Jump to content

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

Psykotar

Lastenpsykalle töihin?

Recommended Posts

Psykotar

Moi!

Onko täällä ketään joka työskentelee lastenpsykiatrisella? Kiinnostaisi kauheasti hakeutua töihin sille puolelle. Mitä hyviä/huonoja puolia lastenpsykiatriassa aikuispsykiatriaan verrattuna? Kuinkahan vaikea on ylipäänsä lastenpsyk osastolle päästä töihin?Onko etuna se, että on omia lapsia ja elämänkokemusta jne? Mielipiteitä kuulisin mieluusti=)

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Psykotar

Eikö kellään ole MITÄÄN kokemusta lasten psykan puolelta huh.gif

Ihan vaikka vain harjoittelukokemukset käyvät! En ole ikinä ollut lasten psykiatrian osastolla edes käymässä :-

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
-Anna-

Itse olen ollut opiskeluaikoina 4 viikkoa lastenpsykalla harjoittelussa. Kynnelle kykenevät lapset kävivät viereisessä rakennuksessa koulua, jolloin opiskelija vietti kyseisen ajan legotaloja rakennellen (ainakin minä  :)). Hoitsut kun käyttivät tuon ajan hyväkseen tekemällä hoitosuunnitelmia ym. lasten hoitoon liittyviä juttuja. Sitten kun lapset olivat oppituntinsa päättäneet niin viihdytimme heitä pihalla välitunnilla milloin mitäkin leikkien.

Ts kokemukset harjoittelusta eivät kovin erikoisia ole. Mutta nyt jo valmiina hoitajana tuo kyseinen ala on alkanut kiinnostamaan. Nyt kun olisi mahdollisuus "hieman kokonaisvaltaisemmin  :D lasten hoitoon osallistua...

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
mikaelt

Viitisen vuotta olin lastenpsykiatrialla töissä. Verrattuna aikuisten puolelle työ on täysin erilaista. Tietysti riippuen osaston orientaatiosta ja malleista.

Välillä päivisin oli luppoaikaa, kuten -Anna- tuossa mainitsi, mutta yleensä päivät kun lapset oli koulussa meni kokoustaessa ja suunniteltaessa. Paljon meni aikaa myös perheen/vanhempien kanssa tehtävään työhön.

Omista lapsista ei välttämättä ole etua, mutta lasten ja nuorten kanssa toimimisesta kyllä, esim. partio, kerhojen vetäminen yms.

Omasta mielestäni henkinen paine ja vastuu on paljon suurempi kuin aikuisten puolella. On kyse kuitenkin toisten ihmisten lapsista eikä itsenäisistä aikuisista.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
gettiz

Olen ollut 7 viikkoa lasten psykiatrisella harjoittelussa. Lasten osastolla vastuu on todella suuri. Lapset kun eivät välttämättä aina erota huumoria vakavasta puheesta, joten jokin leikilläänkin sanottu saatetaan ymmärtää väärin. Tosin tämähän on riskinä myös aikuisten kanssa. Monet osaston potilaista on täysin rajattomia, ja siinä saakin tehdä töitä jotta ei itse valuisi samaan tilaan. Lasten kanssa työskennellessä haasteellisinta on ehkä se, että vaikka osastolla onkin vain lapsi, koko perhe on hoidossa. Usein perhekuviot ovatkin niin sekavia, että kannattaa piirtää kartta niistä (on isäpuolia, äitipuolia, isäpuolen exiä...). En sanoisi, että omista lapsista olisi kauheasti hyötyä, mutta aikuinen pitää olla.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Cardina

Olen ollut 7 viikkoa lasten psykiatrisella harjoittelussa. Lasten osastolla vastuu on todella suuri. Lapset kun eivät välttämättä aina erota huumoria vakavasta puheesta, joten jokin leikilläänkin sanottu saatetaan ymmärtää väärin. Tosin tämähän on riskinä myös aikuisten kanssa. Monet osaston potilaista on täysin rajattomia, ja siinä saakin tehdä töitä jotta ei itse valuisi samaan tilaan. Lasten kanssa työskennellessä haasteellisinta on ehkä se, että vaikka osastolla onkin vain lapsi, koko perhe on hoidossa. Usein perhekuviot ovatkin niin sekavia, että kannattaa piirtää kartta niistä (on isäpuolia, äitipuolia, isäpuolen exiä...). En sanoisi, että omista lapsista olisi kauheasti hyötyä, mutta aikuinen pitää olla.

Ihan kuin kuvaisit opettajan työtä AMK:ssa  :)

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Oinaspässi

Lyhyesti...Avuksi on, jos tuntee ennestään psykiatrian kenttää, siis aikuispuolta ja yleisimmät sairaudet, hoitotyypit, lääkitykset...

Lasten osalta tuntea ja tunnistaa terveen lapsen kasvu, kehitys, ikään liittyvät oireilut, yms...lähtien siis ihan vauvasta...saa vertailupohjaa lasten psykiatrisiin ongelmiin. Kaikenlainen varhaisen vuorovaikutuksen ymmärtäminen ja sen merkityksen tajuaminen käytännössä on avuksi, etenkin jos tekee perhetyötä.

Kannattaa omata hyvä turnauskestävyys, henkisesti ja fyysisesti, osata pelata ja leikkiä hieman kaikenlaista ja olla valmis sotkeutumaan kuraa, rapaan ja nurmikosta vihreisiin polviin ja housun persauksiin. Tiukkaa tiimityötä.

Mutta kasataas vähän, kun aiheesta on jo ennestään tekstiä seuraavissa ketjuissa ::)

http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=7853.0

http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=14238.0

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Psykotar

Kiitos kaikille jotka kirjoititte kokemuksianne! Jäänyt tämä aihe itellä vähän unholaan kun on ollut elämässä kaikenlaista... ;D

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille