Jump to content
MAINOS

Ambulanssissa saa tylyä kohtelua


yökkönen

Recommended Posts

no mutta entäs se kiistelty itsemääräämisoikeus??  ;D

Joskus potilaan akuutin sairauden hoitaminen vaatii potilaan itsemääräämisoikeuden syrjäyttämistä hetkellisesti.

Failure is always an option

Link to comment
Share on other sites

MAINOS
  • Replies 152
  • Created
  • Last Reply

Onneksi potilaan voi aina tainnuttaa lääkkeillä - vaikka puoliväkisin.

entä jos se potilas ei ota niitä lääkkeitä :D

No sitten ne annetaan väkisin. Ei se sen kummempaa ole

no mutta entäs se kiistelty itsemääräämisoikeus??  ;D

No mitäpä sinä osastolla teet jos pappa riehuu käytävällä ja huutaa että ei Serenasea?

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Link to comment
Share on other sites

Onneksi potilaan voi aina tainnuttaa lääkkeillä - vaikka puoliväkisin.

entä jos se potilas ei ota niitä lääkkeitä >:D

No sitten ne annetaan väkisin. Ei se sen kummempaa ole

no mutta entäs se kiistelty itsemääräämisoikeus??  ;D

No mitäpä sinä osastolla teet jos pappa riehuu käytävällä ja huutaa että ei Serenasea?

tjaa,täytyypä pohtia... ;D no joo, okei, ymmärsin yskän.

Link to comment
Share on other sites

No meneepä tämä nyt monimutkaiseksi.  ???Oon tainnu lukea koulus Akun taskukirjaa tämän kurssin kohdalla  ;D

Mikä tässä nyt on monimutkaista?

Siinäkö, että pääasiallisesti potilaalla on (ja pitääkin olla) täysi itsemääräämisoikeus koskien omaa sairautta ja omia asioitaan, mutta joissain tilanteissa potilasta täytyy sairauden tai vamman vuoksi hoitaa vasten hänen omaa tahtoaan?

Failure is always an option

Link to comment
Share on other sites

Mä oon ite joutunu kolmesti ambulanssin kyytiin ja joka kerta on kyllä kohtelu ollu asiallista ja mukavaa. Tunnin reissukin menny ihan kivasti kun on jutusteltu niitä näitä ja yhdessä hekoteltu sille kun en ihan ollu kartalla tuolloin. Yks jopa näki mut parin päivän päästä osastolla ja tuli jutustelemaan ja vointeja kyselemään.Pariin otteeseen on joutunu soittamaan ampparin ja poikkeuksetta on ollu ensihoitajien käytös hyvää ja kohteliasta. Omalle kohdalle on sitten vissiin sattunu ne mukavat ja huumorintajuiset tyypit.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Itse olen ollut tasan kerran ambulanssin kyydissä autokolarin jäljiltä. Mitään selkeää muistikuvaa matkasta ei ole, mutta epikriisin mukaan lyhytkestoisessa muistissa on ollut ongelmia ja samoja kysymyksiä olen toistellut enemmän kuin kaksi kertaa. Luultavasti olen siis ollut aivan tolkuttoman hermoille käyvä kyyti. Enkä mä muista, että lanssarit olisivat mulle vittuilleet, mutta siinä hetkessä se muisti oli mitä oli  :D

Tylyä kohtelua saa myös osastolla, ja myös multa. Suurin osa ihmisistä ei ymmärrä miksi sanotaan ja miksi käskytetään.

Ulkopuolisesta saattaa kuulostaa tylyltä esimerkiksi se, että mä käsken 4-kymppisen miehen (jolla toimii pää, molemmat ylä- ja alaraajat) hakemaan itse vetensä juotavaksi sen sijaan että makaa sängyssä kuin laho lehmä. Ulkopuoliset saa sanoa tällaisissa tilanteissa mitä haluavat, mä sanon tätä kuntouttavaksi työotteeksi.

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Link to comment
Share on other sites

Väärinkäsityksistä, ymmärryksen puutteesta ja tietämättömyydestä ne ongelmat johtuu. Aina koittaa perustella asioita, mutta joskus mitkään selostukset eivät mene perille, ei sitten millään. Ja on tilanteita, jotka pitää vaan saada menemään läpi. Esim. muorin villasukkien etsintä keskeytyy, kun hätäkeskus huutelee, että olisi kiireellistä piikissä.

"Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta").

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Ei vissiin ole ainoastaan ambulanssi missä tylytetään :)

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Link to comment
Share on other sites

Ei vissiin ole ainoastaan ambulanssi missä tylytetään :)

Joka paikassa on niitä, jotka ovat suurin odotuksin opiskelleet ammattiin ja tosiasiassa työelämä onkin sitten jotain, jossa odotukset eivät sitten jostain syystä täytykään.

Joka ammattikuntaan täytyy mahtua niitä kiintiö-känkkyröitä. Sitä vaan itsekin välillä ihmettelen, että miksi juuri lanssissa voi olla joku naama-väärinpäin -tyyppi, kun olen tämänkin foorumin viestien perusteella ymmärtänyt, että jotkut tekee ihan mitä vaan päästäkseen lanssiin töihin... :blink:

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Link to comment
Share on other sites

Sitä vaan itsekin välillä ihmettelen, että miksi juuri lanssissa voi olla joku naama-väärinpäin -tyyppi, kun olen tämänkin foorumin viestien perusteella ymmärtänyt, että jotkut tekee ihan mitä vaan päästäkseen lanssiin töihin... :blink:

Väärät/liian suuret odotukset..? Pettymys voi olla kova kun rookie huomaa että sairaankuljetus on aivan tavallista perusduunia jossa glorian hetket ovat vähissä.

Link to comment
Share on other sites

Kaikkein parasta on, kun häkelaitos lämmittää potilaan ja omaiset jo valmiiksi. On kiva mennä valmiiseen pöytään. Luuriapina hoi... :nauraa:

Jännittää, sanoi mummo kun kahvimerkkiä vaihtoi...

Link to comment
Share on other sites

Mutta monta kertaa antavat onneksi varoituksen lämminneestä pokasta.

Joskus tosin ihmetyttää, että miksi se poka piti lämmittää. Mutta tietysti asiat näyttäytyy meille erilailla, kuin siellä luurin toisessa päässä. Varsinkin, jos soittajan ulosanti on ollut heikkoa. Jääräpäät saattavat kiihtyä jo siitä, kun häke tekee riskinarviotansa tiukoin kysymyksin, eikä anna jaaritteluille aikaa.

"Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta").

Link to comment
Share on other sites

Kaikkein parasta on, kun häkelaitos lämmittää potilaan ja omaiset jo valmiiksi. On kiva mennä valmiiseen pöytään.

No ei onneks ole kovin yleistä tuo..

Link to comment
Share on other sites

Nykypäivän ihmiset ovat entistä enemmän avuttomia ja omien "oikeuksiensa" tuntevia. Välillä säälittää kui nka tyhmiä jotkut ihmiset voivatkaan olla??? Tyhmyys alueittain ei voi selittyä juomaveden laadulla tai kerrostalon kerroksien lukumäärällä. Vaan millä sitten?? Jaa-a. Kunpa tietäisin...

Usein tuntuu siltä, ettei rautalanka riitä havainnollistamaan pleikkari-sukupolven lökäpöksylle, ettei sitä ambulanssia tulekaan sinne vuokramökille 5:ssä minuutissa, vaan saattaa kestää tunti tai kaksi. Uskomattoman paljon joutuu kertomaan, ettei ambulansseja ole tallit väärällään ja niitä tule jopa maan alta lisää aina kun edellinen tallista lähtee. Kansalaisten mielestä näin kuitenkin pitäisi olla! Tai ainakin heidän käsityksensä asiasta AINA on se, että juuri heitä varten on heti vapaana ensihoitoyksikkö. Itse kerron varsin avoimesti, että D-tehtäväksi koodatun keikan odotusaika voi helposti olla se kaksi tuntia tai enemmän. Eipähän ole liian suuria odotuksia soittajilla/potilailla. Uusia soittoja lähinnä odottamisen sietämättömän kestoajan takia tulee varsin runsaasti, ja ei niinkään muuttuneen tilanteen takia mihin puhelun lopetuksessa kehoitetaan.

