Jump to content
MAINOS

Ambulanssissa saa tylyä kohtelua


yökkönen

Recommended Posts

Ambulanssit kun ei ole vain niitä sydänkipuisia ja hengenhätäläisiä varten vaan SAIRAANKULJETUSTA varten, sen kun siellä työskentelevät pitäisivät mielessä. Joskus on kiirekyyti joskus ei, mutta viimeistään sitten kun ambulanssikuski itse sairastuu ja odottaa ja odottaa kyytiä, asia konkretisoituu.

Kyllä niitä kiireettömiä kyytejä sen verran on ettei tämä pääse unohtumaan ;D Kyllä ne joilla tarvetta hoidolle on tulee usein kuskattua samalla. Melko vähän potilaita taksiin työnnetään.

Potilaita hoidetaan samalla entistä enemmän jo kohteessa. Esim. selkäkipuiselle ketorin + norflex kotona ja jos ei helpota niin uusi soitto ja sitten kuljetus terkkariin. Minusta tämä on oikein hyvää palvelua.

Link to comment
Share on other sites

MAINOS
  • Replies 152
  • Created
  • Last Reply

Tämä aihe tuntuu herättävän tunteita niin ensihoidossa työskentelevissä, muussa hoitohenkilökunnassa kuin arvon kansalaisissamme (luetaanko hoitohenk.kunt. enää kansalaisiksi?).

Vastaanottavissa hoitolaitoksissa usein ihmetellään sitä sun tätä eh henkilöstön toiminnasta, päätöksistä ym. Samalla unohdetaan helposti sairaankuljettajan vastuu mm. kotiin jätetystä potilaasta tai se, että meillä kentällä ei ainakaan ole toistaiseksi käytössä luotettavaa tietoaa potilaan historiasta.

Toisinaan kohtaa tilanteita joissa hoitolaitos (yksittäinen hoitaja) on närkästynyt, että tuodaan potilas tarkastusluontoiselle käynnille. Vedoten siihen, että miksi he joutuvat odottamaan autoa toisinaan XXXmääriä ja silti meillä on aikaa kuljettaa tällaisia potilaita. Unohtuuko tällöin realiteetit siitä, että hoitolaitoksissa on ammattitaitoa, välineistöä ja kykyä hoitaa/seurata potilasta kyseinen aikamäärä. Tätä mahdollisuutta kotona harvemmin on...

Käytöksestä:

Maallikossa voi varmasti toisinaan aiheuttaa ihmettelyä tiettyjen potilasryhmien käskyttäminen tai pikemmin selkeä sanainen ohjeistaminen. Sitä ei välttämättä kaikki osaa yhdistää, sen olevan parhaiten toimiva keino saada potilas noudattamaan kehoituksia tai kiinnittämään huomiota oikeisiin asioihin.

Huomioni mukaan myös kipureaktion testaus erikeinoin aiheuttaa toisissa maallikoissa suurta ihmetystä. (" sairaankuljettaja läpsi/ravisteli/kovisteli sitäkin juoppo niin ja niin..."). niin kuin tiedämme promillejen alle voi piiloutua useitakin eri "ylläreitä" tai maallikon silmissä juopuneella voi todellisuudessa ollakin jotain aivan muita huolia... 

T: Hymyilen kunnes posket kramppaa

...ydinräjähdyksestä selviää hengissä vain Keith Richards ja torakat...

Link to comment
Share on other sites

"Tuliko ambulanssi 30minuutissa vai pidemmässä ajassa..."

Toimittaja ei ollut vaivautunut selvittämään, miksiköhän ambulanssi ei aina tule HETI. Taksi tulee heti, jos on vapaana. Riskiluokituksen merkitystä ei esillä ollenkaan, eikä resurssien saatavuutta. Ihmisillä kun on käsitys, että muille ei ole koskaan minkäänlaista tarvetta esim. ambulanssille. Mulle-kaikki-heti on päivän sana.

Esimerkkinä oli soitettu 19.40, saapui 22.05. Hyvä, että on ehtinyt edes reilussa parissa tunnissa D-tehtävälle. Ei ole edes pitkä aika odotella.

