Jump to content
MAINOS

Kokemuksia pihkahoidosta


Satu-Maarit

Recommended Posts

MAINOS

Kun olin suorittamassa kotihoidon harjoittelua, meillä yhdelle asiakkaalle aloitettiin pihkahoito. Montaa hoitokertaa en ehtinyt näkemään mutta muutos oli suuri jo alussa ainakin meidän asiakkaan kohdalla sillä haavakivut vähenivät lähes olemattomiin. Asiakas oli kuin toinen ihminen kun kivut olivat helpottaneet niin huimasti. Ikävä kyllä en tiedä lopputulosta että paraniko haavakin, kyseessä kun oli monta vuotta ollu krooninen säärihaava...

Mitä nopeammin, sitä nopeammin

Hiki säästää verta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vuodeosastolla työskennellessäni pihkavoiteella saatiin todella hurjat jalkapohjassa olevat diabeteshaavaumat umpeutumaan. Ja äitini märkäpaisekkin parani pihkavoiteella, oli syönyt siihen useat ab kuurit, jotaka eivät tehonneet. Eipä meinannu lekuri uskoa millä tuotteella saatiin paranemaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tervapihka haisee ja näyttää tervalle, eikä sitä äkkiseltään uskalla laittaa ehjällekään iholle, mutta kummastipa vaan on uskottava sen parantavan, kun itse näkee. Parit pahat sacrumin painehaavat olen nähnyt parantuneen. Olivat alaraajahalvaantuneita henkilöitä, tuntoraja navassa, joten eivät pystynet voiteen kipua lievittävästä ominaisuudesta antamaan informaatioita.

Pelkkää pihkavoidetta käytän itse muksujen skrubuissa joita tulee kesällä ihan riittävästi. Hyvin paranee!

Ai lempiväri? Tällä hetkellä sellainen tuskanpunainen ja paskanruskea.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mistä tuota tököttiä saa? Apteekki, luontaistuotekaupat..? Tai äkkiäkös pihkaa itsekin mettästä hakee :nauraa:

Koiran tassuun ajattelin sipaista...eiköhän tuo tehoa samalla lailla kuin ihmiseen?

-tule turma tuonen tietä, pikku reppu selässä, pikku kirves kontissa. Napsauta sillä ohtaan, justiinsa nokan kohtaan-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ostin oman tököttini "keskiaikaisilta" markkinoilta. Mut olen luontaistuotekaupassa myös nähnyt.

Ai lempiväri? Tällä hetkellä sellainen tuskanpunainen ja paskanruskea.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Googlettamalla löytyy myös. Itse olen kiinnostunut kokeilemaan sitä perioraalidermatiittiin joka on taas uusinut toisen tetrasykliinikuurin jälkeen. Kuulemma joku saanut siihenkin vaivaan pihkasalvasta avun.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Osastollemme tuli eräs iäkäs rouva joka käyttää pihkavoidetta reumaattisiin kipuihin. Sivelee pihkavoidetta kipeisiin jäseniin, laitta sideharsorullaa päälle, ja hänen mielestään kivut lieventyvät.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muistan olleeni joskus 70-luvulla mummoni kanssa metsässä keräämässä pihkaa, josta sitten keiteltiin pihkavoidetta. Ja käyttökohde oli mielestäni reumaattiset vaivat. ainakin sveitsissä käytetään edelleenkin ns. zugsalbea eli imuvoidetta esim. paiseiden hoitoon ja se on joko tervapihka tai tervapohjaista tököttiä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 kuukautta myöhemmin...

Onko  kokemusta pihkavoiteen käytöstä??uudessa Haavalehdessä oli juttua sen tehokkuudesta. Mutta mikä mättää kun sitä ei lääkärit määrää??

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mistä tuota tököttiä saa? Apteekki, luontaistuotekaupat..? Tai äkkiäkös pihkaa itsekin mettästä hakee ;D

Koiran tassuun ajattelin sipaista...eiköhän tuo tehoa samalla lailla kuin ihmiseen?

On ollut jo jonkin aikaa apteekkijakelussa ilman reseptiä. Abilar -nimellä. Taisi tuote saada ihan Lääkelaitoksenkin hyväksynnän.

Kyllähän kasveilla on oma fysiologiansa ja omat torjunta-aineensa mikrobeja ja hyönteisiä vastaan. Osa toimii ihmisessä, osa on jopa myrkyllisiä, osalle voi toki vaikkapa allergisoitua.

Vanha kansahan on ennen kemiallisia tuotteita käyttänyt leegion luonnontuotteita. Osa toimivia, osalla ei vaikutusta, osa haitallisia. Valitettavasti näitä ei ole juuri testattu, ja tieteellinen näyttö monista luontaistuotteista on olematon, ristiriitainen - noin kourallisen tehoon itse uskon.

Pihkasalvasta toivon mukaan tulee laajempaakin testausta, kun haavaa toivon mukaan arvioidaan nykyistäkin systemaattisemmin ja laajemmin. Siellä täällä kuullut käyttäjäkokemukset ovat positiivisia, itse vain aina kaipailen sitä raskasta tieteellistä vertailututkimusta...

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Kotisairaanhoidon harjoittelujaksolla ikämies jolla jalassa kivulias valtimoperäinen haava, haki omatoimisesti Abilaria apteekista ja ryhtyi käyttämään kerran päivässä. Kertoi kipujen hävinneen ja haava mataloitui selkeästi jo sen kahden viikon aikana, mitä sitä ehdin tarkkailla.

Haavaa oli hoidettu jo pari kuukautta perinteisemmillä menetelmillä, joten ohjaajani oli myös hyvin tyytyväinen tähän asiakkaan kokeiluun.  :nauraa:

Minkä nuorena oppii se vanhana haittaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Pihkaa on käytetty minunkin työpaikalla ja hyvin tepsi ainakin krooniseen painehaavaan...

Menee nyt vähän off-topic....Mutta onko kellään kokemuksia hunajasta haavanhoitotuotteena? Meillä oli yhdellä potilaalla käytössä ja toimi hyvin...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pohjoisessa Suomessa vanha kansa tunki pihkaa kaikkeen mahdolliseen tuoreista kolhuista märkiviin haavoihin ja hyvin tuntui tepsivän kun aikoinaan niitä vastaanotolla ihmetteli. Pihka nyt sentään on ihan miellyttävän tuntuinen hoitomuoto, vaimon työpaikalla hoideltiin diabeettista haavaumaa toukilla ja se vasta on iljettävä tapa hoitaa ihmisparkaa... huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pihkaa on käytetty minunkin työpaikalla ja hyvin tepsi ainakin krooniseen painehaavaan...

Menee nyt vähän off-topic....Mutta onko kellään kokemuksia hunajasta haavanhoitotuotteena? Meillä oli yhdellä potilaalla käytössä ja toimi hyvin...

Lääkehunajaa olen käyttänyt paljonkin. Sen väitetään voivan tappaa jopa esbl:n haavasta, mutta siitä ei ole mulla kokemuksia. Joillekin haavoille hunaja on ollut erittäin hyvä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...