Jump to content
MAINOS

Bioanalyytikot/labrahoitajat


Sputnik

Recommended Posts

Olisi hauska kuulla, mitä labrahommia täällä kirjoittelevat bioanalyytikot/labrahoitajat tekevät. Ja mukava olisi tietysti saada lisääkin ko. ammatinharjoittajia tänne eksymään. Meillä ei ole mitään yhteistä keskustelupaikkaa netissä, joten täällä voisi virtuaalisesti tavata kollegoita ;D

Itse työskentelen eläinlääkiksen patologian labrassa, joten vähän poikkeavanlainen näkökulma. Osittain siksi tänne hoitajat.nettiinkin rekkauduin, että voin seurata vähän, mitä humaanipuolellakin tapahtuu ja mitkä asiat ovat pinnalla >:D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Minä olen sieltä "humaanipuolelta", Huslab on työnantaja, tosin nyt oon äitiyslomalla ad 24.11 asti, sitten vielä lomat päälle, eli ensi vuoden alusta taas takaisin työelämässä. Toimipisteenä kliinisen kemian ja heman labra, jossa vielä myös päivystystä.  Alan hommia olen tehnyt vuodesta 2001 asti, jos opiskelunkin aikaiset työt lasketaan.

Meitä (labrapuolen ihmisiä) ei kyllä käsittääkseni kovin montaa täällä ole, vielä  :nauraa:

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei taida montaa olla, ei. Huomasin tuossa muuten vasta että herrajjestas, meillähän on nykyään oma foorumi erikoisaloissa! Nyt pitää ruveta mainostamaan kavereille. >:D

Mä olen vielä opiskelija, tosin (toivottavasti) vuoden kuluttua valmis. Tähän mennessä oon pari kesää tehnyt töitä näytteenottajana polipuolella.

Sibbe

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiva, tännehän on tullut jo pari viestiä :nauraa: Täytyyhän meilläkin olla oma foorumi, kun kerran röntgenhoitajillekin on >:D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä tulen välillä sitten kysymään teiltä kinkkisiä jos sopii, kun aloitin tänään meidän aseman labrassa. Vähän harmittaa sairaanhoitajana olla moisessa hommassa kun ei tiedä tarpeeksi, mutta ei me toisaalta ihan kaikkea tehdä mitä labrahoitajat. Muuten tykkään kyllä.

Eteenpäin menoa sekin on kun nenälleen kaatuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä tulen välillä sitten kysymään teiltä kinkkisiä jos sopii, kun aloitin tänään meidän aseman labrassa. Vähän harmittaa sairaanhoitajana olla moisessa hommassa kun ei tiedä tarpeeksi, mutta ei me toisaalta ihan kaikkea tehdä mitä labrahoitajat. Muuten tykkään kyllä.

Tottakai sopii! Nopeasti sitä oppii siinä oleellisimmat kun tekee, mutta kannattaa aina kysyä jos vähänkin epävarma jostain seikasta, ettei mene sen takia näyte pieleen. Kun preanalytiikka on kuitenkin sitä aluetta, mitä ei sairaanhoitajille taideta opettaa. Tervetuoloa laboratoriomaailmaan  :)!

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos, Piikki-Pirkko. :) Kyllä tässä on jo kahden päivän aikana huomannut että selkeästi puuttuu oleellista tietoa. Eiköhän tässä opi ajan myötä, mutta pitää kyllä kovasti koittaa itsekseenkin opiskella. Mä kun en haluaisi mitään tehdä vain vähän sinne päin. Ja saattaapi sitä paitsi käydä huonosti jos näitä kokeita vässää vain suurin piirtein.  :o

Eteenpäin menoa sekin on kun nenälleen kaatuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täällä toinen sh labrahommissa. Olen tkn:n näytteenotossa. Käytännössä otan verinäytteitä ja ekg:tä ja joskus jonkun sieniviljelyn rapsuttelen. Sitten otan vastaan luukulla asiakkaiden tuomia näytteitä ja annan ohjeita näytepurkkien hakijoille.

Varsinaiset labrahoitajat meillä sitten hoitavat lisäksi näytteiden lajittelun, virtsanäytteiden ym. pikanäytteiden teon ja joukko/hoitopapojen oton. Lisäksi tällä 2,5kk näytteenotto kokemuksella en ole halunut ottaa pikkulapsilta verinäytteitä, koska en usko niitä saavani. Meillä käy kuitenkin niin harvoin lapsia asiakkaina, että olen saanut aina olla se lapsen kättä paikoillaan pitävä hoitaja. Ja aika vaikeaa se näyttää olevan noilla kokeneillakin hoitajilla.

Meillä on tosi kiva työporukka ja labrahoitajat ovat ottaneet minut hyvin mukaan työyhteisöön. Itse työ kyllä tuntuu aika raskaalta, koska pienessä labrassa käy varmaan jotain 250 asiakasta päivässä. Välillä on näytteenotossa yli 40 ihmistä jonossa ja meitä on pari kolme näytteenottajaa. Asiakkaat joutuvat odottamaan aamuisin pari tuntia näytteenottoa ja käyvät luukulla haukkumassa meitä ::)

Oletteko muuten muut näytteidenottajat koskaan laskeneet, montako näytettä/asiakasta ehditte ottamaan päivässä? Onko kellään muulla mitään "bonussysteemiä" työpaikalla käytössä. Eli palkka nousee, jos olet ahkera ja otan paljon näytteitä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Heippa Orava. Kiva kuulla muistakin sh:ista labrahommissa. Sulla on kyllä aika suppea työnkuva, eikö se käy pitemmän päälle tylsäksi? Meillä sh:t myös tekee kaikkia niitä näytteitä mitä meillä edes tehdään, eli pikaserppi, pikasterpto, senkka, tnt, pissan stiksaus... olikohan niitä muita, ei vissiin. Oon nimittäin ollut vasta maanantaista lähtien eli en todellakaan tiedä vielä mistään mitään. ::) Ja mä teen siis välillä myös vastaanottohoitajan hommia sekä pidän päivystävän hoitajan vastaanottoa, eli mukavan monipuolinen toimenkuva mielestäni.

Eteenpäin menoa sekin on kun nenälleen kaatuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei Krissy!

Joo, olet oikeassa, työ on kyllä aika yksitoikkoista ja tylsää. Labrastamme lähetetään lähes kaikki näytteet tutkittavaksi sairaalaan, joten varsinaisilla labrahoitajillakaan ei paljon näytteiden analysointia ole. Siksi saavat labrahoitajat tehdä nuo vähäiset pikanäytteet. Papanäytteiden ottoa en ole edes kaivannut, koska ns. papahoitaja ottaa ihan koko päivän pelkkiä papoja huonosti ilmastoidussa pikkuhuoneessa.

Itse olen töissä vaan tämän kesän labrassa ja siirryn sitten osastotyöhön. On ollut kuitenkin ihan opettavainen kesä näin pitkän kotona lasten kanssa vietetyn ajan jälkeen. Ja noita verinäytteitä saa ottaa loppuen lopuksi aika paljon, ennenkuin oppii saamaan myös huonosuonisilta ihmisiltä näytteet.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen töissä vaan tämän kesän labrassa ja siirryn sitten osastotyöhön. On ollut kuitenkin ihan opettavainen kesä näin pitkän kotona lasten kanssa vietetyn ajan jälkeen. Ja noita verinäytteitä saa ottaa loppuen lopuksi aika paljon, ennenkuin oppii saamaan myös huonosuonisilta ihmisiltä näytteet.

Vuoden vaihteessa (ehkä) loppuu minunkin pestini kun mammalomalainen tulee takaisin töihin. Harmi, viihdyn hyvin. Jospa hän päättäisi tehdä muutaman lapsen lisää? ;D

Joo kyllä se treeniä vaatii. Mulla hyvää harjoitusta oli 3 vuotta veren kaivamista narkkareista Bristolissa.

