Jump to content
MAINOS

clostridium


anakonda

Recommended Posts

Kertokaa kokemuksianne työstä jossa on clostridium difficile potilaita/asukkaita. Itse työskentelen tehostetun palveluasumisen yksikössä jossa yli 30 asukasta. Nyt yhdellä asukkaalla jo toistamiseen difficile toksiinit kahdella plussalla, vankomysiiniä ei aloiteta kun ei ole oireita? eristystä ei ole?.....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Hyvä hygienia on tärkeää. Meillä on ohjeena, että potilas käy suihkussa/suihkutetaan joka päivä ja samalla vaihdetaan vaatteet ja pedataan sänky puhtaaksi.

Clostridiumit menevät myös automaattisesti kosketuseristykseen.

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Latex tai Nitriili hanskat hoitotoimissa, oma vessa tärkeitä. (Ei siis vinyylejä)

Meillä (sairaalassa) ei ole aina mahdollisuutta siirtää pieneen huoneeseen jossa oma vessa. Silloin on oma Wc-tuoli, jonka pönttö pestään jokaisen käyttökerran jälkeen.

Huolehditaan potilaan käsien pesusta saippualla ja käsidesin käyttö opetetaan jos mahdollista.

Omaa suoliston bakteerikantaa voisi vahvistaa maitohappobakteereilla ja asidofilus maitotuotteilla. En tiedä onko siitä apua, mutta ei siitä ainakaan ole haittaa asukkaalle.

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jotenkin ihmettelen kun työpaikallani se asukas jolla toksiinit on plussalla kulkee siellä muiden joukossa ja yksi asukkaista jolla vesiripuli on laitettu eristykseen siksi kunnes saadaan näyte otettua ja tulokset saatua. Asukas jolla on jo ko sairaus ei kykene itse huolehtimaan käsihygieniastaan ja kuljeskelee käytävillä ym:lla hänet suihkutetaan kerran viikossa, Sh:n kanta on se että vancomysiiniä ei aloiteta kun ei ole oireita vaikka toksiinit kahdella plussalla?? eikä henkilöä tarvitse eristää? Minun mielestäni meidän kuuluisi lähettää ko asukkaat sairaalahoitoon, eristykseen ennen kuin se on kaikilla reilu 30:llä asukkaalla. Joku infektiolääkäri on kuulema sanonut ettei tarvitse mitään varoa eikä muuta kuin käsiä pestä, meillä ei ole pitkiä essuja, ei maskeja, ei mitään muuta suojaimia kuin vinyylihanskat. Voiko tälläinen olla oikein?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oireeton positiivinen löydös ei edellytä hoitoa, mutta siitä huolimatta hygieniaan (siis potilaan) kannattaa kiinnittää erityistä huomiota. Jos potilas ei ripuloi, kuumeile tai hänellä ei ole vatsakipuja, niin sairaalahoito on ihan turha.

Se mulle on jäänyt epäselväksi, että miksi vinyylit eivät kelpaa hanskoiksi hoitotoimissa. Ei meillä mitään ohjetta ole käyttää muunlaisia hanskoja ja infektio-osastosta nyt kuitenkin puhutaan.

Maskeilla ei taas clostridium-potilaan hoidossa tee mitään. Ellei nyt sitten hoitaja omalla kielellään sitä takapuolta pese...

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

okei, no nyt on sit enään huolena se kuinka hoidamme sen asukkaan käsihygienian. Hän lähtee huoneestä itsekseen ja kuljeskelee ruokasalissa ym:lla.Jokaiseen lähtöön emme kerkiä mukaan. Oireet ovat poissa aina muutaman päivän ja sitten taas alkavat.

Heh, joo ei sitä taideta ihan omalla kielellä pestä....;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tarttuu kuitenkin roiskeina, eli kosketuseritys: maski, hanskat, essu ja tossut.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se mulle on jäänyt epäselväksi, että miksi vinyylit eivät kelpaa hanskoiksi hoitotoimissa. Ei meillä mitään ohjetta ole käyttää muunlaisia hanskoja ja infektio-osastosta nyt kuitenkin puhutaan.

