Jump to content
MAINOS

kuka tilaa ambulanssin


Blonde

Recommended Posts

mun mielestä tuo rasti homma on sinänsä syvältä, että siinä kahden hoitajan mielipiteet eroaa toisistaan.

Itse olen saanut joskus rastin ruutuun ei edellytä hoitajan edes näkemättä potilasta... potilaalla oli ahdistuksen tunnetta spo näytti 99-100, RR ok tasolla, takykardinen SR.

Tuo Sh katsoi nuo numeeriset arvot ja alkoi todella epäasiallisesti kommentoimaan ja lupasi tehdä ilmoituksen Eh vastuulääkärille resurssien turhasta käytöstä..

kaavaketta lukemalla tarkemmin olisi ilmennyt mm. oik alalohkon kuulumattomat hengitys äänet, mutta kun piti jo rastiruutuun riipasta ennen suullisen raportin päättymistä...

Ilmoitin silloin, että mulle kelpaa rasti tästä lähin vasta lääkärinkonsultaation jälkeen.. koskaan ei ole vielä tullut perusterveelle ahdistelevalle nuorelle lupaa jättää yksin kotiin vaik olis kuinka konsultoinut..

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Toisaalta yritykselle helppoa rahaa ja kelahan maksaa kun kyytikaavakkeessa on ruksi oikeassa paikassa. Eikä muuten ollut ainut tälläinen kyyti.

Pitäisiköhän sen hoitajan, joka kyytilapun eteensä saa, ihan oikeasti miettiä kumpaan vaihtoehtoon se ruksi kannattaisi tällaisessa tilanteessa laittaa?

Niinpä, mutta auta armias mikä k**ipää olet jos laitat sen raksin "väärään" ruutuun. Tappelu siitä syntyy, lähes joka kerta. Osa sairaankuljettajista on jo valmiiksi ruksittanut sen puolestasi. Tossa joutuu vähän ikävään välikäteen koska allekirjoituksellasi vahvistat että mikä sinun ammattillinen arviosi kyydin tarpeellisuudesta on.

Salaa sitä toivoisi, että yksikään sairaankuljettaja ei oikeasti ajattele, että Buranan hakeminen päivystyksestä on sellainen vaiva joka ehdottomasti vaatii ambulanssikyydin sairaalaan.

Tuollaiset täysin tarpeettomat ambulanssikyydit eivät ainakaan paranna sairaankuljettajien arvostusta sairaalan sisällä.

Toisaalta kyllähän sen tavallaan ymmärtää, että kaikki on kuljetettava jos pomo pitää puhuttelun jos jättää kuljettamatta. Pahimassa tapauksessa työt loppuvat jos liikaa jätetään kuljettamatta.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Huippuu ois olla paikassa töissä missä saat huudot niskaan jos äksäät potilaan joka ei ihan oikeesti sitä lanssia tarttee sinne tk:hon menoa varten? Kannattaa siinä vaiheessa yrittäjän miettii et kannattaako sitä saku firman pöyrittämistä jatkaa jos itku pääsee äksä kyydin jälkeen?! Täytyy kyllä myöntää et joskus on tullut itselläkin rimanalituksia siitä, millä oireilla tulee tk:n päivystykseen kärrättyy... ( posket ihan punotttaa). Ai joo ja aiheeseen ruksit on kyl hoitaja joka kerta laittanut, kun potilaan oon kärränny sisään!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on ohjeena tuolla nykyisessä, että kollegan arviota ei arvioida uudelleen. Koskee siis muitakin kuin sairaankuljettajia. (Terveysneuvonta tekee meille paljolti hoidon tarpeen arviota.) Mut toki tyylejä on yhtä monta kuin tekijöitä.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Huippuu ois olla paikassa töissä missä saat huudot niskaan jos äksäät potilaan joka ei ihan oikeesti sitä lanssia tarttee sinne tk:hon menoa varten? Kannattaa siinä vaiheessa yrittäjän miettii et kannattaako sitä saku firman pöyrittämistä jatkaa jos itku pääsee äksä kyydin jälkeen?!

