Jump to content
MAINOS

Yleisanesteetit ambulanssissa?


hätälääkintäteknikko

Onko propofoli mielestäsi sovelias yleisanesteetti hoitotasolle?  

61 ääntä

  1. 1. Onko propofoli mielestäsi sovelias yleisanesteetti hoitotasolle?

    • On, työskentelen yksikössä jossa sitä käytetäään.
      4
    • Ei, työskentelen yksikössä jota sitä käytetään.
      8
    • On, työskentelen yksikössä jossa sitä ei käytetä.
      3
    • Ei, työskentelen yksikössä jossa sitä ei käytetä.
      22
    • On, en työskentele ambulanssissa.
      7
    • Ei, en työskentele ambulanssissa.
      19


Recommended Posts

...mutta toisaalta pallolaajennus sairaalassa on aina vaikuttavampaa kuin liuotus ambulanssissa. Siitähän BS nimenomaan puhui, eikä siitä että potilaat pitäisi roudata sairaalaan liuotettavaksi. Jos liuotukseen päädytään, tottakai se annetaan heti siellä missä siihen on resurssit.

Tästä ei toki olekaan epäselvyyttä. Yritin vaan sanoa, että jos vastaaottava sairaala ei pysty pallolaajennusta aikaikkunassa tekemään, tulos on huonompi kuin jos olisi liuotettu kentällä. Eli puhelimessa sanotaan "tuokaa tänne" mutta sitten jostain syystä ei pystytäkään tekemään toimenpidettä.

HUS kait on edelleen ainoa shp, jossa on oikeasti 24/7 kardiologipäivystys, muualla virka-ajan ulkopuolella joutuu aina "säätämään". Oikaiskaa jos olen väärässä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 181
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

HUS kait on edelleen ainoa shp, jossa on oikeasti 24/7 kardiologipäivystys, muualla virka-ajan ulkopuolella joutuu aina "säätämään". Oikaiskaa jos olen väärässä.

Tästä olis kanssa mukava saada tietoa.

Tosin kardiologipäivystys ja PTCA-päivystys on aika eri asia. Se angio kun tarttee sen kardiologin invasiivisen lisäerikoistumisen lisäksi vähintään sen pari lisäkoulutettua hoitajaa.

Ainakin meille TAYS on ilmoittanut 24h PTCA-päivystyksestä arkisin.

Ja ainakin aikaisemmin KYS:n kanssa vuorottelivat viikonlopun päivät 24h päivstystä.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Edelleen OT.

Turha noista on kiistellä tältä pohjalta, liuotus-/ liuottamatta jättämispäätöksen antaa joka tapauksessa eh-lääkäri tai kardiologi EKG:n (sekä pitkälti omien tottumusten) perusteella. Jos konsultoitava lääkäri näkee tilanteen paremmaksi liuottaa kohteessa vaikka 1km päässä sairaalasta, näin tehdään.

"Minulla on omia mielipiteitä - vahvoja mielipiteitä, mutta en ole aina samaa mieltä niistä."

-George Bush-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

En henk.koht. tän työuran aikana vielä kertaakaan, mutta kyllä niitä uneen laittoja muille kolkegoille on osunut tänäkin vuonna jo muutama. Mä itse en saa minkäänlaista orgastista kokemusta Propofolin olemassaolosta lääkepakissa, kuten en myöskään siitä että saan sitä tarvittaessa antaa. Ilomielin antaisin moiset myrkyt lääkärin annosteltavaksi, mutta sen on joku muu päättänyt että minulla sitä käytettävissä on, ja että minä sitä saan potilaalle antaa. Yksi perustelu Propon sijoittamiselle autoon lienee myös meidän pitkähkö kuljetusmatka yo-sairaalaan.

Mites sun omasta mielestä. Oletko todella kykenevä käyttämään anesteetteja kentällä? ja tiedät käyttöön vaativat asiat?

Tuollaiset lääkkeet, kun eivät todellakaan kuulu edes hoitotason yksikköön.

No jaa.. taas yksi mielipide muiden joukossa :-

synnyt...elät...kuolet.

Miksi siis tuhlata aikaa turhuuksiin, kuten vapaamuotoinen varallaolo:)

Elämässä on niin paljon tärkeämpiä asioita, kuin työ! Viitaus(kuva)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En henk.koht. tän työuran aikana vielä kertaakaan, mutta kyllä niitä uneen laittoja muille kolkegoille on osunut tänäkin vuonna jo muutama. Mä itse en saa minkäänlaista orgastista kokemusta Propofolin olemassaolosta lääkepakissa, kuten en myöskään siitä että saan sitä tarvittaessa antaa. Ilomielin antaisin moiset myrkyt lääkärin annosteltavaksi, mutta sen on joku muu päättänyt että minulla sitä käytettävissä on, ja että minä sitä saan potilaalle antaa. Yksi perustelu Propon sijoittamiselle autoon lienee myös meidän pitkähkö kuljetusmatka yo-sairaalaan.

Mites sun omasta mielestä. Oletko todella kykenevä käyttämään anesteetteja kentällä? ja tiedät käyttöön vaativat asiat?

Tuollaiset lääkkeet, kun eivät todellakaan kuulu edes hoitotason yksikköön.

No jaa.. taas yksi mielipide muiden joukossa :-

Tjaa, luojan kiitos mulla on ennestään hiukan kokemusta Proponukutuksista (ei toki itse annosteltuna, mutta sillä ei kai potilaan kannalta ole merkitystä, kuka painaa ruiskun mäntää). Itse pärjäisin kyllä Stessulla ja Rapsullakin, mutta käy tylsäksi pitemmän päälle ruikkia niitä jatkuvasti kun kuljetusmatkaa voi olla tunti tai yli.

Onneksi et sinä enkä minä päätä asiasta, vaan joku vähän enemmän lukenut ja asiaa tarkasti harkinnut.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muusta suomesta en tiedä, mutta HUS alueella  pallolaajennus on ST-nousu infarktin ensisijainen hoitomuoto. Lanssin tehtävä on hoitaa oireita ja kuljettaa potilas viiveettä ennakkoilmoituksen kera (ja ilman liuotushoitoa) pallolaajennukseen. Kuten sanottu, ST-nousuinfarktissa  suora pallolaajennushoito ilman edeltävää liuotushoitoa on osoitettu liuotushoitoa tehokkaammaksi ja turvallisemmaksi.

Kyllähän tuo ainakin meillä on samansuuntaista. Kentällä on viimeisen vuoden aikana meidän firman toimesta tehty yksi liuotus ja sekin resuskin yhteydessä.

Suoraan angioon ne kuskataan ja esilääkitys autossa annetaan sen mukaan.

Ja niissä HUS alueen hoitoyksiköissä joissa on jääkaappi, pitäisi löytyä ReoPro, droppi jonka jälkeen voidaan pallolajentaa, toisin kuin liuotuksen, tietty. Päätöksen tekee joko meikun kardiologi (24h) tai MH-01 eh-tohtorti. Pätevää & toimii.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos MVT välillä päivittelee Pirkanmaan toimia, niin täytyy todeta että on tuolla Keski-Suomen shp:llä kin aivan käsittämättömän hervottomat tavat toimia. Huh Huh.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Älä nyt kun juuri ollaan saatu kattava esitelmä aiheesta  :)

Kun tekee itse parhaansa niillä resursseilla mitkä on annettu, sen pitäisi riittää.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos MVT välillä päivittelee Pirkanmaan toimia, niin täytyy todeta että on tuolla Keski-Suomen shp:llä kin aivan käsittämättömän hervottomat tavat toimia. Huh Huh.

Kuinka niin käsittämättömät tavat?

synnyt...elät...kuolet.