Eteenpäin menoa sekin on kun nenälleen kaatuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Potilasmääristä, sairaalan polilla tulee ehkä about 40 asiakasta päivässä per hoitaja, näin keskimäärin. Kesällä tosin pikkasen vähemmän. Viimeisellä viikolla oli hiton tylsää istua siellä kopissa kun tuli noin 16 asiakasta päivässä. ;D

Nyt tuli kesällä tuo bonussysteemikokeilu. Se homma toimii lähinnä terkkareilla ja jossain määrin sairaalan polilla: osastonäytteenottajalla jos tulee yli 35 näytteenottoo päivässä niin voi hyvää päivää (on meinaan vähän hitaampaa saada sitä näytettä osastolla, plus siirtymiset näytteenottopaikkojen välillä) ja muut, kuten lajittelussa tai paikalla tehtäviä tutkimuksia tekevät hoitajat ei saa bonuksia lainkaan, vaikka on todellakin raskaat päivät, kuten muillakin jos on paljon asiakkaita.

Tän lisäksi bonusta-per-näytteenotto-järjestelmä epäkannustaa suoraan panostamaan asiakaspalveluun, hoitajien väliseen yhteistyöhön ja siihen kaikkeen muuhun toimintaan joka kuuluu näytteenottajankin työpäivään.

Sibbe

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on myös tuo 35 potilasta rajana, jonka jälkeen alkaa saamaan bonusta. Mut yleensä tulee otettua juuri tuo 35 näytettä. Päivässä tulee muuten otettua varmaan 50 asiakasta vastaan, mutta esim. kaikki ohjaus/neuvonta ja esim. virtsanäytteet, nielunviljelyt eivät oikeuta bonuksiin. Meillä ainakin tk:ssa ravaa jotain klamydia- ja raskaustestityyppejä ihan jatkuvasti. Ihan älytöntä on, että sitten kun tulee joku kynsisieniviljely, johon hauteineen menee aikaa ihan kauheasti, niin sekään ei oikeuta bonuksiin. Eli vaikka teet töitä ihan hullun lailla ja painat sitä kutsunappia sormi verillä, niin useimmiten jää bonukset saamatta ;D

Ekg:stä saisi bonusta, mut siellä ne 90v. mummot pukee sukkahousujaan niin kauan ettei ehdi päivässä ottamaan kuin noin 30 filmiä.

Meidän asiakkailta aika usein puuttuu myös lähetteet koneelta tai sitten eivät muuten vaan tiedä ollenkaan, että mitä näytteitä heiltä pitäis edes ottaa milloinkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Saako udella missä saa noita bonuksia? Periaattessa hyvä järjestelmä, mutta siinä pitäis tosiaan huomioida eri näytteenottojen väliset aikaerot, eli joihinkin tosiaan uppoaa paljon enempi aikaa.

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei kaikille! Olen uusi jäsen täällä, löysin paikan tuon adressin allekirjoittamisen yhteydessä. Kiva, että jossain on paikka meille bioanalyytikoille/labrahoitajille. Itse olen valmistunut bioanalyytikoksi, mutten oikein osaa sitä sanaa käyttää. Esittelen aina itseni labrahoitajaksi. Mites muilla bioanalyytikoilla, mitä "nimeä" itsestänne käytätte?

Alkuperäiseen kysymykseen: työkuvaani kuuluu verinäytteenottoa, sydänfilmin ottoa, näytteenkäsittelyä, virtsalabrassa työskentelyä... Teen säännöllistä päivätyötä maanantaista perjantaihin, mikä sopii minulle erittäin hyvin. Päiväkoti-ikäisen lapsen kanssa ei vuorotyö oikein kiehtoisi...  :-. Meidän polilla käy ihmisiä keskimäärin 120 per päivä, mutta mitään bonusjärjestelmää ei meillä ole käytössä. Harmi  ;)!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Alkuperäiseen kysymykseen: työkuvaani kuuluu verinäytteenottoa, sydänfilmin ottoa, näytteenkäsittelyä, virtsalabrassa työskentelyä...

