Jump to content
MAINOS

Mikä tehtäväkoodi?


luigi

Recommended Posts

Pääkaupunkiseudulla oli aikoinaan hassu käsitys, että A.na voi kuljettaa ainoastaan silloin kun lekuri on kyydissä. No way.

No ilmankos mä tänään sitten sanoin väärin ;D

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 126
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Miksi tehdä asioista turhan vaikeita? Mieluummin käytän syy- kuin seurauskoodia, eikä sillä kuljetuskoodilla ole potilaan kannalta mitään merkitystä muutenkaan, toisin kuin varausasteella.

Mutta mites tämä, kun muistan kuulleeni joskus jostain että koodia 785 ei saa käyttää jollei potilaalla ole aiemmin todettua mt-ongelmaa? Itse oon kyllä iloisesti pläjäytellyt kaikki harhojen näkijät, itsetuhoiset ja muut hourut 785:ksi, ihan sama onko dg vai ei. Minkä muun koodin arpoisit akuutisti seonneelle joka näkee kääpiöitä naapuritalon katolla? Kun aistioirettakaan ei enää ole käytössä, jäljelle ei taida jäädä kuin vanha kunnon 774 joka pitää sisällään kaiken, mille ei keksitä muuta koodia.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikai se 785 nyt sentään diagnoosi ole. Joten miksipä ei voisi kuljettaa sillä, vaikka taustaa ei olisikaan. Samalla logiikalla kai mennään ku muutenkin..?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta mites tämä, kun muistan kuulleeni joskus jostain että koodia 785 ei saa käyttää jollei potilaalla ole aiemmin todettua mt-ongelmaa? Itse oon kyllä iloisesti pläjäytellyt kaikki harhojen näkijät, itsetuhoiset ja muut hourut 785:ksi, ihan sama onko dg vai ei.

Mistäs sitä kaikilta houruilta ees tietää, että onko niillä diagnoosia vai ei. Harvoin on niiden juttuihin uskomista tai paikalla asiasta tietäviä.

"Work smart, not hard." Dr. House

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Totta, riskinarvion mukan 785 on koodi silloin kun poka itse kertoo sairastavansa jotain mt vaivaa tai asiasta on lääkärin lähete.

Koodia toki käytetään muissakin tapauksissa, kertoo kuitenkin enemmän kun 774. Johonkin se raja on kaiketi tarvennut vetää ja riskinarvion kirjoittajat pohtineet tuon parhaaksi linjaukseksi.

Mielenkiinnolla odotan uuden oppaan valmistumista ja käyttöönottoa, saa nähdä muuttuuko esim tämä 785 kohta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun aistioirettakaan ei enää ole käytössä....

Tämä aistioire, 784, ei ole kuin kerran tullut tehtävänä vastaan ja silloinkin pelkän kansion turvin kohteeseen laahustaneet kyytijullit näkivät varsin mallikelpoista maallikkoelvytystä.. Häkestä myöhemmin saatujen tietojen mukaan, oli ensin mennyt maku- ja näköaisti, seuraavassa puhelussa kerrottiin kuulonkin potilaalta menneen. Hälytysviestissä oli silloin pelkkä D 784, eikä mitään lisätietoa kysytty tahi annettu.

MVT:lle, koskas tuo koodi on poistunut valikoimastamme...?

"Väkivalta parisuhteessa on asia, jonka eteen kannattaa tehdä töitä."

(Vantaan Sanomat 22.9.2009)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En tiedä milloin on poistettu, muistan vaan kuulleeni infolta asiasta, kun joku tarjosi sitä kuljetuskoodiksi niin PIKA ainakin sanoi että koodia ei heidän järjestelmästään löydy. Itse en ole koskaan keikkaa saanut tai ajanut tuolla 784:lla.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En tiedä milloin on poistettu, muistan vaan kuulleeni infolta asiasta, kun joku tarjosi sitä kuljetuskoodiksi niin PIKA ainakin sanoi että koodia ei heidän järjestelmästään löydy. Itse en ole koskaan keikkaa saanut tai ajanut tuolla 784:lla.

Tarkkaa ajankohtaa en muista, mutta v. 2007 lopulla tai 2008 alkupuolella hävisi muutama koodi pois. 784:n ohella 792 poistui ja tilalla on kaikille sopiva 553, joka tarkoittaa aivan samaa... Voimassa oleva koodisto on palveluntarjoajien tiedossa. (tai ainakin heille toimitettu)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Saiskohan sen ajantasaisen koodiston ihan virkapostista pyytämällä? Meillä autossa olevista listoista puuttuu myös 200 eli pyöräilijän liikenneonnettomuus (käytännössä kai tarkoittaa kaatumista pyörällä ajaessa, vai pitääkö sisällään myös kahden fillarin törmäyksen?)...

Tuo 792 poisottaminen myös mulle uutta, toivottavasti tulee myös sanallinen selvennys mukana jos 553:sta pukkaa luuriin... Saattaa muuten joutua kysäisemään.

Kuten tässä viikonloppuna kun päivystäjä selosti että siinä on sellanen kinkama ja sen jälkeen risteys. Joo kuitti mutta mitä se kinkama tarkoittaa?

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

empä näistä uusista koodeista mitään tiedä,mut entivanhaan se  A0-1 myös kuljetettiin samalla koodilla eikä minään A0-5.toki se X-1 vaihtoehto osu useesti,mut sen taas kuljetti eri firma.ja muutkin aina vammamekanismin perusteella.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikäs ihme toi 553 on?? koskaan ei oo tullu vastaan ja jos tulis niin kyllä nopeesti häkeen huutelisin et mitämitä??

Mitä nopeammin, sitä nopeammin

Hiki säästää verta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuo 5-sarja on poliisin peruja, eli kun ahk ja pol päivystykset yhdistettiin niin koodistotkin yhdistettiin.  Koodien pääluokittain (eli eka numero):

0 - hengen ja terveyden suojaan kohdistuva tehtävä

1 - Omaisuuden suojaan kohdistuva tehtävä

2 - Liikenneonnettomuus tai liikenteestä aiheutuva tehtävä

3 - Yksilön suojaan kohdistuva tehtävä

4 - Onnettomuus tai vaarallinen tilanne

5 - Erityistehtävä

6 - Perus-, valvonta- ja ennaltaehkäisevä toiminta

7- Sairaankuljetus ja ensihoitotehtävät

8 - Sosiaalitehtävät

Sakuille voi keikkoja napsahtaa pääluokista 0, 2, 4 ja 7, eli näissä sarjoissa on kaikissa/osassa sakujen kiireellisyydet. Tuota 553 tehtävää käytetään harvakseltaan (esim piiritystilanteet).

MVT- tuo 200 tehtävä on onnettomuus jossa touhutaan tyypillisesti ei-moottoroidulla vekottimella (silloin 202 jne), esim fillari, rullaluistimet, rullalaudat jne. Sisältää siis myös esim kahden fillaristin kohtaamisen. 745 koodille menee sitten jalkaisin tapahtuneet. Vasta hiljattain tuota 200 koodia on alettu oikeasti käyttää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen kaksi kertaa mennyt 784:nä keikalle. Ensimmäisellä kerralla oli kaveri saanut purkillisen pippurisuihketta naamalleen (kunnon kestorusketus) ja oli kyllä todellakin aistielinoire - ei nähnyt mitään, haistoi vain pippurin eikä oikein kyennyt muutenkaan mihinkään.

Toisella kerralla oli sitten äkillinen toisen silmän sokeutuminen ilman vammaa - valtimotukos.

Molemmista tapauksista on jo kyllä muutama vuosi aikaa, mutta ainakin POKA:n listoista vielä löytyvät, samoin kuin 792: Varallaolo.

Meillä palotehtävät tulevat 400-404 -koodeina ja 402:sta ylöspäin lähtee kohteeseen palopuolen perustaso pelastusyksiköiden kanssa varmistukseksi, sikäli kun kohteessa ei ole jo valmiiksi potilaita, jolloin lähtevät hoito- ja lääkäriyksikkö sekä x kappaletta perustasoja. 200-sarjaan mennään perus- tai hoitotason voimin, riippuen varausasteesta ja vapaanaolevista yksiköistä.

Kuljetuskoodiksi valitsen itse usein sen parhaiten tilannetta kuvaavan, poislukien liikenneonnettomuudet, joissa vammojen monimuotoisuus ja toisaalta piilevyys tuottavat ongelman koodin valitsemiselle.

Huonokuntoinen, instabiili potilas on ehdottomasti varausasteeltaan A, oli lääkäriyksikkö mukana tai ei. Stabiili potilas, jonka oire on kuitenkin riittävän vakava tai joka on riittävän kipeä, saa minulta varausasteekseen B. C- ja D-kuljetuksia toki tulee eniten.

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Perjantaina taas joku tarjosi 784:sta PIKA:n - ei kelvannut, ei löydy järjestelmästä.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Perjantaina taas joku tarjosi 784:sta PIKA:n - ei kelvannut, ei löydy järjestelmästä.