No, kyllä mä ainakin toivon että jos joskus saatan ambulanssia tarvita niin että se ambulanssi kans tulee heti. eikä parin tunnin kuluttua hälytyksestä. Eli siinä mielessä "mulle.kaikki-heti" on varmasti sen päivän sana. Joskus tuntuu silta että monen hoitoalalla olevan tulisi itse päätyä hetkeksi potilaaksi, saisi hieman eri perspektiiviä siitä millaista on olla hoidon tarpeessa ja minkälaista hoitoa saa.  :o Muokkaus:Lainaukset

Link to comment
Share on other sites

No, kyllä mä ainakin toivon että jos joskus saatan ambulanssia tarvita niin että se ambulanssi kans tulee heti. eikä parin tunnin kuluttua hälytyksestä. Eli siinä mielessä "mulle.kaikki-heti" on varmasti sen päivän sana. Joskus tuntuu silta että monen hoitoalalla olevan tulisi itse päätyä hetkeksi potilaaksi, saisi hieman eri perspektiiviä siitä millaista on olla hoidon tarpeessa ja minkälaista hoitoa saa.

Jos kyseessä on korkeariskinen oire/vamma, niin ambulanssin/evyn saa niin nopeasti kun se siinä tilanteessa on mahdollista. Jos taas kyseessä on matalariskinen vaiva, niin ambulanssi saattaa tulla nopeasti, tai sitten sillä kestää pari tuntia, riippuu miten paljon tulee kiireellisimpiä tehtäviä edelle.

Hätäpuhelun soittajan hätä ei läheskään aina ole suoraan verrannollinen potilaan lääketieteelliseen hätään.

Link to comment
Share on other sites

"Tuliko ambulanssi 30minuutissa vai pidemmässä ajassa..."

Toimittaja ei ollut vaivautunut selvittämään, miksiköhän ambulanssi ei aina tule HETI. Taksi tulee heti, jos on vapaana. Riskiluokituksen merkitystä ei esillä ollenkaan, eikä resurssien saatavuutta. Ihmisillä kun on käsitys, että muille ei ole koskaan minkäänlaista tarvetta esim. ambulanssille. Mulle-kaikki-heti on päivän sana.

Esimerkkinä oli soitettu 19.40, saapui 22.05. Hyvä, että on ehtinyt edes reilussa parissa tunnissa D-tehtävälle. Ei ole edes pitkä aika odotella.

No, kyllä mä ainakin toivon että jos joskus saatan ambulanssia tarvita niin että se ambulanssi kans tulee heti. eikä parin tunnin kuluttua hälytyksestä. Eli siinä mielessä "mulle.kaikki-heti" on varmasti sen päivän sana. Joskus tuntuu silta että monen hoitoalalla olevan tulisi itse päätyä hetkeksi potilaaksi, saisi hieman eri perspektiiviä siitä millaista on olla hoidon tarpeessa ja minkälaista hoitoa saa.  :o Muokkaus:Lainaukset

Kyllä ne jotka ambulanssien määristä päättävät ovat avainasemassa siihen kuinka nopeasti palvelua on saatavilla. Siihen asiaan ei vaikuta lainkaan se vaikka kuinka moni hoituri odottelisi ambulanssia. Syyttömiä me siihen ratin ja penkin välissä ollaan.

Tästä aiheesta kiukkuamista saa kuulla vähän väliä ja täytyy kyllä sanoa että väärään paikkaan kipataan syytökset. Jopa hoitolaitosten henkilökunnan käytös on välillä todella ala-arvoista..! En suostu ottamaan vastuuta alueen ambulanssityhjiöstä koska se ei todellakaan ole minun vika angry.png 

Link to comment
Share on other sites

"Tuliko ambulanssi 30minuutissa vai pidemmässä ajassa..."

Toimittaja ei ollut vaivautunut selvittämään, miksiköhän ambulanssi ei aina tule HETI. Taksi tulee heti, jos on vapaana. Riskiluokituksen merkitystä ei esillä ollenkaan, eikä resurssien saatavuutta. Ihmisillä kun on käsitys, että muille ei ole koskaan minkäänlaista tarvetta esim. ambulanssille. Mulle-kaikki-heti on päivän sana.