Oon kuullu töissä puhuttavan, että vinyyli hanskat "päästäisivät" helpommin lävitseen kuin esim. lateksi hanskat. Kiinnostaisi kyllä tietää, onko väittämä totta ja mihin perustuu...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onks tää taas se sama mistä täällä aiemminkin puhuttu; mikroreikiä-

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se mulle on jäänyt epäselväksi, että miksi vinyylit eivät kelpaa hanskoiksi hoitotoimissa. Ei meillä mitään ohjetta ole käyttää muunlaisia hanskoja ja infektio-osastosta nyt kuitenkin puhutaan.

Oon kuullu töissä puhuttavan, että vinyyli hanskat "päästäisivät" helpommin lävitseen kuin esim. lateksi hanskat. Kiinnostaisi kyllä tietää, onko väittämä totta ja mihin perustuu...

Vaikka päästäisivät, niin kunnon oikeaoppinen käsienpesu saippualla yhdistettynä käsidesiin kuuluu jokatapauksessa hoitotoimenpiteen loppuun. Ennen käsienpesua ei luulisi olevan mitään varsinaista tarvetta työntää sormia nenään tai suuhun.

Eivät ne bakteerit käsistä terveen ja ehjän ihon läpi mene.

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sh:n kanta on se että vancomysiiniä ei aloiteta kun ei ole oireita vaikka toksiinit kahdella plussalla?? eikä henkilöä tarvitse eristää? Minun mielestäni meidän kuuluisi lähettää ko asukkaat sairaalahoitoon, eristykseen ennen kuin se on kaikilla reilu 30:llä asukkaalla.

Eikös se kuitenkin ole lääkäri, eikä sh, joka ab-hoidon tarpeen arvioinnin tekee?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sh:n kanta on se että vancomysiiniä ei aloiteta kun ei ole oireita vaikka toksiinit kahdella plussalla?? eikä henkilöä tarvitse eristää? Minun mielestäni meidän kuuluisi lähettää ko asukkaat sairaalahoitoon, eristykseen ennen kuin se on kaikilla reilu 30:llä asukkaalla.

Eikös se kuitenkin ole lääkäri, eikä sh, joka ab-hoidon tarpeen arvioinnin tekee?

Eikä se vanco ole ensisijainen vaan metro, btw

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

paljon kiitoksia vastauksista ja kommenteista. Vielä mietin sitä että onko tehostetussa asumispalveluyksikössä oikeus eristää asukasta koska se on heidän kotinsa? jotenkin nyt ahdistaa tää asia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tarttuu kuitenkin roiskeina, eli kosketuseritys: maski, hanskat, essu ja tossut.

Tossut? Miksi?

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos on liikkuva potilas, on sitä paskaa aina lattialla ja varsinkin vessan/kylpyhuoneen lattialla.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

vielä hiukan tästä asiasta, eli onko tehostetun palveluasunnon yksikössä (35 asukasta) samanlaiset eritysohjeet kuin esim terveyskeskuksessa? Itse tätä kysellessä sain vastaukseksi ettei ole meillä niin tiukkoja sääntöjä ja ohjeistusta.

ja henkilö jolla on toksiinit kahdella plussalla eikä oireita niin huonetta ei tarvitse pestä eikä asukasta suihkuttaa yhtään sen ahkerammin kuin kerran viikossa eikä petivaatteita ja päälivaatteita tarvitse vaihtaa kuin silloin kun ovat pas....et.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

vielä hiukan tästä asiasta, eli onko tehostetun palveluasunnon yksikössä (35 asukasta) samanlaiset eritysohjeet kuin esim terveyskeskuksessa? Itse tätä kysellessä sain vastaukseksi ettei ole meillä niin tiukkoja sääntöjä ja ohjeistusta.

ja henkilö jolla on toksiinit kahdella plussalla eikä oireita niin huonetta ei tarvitse pestä eikä asukasta suihkuttaa yhtään sen ahkerammin kuin kerran viikossa eikä petivaatteita ja päälivaatteita tarvitse vaihtaa kuin silloin kun ovat pas....et.

miksi ette noudattaisi edes samoja ohjeita kun kotona???

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aivan, mutta tuntuu ylivoimaiselta saada mitään ohjeistusta toimimaan ko asian suhteen. Kohta alkaa olla mitta täys koko paikkaa.

No viimeistään siinä vaiheessa, kun puolet henkilökunnasta paskoo kotonaan vettä ja käy osastolla tippatankkauksessa, niin voivat ehkä jotenkin reagoida.

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hoito tapahtuu suun kautta annettavilla antibiooteilla. Kyseeseen tulee lähinnä metronidatsoli, toissijaisesti vankomysiini.

Clostridium difficilen torjuminen edellyttää tarkkaa hygieniaa.

Alapesu tehdään ripulin jälkeen.

Kädet pestään aina vessassa käydessä.

Yöpuku vaihdetaan aina sen likaantuessa, kuitenkin kerran päivässä.

Vuodevaatteet ja käsipyyhkeet vaihdetaan päivittäin itiömäärän vähentämiseksi.

WC-tilat pestään heti kun ne likaantuvat.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä suositaan metroa, flagyliä ja maitohappobakteereita. Kaikki hoidetaan eristyksessä. Itse pidän maskia paskoja pestessä, eihän sitä teidäkenellä itiöllä on siivet...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

joo kyllä mä olen noista ohjeistuksista täysin samaa mieltä teidän kanssa mutta kun ei duunissa mene vastaavan sh:n eikä johtajan jakeluun että hommat pitää hoitaa oikeesti niin voi p.......! Sanoin itse raportilla että clostridiumista on aivan selvät ohjeistukset ja niitä tulee noudattaa!! mutta kun ei niin ei. Puhuin yöpaidan ja petivaatteiden vaihtamisesta ja puhuin eristyksestä mutta kun ei!!! Vastaava sh on soitellut infektiolääkärille ja lääkäri on sanonut sitä ja tätä ja ettei palvelutalossa noudateta samoja ohjeistuksia kuin terveyskeskuksessa!

No, ensi viikolla tulee joku lääkäri pitämään ohjeuistusta ja menen kyllä kuuntelemaan vapaapäivältäni ja esittämään omat kantani. Hienoa kun on tämä palsta niin täältä saa aina vahvistusta omille mielipiteille. Kiitos kaikille:)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Mielenkiintoisia käytäntöjä eri paikoissa. Omalla osastollani erään suuren kaupungin sairaalassa potilas eristetään aina kosketuseristykseen ja hoidossa essu+hanskat (ei mitään maskeja eikä tossuja, hygieniahoitaja kieltänyt ne), hyvä käsihygienia saippuapesulla ja käsihuuhteella, sillä itiöt eivät kuole pelkällä huuhteella. Sairaala-apulaiset pyyhkivät huoneen pinnat x 2, sillä itiöt elävät pitkään niillä. Hoitona ensin metro ja jos siitä ei vastetta niin vanco p.o, sillä suoneen annettuna teho olematon, sillä vaikutus tulee saada ongelman ytimeen eli suoleen. Myös ulosteensiirtoja on tehty muutamia kappaleita. CLD on p...ka tauti, sillä kovin herkästi pyrkii uusiutumaan. Ja muistakaa, että negatiiviset toksiinit eivät tarkoita etteikö CLD:tä ole, sillä 30%:ssa tapauksista se ei eritä toksiinia. Aina epäiltäessa ko tautia tulee ottaa myös ulosteviljely. Tiedän paikkoja, jossa tutkitaan vain toksiinit.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...