Jump to content
MAINOS

Ambulanssissa saa tylyä kohtelua


yökkönen

Recommended Posts

enpä muuten huomannu että siitä kuskien käytöksestä olis voinu mainita johonki suuntaan, se oli todellaki mun mielestä ensihoitajille ala-arvoista.eniten potutti se miten ne kohteli sitä opiskelijaa, itekin kun oon opiskellu hoitoalalla yhteensä 6 vuotta (eka 2,5v lh ja sit 3,5v AMK) joten tiedän tasan millaista opiskelijan roolissa on ja jos ohjaajat kyykyttää täysillä niin menee siinä oppimishalut ja helposti halut koko alalla toimimiseen...voiskohan siitä vielä valittaa johonki, tää tilanne taphatui tän vuoden pääsiäisenä... huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 152
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

enpä muuten huomannu että siitä kuskien käytöksestä olis voinu mainita johonki suuntaan, se oli todellaki mun mielestä ensihoitajille ala-arvoista.eniten potutti se miten ne kohteli sitä opiskelijaa, itekin kun oon opiskellu hoitoalalla yhteensä 6 vuotta (eka 2,5v lh ja sit 3,5v AMK) joten tiedän tasan millaista opiskelijan roolissa on ja jos ohjaajat kyykyttää täysillä niin menee siinä oppimishalut ja helposti halut koko alalla toimimiseen...voiskohan siitä vielä valittaa johonki, tää tilanne taphatui tän vuoden pääsiäisenä... huh.gif

Jos haluat valittaa itsesi saamasta kohtelusta/hoidosta, tee se ko. kunnan ensihoidon vastuulääkärille.

Jos taas halusit valittaa siitä, miten ensihoitajat mielestäsi kohtelivat opiskelijaa, niin sen osoite on kyydin ajaneen organisaation esimies. Mielestäni asiasta valittaminen, varsinkin usean kuukauden jälkeen on täysin turhaa, olet nähnyt opiskelijan kohtelua yhden keikan ajan, kokonaisuudesta sinulla ei ole hajuakaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

eniten potutti se miten ne kohteli sitä opiskelijaa, itekin kun oon opiskellu hoitoalalla yhteensä 6 vuotta (eka 2,5v lh ja sit 3,5v AMK) joten tiedän tasan millaista opiskelijan roolissa on ja jos ohjaajat kyykyttää täysillä niin menee siinä oppimishalut ja helposti halut koko alalla toimimiseen...

Jos taas halusit valittaa siitä, miten ensihoitajat mielestäsi kohtelivat opiskelijaa, niin sen osoite on kyydin ajaneen organisaation esimies. Mielestäni asiasta valittaminen, varsinkin usean kuukauden jälkeen on täysin turhaa, olet nähnyt opiskelijan kohtelua yhden keikan ajan, kokonaisuudesta sinulla ei ole hajuakaan.

Mun mielestä on kans aivan turhaa valittaa opiskelijan kohtelusta yhden keikan perusteella ja monen kuukauden viiveellä. En toki tiedä, miten tässä tapauksessa opiskelijaa dissattiin, mutta monesti ainakin omissa työharjoittelu/työpaikoissa opiskelijasta on heitetty ulkopuolisen korvin kuullen aika ala-arvoistakin herjaa tarkoittamatta kuitenkaan mitään pahaa. Ja jos jotain on kämmännyt, niin siitä varmasti on saanut kuulla pitkän aikaa muistutuksia.  ;D Tämä kaikki kuitenkin vasta sen jälkeen, kun toisen huumorintaju on jo tullut tutuksi ja tiedetään, että moisesta läpästä ei nokkiinsa oteta. Toki pitäisi vähän miettiä, mitä suustaan päästelee asiakkaan kuullen ja millaisen kuvan ensihoidosta jättää...

"Work smart, not hard." Dr. House

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

juu no emmä ny tosissani meinaa valittaa  ;D mutta oon vaan pohtinu miltä homma näyttää sellaisesta potilaasta jolla ei oo alan koulutusta eikä mitään kokemuksia muutenkaa  :- toivon totisesti että tuo yksi ainoa kerta jonka minä näin oli tosiaan vaan se yksi ja ainoa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On totta, että potilaan ja omaisen näkökulmasta moni asia tuntuu epäreilulta ja väärältä. Mutta alalle opiskelleelta nyt jotenkin odottaisi kykyä ymmärtää tiettyjä asioita.

Esim, kun itse olin ambulanssissa potilaana, niin huomasin omista omaisistani miten ne näkee monen asian niin eri tavalla. Olen jonnekin sen täällä jo kirjoittanut, joten en jaksa toistaa, mutta yhtenä esimerkkinä se, että äitini ja silloinen mieheni jaksoivat päivitellä miten "ambulanssi kuppas pihassa vaikka kuinka kauan ennen kuin se toinen viitsi mennä edes ratin taakse..." Joo, kovassa vauhdissa onkin hyvä laittaa tippa.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pitäs aina muistaa kertoa, että mitä tapahtuu ja miksi.