Miksi siis tuhlata aikaa turhuuksiin, kuten vapaamuotoinen varallaolo:)

Elämässä on niin paljon tärkeämpiä asioita, kuin työ! Viitaus(kuva)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos MVT välillä päivittelee Pirkanmaan toimia, niin täytyy todeta että on tuolla Keski-Suomen shp:llä kin aivan käsittämättömän hervottomat tavat toimia. Huh Huh.

Kuinka niin käsittämättömät tavat?

Joo, minuakin kiinnostais tietää?

Nimim; "mä teen just niinkuin musta tuntuu"

Oikeasti, K-SSHP:lta tulee nyt loppusyksystä VIHDOIN sairaalan ulkopuolisen ensihoidon HOITO-ohjeet ja kauan niitä on odotettukkin.

Keski-Suomessahan ei ole kuin yksi hoitoyksikkö virallisesti, mutta vuoden aikana on silmät avautuneet ja paljon. Ehkä yksi hoitoyksikkö, mutta hyvin monta laadukasta REHY-yksikköä ja tietenkin sitten perustason autoja(hyviä ja ei niin hyviä).

Ja jottei ihan poiketa aiheesta, niin eilen olisin ensimmäisen(eiku toisen) kerran tarvinnut propoa/etomidaattia lanssissa, mutta pt. sai sitä 25min päästä kohteesta lähdettyämme ja hyvin pärjättiin siihen saakka, sekä sen jälkeenkin. Joten olisinko sittenkään tarvinnut? Kyllä, jos yksin oltais menty hoitolaitokseen.

Summa summarum, vuoden aikana 2 pt. on tarvinnut "kunnon-unet", eli onko se riittävä määrä, siihen että meidän autossa on anesteetti, ei ole piste

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos potilaita lääkitään ilman konsultaatioita, paitsi liuotus kuten diivail laittoi, niin onhan se jo aika villiä. Se että jos mo ja rapsukka on asetettu tiettyihin määriin ilman konssia on aivan normaalia hyvinkin useissa hoitoyksiköissä. Sillä ei pitäisi perushoitokyytijampan vielä heskeleitään paukutella; saattavat vielä katketa 8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos potilaita lääkitään ilman konsultaatioita, paitsi liuotus kuten diivail laittoi, niin onhan se jo aika villiä. Se että jos mo ja rapsukka on asetettu tiettyihin määriin ilman konssia on aivan normaalia hyvinkin useissa hoitoyksiköissä. Sillä ei pitäisi perushoitokyytijampan vielä heskeleitään paukutella; saattavat vielä katketa ;D

Kukaan ei diivaillu. En tiedä miksi hoitoyksikön hoitaja konsultoi. Kaipa se on heillä käytäntönä en tiedä. Ja meilläkin kyllä oli ja on molemmilla shpn hoitotason tentit ja käytännöt hyväksytysti suoritettu. Sattui olemaan yhteinen työvuoro, mutta vaikka meidän porukasta olisi mennyt kaksi perustason tyyppiä olisi heillä ollut yhtälailla lupa antaa lääkettä ilman konsultaatiota. Älä pilkkaa ennen ku tiedät jotain ihmisistä 8) perushoitokyytijamppa!

synnyt...elät...kuolet.

Miksi siis tuhlata aikaa turhuuksiin, kuten vapaamuotoinen varallaolo:)

Elämässä on niin paljon tärkeämpiä asioita, kuin työ! Viitaus(kuva)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mutta vaikka meidän porukasta olisi mennyt kaksi perustason tyyppiä olisi heillä ollut yhtälailla lupa antaa lääkettä ilman konsultaatiota.

Ai miten niin käsittämättömät tavat?  8)

"Work smart, not hard." Dr. House

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mutta vaikka meidän porukasta olisi mennyt kaksi perustason tyyppiä olisi heillä ollut yhtälailla lupa antaa lääkettä ilman konsultaatiota.