Niin kauan kuin raha lähtee rahtaamisesta, niin näitä tulee.

Eipä sillä, kyllä se on monen varallaolossa käkkivän duunarinkin x-kynnys la-su välisenä yönä korkeammalla kuin arkena, kun aktiivitunnit juoksee muutenkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on ohjeena tuolla nykyisessä, että kollegan arviota ei arvioida uudelleen. Koskee siis muitakin kuin sairaankuljettajia. (Terveysneuvonta tekee meille paljolti hoidon tarpeen arviota.) Mut toki tyylejä on yhtä monta kuin tekijöitä.

Täysin naurettava ohje. Jos joku tekee väärän arvion, niin sen mukaan mennään sitten loppuun saakka? Laadukasta hoitoa jne...  ;D

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Huippuu ois olla paikassa töissä missä saat huudot niskaan jos äksäät potilaan joka ei ihan oikeesti sitä lanssia tarttee sinne tk:hon menoa varten?

Erityisesti jos sama yrittäjä ei vastaa häken toistuviin huutoihin berttakeikoista; niissähän aikaa menee potilaan hoitamiseen ja tarvikkeitakin saattaa kulua. Joten turpa rullalle ja jahka on taas siirtoa tiedossa niin virveenkin vastataan.  ;D

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on ohjeena tuolla nykyisessä, että kollegan arviota ei arvioida uudelleen. Koskee siis muitakin kuin sairaankuljettajia. (Terveysneuvonta tekee meille paljolti hoidon tarpeen arviota.) Mut toki tyylejä on yhtä monta kuin tekijöitä.

Täysin naurettava ohje. Jos joku tekee väärän arvion, niin sen mukaan mennään sitten loppuun saakka? Laadukasta hoitoa jne...  ;D

Pöh, OHJEENA erittäin pätevä. Eipä ne lääkäritkään yleensä noki toistensa päätöksiä ku pahaiset kanat.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Noo joskus on kyllä ihan aihetta... Tänään itekin kritisoinut erästä lähetettä, soitin alan erikoislääkärille joka sanoikin että tuodaan heille ihan niinkuin normaaliprotokollat sanovat. Eihän kaikki nyt voi aivan kaikesta olla tietoisia... Hoitolaitoksessa kyseinen lääkäri ihmetteli sitten kovaan ääneen että kuinka se lähete oli tehty muualle kuin heille ;D Tänään tuli myös kieltäydyttyä kuljettamasta potilasta takaisin kotiinsa kun yksi oltiin jo aamulla viety ja jatkettiin kotoa matkaa suoraan terkkariin kun ei kotona pärjännyt... Tulipa taas oikein selvästi sanottua, mutta 12h ajossa taas tänään niin ei oikein toi aivotoiminta pelaa :o

Mitä nopeammin, sitä nopeammin

Hiki säästää verta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on ohjeena tuolla nykyisessä, että kollegan arviota ei arvioida uudelleen. Koskee siis muitakin kuin sairaankuljettajia. (Terveysneuvonta tekee meille paljolti hoidon tarpeen arviota.) Mut toki tyylejä on yhtä monta kuin tekijöitä.

Täysin naurettava ohje. Jos joku tekee väärän arvion, niin sen mukaan mennään sitten loppuun saakka? Laadukasta hoitoa jne...  ::)

Pöh, OHJEENA erittäin pätevä. Eipä ne lääkäritkään yleensä noki toistensa päätöksiä ku pahaiset kanat.

Eli jos hoitaja hoitoketjun alussa tekee virheellisen päätöksen koskien potilaan hoitoa, niin se korjaantuu vasta kun toisen ammattikunnan edustaja ottaa siihen kantaa?

Lääkärit tuppaavat kyllä korjaamaan kolleegoidensa virheelliset päätökset, jos he joutuvat hoitosuhteeseen potilaan kanssa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No, herra isä tota miesten logiikkaa taas. Mun mielestä sana ohje ei tarkoita sitä, että sitä noudatetaan tilanteessa kuin tilanteessa. Muuttuhan ne potilaiden selitykset ja tilanteetkin koko ajan. Lähinnä ajatuksena se, että jos päivystykseen terveysneuvonta ohjaa "luomen näyttö" niin luottanemme siihen, että joku on arvioinu sen sitten päivystyksellisesti arvioitavaksi.

Kyllä ne lanssilla tuotujen potilaidenkin tarinat muuttuu kun ovista sisälle pääsee. Siihen asti on voinu olla rintakipua ja "pyörtynyt", mutta kun ea:han pääsee niin oikeestaan missään ei tykytä, paitsi tulehtuneessa kynsivallissa.

Mut joo, ehkä hoitoalalla on mahdotonta ajatus siitä, että kollegaan luotetaan. Vai onkohan se niin, että hoitajissa on sitten enemmän tunareita, kuin lääkäreissä?

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No, herra isä tota miesten logiikkaa taas. Mun mielestä sana ohje ei tarkoita sitä, että sitä noudatetaan tilanteessa kuin tilanteessa.

Joissain paikoissa ohjeet tehdään noudatettaviksi, missään ei käynyt ilmi että tässä tapauksessa ei ollut niin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pöh, OHJEENA erittäin pätevä. Eipä ne lääkäritkään yleensä noki toistensa päätöksiä ku pahaiset kanat.

Sehän on ihan tavallista. Esim erikoissairaanhoitoon tulee potilas lähetteellä dg X, esh lääkäri voi olla asiasta täysin eri mieltä, hän tulee johtopäätökseen että vaiva onkin dg Y jne.

Jannen kanssa samaa mieltä että ohjeet on yleensä tehty noudatettavaksi. Ymmärrän toisaalta tuon teidän "ohjeen", sillä on varmaan tarkoitus vähentää yhteistyökumppaneiden kanssa käytävää kahnausta. Se onko ohje hyvä, se on toinen juttu. Esim terveysneuvonta joutuu tekemään päätöksen puhelimitse tapahtuneen keskustelun perusteella, kun potilas tulee sitten näyttämään nenänpäätään ppkl:lle, mun mielestä on ihan ok että arvio hoidon tarpeesta tehdään uudelleen. Ei se ole mitään nokkimista tai epäluottamuslause kolleegaa kohtaan.

btw, luomen näyttö ei ole koskaan päivystysasia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

btw, luomen näyttö ei ole koskaan päivystysasia.

Tämä on taas hyvä esimerkki siitä, että on aika olennaista laittaa sinne ajanvarautietoihin tarpeeksi kuvaavasti, mistä on kyse. Luomen näytöstä mullakin tulis mieleen että asiakas miettii, onko luomi syytä poistaa ja haluaa että ammattilainen arvioi sen. MUTTA, luomen näyttö voi tarkoittaa vaikka kohollaan olevan luomen osittaista irtirepeytymistä johon ehkä tarvitaan tikkejä, tai esim. lapsen mansikkaluomen rikkoontumista, mikä voi vuotaa aika paljonkin. Tai sitten jotain muuta luomeen kohdistunutta traumaa, joka halutaan arvioittaa ammattilaisella.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pöh, OHJEENA erittäin pätevä. Eipä ne lääkäritkään yleensä noki toistensa päätöksiä ku pahaiset kanat.

Sehän on ihan tavallista. Esim erikoissairaanhoitoon tulee potilas lähetteellä dg X, esh lääkäri voi olla asiasta täysin eri mieltä, hän tulee johtopäätökseen että vaiva onkin dg Y jne.

Mut tilanne elää... toki arvioita voidaan tehdä uudestaan tilanteen muuttuessa. Mutta ei niin, että vittuillaan muille siitä että edellinen arvio ei sovi nykyhetkeen.

