Jump to content
MAINOS

Mikä tehtäväkoodi?


luigi

Recommended Posts

Minkäs minä sille voin että ohje eh-vastuulääkäriltä sanoo nimeomaan niin, että puheella Tays pea -puheryhmässä ne ennakot kuuluu antaa. Tuota puheryhmää ei lanssissa skannata milloinkaan muulloin kuin ennakon yhteydessä, v-hoitaja tietysti aina.

Mua on huvittanut alusta asti, miten alkeellisella osaamisella soster-virveohjeistuksia on laadittu. Jos yhden henkilön (lanssista) pitää saada yhteys toiseen henkilöön (polilla) niin ei hemmetissä siihen tarvita erikseen PUHERYHMÄÄ, vaan se hoidetaan pikapuheluna jota ei muut kuule...

Noi sairaaloiden ennakkoilmoituspuheryhmät on täysin perseestä ja turhia, päivystyksen virven numero vaan kapulaan ja tangetti pohjaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 126
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Mua on huvittanut alusta asti, miten alkeellisella osaamisella soster-virveohjeistuksia on laadittu. Jos yhden henkilön (lanssista) pitää saada yhteys toiseen henkilöön (polilla) niin ei hemmetissä siihen tarvita erikseen PUHERYHMÄÄ, vaan se hoidetaan pikapuheluna jota ei muut kuule...

Noi sairaaloiden ennakkoilmoituspuheryhmät on täysin perseestä ja turhia, päivystyksen virven numero vaan kapulaan ja tangetti pohjaan.

Kyllä sitä on kentälläkin ihmetelty, että miksi hitossa pitää huudella kanavilla ihmisten henkilötietoja...

Ai onko tuo mainitsemasi systeemi numero näytölle ja tangentti pohjaan siis juurikin se pikapuhelu? Nevöhööd... Tarkoittaako se sitä että minä ja se toinen keskenämme huudellaan ja kukaan muu ei sitä kuule? Kai sekin jonkun puheryhmän tuekseen tarvii vaiko ei?

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onneksi olen vain pieni ja tyhmä kyytipossu joka noudattaa sokeasti ylemmiltä tahoilta saamiaan ohjeita... Aika mielenkiintoinen juttu kyllä tuo. Olisiko porsaanreikänä juuri se, että ennakkoa annettaessa kanavaa ei teoriassa kuuntelisi kukaan muu kuin antava yksikkö ja v-hoitaja. Tosin itsekin olen ollut siinä tilanteessa, että kääntäessäni Tays pea:lle, siellä juuri joku toinen yksikkö antaa ennakkoa, eikä voi välttyä kuulemasta heidän antamiaan tietoja, kun odottaa omaa vuoroaan.

Toi siinä varmaan on ajatuksena, että sivulliset voi kuulla kaiuttimen kautta kuuluvaa liikennettä. Ja yleisillä kanavilla henkilöt joilla ei ole hoitosuhdetta potilaaseen. Mutta tottahan se on että se on ihan yleistä että siellä huudellaan nimiä yms, mutta se on silti ohjeiden vastaista.

Tota ennakkoilmoitusta ollaan meilläkin ottamassa käyttöön, aika vähän sitä on käytetty puhelimen sijaan. Suurin osa hoitajista ei osaa edes käyttää sitä koska koulutus on ollut aika minimaalista jos on ollu ollenkaan ja käyttö niin vähäistä että tuntumaa ei tule. Siinä mielessä olis hyvä että sitä vaan käytettäs enemmän niin siitä tulis osa arkea. Ei se virven läyttö kumminkaan mitään rakettitiedettä o, mutta pitää se kumminkin opetella jne.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mua on huvittanut alusta asti, miten alkeellisella osaamisella soster-virveohjeistuksia on laadittu. Jos yhden henkilön (lanssista) pitää saada yhteys toiseen henkilöön (polilla) niin ei hemmetissä siihen tarvita erikseen PUHERYHMÄÄ, vaan se hoidetaan pikapuheluna jota ei muut kuule...

Noi sairaaloiden ennakkoilmoituspuheryhmät on täysin perseestä ja turhia, päivystyksen virven numero vaan kapulaan ja tangetti pohjaan.

