Jump to content
MAINOS

Ambulanssissa saa tylyä kohtelua


yökkönen

Recommended Posts

MAINOS
  • Vastauksia 152
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

"Maakunnan sekava sopimusjärjestelmä mahdollistaa jopa sen, että toisella sairaankuljettajalla ei ole mitään koulutusta."

Tuleeko koulutuksen myötä myös sosiaalisuutta?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Esimerkeissä kyllä aika pahoja mokia, tosin kyllähän sitä ambulanssia turhaankin kutsutaan. Aina ei aikuisen nenäverenvuotoon ambulanssikyytiä tarvita.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"Työskentelen terveydenhuollossa. Ambulanssihenkilökunta on ylimielistä, epäkohteliasta ja asennevammainen ammattikunta. Joka potilaan kohdalla epäillään huijausta tai että sairaus/vamma ei ole tarpeeksi vakava ambulanssikyytiin."

Aha. Hyvä asenne tuon sanojalla tätyy ainakin olla. Varmaan melko täydellinen hoitaja.

Jos kaikki vaivojaan valittelevat kuskattaisiin päivystykseen niin se olisi jatkuvasti täynnä sellaisia joiden vaiva ei vaadi päivystysluonteista hoitoa. Tälläiset potilaat hoidetaan päivystyksessä niiden oikeasti kipeiden kustannuksella, hoitajien aika ei nimittäin riitä kaikkeen. Ja jos ko. henkilö todella toimii terveydenhuollossa luulisi hänen nimenomaan ymmärtävän ettei jokainen vaiva vaadi välitöntä hoitoa. Toisaalta luulisi hänen tietävän että hoitajia me kaikki vaan ollaan.

"Maakunnan sekava sopimusjärjestelmä mahdollistaa jopa sen, että toisella sairaankuljettajalla ei ole mitään koulutusta."

Tuleeko koulutuksen myötä myös sosiaalisuutta?

Hehe, niinpä. Mutta tuo koulutuksen puute on muuten vähän huono homma.

"Soitin toukokuussa naapurille ambulanssin 19.40 , tuli 22.05."

Vielä kun ihmiset ymmärtäisivät ettei vika ole yksittäisen sairaankuljettajan. Autoja on juuri sen verran kuin niitä kunta haluaa.

Esimerkeissä kyllä aika pahoja mokia, tosin kyllähän sitä ambulanssia turhaankin kutsutaan. Aina ei aikuisen nenäverenvuotoon ambulanssikyytiä tarvita.

Juu, mutta on huomattava että nämä ovat potilaan näkökulmia. Hekun eivät aina tiedä minkälaisia resursseja on käytössä ja mitä hoito-ohje sanoo ko. tilanteen hoitamisesta. Yhdessäkin esimerkissä ihmeteltiin miksi lapselle ei annettu kipulääkettä. Jos kohteessa on esimerkiksi ollut perustasoinen yksikkö niin asaa kummempaa kipulääkettä ei ole käytössä. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Taas provotaan oikein isolla kädellä... Ja minähän tartun provoon aina kun on mahdollista >:D

Tietysti paikallislehden nettissä teettämä kysely täyttää luotettavuuden ja laadullisuuden kriteerit heittämällä. Luotettavuutta vielä lisää se, että voit vastata täysin anonyymisti, halutessasi vaikka useita kertoja. Kuten jo mainosjutussa käy ilmi on joku vastannut  myös jonkun toisen puolesta (itse olematta edes paikalla !!!) 33 kokee saaneensa tai jonkun muun saaneen luokatonta ja ammattitaidotonta palvelua. Se on minusta todella huolestuttavaa.

Vaikka juttu haiskahtaa vahvasti yksityisen mainostempulta, niin kyllä silti pitäisi paikallisen pelastuslaitoksen ja siellä sairaankuljetusta harjoittavien mennä itseensä. Lisäksi kaikkien niiden arjen sankareiden ja muiden mahtavien ihmeidentekijöiden tulisi miettiä keiden takia työtä oikeastaan tehdään, potilaiden vai jonkun muiden.

Ymmärrän isojen kaupunkien sairaankuljettajien turhautumisen jatkuvaan kusetettavana olemiseen ja niin sanotusti täysin turhiin hälytyksiin. Siinä vaiheessa jos tämä taakka käy raskaaksi kantaa kannattaa siirtyä muihin töihin tai työskennellä hetki pienessä yksityisessä, jossa päivän kohokohta on se päivän ainut juoppo keikka...