Terveysneuvonnan tekemiin arvioihin mä suhtaudun liiankin varauksellisesti. Myönnetään... Mut koska ne tekee meillä myös ajanvaraukset ja kaupunki maksaa niille ison summan rahaa siitä, niin parempi on, että tekevät itsenäisesti hommansa. (Henk.koht sitä mieltä, että ihan hukkaan menee nekin rahat tällä hetkellä...) Mutta siis, jos on soittanut 10023:een ja sieltä on laitettu meidän ensiapulääkärin puhelinlistalle niin kun pt saapuu ta:lle, niin se pääsee sitten ea-lääkärille. (Sille ei edes tehdä enää hoidon tarpeen arviota meillä)

Meillä on ollu joulukuusta asti kahnausta ton terveysneuvonnan tekemän hoidon tarpeen arvion kanssa. Jokaiset valitukset joita meiltä lähtee tulee takas palautteella "potilas kertoi muuta tänne". Terveysneuvonta tosin onneksi nauhoittaa puhelunsa ja olen pari kertaa potilaalle sanonutkin, että voimme asian toki tarkistaa...  ::)

Mut oon nähny kyllä näitä urpoja, jotka onnistuvat kaikki seulat läpäisemään ties millä meriselityksillä ja sitten ea-lääkärin vo:lla vähän päätä särkee. (Särkis munkin päätä tollaisen keinottelun jälkeen kyllä...) Sama koskee näitä lanssilla tulevia. Mut ei yleensä lääkärit edes suostu hoitaa kuin sen mitä syyksi on laitettu. Yks pt oli varannu akuuttiajan gyn-vaivastaan. Lääkäri näytti ovea kun kävi ilmi että keplotteli hoidattamaan muita vaivoja. Pt tuli sitten mulle ruikuttaa että lääkäri ei tutkinu lainkaan ja väitti et pt oli tullu gyn-vaivan takia. Terveysneuvonnan varauksessa oli merkitty gyn-vaiva ja sanoinkin pt:lle, että todennäköisesti olette aikaa varatessa puhunu gyn vaivasta ja silloin teidän gyn-vaiva pyritään hoitamaan. Kauheet mussutukset tietenkin, että "no en mä mun mielestä". Kun sitten kerroin, että terveys neuvonnan puhelut nauhoitetaan ja se voidaan toki tarkistaa äkkiäkin, niin lähtikin sitten kotiinsa sanomatta yhtään mitään.

Ja joo-o, kerran oli terveysneuvonnan puhelinlistalla "luomen näyttö lääkärille"  :-X Osoittautui sitten SILMÄluomen vaivaksi... Terveysneuvonta ei pääse(?) kertomustietoihin käsiks ja eivät siis voi kirjata käyntisyitä kovinkaan hedelmällisesti. (Ajanvaraustietoihin ei sais laittaa kovin tarkkaa syytä koska kaikki kaupungin työntekijät kyttää niitä.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se on mun mielestä ihan hemmetin moraalitonta että jotkut potilaat tietoisesti valehtelee tai liiottelee vaivojaan päästäkseen päivystykseen. Sitten oikeasti akuutisti sairaat joutuu odottamaan sen takia jne. Kerrankin yks potilas tokas toiselle potilaalle luukulla että "mun piti vähän liiotella tolle kaverille puhelimessa mun oireita, ei se muuten ois ottanu mua tänne".

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Terveysneuvonnan tekemiin arvioihin mä suhtaudun liiankin varauksellisesti. Myönnetään... Mut koska ne tekee meillä myös ajanvaraukset ja kaupunki maksaa niille ison summan rahaa siitä, niin parempi on, että tekevät itsenäisesti hommansa. (Henk.koht sitä mieltä, että ihan hukkaan menee nekin rahat tällä hetkellä...) Mutta siis, jos on soittanut 10023:een ja sieltä on laitettu meidän ensiapulääkärin puhelinlistalle niin kun pt saapuu ta:lle, niin se pääsee sitten ea-lääkärille. (Sille ei edes tehdä enää hoidon tarpeen arviota meillä)

Ai ne ohjaa suoraan teillekin? Mulle on tullu tunne että ne käskee aina soittamaan ambulanssin, oli vaiva kun vaiva :) Ainakin hyvin usein kun johonki kohteeseen menee niin siellä sanotaan et olivat soittaneet tuonne ja sieltä käsketty nopeasti soittamaan ambulanssi paikalle.

