Jump to content
MAINOS

Lääkeluvat


Satu-Maarit

Recommended Posts

toisessa tapauksessa letku oli kallon sisalla). Naiden tapahtumien jalkeen hoitajat eivat enaa saaneet laittaa nokkaletkua ilman lisakoulutusta.

Miten NML voi mennä kallon sisään niin, että potilas kuolee  :)  Minkälainen lisäkoulutus siihen sitten oli?

Kallonpohjan murtumassa voi putki paasta kallon sisalle. Nyt meidan pitaa tayttaa tyokirja ja antaa nayte, etta osataan tehda ko. toimenpide.

Pari kuvaa aiheesta

http://www.radswiki.net/main/index.php?title=Intracranial_nasogastric_tube

A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof was to underestimate the ingenuity of complete fools.

- Douglas Adams

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
MAINOS
  • Vastauksia 60
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Voi jummalaare, hurjat noi kuvat!! Mulle ei sitten työnnetä tota letkua, ikinä, nevö!

-tule turma tuonen tietä, pikku reppu selässä, pikku kirves kontissa. Napsauta sillä ohtaan, justiinsa nokan kohtaan-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä en voi käsittää, että Suomessa vaaditaan hoitjalta iv-luvat. Ne luvat pitäisi kuulua koulutukseen, niinkuin muualla maailmassa. Itse olen anestesia-teho hoitaja valmistunut 1985 ja siis jo antiikkia. Käsittämätöntä, kun olen tehnyt muutaman keikan jonkun firman kautta, niin vaaditaan iv luvat. Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa ne kuuluvat automaattisesti kaikille, jotka ovat tutkintonsa läpäisseet. Eikö tässäkin olisi yksi kriteeri saada niitä palkkoja siellä ylös.

Mitä tulee lähihoitajiin/undersköterska Ruotsissa, heidän toimenkuvansa on hyvin erilainen. Monissa yksiköissä he ottavat näytteet jopa centraalisista katetreista sekä saavat antaa insuliinit scheman mukaan, kunhan vain asiasta on neuvoteltu. Tippoja eivät Uskat saa vaihtaa, eivät myöskään poistaa ja huuhtoa tippaa. Uskilla on täällä aika vastuullinen työ. Heitä toimii paljon myös tehoilla, kuten thorax ja tavallinen sekateho, post opissa sekä leikkaussaleissa. Joissain paikoissa myös synnytyssalissa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä en voi käsittää, että Suomessa vaaditaan hoitjalta iv-luvat. Ne luvat pitäisi kuulua koulutukseen, niinkuin muualla maailmassa.

Tässä se pointti ilmeisesti onkin; koska hoitajan koulutus suomessa ei takaa osaamista iv-lääkityksessä/suoniyhteyden avaamisessa, on työnantaja katsonut parhaaksi kouluttaa ja testata kaikki ko. tehtäviä tekevät hoitajat.

Ymmärrän kyllä työnantajan perusteet, sen verran epätasaisella pohjalla tämä homma on hoitajilla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juuri tänään kysyin i.m.-koulutuksen perään.

En tule pääsemään, koska en ole vakituinen.

Vaikka olen sen kahdesti kahdessa eri näytössä suorittanut+muut valvotut tilanteet+koulussa.

Ei niin ei.

Ajattelin rauhallisesti, että haen sitten taas sh-paria, kun pitää Neuramin pistää. Se yleisin meidän osastolla.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulle ei sitten työnnetä tota letkua, ikinä, nevö!

Eikä mulle!

Ei mullekaan. Enää. Kerran olen tuon itselleni laittanut - se meni onneksi oikeaan paikkaan ;D, mutta HYI että oli etovaa....

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Mä en voi käsittää, että Suomessa vaaditaan hoitjalta iv-luvat. Ne luvat pitäisi kuulua koulutukseen, niinkuin muualla maailmassa.

Tässä se pointti ilmeisesti onkin; koska hoitajan koulutus suomessa ei takaa osaamista iv-lääkityksessä/suoniyhteyden avaamisessa, on työnantaja katsonut parhaaksi kouluttaa ja testata kaikki ko. tehtäviä tekevät hoitajat.

Ymmärrän kyllä työnantajan perusteet, sen verran epätasaisella pohjalla tämä homma on hoitajilla.