Lisäksi kun yrittää tehdä laadukasta riskinarviota resurssien oikean jakamisen varmistamiseksi, on soppa valmis. Eräs kolleega taannoin teki varsin uskaliaan, mutta mielestäni oikean ratkaisun: epäasiallinen soittaja kertoi kärsivänsä hetki sitten alkaneesta rintakivusta ja tarvitsi heti apua. Keskustelu alkoi muutaman lauseen aikana menemään täysin sivuraiteelle, jolloin kolleega napakasti ilmoitti, että: "soita sitten kun on asiaa ja pystyt kertomaan asiasi asiallisesti ja vastaat kysymyksiin." Puhelu katkaistiin hätäkeskuksen toimesta. Meni hetki ja sama soittaja/potilas soitti uudestaan, ja oli AIVAN eri ääni kellossa, ja riskinarvion pystyi suorittamaan kunnolla. Koodilla 704B hoitoyksikkö kohteeseen. Hätäkeskuksenkaan ei tarvitse sietää paskaa luurista. Minäkään en kuuntele yhtään ylimääräistä vittuilua, vaan annan ohjeet ja puhelu katkeaa!

"Valmiiseen pöytään menemisestä" sen verran, että jos ei pysty kanssani asioimaan asiallisesti, on taksi todennäköisin vaihtoehto, joka pokan johonkin kuljettaaa. Omaa kyytiä kun ei ikinä ole, ja taksirahaakaan ei oikein olisi, mutta sakuakaan kun ei vittuilemalla minulta tipu. Pitää muistaa, että reilusti alle puolet ilmoituksista johtaa mihinkään tehtävään. Ensihoidon tehtävien osalta neuvonta ja opastus on osaltani mennyt joskus liiankin pitkälle, joten nykyään hiukan höllemmin sakua kohteeseen saa. Siltikin taksi on varsin usein neuvottu kyyti...

Link to comment
Share on other sites

Usein tuntuu siltä, ettei rautalanka riitä havainnollistamaan pleikkari-sukupolven lökäpöksylle, ettei sitä ambulanssia tulekaan sinne vuokramökille 5:ssä minuutissa, vaan saattaa kestää tunti tai kaksi.

Takerrun hieman noihin lökäpöksyihin... Oma kokemus kentältä on että ylivoimaisesti vaikeimmin menee asiapuhe perille näille +35 vuotiaille kultalusikka suussa syntyneille "parempiosaisille" kansalaisille, jotka ovat tottuneet saamaan kaiken ja heti. Tietysti nuortenkin kanssa joutuu joskus keskustelemaan, mutta jos vaan viina ei sekoita liikaa kuvioita niin asiapuheen saa yleensä hyvin perille tälle meitä fiksummalle ikäpolvelle.

Eräs kolleega taannoin teki varsin uskaliaan, mutta mielestäni oikean ratkaisun: epäasiallinen soittaja kertoi kärsivänsä hetki sitten alkaneesta rintakivusta ja tarvitsi heti apua. Keskustelu alkoi muutaman lauseen aikana menemään täysin sivuraiteelle, jolloin kolleega napakasti ilmoitti, että: "soita sitten kun on asiaa ja pystyt kertomaan asiasi asiallisesti ja vastaat kysymyksiin."

Toimii myös kentällä; jos hoitotilanne alkaa potilaan esittämällä solvauksella on kannoilla kääntyminen ja ulosmarssi hyvin tehokas keino muuttaa potilaan äänensävyä. Onpahan sitä joskus lähdetty kohteesta niinkin ettei kumpikaan sairaankuljettajista kerennyt sanomaan sanaakaan...;D

Link to comment
Share on other sites

Kyllä me kentällä tiedämme, että läheskään joka puhelu ei aiheuta hälytystä. Ja tiedämme, että moni tehtävä on tarkastusluontoinen, kun ette pääse varmuuteen. Joskus tapahtuu ylilyöntejä, kuten keskellä yötä hälytys "mies ja nainen riitelee kadulla", vaste poliisilta ja sakulta. Ketään ei tietenkään löytynyt.

"Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta").

Link to comment
Share on other sites

Kyllä näitä otsikoita taas revitään. Mutta tuossakin kerrotaan lopuksi, että ei aiheuttanut toimenpiteitä, häkepäivystäjä toimi niin kuin pitikin, kunhan mustamaalataan ja saadaan ihmisiä lukemaan lööppejä.

Jos on onneton, on ainakin toivoa paremmasta

Link to comment
Share on other sites

Oikein harmittaa hätäkeskuspäivystäjien puolesta nämä lööpit, aivan kuin ei olisi tarpeeksi sisäistä organisaatiomyllerrystä, niin media tekee kaikkensa mustamaalatakseen tämän erittäin haastavaa ja vaativaa työtä tekevän ammattiryhmän.

Ennemmin kannattaisi käynnistää nyt jonkinlainen "vastaiskukampanja" hätäkeskuslaitoksen ja ensihoitopalveluiden tuottajien puolelta näistä nykymaailman realiteeteista; ei ambulanssia saa tilaamalla, eikä se ambulanssi välttämättä kuljeta sairaalaan kun sen kerran saa paikalle. Ihmisten tietämättömyydestä nämä ongelmat pääasiassa johtuvat, ei mistään muusta.

Link to comment
Share on other sites

"Mikäli toinen puhelu olisi käsitelty asianmukaisesti, ja puhelun perusteella olisi tehty hälyttämispäätös, olisi apu voinut saapua paikalle jopa kymmenen minuuttia aiemmin. "

Jep. Olisi voinut saapua aiemmin, jos olisi ollut ollut resursseja, jos olisi ollut hoitoyksikkkö, jos olisi ... En usko että apulaisoikeuskansleri on tarkistanut hälytettävien yksiköiden statuksen ja hoitovalmiuden juuri tämän 10 minuutin aikana.

Jos olisin tiennyt viime viikolla tämän lauantain 7 oikein rivin, olisin lottomiljonääri..

Link to comment
Share on other sites

Kiitos tukemisesta. Älkää vaipuko synkkyyteen, sillä kaivamme esiin uuden kristallipallon, ja meedion koulutuksemme valmistuu juuri. Sitten on kunnon aseet tehdä työtämme. Nuo roskalehdet (lue. Iltapäivälehdet) aiheuttavat käytännössäkin tilanteita, joissa soittaja aloittaa: "Tekin vi**n mu**ut ette osaa muuta kuin saada kaikki asiat päin helv**tiä..." Tuostahan se on kiva aloittaa jatkamaan.

Syyhän ei loppujen lopuksi ole typerien ihmisten, vaan itse asiassa heidän tietämättömyyden. Miksi mikään instanssi ei ole oikeasti valistanut ihmisiä SUURESSA mittakaavassa asiasta?? Numeroon 10022 soittavista 90-95% luulee soittavansa poliisiasemalle. Kyseinen poliisin entinen hälytysnumero jää onneksi pois, koska ihmettelen suuresti mikä ihmeen palvelunumero se on aikoinaan ollut, kun siitä pitäisi saada selville aivan kaikki poliisin toimialaan liittyvä asia.

Toisaalta soittaja kysyy soittaessaan numeroon 112, että täältäkö niitä ambulansseja TILATAAN? Joskus olen vastannut, että ei todellakaan, vaan te ilmoitatte asianne, vastaatte kysymyksiin, ja hätäkeskus arvioi TARVITAANKO ambulanssia tilanteessa. Usein on puhelu katkennut. Vit**iluako?? Ei, vaan ohjeistamista. :shock:

edit. Eräs syyttäjä eräässä tapauksessa piti itsestään selvänä, että JOKAINEN hätäkeskukseen tullut yhteydenotto välitetään asianomaiselle viranomaiselle. Hän piti mahdottomana, että hätänumeroon tulee pilasoittoja tai aiheettomia tai muita vastaavia. Kelatkaa siitä, jos resurssien tehtävät tuplaantuisivat >> triplaantuisivat...

Link to comment
Share on other sites

Oikein harmittaa hätäkeskuspäivystäjien puolesta nämä lööpit, aivan kuin ei olisi tarpeeksi sisäistä organisaatiomyllerrystä, niin media tekee kaikkensa mustamaalatakseen tämän erittäin haastavaa ja vaativaa työtä tekevän ammattiryhmän.

Onko hätäkeskusten puheluiden nauhottamisella mitään muuta aspektia kuin se että suivaantuneet potilaat ja keltainen lehdistö pääsee jälkeen päin repostelemaan keissejä ilman asiantuntemusta...devil.png

Nykyään melko usein tuntuu että ei ole...

Link to comment
Share on other sites

Luuriapinalta tulee hyviä aspekteja aiheesta. Itsekin tuplaluureissa useita päiviä roikkuneena voin helposti myöntää, että työ ei ole helppoa ja murto-osalla soittajista on hätäkeskuksen toimialaan liittyvää tai tehtävään johtavaa asiaa.

Hiukan kuitenkin särähti korvaan tuo lausahdus, että ihmisiä ei olisi isossa mittakaavassa valistettu hätäkeskukseen soittamisesta: suurimpien kaupunkien pelastuslaitokset ovat jo vuosikausia jakaneet koteihin "kansalaisen turvaoppaita", joissa on yleisimpien terveydellisten tilanteiden hoito-ohjeita, poliisin palveluita, varautumista arkisiin uhkatilanteisiin, toimintaa tulipalo- ja onnettomuustilanteissa sekä ohjeet 112-puhelusta sekä tilanteista, joissa hätänumeroon tulee soittaa. Oma näkemykseni aiheesta on, että ihmiset, jotka kipeimmin sitä valistusta ja neuvontaa tarvitsisivat, eivät lue näitä oppaita eivätkä hakeudu muutenkaan tilaisuuksiin, joista tietoa saisi. Totuus lienee, että jos päihteitä ei olisi, loppuisivat työt niin Luuriapinalta kuin Lanssariltakin.

Dinolle vielä kommentti: kaikista ***tumaisin asiakas on mielestäni nainen, 40, hyvin toimeentuleva ja 2 promillea sekä omasta syystään ambulanssin tarpeessa. :)

Jännittää, sanoi mummo kun kahvimerkkiä vaihtoi...

Link to comment
Share on other sites

Iltalehdestä löytyi tällainen, lisää kuraa häkelle! Lapsen kädestä suihkusi verta, hätäkeskus ei auttanut . Ikävää että noin on päässyt tapahtumaan, mutta mieleeni tuli sellainen, kuten; miten on yritetty apua saada, onko ollut ymmärtämisongelma (ilmoittajien nimet ei ihan suomalaiselle tms vaikuttanut). Ja sit tietysti paras kohta koko jutussa" Isä laittoi taas hätävilkut päälle autoonsa ja kyyditsi poikansa kaupungin poikki Helsingin keskustassa sijaitsevaan sairaalaan".::)

Jos on onneton, on ainakin toivoa paremmasta

Link to comment
Share on other sites

Tässäkin jutussa jätetään varmaankin kertomatta jotain ratkaisevaa. Olispa tullut poliisit vastaan, kun hurjasteli siellä. Ja harmittava tuo äänestys samalla sivulla "luotatko hätäkeskukseen?".

"Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta").

Link to comment
Share on other sites

MAINOS

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...