Apinakin voi oppia intuboimaan ja laittamaan tipan !!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En ehkä vetäisi palveluntuottajia mukaan tähän keskusteluun. Kyllä huolen pitäisi olla yksittäisellä sairaankuljettajalla. Hätäkeskuksen hälyttämiskynnys on ymmärrettävästi laskenut ikävien tapausten johdosta. Vaikutukset näkyvät nimenomaan näinä "turhina" kyyteinä. Pitäisi aina pitää mielessä että turhaa kyytiä ei olekkaan, mutta jokainen tietää että kun ainoa syy sairaankuljetuksen käyttöön on se ettei taksiin ole rahaa niin kyllähän pinna helposti kiristyy.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei jaksa enää näihin hirveästi ottaa kantaa, niin arkipäiväistä tämä hoitajien mollaaminen mediassa on. Teki niin tai näin, niin aina se negatiivinen kaivetaan esille.

Jos timpuri lyö naulan vinoon niin se oikaistaan ja kukaan ei tiedä asiasta. Jos kaksi vuorokautta valvonut lanssipoika ajaa risteyksestä ohi niin sen saa lukea seuraavan päivän lehdestä. Tässä on ero ammatilla ja ammatilla..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei jaksa enää näihin hirveästi ottaa kantaa, niin arkipäiväistä tämä hoitajien mollaaminen mediassa on. Teki niin tai näin, niin aina se negatiivinen kaivetaan esille.

Jos timpuri lyö naulan vinoon niin se oikaistaan ja kukaan ei tiedä asiasta. Jos kaksi vuorokautta valvonut lanssipoika ajaa risteyksestä ohi niin sen saa lukea seuraavan päivän lehdestä. Tässä on ero ammatilla ja ammatilla..

Näin on. Jokainen miettiköön itse omat tekemisensä ja sanomisensa. Näitä juttuja on aina ollut ja niitä tulee aina olemaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tutustuin myös tuohon netin ennakkokyselyyn. Täysin mitäänsanomaton kysely ja epäolennaisiakin asioita kysytty tyylillä, joihin avunsaaja ei voi juurikaan vaikuttaa.

"Tuliko ambulanssi 30minuutissa vai pidemmässä ajassa..."

Toimittaja ei ollut vaivautunut selvittämään, miksiköhän ambulanssi ei aina tule HETI. Taksi tulee heti, jos on vapaana. Riskiluokituksen merkitystä ei esillä ollenkaan, eikä resurssien saatavuutta. Ihmisillä kun on käsitys, että muille ei ole koskaan minkäänlaista tarvetta esim. ambulanssille. Mulle-kaikki-heti on päivän sana.

Esimerkkinä oli soitettu 19.40, saapui 22.05. Hyvä, että on ehtinyt edes reilussa parissa tunnissa D-tehtävälle. Ei ole edes pitkä aika odotella.

ESS:n jutussa esillä olevaa yritystä hehkutetaan, mutta kyllä sitä toistakin puolta asiasta löytyy. Palautteiden määrää ei voi verrata mitenkään eri palveluntuottajien kohdalla, sillä suoritemäärät ovat aivan eri tasolla. Esim. pelastuslaitoksen tehtävämäärät ovat hieman alle 30 kertaiset alueen pienimpiin palveluntuottajiin verrattuna. Ehkä niitä palautteitakin tulee eri malliin.

Hätäkeskuksesta jatkuvasti kysellään lähinnä hoitolaitoksista, että missä saku viipyy? Monesti hiljenevät, kun kertoo, että sopimusautojensa lisäksi useita muitakin yrittää kaikenaikaa purkaa sumaa. Eli saavat parempaa palvelua, mistä maksavat. Taas jokaisella se oma asia on tärkein.

Ja tuosta laskeneesta hälyttämiskynnyksestä. Kyllä, näin voi sanoa. Jos edes täysin ohjeiden ja riskinarvioiden mukaan mennyttä tehtävää jälkikäteen kriminalisoidaan ja päivystäjää rangaistaan, niin miten tätä hommaa pitäisi tehdä?? Toisaalta voisi jättää tekemättä, ja antaa toistasataa puhelinnumeroa puhelinluetteloon ja antaa ihmisten soitella itse suoraan kentän toimijoihin. Jotka ohjaavat soittamaan muualle, koska ovat tehtävällä... (tai ilman asiakkaan oikeusturvaa nauhoittamatta puhelua tekevät ratkaisuitaan, koska hasardin tullessa ei tietenkään ole niin sanottu, kuin asiakas väittää)

Nenäverenvuoto on mielenkiintoinen. Aloitan toki ohjeistamalla peruskuviot. Uusi soitto kohteesta tulee viimeistään 5min. kuluttua asiakkaan toivoessa, että menisi toiselle päivystäjälle, joka mahdollisesti tekee tehtävän sakulle D:nä. (Tese laittaa kun sopivasti sakuja vapaana) Uusi soitto kohteesta tulee lähes 100%:sti, ettei ohjeistuksesta ole apua. Todellisuudessa en usko, että aina edes yrittävät mitään. NVV:stä suurin osa olisi kotona hoidettavissa. Verenohennuslääke muuttaa kuviota hieman, ja riskikin nousee C:hen, joskus harvoin jopa B:hen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuo nenäverenvuoto on kyllä tosi hyvä esimerkki. Ainoat potilaat jotka me ollaan kuljetettu on ollu marevanisoituja! Vielä kun kohteesta soitettaessa muistettaisiin sanoa että se marevan on käytössä...

mutta muuten tuohon itse artikkeliin niin on kyllä täysin taas tehty halosta asiaa! Olihan noissa toki pahojakin mokia, mutta tilanteet voivat muuttua tunninkin sisällä huomattavasti, itse koin sen tuossa juuri perjantaina. Eli ei sitä tarvitse aina sitä henkilökuntaa syyttää. *provosoituu taas pahasti*

Mitä nopeammin, sitä nopeammin

Hiki säästää verta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihmisillä kun on käsitys, että muille ei ole koskaan minkäänlaista tarvetta esim. ambulanssille. Mulle-kaikki-heti on päivän sana.

NVV:stä suurin osa olisi kotona hoidettavissa. Verenohennuslääke muuttaa kuviota hieman, ja riskikin nousee C:hen, joskus harvoin jopa B:hen.

Monilta ihmisiltä on kadonnut täysin maalaisjärki ja tähän kun yhdistetään tuo "mulle-kaikki-heti", niin soppa on valmis.

Täällä pk-seudulla pitäisi lanssi olla viimeistään 10 minuutin kuluttua hälytyksestä kohteessa  :nauraa:. Mitenkähän ihmiset esim. Lapissa pärjää..  tai ovat ylipäätään hengissä?

Ihan sattumalta osuin kerran puolivahingossa NVV-paikalle (oli Marevan lääkitys jne. jne.) ja siitä sitten taksilla Ivaloon = lähimpään terkkariin (n. 200 km). Siellä ei tietty ollut just sopivaa verta tilalle, vaan korvikkeiden turvin matka jatkui lähimpään sairaalaan (n. 500 km) - tosin sitten jo lanssilla, jota ensin muutama tunti venattiin...

Mutta kohtelu oli silloinkin oikein ystävällistä enkä ole koskaan muulloinkaan törmännyt tylyyn kohteluun lanssissa. Mutta en yhtään ihmettelisi, jos joskus pinna on itse kultakin palanut, kun jotkut "asiakkaat" ovat käyttäneet lanssia taxina ja sairaalaa hotellina - ja tietty ovat hyvin tietoisia potilaan oikeuksista mm. katkolle pääsyn suhteen...  >:D

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No... meidät hälytettiin eilen ku mies pyörtyny, epäili ite viinakramppia. Tosin potilas oli kännissä kun käki jolloin naapuri (joka siis hälyttänyt meidät) kysy et jos vietäis herra sairaalaan selviämään! Eiköhän se pää selviä paremmin ku menee vaan omaan sänkyyn nukkumaan kun kertaalleen oli jo sammunut... Ehkä tätä uraa on takana vielä niin vähän että onnistuu olemaan itse asiallinen mutta kohteesta poistuttua välillä tulee kyllä päätä pyöriteltyä että kaikkea sitä ihmiset keksiikin!

nim. viime yövuoro täynnä ensihoidon väärinkäyttäjiä...