Esimerkkinä oli soitettu 19.40, saapui 22.05. Hyvä, että on ehtinyt edes reilussa parissa tunnissa D-tehtävälle. Ei ole edes pitkä aika odotella.

No, kyllä mä ainakin toivon että jos joskus saatan ambulanssia tarvita niin että se ambulanssi kans tulee heti. eikä parin tunnin kuluttua hälytyksestä. Eli siinä mielessä "mulle.kaikki-heti" on varmasti sen päivän sana. Joskus tuntuu silta että monen hoitoalalla olevan tulisi itse päätyä hetkeksi potilaaksi, saisi hieman eri perspektiiviä siitä millaista on olla hoidon tarpeessa ja minkälaista hoitoa saa.  :) Muokkaus:Lainaukset

Kyllä ne jotka ambulanssien määristä päättävät ovat avainasemassa siihen kuinka nopeasti palvelua on saatavilla. Siihen asiaan ei vaikuta lainkaan se vaikka kuinka moni hoituri odottelisi ambulanssia. Syyttömiä me siihen ratin ja penkin välissä ollaan.

Tästä aiheesta kiukkuamista saa kuulla vähän väliä ja täytyy kyllä sanoa että väärään paikkaan kipataan syytökset. Jopa hoitolaitosten henkilökunnan käytös on välillä todella ala-arvoista..! En suostu ottamaan vastuuta alueen ambulanssityhjiöstä koska se ei todellakaan ole minun vika angry.png

Meillä tietoisesti pidetään noissa muutamassa isommassa "kylässä" yksi saku vapaana poikkeuksetta aina. Koska se A- tai B-tehtävä tulee kuitenkin... Mikäli ko. hoitoyksiköt ovat tehtävillä, niin seuraava vapautuva perusyksikkö pysyy vapaana, vaikka samaan aikaan on jonossa toistakymmentä tehtävää. Alueen perusvalmius akuutteihin tilanteisiin ei vaarannu kiireettömien sairaalasiirtojen takia. Tästä syystä monesti soitan (ollessani tesessä) ko. perusyksiköille, ja kerron tilanteen. Hoitoyksikön vapauduttua perusyksikölle heti seuraava tehtävä ja eivät ainakaan suoraan vastaa, että mikä kiire, asemallahan me oltiin...  :o

On vaan NIIN paljon yksinkertaisempaa, kun ilmoituksenvastaanottanut päivystäjä saa suoraan resurssin, mitä pystyy käyttämään. Sakutese kun ei kiireaikana aina ehdi sitä etsimään, eikä ivo myöskään sitä helposti löydä.

Toisinpäin voi ajatella, että aina sakut ajoon, ja ihmetellään sitten todennäköisesti kohta tulevan keikan alussa, että mistä resurssi?? Kaikilla potilas päällä ja kuljettamassa?? ensivastettako aina??

En ole vielä kuullut, että sairaalasta olisi potilasta sängyllä työnnetty ulos odottelemaan (pakkaseen)...

Link to comment
Share on other sites

En ole vielä kuullut, että sairaalasta olisi potilasta sängyllä työnnetty ulos odottelemaan (pakkaseen)...

Sivuhuomautuksena tähän vain oma kokemukseni osastolta, jolla työskentelen. Kun tilaamme siirtokuljetuksen potilaalle, esitämme luonnollisesti aina toivomuksen ajankohdasta jolloin lanssi olisi paikalla. Mikäli esitetty ajankohta kyydille ei sovi, niin sitten se lanssi tulee siihen aikaan kun sille sopii. Yksikään siirtokuljetus ei tähän mennessä ole ollut niin kiireellinen etteikö potilas voisi syödä esim. päivällisen osastolla ja lähteä sen jälkeen.

Se meidän shp:n lanssareille täytyy sanoa kiitoksena, että käytännössä aina kuljetus onnistuu toivottuna ajankohtana ja tyypit saapuvat kellon tarkkuudella sovittuun aikaan. Priimaa toimintaa kaikinpuolin.