Monta ja monta kertaa omainen on tullut katsomaan, että miksi ollaan yhä pihassa.

Huolestuvat, että siihenkö se nyt sitten nytkähti.

"Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta").

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juuri viime työvuorossa oltiin katsomassa rintakipupotilasta. Potilas oli kovin tuohtunut, kun kohteessa otettiin EKG ja laitettiin tippa. Huusi vaan koko ajan, että ei mitään touhuta, vaan mennään sinne sairaalaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

juu siis sehän on ihan yleistä, että "maallikoilla" on se käsitys ambulanssihommasta et ku se soitetaan ni tyypit tulee, nakkaa potilaan autoon ja lähtee pillit vinkuen hirveetä vauhtia sairaalaan.Niille ehkä kannattaa kertoa että useimmis tapauksis tarttee eka tehdä paikan päällä jotain ja kaikkia tapauksia ei tartte edes viedä sairaalaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eräs kerta potilas hoki/huusi koko ajan "mennään jo, miksi ei mennä, mennään jo, mitä te siinä vaan ihmettelette"

Potilas ei kuunnellut yhtään mitä hänelle oli kerrottu jokaisen toimenpiteen yhteydessä että mitä tehdään ja miksi. Korotin sitten ääntäni pari desibeliä ja selvästi artikuloiden selitin että "ensihoito on kehittynyt sen verran että nykyään hoidetaan kotona mahdollisimman paljon.... jne. jne." Loppumatkan potilas pyyteli anteeksi

Olenko siis tyly toisinaan? Ehkä, mutta muuten asioita ei aina saa hoidettua

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olenko siis tyly toisinaan? Ehkä, mutta muuten asioita ei aina saa hoidettua

Ei ole mun mielestä yhtään tylyä pysäyttää meuhkaava ja hätääntynyt asiakas. Jos ei kämmen olkapäällä ja rauhallinen puhe hyvällä katsekontaktilla riitä/ole mahdollista niin sitten kovaa ääntä tottelee jo 95 % näistäkin tapauksista, tuli huomattua portsarihommissa :D Vaikkei ne nyt ihan samaa touhua ole, mutta asiakkaat on kummassakin ihmisiä, enemmän tai vähemmän sekasin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

eli te huudatte potilaalle päin naamaa jotta nyt  pää kiinni ja kuuntelet? :)  :D niin, no eikai siinä muu auta jos ei muu auta.eipä oo kokemusta ambulanssista kuin kerran potilaana ja jonkun kerran oon ollu potilaan saattajana työn puitteis kun on dementikolle tms tarvittu osastolta hoitaja matkaan. Toivottavasti mua ei mikää äkäpussi tuu ikinä hoitamahan...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Asiallinen äänen voimakkuuden korottaminen ja tilanteen haltuun ottaminen kevyellä jämyilyllä joskus voi saada ihmisen kuuntelemaan. "Jos saan vielä jatkaa..." voi sanoa painokkaasti ilman, että se on päällekäyvää, haastavaa, jos vaikka sillä saa huomion, että voi asiallisesti selittää toiminnan perusteet ja kertoa kyllä huomioivansa asiakkaan tunteet, niin...

En tiedä, lohduttaako ketään, mutta itsehän toimin talossa, jossa iso osa asiakkaista tulee vastaan uudemmankin kerran. Kun asiakas on käyttäytynyt huonosti, niin kyllä aika iso osa pahoittelee käytöstään seuraavalla kerralla. Kun on ehtinyt sitten rauhassa miettiä, miten itse toimi ja mitä hänelle ehkä oikeasti kerrottiin. Jos jollakulla on tänää ollut sellainen asiakas niin voi ajatella tältä kantilta. Harvempi vaan sitten ehkä tulee erikseen toteamaan, että taisi olla vähän pinna tiukalla aiemmin... Mutta jos vastaan muuten tulee, niin silloin tällaista kommenttia saapi enempi takaisinkin.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

li te huudatte potilaalle päin naamaa jotta nyt  pää kiinni ja kuuntelet? :)  :D niin, no eikai siinä muu auta jos ei muu auta.eipä oo kokemusta ambulanssista kuin kerran potilaana ja jonkun kerran oon ollu potilaan saattajana työn puitteis kun on dementikolle tms tarvittu osastolta hoitaja matkaan. Toivottavasti mua ei mikää äkäpussi tuu ikinä hoitamahan...

Kovin usein ei tarvitse huuta, selkeä äänenkorotus ja jämäkkyys auttaa yleensä. Jos potilaan jaaritteluja alkaa kuuntelemaan, jää asiat hoitamatta, eli tarvittaessa keskeytetään ja puhutaan päälle. Yleisin huomauttamisen aihe haastattelussa on se, että käsketään omaista olemaan hiljaa, koska halutaan puhua potilaan kanssa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

eli te huudatte potilaalle päin naamaa jotta nyt  pää kiinni ja kuuntelet? :)  :D niin, no eikai siinä muu auta jos ei muu auta.eipä oo kokemusta ambulanssista kuin kerran potilaana ja jonkun kerran oon ollu potilaan saattajana työn puitteis kun on dementikolle tms tarvittu osastolta hoitaja matkaan. Toivottavasti mua ei mikää äkäpussi tuu ikinä hoitamahan...

Voi tulla yllätyksenä, mutta jotkut potilaat ovat yhteistyöhaluttomia m*lkkuja joiden kanssa voi joutua korottamaan ääntä - ihan jopa sairaalan sisälläkin.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

eli te huudatte potilaalle päin naamaa jotta nyt  pää kiinni ja kuuntelet? :o  ::) niin, no eikai siinä muu auta jos ei muu auta.eipä oo kokemusta ambulanssista kuin kerran potilaana ja jonkun kerran oon ollu potilaan saattajana työn puitteis kun on dementikolle tms tarvittu osastolta hoitaja matkaan. Toivottavasti mua ei mikää äkäpussi tuu ikinä hoitamahan...

Siis kysehän ei nyt ole mistään kännirähjäämisestä tai kirkumishuudosta ilman päämäärää. Eikä tarvitse puhua töykeästi.

Käytännön tilanteessa esimerkiksi lause: "Hyvä rouva, kuulkaahan hetki niin kerron mitä seuraavaksi tapahtuu. Ensinnäkään teillä ei ole nyt mitään hätää, joten voitte rauhoittua." puhuttuna kovalla voluumilla ja matalalla äänellä monesti rauhoittaa tilannetta.

Sen lisäksi että öykkäröivä karjunta on epäeettistä, epäkohteliasta ja vaikka mitä muuta, niin se ei todennäköisesti rauhoita asiakasta millään tapaa. Jos muutos tapahtuu tuolla käyttäytymisellä niin se yleensä on vain askel kohti väkivaltaa ja/tai lisää hysteriaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu, hankalia pohtilaita riittää varmasti, tässä on yksi  :nauraa: niin se mun omalääkäri ainakin väitti ihan päin naamaa  :D minä kun kyseenalaistan kaiken kuten viimeksi sen että miksi ihmeessä se lykkäsi meikäläisen ambulanssilla keskussairaalaan vaikka olisin voinu ihan hyvin ajaa sinne itse  8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Etunimellä puhuttelu on kans usein tehokasta, oli potilas sitten kännissä, dementti tai muuten sekava. Ja se perinteinen "ei ole mitään hätää, kuuntelepa nyt..."

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Etunimellä puhuttelu on kans usein tehokasta, oli potilas sitten kännissä, dementti tai muuten sekava. Ja se perinteinen "ei ole mitään hätää, kuuntelepa nyt..."

no mitäs te sitte teette jos potilas ei rauhootu edes etunimella puhuttelulla? ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Edellä oli kai lueteltu niitä muita sanallisia ja fyysisiä keinoja: äänen korottaminen (eri asia kuin huutaminen siis), potilaan koskettaminen (esim. käsi olalle), katsekontakti, oikeat sanavalinnat ("kuuntele", "rauhoitu") ja ns. käskyttäminen ("istu alas", "ole paikallasi"), kerrotaan mitä tehdään ja varmistetaan että potilas on ymmärtänyt sen, jämäkkä käyttäytyminen ja erityisesti sen osoittaminen potilaalle, että huutaminen ja hosuminen tai turha hoitojen vastusteleminen ei ole hyväksyttävää.

Samoja potilaita ne on kun sairaalan sisäpuolellakin. Niin kauan kun tainnutusnuolia ei saada valikoimiin, meillä on samat konstit käytössä kun muissakin terveydenhuollon toimipisteissä.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Samoja potilaita ne on kun sairaalan sisäpuolellakin. Niin kauan kun tainnutusnuolia ei saada valikoimiin, meillä on samat konstit käytössä kun muissakin terveydenhuollon toimipisteissä.

Onneksi potilaan voi aina tainnuttaa lääkkeillä - vaikka puoliväkisin.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onneksi potilaan voi aina tainnuttaa lääkkeillä - vaikka puoliväkisin.

entä jos se potilas ei ota niitä lääkkeitä ;D

No sitten ne annetaan väkisin. Ei se sen kummempaa ole.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onneksi potilaan voi aina tainnuttaa lääkkeillä - vaikka puoliväkisin.

entä jos se potilas ei ota niitä lääkkeitä :D

No sitten ne annetaan väkisin. Ei se sen kummempaa ole

no mutta entäs se kiistelty itsemääräämisoikeus??  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...