Mitä nopeammin, sitä nopeammin

Hiki säästää verta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ongelma tuntuu olevan siinä, että vieläkin suurimmalle osalle ihmisiä ambulanssi on vain taksi jossa on hoitaja mukana. Monet pitävät asennetta huonona ja tylynä kun ohjataan hyväkuntoinen potilas takaisin sisälle juttelemaan ja tutkimaan vaivaa vähän tarkemmin. Vaikka kuinka sokerikuorrutettu ohjaus taksille koetaan maailman suurimpana vääryytenä ja ammattitaidottomuutena.

Kärjistys alkaa ->"On vain itse ymmärettävä että maallikko ei ikinä ymmärrä täysin meidän toimintaa, eikä me heidän ajatuksenkulkua..." <- kärjistys loppuu

Eipä sitä voi muuta kun yrittää perustella asiallisesti oma toimintansa potilaalle, jos se ei auta niin sille ei sitten voi yhtään mitään, en ole sen takia menettänyt yöuniani...

Valitettavasti onhan se myönnettävä että 45min unien jälkeen Klo 5 aamulla se jurrinen haavapää tai huomionkipeä intoksikaatio ei saa herätettyä sitä parasta empatiaa syvästä unesta...  :-

"Minulla on omia mielipiteitä - vahvoja mielipiteitä, mutta en ole aina samaa mieltä niistä."

-George Bush-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja kuinka ne asiakkaat/potilaat suuttuukaan kun eivät pääse suoraan sairaalaan vaan kerrotaan että mennäänkin TK:hon  :) en tiedä et menikö vähän asian ohi, mut monta kertaa olen saanut kuulla murinaa ja muminaa vaikka kuinka koittaa selittää ettei rouvan/herran tila vaadi nyt sairaalahoitoa... kyllä te nämä tiedätte  :)

Tosiaan siinä ois ideaa opiskelijalle opinnäytetyöksi jonkinmoinen lehtinen/tv-juttu (vaikka ylen kanaville) tietämättömille kansalaisille ensihoito järjestelmästä!

Miksi ei lanssi tule heti, koska pot. voi mennä myös taksilla, miksi kohteessa välillä monta autoa/mediheli, miksi ei välillä kuljeteta, miksi se ajaa pillit päällä (oli just lehdessä kun keskellä yötä oli taas jotain kansalaista amppari häirinnyt) ja ennen kaikkea miksi häke kysyy kaikkea "hassua"  ja ei olennaista muka :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

^JA, että lanssilla ei pääse tk-päivystyksessä jonon ohi kynsivallintulehduksen takia.  :) EEEEEIKÄ se keltainen kaavake, johon joku on rustannu äksän myöskään ole lippu jonon ohi.  :)

Ylenpäänsä ihmisiä voisi infota siitä mikä on akuuttia, mikä ei. Ja Opas Maalaisjärkeen ois kans ihan paikallaan. Nimim. Tilastoinu efficaan tänään aika monta haavan näyttöä "ei hoidon tarvetta" ja "hoito-ohjeet annettu" (=pese kotona, ei täälläkään tuu hanasta Pyhää vettä.)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kainuussa maakunnalistettiin osittain sairaankuljetus ja ainakin täällä mennään parempaan suuntaan eli enää ei voi olla epäpäteviä töissä. Maakunta ja sairaankuljetusta hallinoiva ja koordinoiva ensihoitokeskus sekä vastuulääkäri ovat asettaneet rajat työskentelylle ja toimimiselle sairaankuljetuksessa eli työskennellä voi vaan terveydenhuoltoalan ammattitutkinnon suorittaneet tai nimikesuojatut henkilöt. Tällä systeemillä ollaan saatu karsittua pois epäpätevät henkilöt. Omasta mielestä mennään reippaasti kohti turvallisempaa hoitoa sekä lääkehoitoa.Ainut negatiivinen asia on , että enää ei voi hoitotasolle edes pyrkiä kuin SH tai EH/AMK lähihoitajat putosi pois vaikka heissä on todellista potenttia ja halua hoitotasolle että näin meillä Kainuussa huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaikki nämä väärinkäsitykset johtuvat siitä että kansalaisilla ei ole käsitystä ensihoito järjestelmästä. Ambulanssia pidetään taksina joka tulisi saada heti ja ilman tutkimusta kiidätettäisiin sairaalaan.