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Link to comment
Share on other sites

Siirtojen suhteen mun mielestä selkeä periaate on se, että ambulanssi on ensisijaisesti niitä potilaita varten, joiden luona ei ole minkäänlaista ammattiapua. Sairaalassa odottelevalla potilaalla ei ole hätää (kiiresiirrot asia erikseen, ja tämä ei tietysti päde pelkkää siirtoa ajaviin yksiköihin). Törkeyden rajamailla mennään siinä vaiheessa, kun osasto tilaa siirron häkestä berttana (ohjautuu kylän omalle autolle) vain koska eivät halua odottaa siirtofirmaa, jolla aikaviiveeksi ohjeistettu max 2 h. Ja potilas odottaa sängynlaidalla istuen kassit pakattuna kun kiiresiirrolle hälytetty yksikkö kaartaa paikalle. HYVIN SUURTA asiantuntemattomuutta ensihoito- ja sairaankuljetusresursseista on myös hoitohenkilökunnan keskuudessa. Olit hoitaja tai ei, jos vaivasi luokitellaan ei-kiireiseksi, autoa voi joutua odottamaan jopa kaksi tuntia. Jos ei jaksa odottaa, voi ottaa taksin ja oman auton ja mennä sillä päivystykseen. Ja miettiä, oliko vaiva alunperinkään sellainen että ambulanssia olisi tarvinnut. Häke ohjeistaa AINA soittamaan uudestaan jos tilanne muuttuu, myös sairaalasiirtojen suhteen.

Isommissa sairaaloissa siirtokuljetuksia hallinnoi yleensä kuljetuskeskus tms. joka jakaa siirrot edelleen sopimusautoille. Talo on määritellyt aikaviiveen, jonka sisällä auton pitäisi tulla (ja se on yleensä 1-2h, ei 15 tai 30 min). Jos auto on myöhässä, syy ei ole kyytimiehissä. Täysipäiväinen siirtoralli on aika kireälle vedettyä, ja yhden mummun pissalle vieminen ennen lähtöä saattaa aiheuttaa seuraavan siirron myöhästymisen. Siirtoambulanssi ei todellakaan odottele kotona kyytiä ja singahda sille kun kutsu käy, vaan on saattanut tulla edelliseltä kyydiltä esim. Helsingistä/Kuopiosta/Tampereelta/Oulusta. Samoin ne sairaalasiirrot, joita ajaa kylän oma auto, saattavat joutua odottamaan juurikin tuosta Luuriapinan mainitsemasta syystä, eli että kylän ainoaa autoa ei laiteta davesiirrolle ennenkuin naapurikylän auto on tulossa kotiinpäin. Usein eteenpäin lähteviä potilaita on kova kiire saada "pois käsistä" vaikkei olisi hätääkään.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Link to comment
Share on other sites

Meillä sairaalasiirrot toteutetaan seuraavasti:

1.Sairaalasiirrot normaalissa tapauksessa osastolta (eli potilas siirretään osastolta perusterveydenhuollon yksikköön): Soitetaan kuljetukseen, joka hoitaa siirron omilla autoilla tai sitten soitetaan 112 josta pyydetään sairaalasiirtoa. Tai sitten kuljetus soittaa 112 ja pyytää sieltä sairaalasiirtoa, jos eivät itse ehdi tekemään siirtoa.(Ja nämä aina pyydetään nimenomaan sairaalasiirtona, ei minään muuna keikkana).

2. Sairaalasiirrot hätätapauksissa(yleensä KYS:iin leikkauspöydälle "suoraan" päivystysaikaan, kun tarvitaan vaativaa kirurgiaa.): Soitetaan 112 ja pyydetään yksikkö jossa on vähintään yksi sairaanhoitaja töissä (tämä rajaa pelastuslaitoksen pois melkein aina) ja isokokoinen auto, johon mahtuu siirtosänky+sh+lääkäri+välineet. Joskus kyse on todella kiireellisestä siirrosta, jolloin saatetaan hälyttää pelastushelikopteri.