Kyllä sitä on kentälläkin ihmetelty, että miksi hitossa pitää huudella kanavilla ihmisten henkilötietoja...

Ai onko tuo mainitsemasi systeemi numero näytölle ja tangentti pohjaan siis juurikin se pikapuhelu? Nevöhööd... Tarkoittaako se sitä että minä ja se toinen keskenämme huudellaan ja kukaan muu ei sitä kuule? Kai sekin jonkun puheryhmän tuekseen tarvii vaiko ei?

Tuo on nimenomaan se yksilöpuhelu. Ei tarvitse omaa puheryhmää ja kukaan muu sitä ei kuule. Voit myös laittaa kaiuttimen pois ja soittaa kuin kännykällä, erona vain se että liikenne on kahden Virven välistä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo, tuon kännykkäominaisuuden tiesinkin. Pitääpä koklata hoitajan ja kuskin virveillä tota yksilöpuhelua tänään. Ilmeisesti toimii ihan silläkin kun hakee numeron puhelimen muistiosta näytölle. Hyvä tietää! Voi huudella eikä tartte varta vasten soittaa mutta kukaan muu ei kuule. Kätsää!  :nauraa:

MUOKS: Piti heti kokeilla kun löysin ton hoitajan omine kapuloineen ja toimiihan se! Ainoa että yksilöpuhelu pitää sitten keskustelun loputtua katkaista punaisella luurilla että pääsee taas takaisin omiin puheryhmiin. Tuleeko yksiklöpuhelun aikana muut puheryhmät läpi?

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainoa että yksilöpuhelu pitää sitten keskustelun loputtua katkaista punaisella luurilla että pääsee taas takaisin omiin puheryhmiin. Tuleeko yksiklöpuhelun aikana muut puheryhmät läpi?

Ei tule, mutta ei ennakon aikana tarvikkaan. Onhan kuskin Virve ja/tai ajoneuvoyksikkö tuon ajan normi-skannauksella

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuo on nimenomaan se yksilöpuhelu. Ei tarvitse omaa puheryhmää ja kukaan muu sitä ei kuule. Voit myös laittaa kaiuttimen pois ja soittaa kuin kännykällä, erona vain se että liikenne on kahden Virven välistä.

Yksilöpuhelu ja pikapuhelu (tagenttipuhelu) on vielä erikseen. Yksilöpuhelu on normaali kännykkäpuhelu, soitetaan vihreellä luurilla ja katkaistaan punaisella ja puhua voi dupleksina. Puhelu varaa koko ajaksi kaksi aikaslottia tukiasemalta, ja sen takia niitä aluksi vierastettiin, ettei resurssit lopu kesken tukiasemasta.

Pikapuhelu sen sijaan on normaali radiopuhelu, eli tangettia käytetään, eikä se varaa tukiasemakapasiteetista kuin sen yhden slotin silloin kun tangettia painetaan. Ääni kuuluu vastapuolen radiosta heti, eli puhelimeen ei tartte vastata. Eikä tartte välttämättä lopettaa punaisesta luurista, kun menee vähän aikaa ettei kumpikaan puhu, puhelu purkautuu...

Eli selaat virven puhelinluettelosta vastapuolen numeron / tunnuksen, painat tangetin pohjaan, odotat piippaa ja puhut.

Pikapuhelun opettamisella voitais tiputtaa puolet näistä kaiken maailman kahdenväliseen löpinään tarkoitetuista puheryhmistä pois, kun vaan huolehditaan että radioiden puhelinluettelot pidetään ajan tasalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuohon puheryhmä keskusteluun, niin annollahan annetaan tehtävät ja lisätiedot kohteeseen mennessä A ja B tehtävillä. Infolla muu löpinä, kuljetukset ja lisätiedot C ja D tehtävistä. Näin täällä meillä ja ohjeissa tuntuu olevan paljon yhteneväisyyksiä muuallakin. Kahden kanavan malli toistuu monessa häkessä. Täällä meilläkin eräässä koulutuksessa kysyttiin, että tarvittaisiinko yksisuuntainen anto ryhmä. Viereinen häke on ottamassa ainakin pelastustoimelle käyttöön tuon mallin ja kaksi infoa. En sitten tiedä, että mikä tilaus on kahdelle infolle. Viestiohjeet ovat porukalla tehtyjä, joissa on aina kyseisen organisaationkin edustajia. Esim. viestiohje pelastuslaitokselle. Se on vaikeata tehdä joka tilanteeseen sopivaa suunnitelmaa, lisäksi pitäisi kouluttaa aina kentän väki uuden viestiohjeen tullessa. Se koulutus meinaa aina jäädä.

