Jump to content
MAINOS

Lääkeluvat


Satu-Maarit

Recommended Posts

Oikeastaan kaikissa paikoissa missä olen ollut harjoitteluissa tai töissä, on vaadittu kaikilta hoitajilta tullessa ja n. viiden vuoden välein tekemään tentit ja käymään iv-koulutuksessa. Sairaalan sisällä on paljon sellaisia lääkkeitä käytössä, joita ei ensihoidon kentällä ole ja myös paljon enemmän tarvitsee kiinnittää huomiota aseptiikkaan sairaalassa, kun ei ole srl:n sisällä kyse "hädästä".

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 60
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Oikeastaan kaikissa paikoissa missä olen ollut harjoitteluissa tai töissä, on vaadittu kaikilta hoitajilta tullessa ja n. viiden vuoden välein tekemään tentit ja käymään iv-koulutuksessa. Sairaalan sisällä on paljon sellaisia lääkkeitä käytössä, joita ei ensihoidon kentällä ole ja myös paljon enemmän tarvitsee kiinnittää huomiota aseptiikkaan sairaalassa, kun ei ole srl:n sisällä kyse "hädästä".

Kaikkia lääkkeitä annetaan joskus ensimmäistä kertaa. Työskentelee missä tahansa. Aseptiikka on kyllä tärkeä osa, mutta sitähän opetetaan jo koulussa.

Totuus ei pala tulessakaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oikeastaan kaikissa paikoissa missä olen ollut harjoitteluissa tai töissä, on vaadittu kaikilta hoitajilta tullessa ja n. viiden vuoden välein tekemään tentit ja käymään iv-koulutuksessa. Sairaalan sisällä on paljon sellaisia lääkkeitä käytössä, joita ei ensihoidon kentällä ole ja myös paljon enemmän tarvitsee kiinnittää huomiota aseptiikkaan sairaalassa, kun ei ole srl:n sisällä kyse "hädästä".

Kaikkia lääkkeitä annetaan joskus ensimmäistä kertaa. Työskentelee missä tahansa. Aseptiikka on kyllä tärkeä osa, mutta sitähän opetetaan jo koulussa.

Jos ajatellaan että on käynyt hotatentit, niin ei se välttämättä tarkoita että ymmärtäisi yhtikäs mitään kaikista sairaalassa käytettävistä lääkkeeistä. Silti niitä voidaan esittämälläni lupakäytännöllä antaa. Näin siis lähihoitajalla jossain..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oikeastaan kaikissa paikoissa missä olen ollut harjoitteluissa tai töissä, on vaadittu kaikilta hoitajilta tullessa ja n. viiden vuoden välein tekemään tentit ja käymään iv-koulutuksessa. Sairaalan sisällä on paljon sellaisia lääkkeitä käytössä, joita ei ensihoidon kentällä ole ja myös paljon enemmän tarvitsee kiinnittää huomiota aseptiikkaan sairaalassa, kun ei ole srl:n sisällä kyse "hädästä".

Kaikkia lääkkeitä annetaan joskus ensimmäistä kertaa. Työskentelee missä tahansa. Aseptiikka on kyllä tärkeä osa, mutta sitähän opetetaan jo koulussa.

Jos ajatellaan että on käynyt hotatentit, niin ei se välttämättä tarkoita että ymmärtäisi yhtikäs mitään kaikista sairaalassa käytettävistä lääkkeeistä. Silti niitä voidaan esittämälläni lupakäytännöllä antaa. Näin siis lähihoitajalla jossain..

Sairaaloiden i.v.-koulutus ei kyllä kata kovinkaan paljon itse lääkkeitä. Enkä minä anna kentällä enkä sairaalassa potilaalle lääkettä, josta en riittävästi tiedä.

Totuus ei pala tulessakaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oikeastaan kaikissa paikoissa missä olen ollut harjoitteluissa tai töissä, on vaadittu kaikilta hoitajilta tullessa ja n. viiden vuoden välein tekemään tentit ja käymään iv-koulutuksessa. Sairaalan sisällä on paljon sellaisia lääkkeitä käytössä, joita ei ensihoidon kentällä ole ja myös paljon enemmän tarvitsee kiinnittää huomiota aseptiikkaan sairaalassa, kun ei ole srl:n sisällä kyse "hädästä".