3. Siirto kotiin: Joskus saatetaan tarvita lanssia siirtämään potilas kotiin(esim isokokoinen potilas, tarvitsee happea esim COPD:n tms takia). Tai siirtyy vuodepotilaana(siis ollut kotonakin vuodepotilas, ja siellä omaishoitaja tai hoitorinki tms). Invatakseja voi käyttää näissä siirroissa erittäin harvoin. Tällöinkin soitetaan kuljetukseen ja pyydetään kyyti.

Kuljetus saattaa soittaa häkeen ja kysyä missä tulevan laitoksen paikkakunnan auto on menossa. Jos on tulossa sairaalaan tai on sairaalassa, niin saattavat soittaa ja kysyä ottavatko mukaan paluumatkalle potilaan. Jos ei ole niin sairaalan omat autot ajavat.

Täällä kyllä kaikki tajuavat(luullakseni), että sairaalasiirrot ovat viimeisenä kiireellisyysluokituksessa ja ne hoidetaan kun muut on tehty.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Link to comment
Share on other sites

Hätäpuhelun soittajan hätä ei läheskään aina ole suoraan verrannollinen potilaan lääketieteelliseen hätään.

Voisi jopa sanoa että mitä suurempi meteli, häslinki ja teatterimeiniki on kohteessa niin sitä varmemmin hätä on pelkästään henkistä laatua.

Ja mitä tulee näihin siirtokuljetuksiin niin kieltämättä odotusajat muodostuu joskus kohtuuttoman pitkiksi. Koska kyydeillä on taipumus kasaantua epätasaisesti niin hätäkeskuksella pitäisi olla enemmän rohkeutta rikkoa kuntarajaohjeistuksia myös C ja D-kyydeissä - omalla alueellani tämä ainakin on pienoinen ongelma. 

Eli pahimillaan saattaa yhdellä lanssilla olla 5-6 kyytiä piikissä kun naapurikuntien lanssit voisivat tulla talkoisiin mukaan ja paluumatkalla kotikonnuilleen helposti ilman riskejä purkaa tuon kahdeksan tunnin ruuhkan hyvinkin nopeasti.

Eli itse toivoisin kaikilta osapuolilta (hätäkeskus, sairaankuljettajat, hoitolaitokset) enemmän joustavuutta ja avarakatseisuutta - se olisi loppupelissä kaikkien (etenkin potilaiden) etu.

Tietysti ymmärrän mitkä arvot ohjaa näitä asioita, potilaiden ja sairaankuljettajien etu pitäisi kuitenkin pikku hiljaa mennä yksityisten palvelutuottajien ja kuntien anheuden edelle..

Link to comment
Share on other sites

Me ollaan välillä tylysty (isännille kertomatta) jaettu juuri kuvaamallasi tavalla sitä piikkiä pois, yhteistyössä häken kanssa. Kun C-D-siirrot kuuluu meidän kakkoselle, ja sillä alkaa olla niitä 4 piikissä, ei muuta kun joko paluuna tuoville yksiköille tai soitto kuljetustoimistoon, onko siirtoautoja mahdollisesti tulossa meillepäin.

Jos isänniltä kysytään, mitään kyytejähän ei saa jakaa pois, vaikka sitten vanhainkodille siirtyvä mummukka odottelisi kyytiä puoleenyöhön ja hänen paikalleen tulossa oleva potilas makaa päivystyksessä odottelemassa vuodepaikkaa osastolta...

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Link to comment
Share on other sites

Me ollaan välillä tylysty (isännille kertomatta) jaettu juuri kuvaamallasi tavalla sitä piikkiä pois, yhteistyössä häken kanssa. Kun C-D-siirrot kuuluu meidän kakkoselle, ja sillä alkaa olla niitä 4 piikissä, ei muuta kun joko paluuna tuoville yksiköille tai soitto kuljetustoimistoon, onko siirtoautoja mahdollisesti tulossa meillepäin.

Jos isänniltä kysytään, mitään kyytejähän ei saa jakaa pois, vaikka sitten vanhainkodille siirtyvä mummukka odottelisi kyytiä puoleenyöhön ja hänen paikalleen tulossa oleva potilas makaa päivystyksessä odottelemassa vuodepaikkaa osastolta...