Miten päätetään labrassa, että mitä tehtäviä kukin tekee? Kierretäänkö pisteeltä toiselle(hema, mikroblg, virtsa, kemia jne), erikoistutaanko johonkin, vai miten?

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No nyt tuli sitten tehtyä eka "kunnon" moka, eli pistin veret vääriin putkiin. Tosin, ihan 100% en tunnusta mokaa omakseni, sillä meille sh:lle on tehty lista missä lukee mitä mihinkin putkeen tulee ottaa ja tässä kohtaa oli virhe. Mutta olishan mun silti pitänyt vähän ajatellakin että se etuliite ja putki ei sovi yhteen. Onneksi saatiin osin korjattua eli otettiin sitten niistä veristä korvaava testi, mutta v**** silti.  angry.png

Eteenpäin menoa sekin on kun nenälleen kaatuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Alkuperäiseen kysymykseen: työkuvaani kuuluu verinäytteenottoa, sydänfilmin ottoa, näytteenkäsittelyä, virtsalabrassa työskentelyä...

Miten päätetään labrassa, että mitä tehtäviä kukin tekee? Kierretäänkö pisteeltä toiselle(hema, mikroblg, virtsa, kemia jne), erikoistutaanko johonkin, vai miten?

Meillä homma menee siten, että on olemassa työhuoneet ja näytteenottopoli. Polille jää aamulla kolme-neljä ihmistä ottamaan näytteitä, muut lähtee vuodeosastoille ottamaan potilaista aamunäytteet. Ilmoitustaululla on työvuorolista, jossa kunkin nimen perässä lukee, että mitä tänään tehdään. Työhuoneissa on oma vakiintunut porukkansa, jotka ovat siis erityisen perehtyneitä juuri niihin analyyseihin, mitä ko. huoneessa tehdään. Näistä työhuoneista on yleensä aina yksi ihminen polilla, ja polivuoroa tekee lähes jokainen (paitsi vastuuhoitajat ovat enimmäkseen työhuoneissa). Eli lähes kaikki on hommissa polilla ja sen lisäksi omassa työhuoneessaan. Jotkut kiertävät useammassakin työpisteessä, esim. itse teen töitä polilla, virtsalabrassa ja näytteenkäsittelyssä.

Polilla on järjestetty niin, että kaksi ihmistä hoitaa ajanvarauspotilaita, yksi juoksee osastoilla ottamassa päivystysnäytteitä (ja on tietty polilla, jos ei haettavaa ole), yksi hoitaa vuodeosastojen ekg:t (ja on polilla), yksi hoitaa rasitukset (laktoosi-, sokeri- ja helokobakteerirasitukset)... Polilla on yleensä vähintään kuusi, mutta optimi olisi varmaan kahdeksan. Nämä polin tehtävät on pistetty erilliseen listaan, jossa sitten oma nimi on kyseisen tehtävän kohdalla.

Eli työvuorolistasta näkyy, ollaanko työhuoneessa vai polilla ja polilistasta näkyy, mikä homma kullekin on langennut. Itse pidän siitä, että työnkuva vaihtelee. Ei pääse kyllästymään, jos tekee samaa hommaa viikosta toiseen  ;).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuo bonus-kokeilu on nyt käsittääkseni koko HUSLabin alueella ainakin tän vuoden loppuun.

Esittelen aina itseni labrahoitajaksi. Mites muilla bioanalyytikoilla, mitä "nimeä" itsestänne käytätte?

;) Joo, kyllä tota labrahoitajaa tulee enemmän käytettyä, siinä on sentään toivoa että asiaan vihkiytymättömälläkin on edes jotain ideaa mitä se sisältää.

Sibbe

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Mites muilla bioanalyytikoilla, mitä "nimeä" itsestänne käytätte?

Mä esittelen itteni ensin bioanalyytikkona ja selitän sen heti perään olevan yhtä kuin laboratoriohoitaja. Mun virkanimike taas on erikoislaboratoriomestari :P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Näytteen ottoa ja ojhausta niihin (veri, gyne, ekg jne.).

