Jump to content

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

pieces

Psyk. potilaiden hammashoito

Recommended Posts

pieces

Olen tosi vähärutinoitunut hoitajan - tai nyt lääkärinalku, ja olen ekaa kesää töissä pitkään sairastaneille potilaille tarkoitetussa palvelukodissa. En ole voinut olla noteerammatta potilaiden hampaiden kauheaa kuntoa. Jos hampaita on jäljellä, ne on säännönmukaisesti ruskeat, reikäiset ja ikenet ovat niiden päältä vetäytyneet jonnekin leukaluun uumeniin. Niitä myös kirjaimellisesti putoilee pois.

Musta tämä on huolestuttavaa, koska moni meidän potilaista on myös somaattisesti aika sairas. Mädät hampaat on oiva infektioportti ja paitsi että ne saattavat tulehduttaa leukaluun, voi ne myös aiheuttaa sepsiksen ja mm. sydänongelmia.

Mitkä on teidän kokemukset ja oletteko kokeilleet ratkaista ongelmaa joidenkin potilaiden kohdalla? Kuinka on mahdolliset hammaslääkärikäynnit sujuneet ja kuinka pysyviä tulokset on olleet? Olen itse miettinyt jonkin kampanjan aloittamista hoitajien keskuudessa, jotta huomioisivat tätä vähän enemmän ja patistelisivat potilaitaan ainakin hammaspesuun, jos ei muuta... en sitten tiedä kuinka tuhoon tuomittu idea on. Ei kauheen moni oikeen jaksa olla hampaista huolissaan. Ja kyllähän mä sen ymmärrän, kun ongelmia on niin monia muitakin.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Jio

Psyk potilaat eivät, kokemukseni mukaan, valita herkästi hampaistaan, jolleivat ne ole todella risat(=särkevät).

Sairaalassa potilaat saavat yleensä suht helposti akuuttihoidon (ja loppuhoito jää siviiliin hoidettavaksi). Pitkäaikaispotilaat saavat "koko hoidon", jonka sairaala maksaa.

Yksityispuolella en usko oltavan näinkään tarkkoja ja siellä jos missä hoidon saaminen perustuu potilaan omaan aktiivisuuteen haluta/vaatia sitä.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
psyhoi

Meillä on monia potilaita hoidossa pitkäaikaispäätöksellä, joten potilaat pääsevät ilmaiseksi hammashoitoon. Pahimmissa tapauksissa potilaiden hampaita hoidetaan ensimmäistä kertaa vuosikymmeniin. Useissa tapauksissa koko suu on pitänut tyhjentää.

Itse kannatan hyvinkin radikaaleja toimenpiteitä huonoja hampaita hoidettaessa. Pitkäaikaiseen laiminlyöntiin ei valitettavasti auta kuin hammaslääkärin pihdit.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
pieces

Psyk potilaat eivät, kokemukseni mukaan, valita herkästi hampaistaan, jolleivat ne ole todella risat(=särkevät).

Sairaalassa potilaat saavat yleensä suht helposti akuuttihoidon (ja loppuhoito jää siviiliin hoidettavaksi). Pitkäaikaispotilaat saavat "koko hoidon", jonka sairaala maksaa.

Yksityispuolella en usko oltavan näinkään tarkkoja ja siellä jos missä hoidon saaminen perustuu potilaan omaan aktiivisuuteen haluta/vaatia sitä.

Joo, no siltä täälläkin näyttää. On meillä yksi avoimen psykoottinen, joka epäsuorasti vaikuttaa olevan huolissaan mätänevästä suustaan (harhoja, joissa hampaat putoilevat pois, pelkää, että hammasharja varistaa mustat hampaat lattialle ym), mutta muuten ei kukaan ole oma-aloitteisesti tullut särkyä valittamaan. Viime torstaina kävi sitten niin, että yhdeltä onnettomalta toinen etuhammas putosi pois. Silloin mä iskin ja varasin hänelle kiireellisen hammaslääkäriajan. Hän sai lähetteen nukutushammashoitoon (pelkää kauheasti) ja nyt odotellaan sitten kutsua.

Meillä on juuri tällainen privaatti koti, joka - vaikka uusi ja moneen kuulemaani paikkaan verrattuna tosi hieno onkin- ei oikein jaksa innostua tästä suuasiasta. Syy voi tosin olla sekin, että töissä on paljon sosionomi ym. koulutettuja, jotka eivät lääketiedepuolta osaa yhtään (yksikin kysyi, mikä CRP on...). Tämä asia jää siis aika lailla yksittäisen hoitajan aktiivisuuden varaan. Ongelma on vielä se, että potilaat ovat säännönmukaisesti kauhean hammaslääkäripelkoisia, jolloin heidän kanssaan täytyy käydä valtavat motivaatiokeskustelut ajan varaamiseksi ja sitten vielä jännittää, onko terveyskeskushammaslääkäri täysi sosiopaatti (toistaiseksi yllätys oli positiivinen).

Ja sitten on tietenkin vielä se, että monella ei muistu mieleen, että hampaat pitäisi harjata iltaisin ja aamuisin.

Miten teillä potilaat on psyykkisesti kestäneet noita hammaslääkärin tarkastuksia ja - hoitoja?

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Jio

Miten teillä potilaat on psyykkisesti kestäneet noita hammaslääkärin tarkastuksia ja - hoitoja?

-Eniten pelkäävät ovat saaneet Diapamia esilääkkeeksi ja hoitajan saattamaan. Psyykkeeseen tuo ei ole muuten vaikuttanut sen kummemmin.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille