Jump to content
MAINOS

Verikaasukoneet


Lääkärihoitaja

Recommended Posts

Itse puhun labrakoneesta, eli verikaasut, pvk:n osasia, lyyttejä ..tutkivat koneet. Missä sellainen käytössä? Vaatiiko paljon huomiota? Käytättekö paljon? Ongelmia?

Itse olen aivan kyllästynyt tuohon Chironiin, raivostuttava kone, jatkuvaa huomiota minulta ja labralta vaativa, murr.

Kuinkas tarkkoja tuollaiset ovat?

Tykkäävätkö labrantädit?

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Valitettavasti mulla ei oo kokemusta kuin ihan tavallisista verikaasuanalysaattoreista, ja yleisesti ottaen ne vaatii aika usein huomiota, koska varsinkin elektrodit on kovin herkkiä kaikelle.. Mä luulen että noi yhdistelmävehkeet on käytössä suurimmaksi osaksi vain tehoilla ym. vastaavissa paikoissa.

Tädeistä en tiiä, kun en vielä millään haluaisi itseäni sellaiseksi lukea, ikää kuitenkin vielä alle 30  >:D

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meil o anestesian jälkivalvontayksikössä pari kappaletta verikaasuanalysaattoreita, abl-725 ja abl-825. Ovat nopeita, eli vastaus tulee noin minuutissa, mikä tarkoittaa että voidaan toteuttaa todellista POCT. Käyttöongelmia todella harvoin, labran tädit pitää hyvää huolta koneista. Toki kaikki hoitajammekin on koulutettu tekeen niiitä perushuoltoja eli säiliöiden ja kaasujen vaihtoja, jos vaikkapa viikonloppuna tulee ongelmia. Silloinkin toki päivystyslabrasta saa apua, mutta sieltä saattaa tulla kyllä vastaus ettei osaa juuri tätä meidän laitetta käyttää.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meiltä löytys pari kappaletta Abbottin i-STAT "kapuloita". Mukavan pieni, näppärä ja nopea. Vastaus parissa minuutissa. Itse olen kyllä tykännyt sen käytöstä. Kylläkään mitään muuta analysaattoria en ole käyttänyt, joten vertailukohtaa ei ole.

Mitään suurempaa ongelmaa ei ole oikein koskaa ollut. Joskus ilmeisesti kasettierästä johtuva ongelma on jättänyt jotain tiettyjä tuloksia vastaamatta (oletimme sen johtuvan kaseteista), mutta nyt on taas ollut monia kuukausia, että ei ole ollut mitään. Tarkkuuskin on ilmeisen lähellä labran tekemiä tuloksia verikaasuista ja elektrolyyteistä, mutta koneen julistama hemoglobiini heittää yleensä n. 10 pykälää alakanttiin.

...mikä tarkoittaa että voidaan toteuttaa todellista POCT.

Valaisisitko mitä meinaa POCT.

"I mean, how hard can it be?"

- Jeremy Clarkson

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meiltä löytys pari kappaletta Abbottin i-STAT "kapuloita". Mukavan pieni, näppärä ja nopea. Vastaus parissa minuutissa. Itse olen kyllä tykännyt sen käytöstä. Kylläkään mitään muuta analysaattoria en ole käyttänyt, joten vertailukohtaa ei ole.

Meilläkin on toi i-STAT käytössä, mutta ainoa kasetti mitä tällä hetkellä siihen on käytössä on INR. Muut kun mitä tarvitaan saadaan abl:llä (verikaasut, Na, K, Ca, Hb, Gluk)

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja nyt luin ajatuksella tuon ekan viestin.

Minä olen kanssa pelannut noilla ABL-sarjoilla, kokemusta löytyy 705:sta 835:en ja olen tykännyt. Lääkärihoitaja tarkoitti ilmeisesti pvk:n osasilla hb:tä, senhän saa niillä koneilla missä on oksimetripuoli (eli ABL:illä alkaa muistaakseni mallista 735 eteenpäin). Mä luulin että tarkoitit niitä yhdistelmälaitteita millä saa vähän joka asiaa..

Uusissa ABL:issä ainakin tuo hb pitää hyvin paikkkansa, sitä ainakin labran puolella kontrolloidaan päivittäin, eli ajetaan näyte rinnakkain heman laitteen kanssa, eikä niissä kyllä isoja heittoja ole. Eri asia on, jos näyte ei ole esimerkiksi sekoittunut kunnolla, ja siihen hb:n mittaukseen sattuu sitten huono kohta.

Minä henk.koht. pidän noista ABL:n laitteista, ne ovat käyttäjäystävällisiä ja helppoja, ja huoltotoimenpiteetkin suhteellisen helppoja.

Mr. Lauha: POCT on potilaan vierellä tapahtuvaa näytteiden analysointia, ts. pikamittareita tai vastavaa. Noi ABL:t ei kyllä enää lukeudu pikamittareiden kategoriaan mitenkään, ne on ihan järeitä labran analysaattoreita  :)

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mr. Lauha: POCT on potilaan vierellä tapahtuvaa näytteiden analysointia, ts. pikamittareita tai vastavaa. Noi ABL:t ei kyllä enää lukeudu pikamittareiden kategoriaan mitenkään, ne on ihan järeitä labran analysaattoreita  :)

No kyllä se on POCT:tä jos se näyte on minuutissa siinä koneessa? Meillähän ne on "potilaan vieressä".

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täällä laitteita löytyy ainakin ppkl:lta, teholta, labrasta, (heräämöistä en ole varma), vesolla ja synnärillä on yhteinen(ovat vierekkäin). Tuota viimeistä on tullut käytettyä ja siinä on aina välillä häikkää, mutta pääasiassa toimii suht hyvin. Tehon ja PPKL:n laitteissa on aika laaja tutkimuspaketti, synnärin ja veson laitteessa perussetti. Labrassa kanssa perussetti. Eli jos tarttee ottaa laajempaa pakettia, niin sitten astrup-ruisku teholle tai ppkl:lle laitteeseen.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mr. Lauha: POCT on potilaan vierellä tapahtuvaa näytteiden analysointia, ts. pikamittareita tai vastavaa. Noi ABL:t ei kyllä enää lukeudu pikamittareiden kategoriaan mitenkään, ne on ihan järeitä labran analysaattoreita  :)

No kyllä se on POCT:tä jos se näyte on minuutissa siinä koneessa? Meillähän ne on "potilaan vieressä".

Juu, niinhän se on, mutta tuo kone ei lukeudu mun mielestä siihen perinteiseen POCT-kategoriaan. Mutta tää vaan mun mielipide. En siis kyseenalaista sitä, etteikö se olisi potilaan vieressä tehtäviä tutkimuksia, vaan sitä, että yleinsä POCT ei tarkoita tuon mittaluokan laitteita.

Perun puheeni, nähtävästi nykyään myös nuo verikaasuanalysaattorit luetaan tosiaan tuohon kategoriaan. Myönnän olleeni väärässä  :). Opiskeluaikoina tuota lyhennettä käytetttiin sellaisista pienistä, helposti siirreltävissä olevista laitteista, kuten pika-CRP, sokerimittarit yms.

http://www.bioanalyytikkoliitto.fi/mp/db/file_library/x/IMG/36061/file/hot_bioanalyytikkopaivat_2008.pdf tuossa pieni tietopaketti asiaan liittyen.

Focce: niin sanoin että tuo ABL ei lukeudu tuohon pikamittarikategoriaan jollaisia siis yleensä POC laitteet ovat.

Ja vielä lisäys, juu, labrapuolella käytetään oikeastaan enempi POC-lyhennettä.

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itseasiassa näköjään toi POCT tarkottaa montaa asiaa... Labrapuolella puhutaan varmaan point-of-care testingistä, mut se mitä me sit leikkurissa tehdään on point-of-care treatmenttiä...

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Oulun synnärissä oli vielä vuoden alussa kaksi masiinaa vierekkäin ja Chiron kyllä soittelee muistikuvia takaraivossa. Muuten masiinat toimi, mutta joskus ne molemmat veivasivat jotain pidempää pesuohjelmaa ja kalibrointia yhtäaikaa ja silloin käämit kärähteli, kun odotteli napaverinäytteiden kanssa siinä koneen vieressä ja tiesi, että salissa vastaava kätilö odotteli tuloksia.

Uusi masiina oli sinne muistaakseni tulossa, mutta sitä en ehtinyt nähdä enkä tiedä, millainen se on.

Minusta toi Chiron oli ihan helppokäyttöinen ja ne, jotka osasivat enemmän niksejä, saivat huonoistakin näytteistä tarvittavat lukemat selville.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aina on joku palkki mustana, joku aine loppu (olisko wash, pari cal ja pari muuta, calibraatio I tai II. Vaatii päivittäin QC I, II ja III + sen labran tekemän hemo-kontrollin. Kerran viikossa proteiinipesu ja elektrodien elvytys. Siepparilla näyte ei tule hyvin, ilman siepparia tukossa. Urgh.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meiltä löytys pari kappaletta Abbottin i-STAT "kapuloita". Mukavan pieni, näppärä ja nopea. Vastaus parissa minuutissa. Itse olen kyllä tykännyt sen käytöstä. Kylläkään mitään muuta analysaattoria en ole käyttänyt, joten vertailukohtaa ei ole.

Meilläkin on toi i-STAT käytössä, mutta ainoa kasetti mitä tällä hetkellä siihen on käytössä on INR. Muut kun mitä tarvitaan saadaan abl:llä (verikaasut, Na, K, Ca, Hb, Gluk)

Meillä oli kokeilussa noi INR kasetit. Ei tullut mitään. Arvot poikkesivat järjettömästi labran kontrollinäytteisiin. Olikohan vika siis kaseteissa, analysoivan tekniikassa vai jossakin muussa? Muuten koneet ja kasetit ovat toimineet moitteettomasti. Ionisoitu-kalsium oli myös kokeilussa mm, mitä jäimme kaipaamaan. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

meillä (teho 23) on abl-800, hyvä kone on ollut. astrupin tekee siinä 1 min ja helppo käyttää.

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Oulun synnärissä oli vielä vuoden alussa kaksi masiinaa vierekkäin ja Chiron kyllä soittelee muistikuvia takaraivossa. Muuten masiinat toimi, mutta joskus ne molemmat veivasivat jotain pidempää pesuohjelmaa ja kalibrointia yhtäaikaa ja silloin käämit kärähteli, kun odotteli napaverinäytteiden kanssa siinä koneen vieressä ja tiesi, että salissa vastaava kätilö odotteli tuloksia.

Jos meidän laite ajaa just joitain monen minuutin pesuohjelmaa läpi ja näytteellä on kiire niin lopetan pesuohjelman (näytöllä erillinen stop "nappula") ja tutkin näytteen.

"Ja se puhelinnumero mun taskussa , rakas, luulin että se olet sinä" (Lapinlahden Linnut: Älä viskaa mua pihalle)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos meidän laite ajaa just joitain monen minuutin pesuohjelmaa läpi ja näytteellä on kiire niin lopetan pesuohjelman (näytöllä erillinen stop "nappula") ja tutkin näytteen.

...tai kalibraatiota. Stop ja Wash ja näyte sissään,

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...