Mitä nopeammin, sitä nopeammin

Hiki säästää verta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

^Kulta, ne on vaan ne MEIDÄN kullanmurut sellaisia.  :) Kun terveysneuvonnasta tarkistellaan onko potilasta todellakin neuvottu tässäkin asiassa lanssi tilaamaan, niin tosi asia on ollut sitten se, että korkeintaan sanottu "jos tilanne paentuu, niin tietenkin voit soittaa lanssin". MEIDÄN alueen potskut vaan ymmärtää sen oikeasti niin että "kun suljet puhelimen..." ;)

(Siis ihan oikeesti, kärjistettyä toki, mutta verrattuna kolmeen muuhun terveysasemaan samassa kaupungissa...) Sen siitä saa, kun liian monta kauhaa hämmentämässä soppaa, niin potskut pääsee pompottelee miten lystää...

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onneksi meillä ei kaikki mene läpi... ompa tollasiakin tullut josksu äksättyä että ei ny mitään kuljetusta tarvita tai sit ehdotettu taksia/omaa autoa... Siinä näkee kuinka eri tavalla potilaasta saa tietoja irti kasvotusten kuin puhelimessa, ja kun vielä voi tutkiakin siinä samalla...

Mitä nopeammin, sitä nopeammin

Hiki säästää verta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

^Kulta, ne on vaan ne MEIDÄN kullanmurut sellaisia.  :) Kun terveysneuvonnasta tarkistellaan onko potilasta todellakin neuvottu tässäkin asiassa lanssi tilaamaan, niin tosi asia on ollut sitten se, että korkeintaan sanottu "jos tilanne paentuu, niin tietenkin voit soittaa lanssin". MEIDÄN alueen potskut vaan ymmärtää sen oikeasti niin että "kun suljet puhelimen..." ;)

(Siis ihan oikeesti, kärjistettyä toki, mutta verrattuna kolmeen muuhun terveysasemaan samassa kaupungissa...) Sen siitä saa, kun liian monta kauhaa hämmentämässä soppaa, niin potskut pääsee pompottelee miten lystää...

Kerran annoin tkssa ajan puhelimitse mummolle jolla oli ollu jotain yt-laskua tms ja puhelun lopuks sanoin kun oli omainen huolissaan että jos tilanne romahtaa niin soittakaa 112, aika oli tyyliin 4 tunnin päähän. Tasan 5 minsaa puhelun loppumisesta tuli keikka ko asiakkaalle ja tekstiviestissä luki että tksta käsketty tilaamaan ambulanssi...

Noh mentiin keikalle ja eipä se tietenkään ollu ihan maratonkunnossa se muori mut ois pärjänny siihen iltapäivään ja vaikka invataksilla päivystykseen.

Omainen meinas suuttua kun kyselin että oliko juuri niin että tksta käskettiin soittamaan ambulanssi, selitin että itse olin puhelimessa niin jopa hiljeni ja häipy johonkin.

Meitä on monenlaisia toivottavasi ei koskaan ite käyttäydy omaisena tai potilaana yhtä törkeästi.

Melko yleisenä tunneälyn määritelmänä voidaan pitää tiedon puutetta yhdistettynä kyvyttömyyteen ja siitä johtuvaan haluttomuuteen tehdä loogisia johtopäätöksiä.

Soveltuvin osin voidaan tunneälynä pitää myös sitä, että älyää anoppinsa hautajaisissa olla viheltelemättä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...