Vanha tehtäväkoodi 784- aistioire, ei enää käytössä.

meillä on ainakin käytössä ja jokuaika sitten olikin sellanen keikka, äkillisesti sokeutunut, ei tosin ollutkaan oikeasti...

Melko yleisenä tunneälyn määritelmänä voidaan pitää tiedon puutetta yhdistettynä kyvyttömyyteen ja siitä johtuvaan haluttomuuteen tehdä loogisia johtopäätöksiä.

Soveltuvin osin voidaan tunneälynä pitää myös sitä, että älyää anoppinsa hautajaisissa olla viheltelemättä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En tiedä milloin on poistettu, muistan vaan kuulleeni infolta asiasta, kun joku tarjosi sitä kuljetuskoodiksi niin PIKA ainakin sanoi että koodia ei heidän järjestelmästään löydy. Itse en ole koskaan keikkaa saanut tai ajanut tuolla 784:lla.

Tarkkaa ajankohtaa en muista, mutta v. 2007 lopulla tai 2008 alkupuolella hävisi muutama koodi pois. 784:n ohella 792 poistui ja tilalla on kaikille sopiva 553, joka tarkoittaa aivan samaa... Voimassa oleva koodisto on palveluntarjoajien tiedossa. (tai ainakin heille toimitettu)

Perjantaina taas joku tarjosi 784:sta PIKA:n - ei kelvannut, ei löydy järjestelmästä.

Vanha tehtäväkoodi 784- aistioire, ei enää käytössä.

meillä on ainakin käytössä ja jokuaika sitten olikin sellanen keikka, äkillisesti sokeutunut, ei tosin ollutkaan oikeasti...

Kas, onko niissä hätäkeskusten järjestelmissä noin paljon eroa sitten?

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kas, onko niissä hätäkeskusten järjestelmissä noin paljon eroa sitten?

Nyt pitäisi kaikilla olla käytössä ELS 4.x, onko kaikilla sama versio?? En tiedä.

Tuorein virallinen hatäkeskustietojärjestelmän koodilista on marraskuulta 2007. Siinä ei tuota mainittua 784:sta enää ole, mutta eihän ne heti välittömästi ole repertuaarista poistuneet.

-------

Seuraavaa EI pidä ottaa kovin vakavasti: JOS hätäkeskustietojärjestelmän pääkäyttäjätunnuksilla varustettu henkilö luo oman koodin, vaikka kuvitteellisesti "969 muu voltinheitto", tekee sillä koodilla tehtävän, ja hälyttää jonkun yksikön, niin tuo koodihan sanallisine selitteineen viesteissä näkyy.

-------

Eli jostain kumman syystä hätäkeskuskohtaisesti voi jopa koodien selitteissä olla eroja, kuten esim. ilmoitinlaiteilmoituksien yhteydessä.

"Turku 28.07.2008 9:29:09 palohälytys: ilmoitinlaiteilmoitus: 

Helsinki 28.07.2008 9:27:05 ilmoitinlaiteilmoitus: palohälytys"

Malli Helsinki on oikea ja virallinen

Samoin koodin jälkeinen varausaste on välillä oikeaan kenttään mahdoton laittaa, eli esim. 703 tai 704:sta ei ole D-vaihtoehtoja hälytettäessä tai kuljetettaessa. Pitää löytyä parempi osuvuus.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo, välillä koitetaan tarjota esim. 702:ta celciukseksi, mikä ei tosiaan siis häken päässä ole mahdollista. Minusta on ihan loogista että noista 70X:stä ei sitä davea ole vaihtoehtonakaan, jos selite on peruselintoimintojen häiriö niin ei sitä oikein kiireettömäksi voi katsoa. Taas tulee apuun vanha kunnon 774...

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt täytyy vielä tietää sen kuljetuspaikankin koodin. Yrjö, Heikki vai Tyyne...

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin tai vaikka Matti tai Kalle. Mut milläs koodilla pitäs kuljettaa poka jolla on ollu astmakohtaus ja se on lauennu atroventillä, mut se täytyy kuiteski kuskata terkkariin? Jos kerta D703 on mahdoton? Tai no ainaki mä oon kuullu sen menevän läpi...

Mitä nopeammin, sitä nopeammin

Hiki säästää verta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä mä kuljettaisin 703C. Hengenahdistus oli syy johon ambulanssia tarvittiin ja varausaste C, eli toinen sairaankuljettaja voi tarvittaessa mennä evyksi/avuksi kiireisemmälle keikalle toisen jäädessä valvomaan potilasta.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...