Itse olen ollut mukana pelastuslaitoksen kuvioissa ja siellä ainakin kerkesi pari viestiohjetta tulla minun aikanani paikallisen päällikön tuomana ja koulutusta ei mistään herunut. Ohje lyötiin aina seinälle, mutta se on eriasia, kuinka paljon rivimiehet siitä ymmärti..

"Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta").

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Töölön sairaalassa on ainakin Helsingissä ohjeena se, että ennakot vain ja ainoastaan virvellä, puheluna tiettyyn numeroon. Ei tartte ropailla puheryhmiä, eikä varmaankaan kaiu siellä "aulassa" se puhelu kun hoitaja siihen vastaa (jollei nyt ole kaiutin päällä, tuskin)

Paikalliseen keskussairaalaankiin voi tehdä ennakkoilmoituksen virvellä, mutta kapula on telineessä polilla, ja enpä tiedä minkälaisen kaaoksen sen älähtäminen saisi aikaiseksi. Siksipä vielä suosimme ihan gsm-yhteyttä.. Toki hienoa että virve on sinnekin saatu, sitä vain saisi käyttää hieman enempi. Ja vastaava hoitaja saisi kantaa sitä mukana; ne nykyiset viritelmät mitä olen hoitajilla nähnyt näyttää aika epäkäytännöllisiltä agenttihihnoineen ja kainalokoteloineen. Varmaan on tiellä potilastyössä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuohon puheryhmä keskusteluun, niin annollahan annetaan tehtävät ja lisätiedot kohteeseen mennessä A ja B tehtävillä. Infolla muu löpinä, kuljetukset ja lisätiedot C ja D tehtävistä.

Kuulostaa sekavalta, miksi a/b ja c/d keikkojen lisätietojen antaminen tapahtuu eri puheryhmissä? Kerrankin oman alueen systeemi tuntuu pirun yksinkertaiselta.

Töölön sairaalassa on ainakin Helsingissä ohjeena se, että ennakot vain ja ainoastaan virvellä, puheluna tiettyyn numeroon.

Samoin LNS on siirtynyt virve ennakkoon, kohta varmaan kaikki.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuohon puheryhmä keskusteluun, niin annollahan annetaan tehtävät ja lisätiedot kohteeseen mennessä A ja B tehtävillä. Infolla muu löpinä, kuljetukset ja lisätiedot C ja D tehtävistä.

Kuulostaa sekavalta, miksi a/b ja c/d keikkojen lisätietojen antaminen tapahtuu eri puheryhmissä? Kerrankin oman alueen systeemi tuntuu pirun yksinkertaiselta.

Töölön sairaalassa on ainakin Helsingissä ohjeena se, että ennakot vain ja ainoastaan virvellä, puheluna tiettyyn numeroon.

Samoin LNS on siirtynyt virve ennakkoon, kohta varmaan kaikki.

Meillä aina kaikilla tehtävillä radioliikenne on annolla niin kauan kun ollaan kohteessa, kaikki muu sen jälkeen infolla jos tarvis. Toki vähennetty radioliikennettä sillä et omalla toimintalueella kiikkuessa ei tarvitse ilmoitella mihin kuljettaa.

Ennakkoilmoituksen annan aina yksilöpuheluna virvellä virveen. Tuo tangenttipuhelu ei oikeen mun mielestä ainakaan sovellu siihen, mikä yksilöpuhelussa on hankalampaa? Puhelu yhdistyy saman tien ja ollaan kuitenkin puhelinyhteydessä.

Muutaman kerran oon sairaalan omalla kanavalla ilmoittanut että esim tilanne huononi meillä nyt elvytys ja 5 minsaa niin ollaan siellä tms, eli ennakko annettu aj tilanne oleellisesti muuttu just ennen sairaalaa niin oli helppo huudella vain virveen.

Melko yleisenä tunneälyn määritelmänä voidaan pitää tiedon puutetta yhdistettynä kyvyttömyyteen ja siitä johtuvaan haluttomuuteen tehdä loogisia johtopäätöksiä.

Soveltuvin osin voidaan tunneälynä pitää myös sitä, että älyää anoppinsa hautajaisissa olla viheltelemättä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuosta anto-info ryhmittelystä: näyttää olevan kaksi käytäntöä vallalla, tuo mainuttu annolla kohteeseen asti tai sitten yksisuuntainen anto.

Toinen eroavaisuus taitaa olla se että joissain häkeissä annettaan kaikki keikat annolla (myös kiireettömät) ja toisissa vain a+b. Käsittääkseni isommissa keskuksissa ollaan siirrytty/siirtymässä tuolle a+b annolla puheella-konseptiin.

Häke jossa oon töissä on koko ajan käyttänyt tuota a+b annossa linjaa ja hyvin on porukat tuntuu porukat tottuneen siihen että annolla tulevat on kaikki hoppukeikkoja, joihin ilahduttavasti välillä ilmottaudutaan lähimpänä yksikkönä.  Samaten käytössä on yksisuuntainen antoryhmä, eli kaikki lisätiedot infolla.

Aika eksoottiselta kuullostaa tuo että infon skannaaminen on kielletty... onkohan sitä muualla kuin pikan alueella?

Luuriapinan mainitsema paikannus systeemi on kyllä mainio! Ei se että häke haluaa vahdata missä lanssarit käy kaupassa, vaan ominaisuus mahdollistaa oikeesti lähimpien hälyttämisen. Paikannuksen kanssa ollaan puuhasteltu noin 2 vuotta ja jonkin verran on pätkimisongelmaa, mutta kokonaisuutena hyvä juttu  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toinen eroavaisuus taitaa olla se että joissain häkeissä annettaan kaikki keikat annolla (myös kiireettömät) ja toisissa vain a+b. Käsittääkseni isommissa keskuksissa ollaan siirrytty/siirtymässä tuolle a+b annolla puheella-konseptiin.

Esimerkiksi Satakunnassa annetaan kaikki tehtävät annon kautta. Mutta C ja D tehtävistä sanotaan vain yksikkö, kiirellisyysluokka ja paikkakunta, esim. "Pori 196 daavid-tehtävä, Pori". A ja B tehtävissä lisäksi osoite ja hälytyskoodi ja koko litania sanotaan kahteen kertaan. Kaikki muu kommunikointi tapahtuu infon kautta, kuten myös häken lisätietojen kertominen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jepulis, tuo on tuntunut selkeältä, että vain kiirekyydit kajahtaa radiossa.

C ja D tehtävistä ei sanota mitään, vain kuljetus sitten kuuluu.

Aika paljon häke soittelee myös kännykkään, varsinkin noista C ja D.

Niissä tulee välillä niin paljon tarinaa, että puheryhmät olisikin tukossa..

"Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta").

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

se että ne c/d tehtävät sanotaan annossa helpottaa myös pitämään Lauri ihmisen lankoja käsissä.

Tietää vähän mitkä yksiköt on ajossa ja mitkä shellin baarissa kahveella.

se riittää kyllä, jos kerran sanotaan että x9x tehtävä c. ja kylän nimi..

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aika paljon häke soittelee myös kännykkään, varsinkin noista C ja D.

Niissä tulee välillä niin paljon tarinaa, että puheryhmät olisikin tukossa..

Meillä taas on mennyt virven tulon jälkeen siihen, että puhelinta ei käytetä häken kanssa keskusteluun juuri lainkaan, en edes muista koska viimeksi olisin ollut puhelin yhtedessä häkeen. Käsittääkseni puhelu esim. teseen aiheuttaa sen, että tese ei voi kuunnella lainkaan radioliikennettä, koska puhelu hoidetaan samoilla luureilla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse en ole montaa kertaa häkeen soittanut.