Juuri tuo yksityisten isäntien rahanahneus on se joko homman todellista toimivuutta hankaloittaa. Minusta jos jollain hoitolaitoksella on sopimus 1-2h ajan puitteissa ajettavista keikoista ja hoitajat tilaavat potilaalle kiirellisen siirron voi potilaan tutkittuaan hänet jättää kuljettamatta, mikäli potilas ei ole todellisuudessa kiireellinen. Potilaan kuljettamisen peruste ei ole se, että sillä on jo kassit pakattu valmiina tai että osastolle on tulossa juuri sille paikalle jo uusi potilas. Pari kertaa, kun on jättänyt mummon kasseineen, pusseineen ja flyygelin kanssa odottamaan sopimuksen mukaista yksikköä, niin oppivat osastoilla turhaan kiireellistä siirtoa tilaavat hoitajatkin soittamaan sovittuun numeroon. Vastustan ehdotomasti tuollaisten "järjestelmä berttojen" ajoa. Jos ahneen isännän pelossa niitä kuskaillaan, niin se kusee koko järjestelmän toimivuuden. Siirtoihin tarkoitetut autot kalastelevat kylillä kotikeikkaa, kun siihen tarkoitetut yksiköt ajelevat ympäri maakuntaa kuskaten sairaalasiirto potilaita.

Apinakin voi oppia intuboimaan ja laittamaan tipan !!!

Link to comment
Share on other sites

En suostu ottamaan vastuuta alueen ambulanssityhjiöstä koska se ei todellakaan ole minun vika angry.png

Juu hoitajalla on kasvot. Valtiolla, kunnalla tai johdolla ei.

Jos ja kun terveydenhuolto/sairaankuljetus kriisiytyy, niin se kasvollinen saa ensimmäisenä haukut. Osalla kansalaisia logiikka menee "hoitajien palkankorotukset aiheuttavat sen, ettei hoitajia voi palkata lisää".

Yksi tällainen imagollinenkin asia, jota olisi liittojen hyvä oikoa. Samoin näissä tv:n docusoap -sarjoissa saisi myös tällaisia realiteetteja tulla kommenteissa esiin, jos suinkin mahdollista.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Link to comment
Share on other sites

Hollolassa oli Hollolan saku reilu 2 minuuttia myöhemmin kohteessa kuin liikenneonnettomuuteen muutenkin hälytetty Lahden pelastusyksikkö. Että se siitä ESS:n kohujutusta. Hollolan saku hoitaa alueellaan tehtävät, ja jos se (päivällä ne) ei ole vapaana, niin Lahti paikkaa...

Nastolan juttu pitää sisällään lehtien mukaan neljä puhelua ennen avun saapumista. Todellisuutta en tiedä, mutta onko ollut kiireetön aluksi, ja uuden puhelun perusteella muuttunut kiireelliseksi, jolloin Nastolan evy hälytetty siinä 6 minuutin kohdalla?? Sakuhan tuli Lahdesta kun oli vapautunut. Nastolan ainoa saku tehtävällä, josta ei voinut irrota.

Hollolan jutun tarkistin ja Nastolan juttu on omaa spekulaatiotani...

Edelleen tulee esille, että ihmisillä ei ole pienentäkään käsitystä oman kuntansa/kaupunkinsa terveystoimesta tai pienestä sen osasta, ensihoidosta.

Monesti töissä tulee esille, että ihmiset luulevat ambulansseja olevan kuin takseja, että kaikille riittää alle 30 minuutin... Odotusajoista todellisuudessa puhutaan ajoittain tunneista ad. 4-5 tuntia pahimmillaan...

Noh, aikanaan asiasta tulee virallinen selvitys esille, mutta sitähän ei enää lehdissä julkaista, koska todellisuus ei kiinnosta lehtiä eikä ihmisiä.

Link to comment
Share on other sites

Taas provotaan oikein isolla kädellä... Ja minähän tartun provoon aina kun on mahdollista ;D

Vaikka juttu haiskahtaa vahvasti yksityisen mainostempulta, niin kyllä silti pitäisi paikallisen pelastuslaitoksen ja siellä sairaankuljetusta harjoittavien mennä itseensä. Lisäksi kaikkien niiden arjen sankareiden ja muiden mahtavien ihmeidentekijöiden tulisi miettiä keiden takia työtä oikeastaan tehdään, potilaiden vai jonkun muiden.