Pikatestejä, perus hemaa ja virtsoja.

Fysiologian tutkimuksia (rasituksia, spiroja, histamiinia, ortostaatisia kokeita, niox mittauksia)

"Köyhät venyttelee, rikkaat käyttää särkylääkkeitä."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Alkuperäiseen kysymykseen: työkuvaani kuuluu verinäytteenottoa, sydänfilmin ottoa, näytteenkäsittelyä, virtsalabrassa työskentelyä...

Miten päätetään labrassa, että mitä tehtäviä kukin tekee? Kierretäänkö pisteeltä toiselle(hema, mikroblg, virtsa, kemia jne), erikoistutaanko johonkin, vai miten?

Vastaan nyt, vaikka esitit kysymyksen aikoja sitten :nauraa: Mutta ei kukaan oikein kunnolla näyttänyt asiaan vastaavan..

Nykyisillä bioanalyytikoilla ei koulutukseen kuulu varsinaista suuntautumista, mikä mahdollistaa sen työtoimeenkuva voi olla mitä vain meidän alalta. Vähän opiskeluissa voi valita, että mitä tekee enemmän, mutta ei juurikaan. Kaikkien tulee opiskella siis kliinista mikrobiologiaa tietyn verran, vaikkei kiinnostaisi yhtän.

Työnkierto sitten riippuu todella paljon työpaikasta, työpaikan koosta ja työkokemuksesta. Kuitenkin mib, fysiologia ja patologialla on yleensä omat hoitansa ja kiertävät keskenään omaa laboratoriota ja sen pisteitä. Eikä siis esimerkiksi mibbiläistä laiteta kliinisen kemian puolelle kiertämään. Tämä on vain tällainen yleistys, koska joku kuitenkin kertoo jonkun poikkeuksen kohta.

Keskussairaaloissa on tietääkseni aika lailla niin, että kemia, hema ja verikeskus sekä näytteenotto on ovat yhtä ja näissä työntekijä kiertää. Toisissa paikoissa tähän kuuluu vielä terveyskeskus. Kemiaan kuuluu sitten pissat. Kuitekin on paljon työntekijöitä, jotka ovat vain yhdessä pisteessä. Nämä ihmiset ovat monesti sitten taas päivätyöläisiä. Jos olet laboratoriohoitajana keskussairalassa töissä ja haluaa tehdä päivystystä, on osattava näiden neljän osa-alueen hommat ja kiertää näissä. Keskussairaalassa laboratoriota voidaan pyörittää päivystysaikaan kahden ihmisen voimin, joten on ymmärrettävää että kaikki on osattava.

En sitten tiedä miten näissä suurimmissa, yliopistotason keskussairaalosisa, kierto menee. Uskon, että siellä ei samanlaista kiertoa niin paljon ole. Olen kuullut, että meilahdessa hyytymispisteessä olisi 7 hoitajaa päivävuorossa töissä, kun taas keskussairaalassa sitä hoitaa yksi tai puolikas. Kuitenkin taas olen vähän kuullut, että kiertoa olisi vaikka heman ja kemian välillä yliopistotason keskussairaaloissakin, mutta en tiedä tarkalleen. Veikkaan, että siihen vaikuttaa myös aika lailla työkokemus näissä paikoissa.

Aamukierto kuuluu monessa paikassa kaikille labrahoitajille, eikä vaan kliinisen kemian väelle. Eli myös mibille ja patologialle ja tiedän paikkoja, joissa tullaan fysiologialtakin kiertämään avuksi. Mutta kaipa tämäkin voi olla paikkakohtaista, mutta uskon, että monessa paikassa tämä olisi aika lailla kaikkien hommaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 6 kuukautta myöhemmin...

Nyt tuli kesällä tuo bonussysteemikokeilu.

vanha viesti, mutta.. minkälaisia kokemuksia tuo kokeilu poiki? Onko teillä käytössä nykyään tuo bonussysteemi?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...