Mutta sieltä soitellaan välillä montakin kertaa päivässä, jos on paljon kyytiä.

Välillä soittelivat Virveihin, mutta taas tuo gsm laulaa.

Varsinkin meidän kakkosautoon soittavat, joka ajaa paljon siirtoa.

"Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta").

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Molemmilla systeemeillä varmaan hyvät ja huonot puolensa.

Tuon L:n informoinnin voi hoitaa monella tapaa, yksi on se että kaikki keikat menee L:n käsiradioon tekstiviestinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Molemmilla systeemeillä varmaan hyvät ja huonot puolensa.

Tuon L:n informoinnin voi hoitaa monella tapaa, yksi on se että kaikki keikat menee L:n käsiradioon tekstiviestinä.

Tai katsoo tietokoneelta missä yksiköt viilettää ja mitä keikkaa on tyrkyllä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Perjantaina taas joku tarjosi 784:sta PIKA:n - ei kelvannut, ei löydy järjestelmästä.

Vanha tehtäväkoodi 784- aistioire, ei enää käytössä.

Itse tänään kuljetin potilaan sairalaan 784D koodilla ja meni läpi tai ei ainakaan kommentoinut mitenkään.

Melko yleisenä tunneälyn määritelmänä voidaan pitää tiedon puutetta yhdistettynä kyvyttömyyteen ja siitä johtuvaan haluttomuuteen tehdä loogisia johtopäätöksiä.

Soveltuvin osin voidaan tunneälynä pitää myös sitä, että älyää anoppinsa hautajaisissa olla viheltelemättä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo, välillä koitetaan tarjota esim. 702:ta celciukseksi, mikä ei tosiaan siis häken päässä ole mahdollista. Minusta on ihan loogista että noista 70X:stä ei sitä davea ole vaihtoehtonakaan, jos selite on peruselintoimintojen häiriö niin ei sitä oikein kiireettömäksi voi katsoa. Taas tulee apuun vanha kunnon 774...

Tämä keskusteluketju on näköjään paisunut ainakin kolmen eri aihealueen puuroksi... mutta mielenkiintoisia aiheita, jutskataan sitten vaikka tässä topicissa.

Tuo daven puuttuminen myös varausasteesta 70x -tehtävissä on ehkä hieman kakspiippuinen juuttu. Esim. 703 voisi hyvinkin olla kuljetettaessa D, jos ilman fyysistä syytä hyperventiloinut, nyt rauhoittunut oireeton teinineiti päätetään kuitenkin kuljettaa päivystävän lääkärin jututettavaksi. Herännyt äkkitajuton (702A:na hälytetty ennen heräämistä) tai nitrolla ja/tai levolla ohimennyt riki (704) saattaisi tietysti olla fiksua kuitenkin kuljettaa niin, että toinen hoitajista jäisi oireetontakin potilasta seuraamaan, jos toinen lähtisi A-riskistä potilasta tsekkaamaan. 704C:nä tullut, ilman hoitoja kuitenkin oireeton, mutta sydänperäisiksikin sopivia oireita vuorokauden sisään kokenut voisi kyllä jäädä yksinkin hetkeksi autoon odottelemaan, jos molemmat hoitajista kirmaisi A-potilasta ihmettelemään... mutta toisaalta antaahan C-varauskin hieman harkinnan varaa ja toisaalta, häken ja hälyttämisen kannalta C- ja D- varaukset eivät varsinaisesti eroa toisistaan - molemmilla varauksilla häke voi hälyttää (jos nyt ylipäätään hälyttäisivät) tämmöisen kuljettavan yksikön hoitamaan toista, korkeampiriskistä potilasta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Taaskaan en voi olla ihmettelemättä, että yhteydenpitoon häken kanssa käytetään kahta eri kanavaa? Täällä etelässä vallitseva käytäntö tuntuu itsestä todella järkevältä: anto on pelkästään A-B keikkojen antamiseen, infolla keskustelu häken kanssa, SA EH:lla yksiköiden välinen keskustelu, ja kunta ryhmässä jos palopuolen johtama keikka. Kai siihen kanavien vaihteluun tottuisi, mutta järkevää syytä sille on vaikea löytää. Luuriapina?

Suht samanlainen käytäntö myös meilläpäin (Etelä-Suomen lääniä myös). Sa Anto on tarkoituksella rauhoitettu pelkästään yksipuoliseen liikennöintiin eli häkestä pelkät A-B-keikat sakuille. Joskus ollut jopa ruuhkaa silti. Normaalisti ei tarvitse jonotella.  :o

Lisätiedot pääsääntöisesti PYYDETTÄESSÄ Te Infoilla. Pyydettäessä siksi, että koodi kertoo oleellisen tekstarissa kohteeseen pääsyn lisäksi. (Nimi summerissa, oven avaus tms.)

Sakut keskenään omissa puheryhmissä ja eräällä alueella 2 ja 4-sarjan tehtävissä pelastuslaitoksen sakut siirtyvät myös oman sisäisen ohjeistuksensa perusteella Pe Infolle.

Tuo Anto vs. Info puheryhmien käyttäminen perustuu mm. hätäkeskuslaitoksen salitoimintaohjeeseen, jossa mainitaan, että Anto-puheryhmässä yksiköille hälytyksen jälkeiset lisätiedot ja jossain jopa saatellaan yksikkö kohteeseen asti annolla. Variaatioita löytyy. Ehkä rauhallisemmilla seuduilla voi annolla höpistä niitä näitä, mutta ei alueilla, jossa oikeasti on ohjelmaa riittävästi. (Meillä arkipäivisin 33-35 sakua ajossa + naapurialueiden yksiköt päälle)Ehkä nuo puheryhmien nimetkin jo kertovat niiden luonteen???

Helpottaahan se sakuakin, kun häkeen yhteys aina Infolla.

No, tästä haluaisin kommentoida parin eri häken alueilla toimivana, joissa molemmissa PITÄISI olla käytössä tämä kahden eri ryhmän käytäntö (siis käytännössä sama viestiohje molempien alueella). Toisen (isomman) häken alueella tuo käytäntö ainakin kentällä toimivan näkökulmasta toimii erittäin hyvin    :nauraa:  , kun taas toisen, hieman pienemmän häkealueen alueella vastaava käytäntö EI TOIMI oikein alkuunsakaan...  angry.png 

Tämän pienemmän häkealueen alueella yksiköt huutelevat aivan miten sattuu missä sattuu puheryhmissä ja niin tekee nykyään jopa tuo pienempi hätäkeskuskin. Joka taas aiheuttaa sen, että etenkään yksiköt eivät sitten kuule hätäkeskusta ja kun kuulevat, vastailevat missä sattuu... huoh. Tuo on oikeastaan aika monimutkainen ja oravanpyörämainen lopputulema tuosta viestiohjeen noudattamattomuudesta. VIRVE kun on rakennettu, tai ainakin tuo viestiohjeessa suunniteltu ANTO/INFO -jaottelu, VIRVEn puheryhmäprioriteettien toimintaan.  En oikein osaisi olla varma yksisuuntaisen ANNOn ja kaksisuuntaisen INFOn käytön paremmuudesta oikein toteutettuun kaksisuuntaisten ANNOn ja INFOn hyötyihin. Mutta voi johtua siitäkin, että en ole sellaisessa järjestelmässä työskennellyt.

Isomman häken alueella on alusta lähtien häke pitänyt huolen siitä, että viestiohjetta noudatetaan ja väittäisin, että joskus jopa hieman napakankin (jonkun mielestä jopa "pompottavankin") häken suorittaman ohjauksen ansiosta tuo 2suunt. ANTO + 2s. INFO onkin toiminut niin hyvin kuin toimii. Tuo pienempi häke kun ei käytännössä ikinään ohjaa yksiköitä viestiohjeen mukaiseen toimintaan, poikkeuksena voisi olla, kun yksiköt muutaman minuutin ajan ovat huutaneet keskinäisiä juttujaan ANNOlla tai INFOlla ja jos häkessä sattuisi olemaan jotain muutakin pisnistä...

Aivan samoin kuin noissa oikeanlaisten varausasteiden ja palautteiden antamisessa, on myös viestiliikenteessä epäonnistuminen johtuvainen pitkälti ymmärryksen puutteesta & välinpitämättömyydestä. Koulutusta pitäisi antaa ja eipä haittaa olisi jos hauki on fisu -tankkaamisen lisäksi jopa ensihoitelija ymmärtäisikin miksi puheryhmä pitää vaihtaa toiseksi (valitulla ryhmällä korkeampi prioriteetti kuin muilla) tai miksi otsakulmansa patterin kulmaan lyönyt onkin palautteeltaan 745 eikä 744 tai 783 (päähän (tai muuallekaan kehoon) kohdistunut isku tuottaa isomman riskin kuin pelkkä haava). Nykyiselläänhän ei varmaan noita palautteena tulleita koodeja voi varmaan kovinkaan luotettavasti käyttää hätäkeskushenkilöstön koulutuksen ohjaukseen, kun kenttä antaa mitä sattuu palautteiksi tai ei anna mitään (pelkkä varaus, jos sitäkään).

Yksisuuntainen ANTO (käytännössä siis jotain KUULUTUS -puheryhmän kaltaista) voisi toimia, jos sitten todella pidetään kaikki ylimääräiset mölyt mahassa myöskin sieltä INFOn puolelta. Äkkiseltään voisi luulla, että INFOkin ruuhkautuisi, kun siellä pitäisi KAIKKI liikenne käytännössä hoitaa. No, varmaan sitten, kun ehkä joskus saataisiin kattavaan käyttöön kuljetusosoitteiden ja palautteiden ynnä varausasteiden kertominen häkelle (ynnä siinä samalla alue-L4:lle) sähköisesti, siis että yksikkö naputtaisi kaikki nuo tiedot jollain päätelaitteella. Samoin kuin kaikki oma-aloitteiset tehtävät jollain päätteellä. Tällä mainitsemallani pienemmän häken alueella kun ei edes näitä nykyisiä statuksia meinata jaksaa naputella... eikä häke niitä mitenkään vaadi tai ohjeista

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siinähän olisi jollekkin konsulttifirmalle työmaata, kun kiertäisi koko Häken alueen koulutusretkellänsä. Kutsuisi esimerkiksi paikalliselle paloasemalle kyytimiehet ja paloveijarit hyvin suunnitellulle luennolle päätelaitteiden käytöstä, viestiohjeesta, status jne. muista systeemeistä ja protokollista. Pääkäyttäjillä ja Erillisverkoilla lienee ylläpidon lisäksi koulutusvelvoitteita, mutta ei ole paljoa koulutusta herunut.

"Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta").

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yksisuuntainen ANTO (käytännössä siis jotain KUULUTUS -puheryhmän kaltaista) voisi toimia, jos sitten todella pidetään kaikki ylimääräiset mölyt mahassa myöskin sieltä INFOn puolelta. Äkkiseltään voisi luulla, että INFOkin ruuhkautuisi, kun siellä pitäisi KAIKKI liikenne käytännössä hoitaa. No, varmaan sitten, kun ehkä joskus saataisiin kattavaan käyttöön kuljetusosoitteiden ja palautteiden ynnä varausasteiden kertominen häkelle (ynnä siinä samalla alue-L4:lle) sähköisesti, siis että yksikkö naputtaisi kaikki nuo tiedot jollain päätelaitteella. Samoin kuin kaikki oma-aloitteiset tehtävät jollain päätteellä. Tällä mainitsemallani pienemmän häken alueella kun ei edes näitä nykyisiä statuksia meinata jaksaa naputella... eikä häke niitä mitenkään vaadi tai ohjeista

Peruskeikalla infolle huudetaan kuljetusosoite ja varausaste, tai sitten äksät, ei se ainakaan meidän alueella (11 lanssia) kovin ruuhkainen ole. Häke antaa tarvittaessa lisätiedot/tarkennukset niihin, mutta yleensä viestin tiedot riittävät aika pitkälle. Väittäisin ainakin omalla alueella, että radiokuri on parantunut virven myötä, vaikka häkeen ei enää lörpötellä puhelimitsekaan samaan tahtiin kuin ennen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...