Ai miten niin käsittämättömät tavat?  8)

No niinpä! Eipä täälläkään valvonta vielä pelaa, mutta siihen on onneksi tulossa muutos. Kyllä nyt kuitenkin pidän tätä K-Suomen systeemiä ihan kohtuullisena. Meillä on vaativat tentit, mutta kuten huomaat siihen hoitotason  paperiin voi pyyhkiä perseensä toistaseksi, kun perustason tentillä saa täysin samat oikeudet.  Tämä ei missään tapauksessa koske koko Keski- Suomea. Tiedän vain niistä paikoista missä olen töissä ollut.

synnyt...elät...kuolet.

Miksi siis tuhlata aikaa turhuuksiin, kuten vapaamuotoinen varallaolo:)

Elämässä on niin paljon tärkeämpiä asioita, kuin työ! Viitaus(kuva)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hirveesti on huhuja tuosta muutoksesta, mutta kukaan ei oikeasti tiedä miten tulee toimimaan K-Suomessa... 8) Etelä-Suomessa se toimii, koska lääkäri on 5-15 min päässä kohteesta ja kopteria käytetään jopa lyhyisiin matkoihin. Sori meni hieman off-topic, mut jotenki välillä särähtää Devil nuo sun jutut korvaan. Älä ota hlökohtaisesti ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jokaisen jalatmaassa -lanssarin lähtökohta on perushoitokyytijamppa. Kandee mietiskellä. Ja diivailhan on lausuntaväännös tosta devil81, vai mikä se nyt olikaan.. :P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hirveesti on huhuja tuosta muutoksesta, mutta kukaan ei oikeasti tiedä miten tulee toimimaan K-Suomessa... :P Etelä-Suomessa se toimii, koska lääkäri on 5-15 min päässä kohteesta ja kopteria käytetään jopa lyhyisiin matkoihin. Sori meni hieman off-topic, mut jotenki välillä särähtää Devil nuo sun jutut korvaan. Älä ota hlökohtaisesti :nauraa:

Senhän piti tulla jo keväällä, mutta sitä sitte vielä venytettiin. Eipähän siinä muuta olisi, kuin, että Shp ottaisi vastuun ensihoidon valvomisesta ja sitä rataa.. Katellaan mitä siitä tuleepi. Toivottavasti ne nyt onnistuvat suunnitelmissaan. En ota henkilökohtasesti:) Olen, niin uus jäsen, enkä ole ikinä kirjotellu mihinkään julkisille sivustoille, niin ilmaisu on vielä lapsenkengissä.. 

synnyt...elät...kuolet.

Miksi siis tuhlata aikaa turhuuksiin, kuten vapaamuotoinen varallaolo:)

Elämässä on niin paljon tärkeämpiä asioita, kuin työ! Viitaus(kuva)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Meillä ainakin ohjeistus Proposta, että vain eh-vastuulääkärin (narkkari, LT) online-puhelinohjauksessa. Lisäksi aina kun aluesairaalalla tulee kardioversioita tai muita humautuksia, kyytimiehet enemmän kuin tervetulleita paikalle reenaamaan käytännön toteutusta. Samoin pääsee leikkuriin putkitusharjoitusten ohessa perehtymään uniasioihin.

Kuten tiedätte, meillä ei ole koko maakunnassa ollenkaan paikalle rientävää ensihoitolääkärijumalaa, joten (ne harvatkin) potilaat jotka unta tarvii, jäis nukuttamatta jos ei kyytijannut saisi sitä tehdä.

Mites, onko X-2 oikein tohtoristason ammatinharjoittaja kun puhui eh-lääkärien foorumille kirjoittavansa?

Oisko X.2:sen kirjottelu kantanut hedelmää? Nyt kannattaa kysyä oman alueen shp:n EH lääkäriltä TEO:n kantaa ensihoitajien Propofolin käyttöön. Jonkun EHlääkärin TEOlle osoittaman kirjelmän vastineessa TEO toteaa että on epäasianmukaista jos Propofolia käyttää joku muu kun anestesiologian tai ensihoidon koulutuksen saanut lääkäri.