Minkä ihmeen vuoksi kansalaisilla pitäisi olla käsitys ensihoitojärjestelmästä? Käsi pystyyn, joka ymmärtää Euroopan keskuspankin finanssipolitiikkaan liittyvien talousjärjestelmien premissit. Jos ryhdytään siunailemaan tietämättömyyden tasoa, niin sitä löytyy laajasti jokaiselta yhteiskunnan sektorilta, jokaisesta sosio-ekonomisesta luokasta, ikään, koulutukseen ja tulotasoon katsomatta.

Kun ihmiset soittavat itselleen ambulanssin, he yleensä olevat peloissaan, ahdistuneita, eivät osaa tulkita tuntemuksiaan objektiivisesti tai ovat muuten poissa tolaltaan. On vähän kohtuutonta vaatia, että kansalainen on samalla terveydenhuollon ammattilainen joka automaattisesti ja aukottomasti tekee ennen soittoa hätäkeskukseen hoidon tarpeen arvioinnin itselleen, isälleen, äidilleen tai lapselleen.

Jos jokaisen kiukunpurkauksen ottaa henkilökohtaisesti, on väärällä alalla. Hädässä olevan (tai hätää tuntevan) ihmisen hoito ei ole pelkkää resuskitointia tai intubointia - kyllä siinä saa samalla sitä pääkoppaakin hoitaa rauhoittamalla, selittämällä ja ohjaamalla.

Hieman häiritsee tuo alentuva suhtautuminen potentiaalisiin potilaisiin. Mun ainoa kokemukseni ampparimiehistöstä on kun pari vuotta sitten jouduin kolarin vuoksi keskussairaalaan vuorokauden seurantaan. Helvetin hyvän kyydin sain, vaikka todennäköisesti olin totaalisen rasittava poka. Epikriisissä luki, että lähimuistissa häiriötä, ja kuulemma tapahtumapaikalla kyselin ampparimiehiltä pariinkymmeneen otteeseen samaa asiaa - saman läsnäolijan mukaan olivat vastanneet johdonmukaisesti samalla tavalla jokaikisen kerran  :)

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toimittajan työ on ilmeisen helppoa kun mistään ei tarvitse tietää mitään ja kaiken paskan voi julkaista.

Haistan Etlarin jutun taustalta alueella pitkään kyteneen kaunan parin palvelun tuottajan välillä. Toisena taustatekijänä on terveyspiirihankkeen aikaansaama hankala tilanne, jossa terveyspiiri/shp/whatever ja Lahden kaupunki ovat napit vastakkain lähes kaikesta, mm. ensihoidon ja päivystysten järjestäminen.

Kärhämän eri puolet käyvät kuiskuttelemassa toimittajien korvaan omia näkemyksiään, ja tämmöistä laatu-uutisointia siitä sitten tulee.

Todellakin epäilen tuota että toinen saa olla ilman koulutusta, kun muistan joskus hakeneeni k.o alueelle töihin enkä päässyt vaikka koulutus oli ilman kokemusta.

Vanhoissa 80-luvulta tai 90-luvun alusta periytyvissä Kuntaliiton mallisopimuksen mukaan tehdyissä sopimuksissa tyypillisesti riitti että toisella on esim. pätevöittämiskurssi (4-8vk) ja "apumiehellä" vähintään SPR:n EA II/III -kurssi. Päijät-Hämeessäkin on tuolta ajalta peräisin olevia sopimuksia, niin kuin todennäköisesti lähes joka sairaanhoitopiirissä.

Käytännössä töihin ei varmasti ilman tutkintoa pääse, mutta jos pääsisi, se ei olisi sopimusrikko. Koulutusvaatimukset ensihoidossa perustuvat nimen omaan sopimuksiin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Haistan Etlarin jutun taustalta alueella pitkään kyteneen kaunan parin palvelun tuottajan välillä. Toisena taustatekijänä on terveyspiirihankkeen aikaansaama hankala tilanne, jossa terveyspiiri/shp/whatever ja Lahden kaupunki ovat napit vastakkain lähes kaikesta, mm. ensihoidon ja päivystysten järjestäminen.

Kärhämän eri puolet käyvät kuiskuttelemassa toimittajien korvaan omia näkemyksiään, ja tämmöistä laatu-uutisointia siitä sitten tulee.