Yle radion Lahden maakunta uutisissa:

Kiistely Heinolan sairaankuljetuksesta jatkuu

14.08.2008

Heinolan terveyslautakunta käsittelee tänään vastineen antamista Kouvolan hallinto-oikeudelle Heinolan sairaankuljetuksesta tehtyyn valitukseen.

Valituksen takana on Hartola-Sysmä Sairaankuljetus Oy.

Terveyslautakunnan alkuperäisissä laskelmissa on ollut laskuvirhe, mutta virheen oikaisun jälkeenkin Päijät-Hämeen pelastuslaitoksen tarjous on edullisin, katsotaan talouspäällikön lautakunnalle valmistelemassa vastine-esityksessä.

-------

Miksiköhän pitää olla näkyvillä ja kehua omaa yritystä maakuntalehdessä...  ;D :D

Link to comment
Share on other sites

vaikeehan se on nopeemmin tulla, kun on kerran "sairasauto"..... ;D

sellaista paskaa kirjoittaa toi ess, että onneksi oon lopettanu tilauksen...tai en oo ees alottanu.

- Ambulanssijuntti -

Link to comment
Share on other sites

Olen useasti miettinyt sairaankuljettajien tylyä ja ylimielistä käytöstä. Olen koittanut selittää sitä itselleni jotenkin niin, että työ on hektistä ja vaatii keskittymistä jne. En kuitenkaan ymmärrä sitä, että kun potilaskontaktit ovat kuitenkin suht lyhyitä niin eikö edes sitä aikaa voi käyttää kunnioittavaan potilaan kohteluun. Sen ymmärtää kun hoitaa samoja (rasittaviakin) potilaita vuosi kaudet niin jossain vaiheessa voi hermo olla kireällä. Samaten sairaankuljettajat useasti (ei aina) ovat ylimielisiä myös muita hoitoalan ihmisiä kohtaan. Vähän inhimillisyyttä ja arvostusta peliin!

Link to comment
Share on other sites

Tuolla tavallako sinä itse rakennat sitä inhimillisyyttä ja arvostusta muita hoitoalan ihmisiä kohtaan?  huh.gif

Sairaankuljettajien pissipäisyydestä on täälläkin käyty keskustelua useaan otteeseen. En usko että meissä olisi sen enempää mulkeroita kuin muissakaan ammattiryhmissä. Sen sijaan työ edellyttää ehkä tietynlaista itsevarmuutta ja kykyä perustella päätöksensä. Ehkä se tulkitaan helposti ylimielisyydeksi.

Miten voit Kia sanoa miten sairaankuljettaja kohtelee potilasta koko hoitokontaktin ajan, kun arvatenkaan et näe siitä kuin loppupään? Suonet kärjistyksen, kun itsekin käytit aika voimakasta kieltä? On eri asia hoidella herttaisia mummeleita palvelukodilla tai orientoituneita aikuispotilaita esh- osastolla, kuin hakea kuselle käryävistä juoppokämpistä täysin epäselvistä olosuhteista potilasta. Minulla on kokemusta sekä osastotyöstä että tästä kyytien ajamisesta, ja sairaankuljettaja saa kuunnella PALJON ENEMMÄN vittuilua kuin sairaalan sisäpuolella työskentelevä hoitaja. Tilanteet on niin erilaisia kun haetaan potilasta kotoa, ollaan kaksin sen rähjäävän mielenterveyspotilaan kanssa.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Link to comment
Share on other sites

Olen useasti miettinyt sairaankuljettajien tylyä ja ylimielistä käytöstä. Olen koittanut selittää sitä itselleni jotenkin niin, että työ on hektistä ja vaatii keskittymistä jne. En kuitenkaan ymmärrä sitä, että kun potilaskontaktit ovat kuitenkin suht lyhyitä niin eikö edes sitä aikaa voi käyttää kunnioittavaan potilaan kohteluun. Sen ymmärtää kun hoitaa samoja (rasittaviakin) potilaita vuosi kaudet niin jossain vaiheessa voi hermo olla kireällä. Samaten sairaankuljettajat useasti (ei aina) ovat ylimielisiä myös muita hoitoalan ihmisiä kohtaan. Vähän inhimillisyyttä ja arvostusta peliin!