Sinänsä ihmeellistä, että Suomessa kolmen ja puolen vuoden koulutuksen aikana ei pystytä opettamaan sairaanhoitajiksi opiskeleville niin turvallista i.v.-hoidon osaamista, että koulun jälkeen ei enää työnantajan tarvitsisi lähteä kouluttamaan valmistuneita sairaanhoitajia. Etenkin kun suomessa sh-koulutus on käsittääkseni puolisen vuotta pidempi kuin nk. EU-sairaanhoitajan kriteerit vaatisivat.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä en voi käsittää, että Suomessa vaaditaan hoitjalta iv-luvat. Ne luvat pitäisi kuulua koulutukseen, niinkuin muualla maailmassa.

Tässä se pointti ilmeisesti onkin; koska hoitajan koulutus suomessa ei takaa osaamista iv-lääkityksessä/suoniyhteyden avaamisessa, on työnantaja katsonut parhaaksi kouluttaa ja testata kaikki ko. tehtäviä tekevät hoitajat.

Ymmärrän kyllä työnantajan perusteet, sen verran epätasaisella pohjalla tämä homma on hoitajilla.

Sinänsä ihmeellistä, että Suomessa kolmen ja puolen vuoden koulutuksen aikana ei pystytä opettamaan sairaanhoitajiksi opiskeleville niin turvallista i.v.-hoidon osaamista, että koulun jälkeen ei enää työnantajan tarvitsisi lähteä kouluttamaan valmistuneita sairaanhoitajia. Etenkin kun suomessa sh-koulutus on käsittääkseni puolisen vuotta pidempi kuin nk. EU-sairaanhoitajan kriteerit vaatisivat.

Kehitys ja muutostahti noissa lääketouhuissa on sellanen, että oli käynyt minkä tahansa koulutuksen missä tahansa, niin ainoa keino ylläpitää osaamisensa on jatkuva tietojen päivittäminen ja ylläpitäminen. Mikä sen parempi keino kuin testata säännöllisesti ja tarjota lisäkoulutusta aiheesta?

Kentillä kun on melko kirjavaa sakkia, on niitä jotka eivät ole kahteenkymmeneen vuoteen istuneet koulun penkillä, tai ovat olleet ihan muissa hommissa vuosikausia välillä. Se että tänä päivänä sairaanhoitajan koulutus on melko kattava ja kestää sen 3,5 vuotta, ei takaa sitä kentillä olisi kaikki näitä juuri koulunpenkistä päässeitä ja tuon koulutuksen käyneitä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulle ei sitten työnnetä tota letkua, ikinä, nevö!

Eikä mulle!

Ei mullekaan. Enää. Kerran olen tuon itselleni laittanut - se meni onneksi oikeaan paikkaan ;D, mutta HYI että oli etovaa....

Come on, neidit. Tuossahan on kasvot paskana ja leuka sekä kallonpohja murtunut. Muutenhan niistäessäkin nenästä valuisi aivolimaa. Kun naama on murskana niin tuskin olet tolkuissasi niin että voit toimenpiteestä kieltäytyä. Tuossa luki että kirjallisuus tuntee 35 tapausta joissa nenämahaletku on mennyt ajukoppaan. Jos maailmassa laitetaan joka päivä noin miljoona NML:ää riski on sama kuin voittaisi lotossa kolme kertaa peräkkäin 7 oikein... *nolona* :P

--Oman Hoitonsa Asiantuntija!! --

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meilla kavi hieman samalla tavalla, mutta eri asiassa. Pari vuotta sitten oli virheita nokkaletkun kanssa. 3 eri tapausta, jossa laakarit laittoivat nokkaletkun, kaksi potilasta kuoli ja kolmas sai pneumonian. (toinen kuolema johtui laakehiilet keuhkoon ja toisessa tapauksessa letku oli kallon sisalla). Naiden tapahtumien jalkeen hoitajat eivat enaa saaneet laittaa nokkaletkua ilman lisakoulutusta.

Fiksua, eiko totta.

Näissä asioissa huomaa usein miten lääkäreiden kollegiaalisuus toimii vähän väärin. Eli kun lääkäri menee mokaamaan, niin asian selvittää lääkärit, jotka päättävät, että jatkossa asiat ehkäistään sillä, että esim hoitajat joutuvat käymään lisäkoulutuksen joidenkin toimenpiteiden tekemiseen tai sitten siirretään ne tehtävät kokonaan pois hoitajilta. Eli näin voidaan osoittaa, että jotain on tehty tapauksien ehkäisemiseksi paperilla, mutta alkuperäistä ongelmaa se ei ole poistanut.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...