Viesti on tullut ainakin oman alueen EH vastuulekurille.

Eiköhän tästäkin varmasti tule jotain virallista kantaa joskus.

Melko yleisenä tunneälyn määritelmänä voidaan pitää tiedon puutetta yhdistettynä kyvyttömyyteen ja siitä johtuvaan haluttomuuteen tehdä loogisia johtopäätöksiä.

Soveltuvin osin voidaan tunneälynä pitää myös sitä, että älyää anoppinsa hautajaisissa olla viheltelemättä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

sama paperi annettiin meillekin käteen vastuulääkärin toimesta. toki meidän alueella ei ole ko tuote käytössä muutakuin lääkäriyksikössä.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eiköhän tästäkin varmasti tule jotain virallista kantaa joskus.

Terveydenhuollon oikeusturvakeskus.

TIEDOTE 17.11.2008, Dnro 6289/14/141/08

Terveyskeskuksille ja sairaanhoitopiireille

"Propofolin käyttö sairaankuljetuksen aikana"

Tiivistettynä- "näpit irti siitä aineesta!"

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä en löydä tota TEOn sivuilta. Onko linkkiä?

Mulla on tossa nenäni edessä vain paperiversio.

Tuo on se päätös nro.

Niin ja tämä oli pituudeltaan reilu A-4 sivu, hiukan toista.

Muoks; TIIVISTELMÄ.

Muoks,2 vastaus tähän;

Mitä on 2-tason sairaankuljetus?

Mielestäni kirjoitin sanasta sanaan, mutta kun tulin ja lähdin keikalle, niin en muista menikö ihan kirjaimellisesti oikein. siinä paperissa oli tarkennuksena turvallisen lääkehoidon oppaasta, tai jotenkin vastaavasti, että tuolla
myöntää ns. 2-tason sairaankuljetuksessa toimiville terveydenhuollon ammattihenkilöille.
tarkoitetataan sairaanhoitajia,terveydenhoitajia, kätilöitä ja ensihoitaja AMK-tutkinnon suorittaneita.

Ei siis hoitotasoa tai lääkäriyksikköä, vaan yksilön koulutustasoa.

Terveydenhuollon oikeusturvakeskus toteaa käsityksenään, että propofolin käyttö ei ole sairaanlan ulkopuolisessa ensihoidossa asianmukaista muun kuin anestesiologian tai ensihoidon kokemusta omaavan lääkärin antamassa hoidossa. Oikeusturvakeskus katsoo myös, että propofolin käyttöön oikeuttavia lääkehoitolupia ei tule kunnissa ja sairaanhoitopiireissä myöntää ns. 2-tason sairaankuljetuksessa toimiville terveydenhuollon ammattihenkilöille. Tällä sairaankuljetuksen tasolla tulee käyttää muita turvallisempia hoitomenetelmiä potilaan rauhoittamiseksi.
Tämä oli se vahvistettu teksti paperin lopussa.

Lähde; ko. päätös.

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vaikka itselläni ei mitään tekemistä, sairaankuljetuksen kanssa ole. Niin olisi kiva nähdä kyseinen lappu. ;)) Ihan uteliasuudesta ja mielenkiinnosta.

Onko mahdollista vaikka skannata ja pistää näkyville tänne foorumille? Linkkiä/kuvaa...tjsp.

Vai löytyykö kyseinen tiedote jostain TEO:n sivujen syövereistä? tai muuhalta bittiavaruudesta...

"Peace is an illusion, you merely haven't yet seen what is trying to kill you."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos joku tosiaan saisi sen TEO:n tiedotteen scannattua vaikka .PDF-muotoon, niin se olisi kerrassaan loistavaa. Ei nyt ainakaan näillä hakutaidoilla löytynyt netistä 10-minuutin hakemisen jälkeen. Tai jos joku viitsisi kirjoittaa sen sanasta sanaan tänne (mahtaako olla pitkä vai lyhyt ytimekäs tiedote?)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...