Saat tuon kuullostamaan siltä että olisi ihan jokapäiväistä että sairaankuljettajat ilman mitään syytä halveksisivat ja olisivat epäkunnioittavia potilaita ja kollegoita kohtaan - toisin kuin muut hoitoalan ammattien edustajat..

Oma kokemus hoitoalalta on se että persläpiä löytyy jokaisesta työpaikasta ja jokaisesta ammattikunnasta, siinä ei eroja ole. Tyyleissä hoitaa ja "lässytyksen" määrässä on varmasti eroa akuutti- ja esim. geriatrisen puolen hoitajien välillä, mutta sehän ei mitenkään korreloi kunnioituksen määrään.

Link to comment
Share on other sites

Ketjua lueskellessa mieleen tuli muutaman päivän takainen positiivinen kokemus ja ajattelin laittaa sen tänne kun keskustelu on aika negatiivista (niinhän kyllä otsikkokin lupaa).

Kyseessä oli tilanne jossa potilas tarvitsi kiireellistä, mutta ei ihan minuuteista kiinni olevaa hoitoa. Potilas oli sekavuuden takia kaikkea muuta kuin yhteistyöhaluinen. Lanssarit olivat ystävällisiä mutta määrätietoisia ja huomioivat potilaan kosketusarkuuden todella loistavasti. Minulle itselle jäi käydystä keskustelusta sellainen olo, että he arvostivat minua hoitajana ja tulevan hoidon kannalta kaikki oleellinen tieto tuli papereihin kirjattua. Kokemusta ja osaamista heillä tuntui olevan todella runsaasti kun keskustelimme otetuista kokeista, potilaan vastikään lopetetuista lääkekuureista sekä nykyisestä lääkityksestä. Hoitajalla oli myös rohkeutta kysyä yhden lääkkeen käyttötarkoituksesta jne. kun se ei ollut hänelle ennestään tuttu.

Link to comment
Share on other sites

Itsevarmuus ja se että tietää mitä tekee tulkitaan todellakin usein ylimielisyydeksi. Tässä ammatissa vaan sitä itsevarmuutta täytyy löytyä, koska itse tehdään pitkältí ratkaisut ja aloitetaan hoidot, itsevarmuus on myös toki sitä että konsultoidaan kun ei osata.

Ylimieliseksi voidaan toki luulla myös sen takia, että ambulanssissa ei todellakaan aina ole mahdollisuus kommunikoida kohteliaasti. Töistä ei tule mitään jos työparille/potilaalle hätätilanteessa jutellaan kohteliaasti ja tällä tarkoitan "Voisitko, ole hyvä..", "Olisiko mitenkään mahdollista.." jne. Se on sanottava asiat suoraan niin että menee kerralla perille. Ehkä sitten jotkut tulkitsee asian töykeydeksi, mutta voivat tulla kokeilemaan toimiiko ns. "lässytys" tosi paikan tullen!

Voiko todellakaan puhua pelkästään sairaankuljettajien ylimielisyydestä, jos ylimielisesti lähtee yleistämään että olemme tylyjä?

"..En usko, että saa yleistä hyväksyntää/ käsitykseni kieroon kasvaneet./ Voidaanko määritellä rajaa sellaista/ kun hassusta tulee pelottava? Ei saisi ajatella näin/mutta se ei oo ainoo, mitä teen väärin./

Minussa on ongelma/ jokin virhe ohjelmoinnissa/ puutteita koodissa/ korvaa arvaamattomuudella/ Tuntuu että tekijä unohti otsaan kirjoittaa/  Ravistettava ennen käyttöä.."

Link to comment
Share on other sites

Tähänkin vois sanoa, niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan...  ;D

Itsehän olen saanut ampparihenkilökunnalta hyvää kohtelua aina, niin vapaa-ajalla kuin töissäkin.

Link to comment
Share on other sites

MAINOS

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...