voikin sitten taas ilmoittaa että tämän kurssin läpäiseminen vaatii tämän ja tämän asian/esineen. Eihän koulukirjoistakaan mitään lakia ole että koulun on kustannettava. Eli kyllä opiskelija ne maksaa ellei vapaasta tahdosta kukaan muu halua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vai ilmaiseksi hengailla. Onhan se sääli että työ(ssäoppimis)jaksolla harjoitellaan nimenomaan sitä työssä olemista. Ei se ole läheskään kaikille opiskelijoille niinkään itsestään selvyys että miten siellä työyhteisössä tulee olla, milloin työvuoro alkaa ja mitä se tarkoittaa, mitä päivittäisiin hommiin kuuluu jne. Ja Julmalle; yhteiskunta maksaa sinunkin opiskelut, eli satsaa ja antaa mahdollisuuden tehdä töitä koulutuksen jälkeen. Se on lixaa siitä "hengailusta". Ja kuten oikealla työpaikalla; jos homma ei luista, eli jakso ei vaikuta onnistuneelta, niin sitten se katkaistaan. It´s so simple! Äärettömän monelle nykyopiskelijalle joutuu opettamaan kenttäjaksolla sekä alan asiota ruohonjuuritasolta asti ja tosiaankin, työssäolemista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitä hintoihin tulee niin valkoiset ostin harjoitteluun pesulasta kolikoilla ja heijastinvaatteet menee taas väkisin kolminumeroisiin summiin. Näin siis yksi vaatekerta : housut, paita, kengät ja takki.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vai ilmaiseksi hengailla. Onhan se sääli että työ(ssäoppimis)jaksolla harjoitellaan nimenomaan sitä työssä olemista. Ei se ole läheskään kaikille opiskelijoille niinkään itsestään selvyys että miten siellä työyhteisössä tulee olla, milloin työvuoro alkaa ja mitä se tarkoittaa, mitä päivittäisiin hommiin kuuluu jne. Ja Julmalle; yhteiskunta maksaa sinunkin opiskelut, eli satsaa ja antaa mahdollisuuden tehdä töitä koulutuksen jälkeen. Se on lixaa siitä "hengailusta". Ja kuten oikealla työpaikalla; jos homma ei luista, eli jakso ei vaikuta onnistuneelta, niin sitten se katkaistaan. It´s so simple! Äärettömän monelle nykyopiskelijalle joutuu opettamaan kenttäjaksolla sekä alan asiota ruohonjuuritasolta asti ja tosiaankin, työssäolemista.

Et keskittynyt juurikaan olennaiseen vaan nappasit nuo pari sanaa tuolta viestin keskeltä. Kyllä olen myös sitä mieltä että työharjoittelu on hyödyllistä. Tekisin sitä myös siitä syystä enemmän että siellä oppii tehokkaammin ja päivät ovat lyhyempiä kuin koulussa.

Ydin tuossa kohtaa viestiäni oli se, että opiskelija ei ole työsuhteessa, joten yrityksellä jossa harjoittelu suoritetaan, ei ole velvoitetta hankkia suojavarusteita opiskelijalle ja täten opiskelija saattaa joutua itse kustantamaan kyseessä olevat varusteet ellei kukaan muu niitä myötätunnosta hanki.

Mutta nyt kun mentiin tähän aiheeseen niin lisään vielä sen verran että iso osa ainakin omasta työssäoppimisestani on ollut niitä hommia mitä vakkarit eivät ole itse viitsineet siellä duunailla. Eipä siinä mitään, kyllähän nuokin työpaikan tehtäviin aina kuuluu ja olen ne mukisematta tehnyt, mutta mitään opetuksellista arvoa niillä ei ole ollut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

opiskelija ei ole työsuhteessa, joten yrityksellä jossa harjoittelu suoritetaan, ei ole velvoitetta hankkia suojavarusteita opiskelijalle ja täten opiskelija saattaa joutua itse kustantamaan kyseessä olevat varusteet ellei kukaan muu niitä myötätunnosta hanki.

En tiedä miten muualla/lh-kouluissa, mutta meillä AMK edellyttää työharjoittelupaikan hankkimaan opiskelijalle suojavaatteet (kenkiä lukuunottamatta). Koulu kuitenkin maksaa harjoittelupaikalle opiskelijan ottamisesta ja työharjoittelusta kirjoitetaan sopimus koulun ja firman välillä, joten sen perusteella voi kai jotain jo vaatiakin.

Eihän siinä ole mitään järkeä, että opiskelija joutuisi itse heijastinvaatteensa ostamaan, kun ei köyhällä kuitenkaan ole varaa vaihtotakkiin/housuihin. Päivän ekalla keikalla kun saa sitten vaatteensa veriseksi, niin loppupäivä kuljetaan pelottelemassa mummoja?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tulisi myös aika kalliiksi opiskelijalle, jos hän joutuisi itse kustantamaan nuo lanssivaatteet. Kunnollisista kun saa maksaa maltaita. Itselläni on 3 omat housut, 1 oma liivi ja 1 oma takki (irtovuorella). Ja vaikka en aktiivisesti enään lanssissa ole hommissa, niin en edes kuvittele myyväni noita vaatteita. Kahdesta syystä: 1) teen keikkaa lanssihommissa edelleen 2) olen maksanut itseni kipeäksi niistä (ovat ihan laatutavaraa, tekstit brodeerattu, jne.), enkä sais niistä edes 1/3osaa omistani takaisin. Toki uudet vaatteethan saa vähentää verotuksessa.

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...