Jump to content
MAINOS

kuka tilaa ambulanssin


Blonde

Recommended Posts

Potilaan omainen/ystävä soittaa päivystyspolille, kertoo potilaan olevan huonovointinen ja oksenteleva  ja käskee polin hoitajaa tilaamaan ambulanssin ko henkilölle. Hoitaja käskee soittajaa itse soittamaan häkeen ja kertomaan potilaan tilanne sinne. Omainen/ystävä sanoo että on jo tehnyt niin ja häke ei kuulemma suostu lähettämään ambulanssia paikalle. Hän vaatii että polin hoitaja soittaa häkeen ja käskee lähettämään ambulanssin hakemaan potilas sairaalaan. Hoitaja ei edelleenkään suostu näin tekemään ja perusteluna se että k.o tehtävä kuuluu häkelle ja se joka näkee potilaan tilanteen ottaa yhteyttä sinne. Tulos: soittaja uhkaa haastaa hoitajan oikeuteen heitteiilejätöstä ja lyö luurin kiinni

Miten itse olisit menetellyt vastaavassa tapauksessa?

Mitä sanoo laki ko tapauksesta?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

En todellakaan soita! Mistä sä tiiät mikä tilanne siellä on oikeesti. Ja voihan se olla pilapuhelu ja sit oot sinä vastuussa turhasta puhelusta häkeen... Se soittaa, joka on paikalla. Jos häke arvioi, ettei kyydille tarvetta, niin se on häken arvio...

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

aivan. Sekä polilla että "call centerissä" töissä ollessani meitä nimenomaan kiellettiin tilaamasta kenellekään ambulanssia. Se joka näkee tilanteen, soittaa kyydin vaikka kiireellisyysarvio tehtäisiinkin puhelimessa.

sairaanhoidon sekatyöläinen

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo turha tollasiin on lähteä mukaan, se joka näkee tilanteen soittaa itse häkeen eikä mikään polin hoitaja... Ja noihin syytöksiin niistä ei kannata välittää.

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tulos: soittaja uhkaa haastaa hoitajan oikeuteen heitteiilejätöstä ja lyö luurin kiinni

Ja noihin juttuihin kannattaa tottua, pt:n suusta voi tulla ihan mitä vaan. Kunhan tiiät toimineesi oikein/ohjeiden mukaan niin nou hätä. Tän takia mä oon töissä aika niuho ja vaadin esimieheltä joka asiaan selkeää ohjeistusta jos siihen ei oo jo. Tää tapaus nyt on muutoinkin selvä. Se soittaa joka on paikalla. Ei kukaan muu.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se on jo paljon, jos se hoitaja kehottaa asiakasta tilaamaan itselleen ambulanssin. Olenpa kuullut sivusta seuranneena useammankin tapauksen, kun asiakas/omainen soittaa "Call Centeriin" ja valittaa oireista (rintakipu, hengenahdistus) ja hoitaja on pyytänyt vain tulemaan polille mainitsematta erityisemmin, että soita sinne 112-numeroon nyt ensitöiksesi. Sitten sitä tullaan tunnin sisällä omalla autolla naama sinisenä polille paniikissa olevien omaisten saattelemana. Ei näin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se on jo paljon, jos se hoitaja kehottaa asiakasta tilaamaan itselleen ambulanssin. Olenpa kuullut sivusta seuranneena useammankin tapauksen, kun asiakas/omainen soittaa "Call Centeriin" ja valittaa oireista (rintakipu, hengenahdistus) ja hoitaja on pyytänyt vain tulemaan polille mainitsematta erityisemmin, että soita sinne 112-numeroon nyt ensitöiksesi. Sitten sitä tullaan tunnin sisällä omalla autolla naama sinisenä polille paniikissa olevien omaisten saattelemana. Ei näin!

Mä oon aina painottanut, että ITSE ARVIOITTE tilanteen vaikka hoito-ohjeet annettu. Ja kirjaan AINA nämä näin. Yleensä "pyydetty soittamaan 112:een" tai "jos vointi muuttuu huonommaksi, uusi yhteys päivystykseen". Yleensä pt:lle vielä korostan sitäkin, että puhelimen välityksellä kokonaisuutta on vaikea arvioida. Yleensä jos pyydän tulee ea:han ja kuulostais vähän turhalta käynniltä sanon että "teidän täytyy sitten tietenkin varautua odottamaan, ea:ssa on aina jonoa". Yleensä potilas itse tekee sillä perusteella arvion. Vain oikeasti kipeät ja epätoivoiset raahautuu paikalle... (karkea arvio, joo...)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se on jo paljon, jos se hoitaja kehottaa asiakasta tilaamaan itselleen ambulanssin. Olenpa kuullut sivusta seuranneena useammankin tapauksen, kun asiakas/omainen soittaa "Call Centeriin" ja valittaa oireista (rintakipu, hengenahdistus) ja hoitaja on pyytänyt vain tulemaan polille mainitsematta erityisemmin, että soita sinne 112-numeroon nyt ensitöiksesi. Sitten sitä tullaan tunnin sisällä omalla autolla naama sinisenä polille paniikissa olevien omaisten saattelemana. Ei näin!

Jonkunlaista vastuuta ja maalaisjärkeä vois edellyttää potilailtakin.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Häke haluaa kuitenkin puhua potilaan kanssa.... Jos pyyntö tulee jostain syystä polilta (mitä ei juurikaan tapahdu muuten kun mt arvioon hakuja) niin häke soittaa potilaalle itselleen.

Häkessä on vastuulääkärien antamat sairaankuljetusken epäämisohjeet, kansalaisella ei ole subjekstiivista oikeutta ambulanssiin.

Monesti soittaja yrittää vedota siihen että srl ei ota vastaan jos menee omalla autolla/taksilla ja lanssilla pääsee jonon ohi (päivystäjät onneksi tietävät ettei näin ole).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Monesti soittaja yrittää vedota siihen että srl ei ota vastaan jos menee omalla autolla/taksilla ja lanssilla pääsee jonon ohi (päivystäjät onneksi tietävät ettei näin ole).

Tää on valitettavan yleinen harhaluulo. Olen miljoona kertaa selittänyt potilaille (lanssissa ja polilla) että vaikka tulisitte helikopterilla päivystykseen, silti teitä hoidetaan vaivan, ei kulkuvälineen mukaan.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ite en kyllä kans lähtis polilta soittelemaan lanssia kenellekään. Sattuipa tossa sellanenkin tilanne että meidän oli hälytetty kohteeseen, jossa olikin vain hyvin päihtyny henkilö, jonka talon asukas halusi ulos asunnostaan (kaveri siis). Me kun ei suostuttu kuljettamaan, rupes asukas soittelee häkeen että me ei tehdä mitään ja että sen kaveri kuolee. Oikeesti ihan uskomatonta kuin ihmiset voi valehdella häkeenki ihan pokkana!  Itse opin siitä keikasta sen, että todellakaan aina ihan kaikkea ei pidä uskoa mitä väitetään. Ainakaan jos valituksia säestää tappouhkaukset...

No joo tuli vähän avautumista mut tosiaan tuli nähtyä että ei varmasti kannata soitella kenenkään puolesta lanssia. Jos paikalla oleva pystyy soittamaan polille niin varmasti onnistuu näpytellä se 112 siihen puhelimeen...

Mitä nopeammin, sitä nopeammin

Hiki säästää verta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuleehan näitä, koodia en muista, mutta:

Eräs teinityttö piti meilläkin kivoja bileitä. Kämppä täynnä lähistön vanhoja deekuja. Keikka tuli, niin viestissä luki "verta naamasta, taksi ei ota kyytiin". No ei otettu mekään, eikä ollut kaveri lähössäkään. Teinityttö olisi kovasti ollut äijää pois laittamassa, valitti että pitäisi saada kämppä tyhjäksi.

"Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta").

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen ihan pokkana polilla sanonut puhelimeen niinkin, että olen itse ambulanssiväkeä, soittakaa 112 niin me tullaan katsomaan. Useammin se kyllä on niin, että kehotuksesta huolimatta (selkeät 704B ainekset esim.) ei sinne häkeen uskalleta/kehdata/viitsitä soittaa vaan tullaan omalla autolla/taksilla/kaverin kyydissä puolikuolleena polille ja sitten tehdään myöhemmin valitus hoidon viivästymisestä.