Kärhämää on lähinnä lääkintäesimiehistä ja niiden kustannusjaosta. Pelastuslaitos tarvitsee joka tapauksessa heidän tarpeitaan varten lääkintäesimiehen 24h, mutta shp/terveyspiiri tms. haluaisi siirtää ne itselleen kuitenkin siten, että Lahti ja Heinolakin maksaisivat leijonanosan kuluista saamatta vastinetta riittävää määrää. Täysin ymmärrettävää, että Lahti ja Heinola pitävät puoliaan.

Jutussa esiintyvä yksityinen yritys huhun mukaan on hävinnyt tarjouskilpailun

ensihoitopalvelujen tuottamisesta Heinolan kaupungin osalta pelastuslaitokselle

(joka siis jatkaa toimintaa kuten ennenkin), joten eipä tarvitse kaukaa hakea jutun suuntaa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos kohteessa on esimerkiksi ollut perustasoinen yksikkö niin asaa kummempaa kipulääkettä ei ole käytössä.

Riippuu alueesta. Satakunnassa on perustason autoissakin Oxynormia

Mitenkäs on perustasolla Oxynormin käyttöluvat?? taitaa olla 0mg minnekään..

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kysymys näille jotka kuljettavat ambulanssilla vain marevanisoidut nenävv-potilaat:

Miten ajattelet potilaan pääsevän hoitopaikkaan kun omaisilla ei ole autoa, naapuri ei ole paikalla, itse ei pysty ajamaan autoa jos  sellaista edes on (koetapa itse ajaa toisella kädellä rättiä naaman edessä pidellen), ja taksi ei varmaan ota kyytiin verta vuotavaa ihmistä eikä se heille kuulukaan?

Ambulanssit kun ei ole vain niitä sydänkipuisia ja hengenhätäläisiä varten vaan SAIRAANKULJETUSTA varten, sen kun siellä työskentelevät pitäisivät mielessä. Joskus on kiirekyyti joskus ei, mutta viimeistään sitten kun ambulanssikuski itse sairastuu ja odottaa ja odottaa kyytiä, asia konkretisoituu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos kohteessa on esimerkiksi ollut perustasoinen yksikkö niin asaa kummempaa kipulääkettä ei ole käytössä.

Riippuu alueesta. Satakunnassa on perustason autoissakin Oxynormia

Mitenkäs on perustasolla Oxynormin käyttöluvat?? taitaa olla 0mg minnekään..

Konsultaatiolla lääkärin päättämä määrä i.m. tai i.v. eli itsenäisesti ei saa käyttää

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kysymys näille jotka kuljettavat ambulanssilla vain marevanisoidut nenävv-potilaat:

Miten ajattelet potilaan pääsevän hoitopaikkaan kun omaisilla ei ole autoa, naapuri ei ole paikalla, itse ei pysty ajamaan autoa jos  sellaista edes on (koetapa itse ajaa toisella kädellä rättiä naaman edessä pidellen), ja taksi ei varmaan ota kyytiin verta vuotavaa ihmistä eikä se heille kuulukaan?

Ambulanssit kun ei ole vain niitä sydänkipuisia ja hengenhätäläisiä varten vaan SAIRAANKULJETUSTA varten, sen kun siellä työskentelevät pitäisivät mielessä. Joskus on kiirekyyti joskus ei, mutta viimeistään sitten kun ambulanssikuski itse sairastuu ja odottaa ja odottaa kyytiä, asia konkretisoituu.

Se että omaan kyytiin on tullut vain marevanisoituja nenäverenvuotopotilaita johtuu niinkin yksinkertaisesta syystä kuin että kohteessa annettu hoito on tehonnut, eikä ole ollut enää minkäänlaista syytä kuljetukselle. Eihän ne edes lähiterkkarissa pysty tekemään asialle yhtään enempää. Tottakai jos vuoto ei tyrehdy niin sitten katsotaan asiaa uudestaan! ei siihen tarvita sitä palkokasvia poikittain sinne nenukiin ;D Ja kyllä, tämä sairaankuljettaja on itsekin sairastunut ja odottanut sitä kyytiä joten tiedän kuinka odottavan aika on pitkä...

Mitä nopeammin, sitä nopeammin

Hiki säästää verta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se nenäverenvuoto loppuu monella siihen Adrenaliini-tamponiin(toivottavasti ovat itse tajunneet kokeilla kylmää ja puristusta tarpeeksi kauan tai sitten häke on ohjeistanut niin). Marevanpotilaat on sitten hankalampi juttu, kun vaativat monesti suonen polttamisen.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...