Kuten eräs, jonka omainen soitti polille tapaturmasta joka olisi tapahtumatietojen perusteella hälytetty aarnena, luultavasti kuljetettu berttana suoraan yo-sairaalaan. Saivat kehotuksen siis soittaa 112 mutta potilas ei suostunut tähän, vaan tuli omaisen kyydissä polille ja luukulla kävi pelkkä omainen ilmoittamassa potilaan. Vaivaksi sanottiin varsin vähäinen ongelma ja aulaan jäivät odottamaan. Kahden tunnin päästä kivut yltyivät ja omainen tuli rähisemään että mikä maksaa. Kun potilasta otettiin petille, selvisi vammamekanismi tarkemmin ja lopputuloksena siirto sinne yo-sairaalaan 4 h myöhemmin kuin jos olisi ohjeen mukaan heti soittanut 112. Ja tästä tuli sitten valitus kun hoito on viivästynyt. Kai ihmisellä itselläänkin pitäisi olla joku vastuu?!

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meille tuli kerran pt joka oli saanu kirveestä päähän. Jälkikäteen kun peruttiin ambulanssia, jonka pt oli sinne soittanu kävi ilmi, että lanssi oli ollut paikalla 6min:ssa. Pt:n omaiset sanoi, että "ambulanssia ei kuulunu niin me lähdettiin tuomaan se itse".

"Noo, ei sitä tarvi enää etsiä, hoitoyksikkö löysi sen meiltä..." ;D

Mut turhaa viivästymää tässäkin tuli sen takia, ettei kuutta minuuttia maltettu ootella.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuo totuuden muuntelu (olipas kauniisti sanottu) on hyvä ottaa huomioon myös siinä tilanteessa kun soittaa häkeen ja haukkuu päivystäjän pysytyyn :" mitä v...tua tällänen keikka..." Arvion tekeminen puhelimessa ei ole kaikkein yksinkertaisin juttu ja kun siihen lisätään nämä pa..aa puhuvat niin hyvä soppa on valmis.

Eikä nyt vedetä hernettä nenään, ei kaikki lanssarit/polin porukka häkeä morkkaa, mutta välillä kiehahtaa kun aiheetta tulee ämpärillinen sontaa niskaan. Jos aiheesta moititaan niin se on jopa tervetullutta, se kehittää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eipä oo kertaakaan tullu mieleen lähteä soittelemaan häkeen että v*ttuako tämmösiä keikkoja laitatte, kun tosiaan ei tiedä mitä asiakas on puhelimessa satuillut. Tai sit tietää: vakioasiakkaat jotka osaa sanoa juuri ne oikeat sanat... Heräsin puristavaan rintakipuun, aiemmin ei vastaavaa, säteilee käteen, henkeä ahdista... Pakkohan niitten on sinne auto laittaa ja pakkohan meidän sinne on mennä.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ite olin tuossa männä talvena polilla harjottelemassa ja puhelinneuvonnassa myös (ohjaajan valvovan silmän alla.) Sinne soitti naishenkilö (talon henkilökuntaan kuuluva), että hänen tädillään ei oo kaikki kohalla ja ambulanssin pitäis tulla hakemaan hetivälittömästi täti päivystykseen. Hetken jututettuani naista tuli esille 1)nainen ei ollut nähnytkään  pariin viikkoon tätiään 2)täti oli soittanut naiselle, että taitaa olla flunssa tulossa 3)nainen ei voinut lähteä itse katsomaan tätinsä vointia, koska pullat oli uunissa angry.png Loppujen lopuks tää nainen uhkaili, etten ikinä saa töitä, oon huono opiskelija ja koko päivystyksen porukka joutuu helvettiin jos tätille jotain tapahtuu.

Tätipä tuli taksilla myöhemmin iltapäivästä polille ja diagnoosiks tuli ihan tavallinen poskiontelontulehdus  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Naarurikunnan lanssi on ratkaissut ongelman silleen, et jakavat ihmisille käyntikorttinsa ja käskevät soittamaan heille jos tarvitsevat ambulanssia, ovat muuten tällännet numeronsa oikein puhelinluetteloonkin et varmasti saavat kaikki oman alueen kyydit.

Tässä taannoin ko. kylällä muori soitti lanssiin vain kyselläkseen mitä särkylääkettä vois otta kun päätä on särkenyt koko päivän, lanssi lähti tehtävä ilmoituksella kohteeseen katsomaan muoria ja tietysti kuljettivat 50km päähän tk päivystykseen, no muorin päänsärky helpotti päivystyksessä kun sai särkylääkettä, mitään muuta vaivaa kun ei ollut. Tulipahan muorille kalliiksi kysely et mitä vois ottaa päänsärkyyn kun maksat kyydi omavastuun ja tk:n päivystyskäyntimaksun.

Toisaalta yritykselle helppoa rahaa ja kelahan maksaa kun kyytikaavakkeessa on ruksi oikeassa paikassa. Eikä muuten ollut ainut tälläinen kyyti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen mäkin nähnyt, että buranaa tullaan hakemaan lanssikyydillä.  :)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toisaalta yritykselle helppoa rahaa ja kelahan maksaa kun kyytikaavakkeessa on ruksi oikeassa paikassa. Eikä muuten ollut ainut tälläinen kyyti.

Pitäisiköhän sen hoitajan, joka kyytilapun eteensä saa, ihan oikeasti miettiä kumpaan vaihtoehtoon se ruksi kannattaisi tällaisessa tilanteessa laittaa?

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toisaalta yritykselle helppoa rahaa ja kelahan maksaa kun kyytikaavakkeessa on ruksi oikeassa paikassa. Eikä muuten ollut ainut tälläinen kyyti.

Pitäisiköhän sen hoitajan, joka kyytilapun eteensä saa, ihan oikeasti miettiä kumpaan vaihtoehtoon se ruksi kannattaisi tällaisessa tilanteessa laittaa?

Niinpä, mutta auta armias mikä k**ipää olet jos laitat sen raksin "väärään" ruutuun. Tappelu siitä syntyy, lähes joka kerta. Osa sairaankuljettajista on jo valmiiksi ruksittanut sen puolestasi. Tossa joutuu vähän ikävään välikäteen koska allekirjoituksellasi vahvistat että mikä sinun ammattillinen arviosi kyydin tarpeellisuudesta on.

Jotkut ovat ilmeisesti siinä luulossa että tällöin lasku menee potilaalle kokonaisuudessaan, mutta ainakin meillä kaupunki maksaa kyydit joissa raksi on toisessa vaihtoehdossa, talo ei jää koskaan ilman rahaa.Kaavake jossa on raksi ruudussa ei edellytä eivät etene laskutuksesta eteenpäin kelalle.

Sillä kuka laskun maksaa ei pitäisi olla mitään vaikutusta sen arvion kanssa onko kyyti ambulanssilla ollut tarpeellinen vai ei. Siinä pitää ainoastaan arvioida oliko potilaan vaiva sellainen että se tarvitsi ambulanssikyytiä vai olisiko asian voinut hoitaa muulla tavoin.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Monesti vastaanottavassa laitoksessa hoitsu kysyy et kumpaan se ruksi taas tulikaan... Siinä tulee aina mietittyä ja ääneenkin sanottua että olkaa hyvä ja lukekaa se teksti siitä että mitä se niinku tarkoittaa, saattaa helposti mennä viivin kumppanin edellämainitsemalla tavalla että taksikyytejä tai pahimmillaan ei edes niitä kuskataan yrittäjän rahanahneudessa sairaalaan jos vastaanottava taho ei mieti sen enempää mikä vaatii sakua ja mikä ei.

tulipas sekava teksti mut olkoon

Melko yleisenä tunneälyn määritelmänä voidaan pitää tiedon puutetta yhdistettynä kyvyttömyyteen ja siitä johtuvaan haluttomuuteen tehdä loogisia johtopäätöksiä.

Soveltuvin osin voidaan tunneälynä pitää myös sitä, että älyää anoppinsa hautajaisissa olla viheltelemättä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...