Kaikkia lääkkeitä annetaan joskus ensimmäistä kertaa. Työskentelee missä tahansa. Aseptiikka on kyllä tärkeä osa, mutta sitähän opetetaan jo koulussa.

Jos ajatellaan että on käynyt hotatentit, niin ei se välttämättä tarkoita että ymmärtäisi yhtikäs mitään kaikista sairaalassa käytettävistä lääkkeeistä. Silti niitä voidaan esittämälläni lupakäytännöllä antaa. Näin siis lähihoitajalla jossain..

Sairaaloiden i.v.-koulutus ei kyllä kata kovinkaan paljon itse lääkkeitä. Enkä minä anna kentällä enkä sairaalassa potilaalle lääkettä, josta en riittävästi tiedä.

Meillä iv-koulutukseen kuuluu yleinen osio ja sitten osastokohtainen osio.

Mutta tuohon lupien automatiikkaan.

Minun mielestä missään asiassa ei pitäisi olla sellaista järjestelmää, että kun olet joskus näin tehnyt, niin voit myös jatkossa tehdä niin, ilman että kukaan kyselee tiedoista/taidoista.

Iv-lupien ja koulutusten pitäisi koskea myös lääkäreitä. On useampia kertoja ollut, että lääkäri on ollut laittamassa ivsti aineita, jotka ei siihen käy(mm inhalloitavat). Kanylointi on kanssa hoidettu ilman mitään käsitystä aseptiikasta.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikös tässäkin asiassa voisi olla sairaanhoitajille/ensihoitajille valtakunnallinen koulutussisältö? Silloin tiedettäisiin tasan tarkkaan se mitä kukin on asiasta opiskellut. Lisäksi lämpimästi kannatan osastokohtaisia lupia niissä paikoissa missä se katsotaan tarpeelliseksi.

Totuus ei pala tulessakaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oikeastaan kaikissa paikoissa missä olen ollut harjoitteluissa tai töissä, on vaadittu kaikilta hoitajilta tullessa ja n. viiden vuoden välein tekemään tentit ja käymään iv-koulutuksessa. Sairaalan sisällä on paljon sellaisia lääkkeitä käytössä, joita ei ensihoidon kentällä ole ja myös paljon enemmän tarvitsee kiinnittää huomiota aseptiikkaan sairaalassa, kun ei ole srl:n sisällä kyse "hädästä".

Kaikkia lääkkeitä annetaan joskus ensimmäistä kertaa. Työskentelee missä tahansa. Aseptiikka on kyllä tärkeä osa, mutta sitähän opetetaan jo koulussa.

Jos ajatellaan että on käynyt hotatentit, niin ei se välttämättä tarkoita että ymmärtäisi yhtikäs mitään kaikista sairaalassa käytettävistä lääkkeeistä. Silti niitä voidaan esittämälläni lupakäytännöllä antaa. Näin siis lähihoitajalla jossain..

Sairaaloiden i.v.-koulutus ei kyllä kata kovinkaan paljon itse lääkkeitä. Enkä minä anna kentällä enkä sairaalassa potilaalle lääkettä, josta en riittävästi tiedä.

Minä en sillai noista sairaalan tenttien ja koulutuksien sisällöistä tiedä, mutta oletin niiden sisältävän lääkeaineoppia. Siksi myös kauhistelin sitä että niitä troppeja saisi antaa ilman iv-koulutusta. Siinä jää siis aika paljon oman harkinnan varaan että tunteeko lääkkeen ja uskaltaako sitä antaa. Kentällähän vastuulääkäri tenteillään varmistaa tämän asian (tai ainakin näin tulisi olla) Toki omaa järkeä ja harkintaa täytyy käyttää lääkkeen annossa myös kentällä.

Valtakunnallisesti yhtenäiset koulutukset, tentit ja luvat olisi koko systeemille aina ensivasteesta vuodeosastolle hyvät. Jokaiseen hommaan omat tenttinsä ja niiden perusteella henkilökohtainen valtakunnan kattava lupa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse muistan miten pelottavaa oli vastavalmistuneena alkaa antamaan i.v.-lääkkeitä ilman mitään valvontaa. Luvat taskuun ja menoksi. Kylläpä on matkan varrella joutunut monta lääkettä opiskelemaan. Viimeisimmät tuttavuudet tehty syvemmin tänä kesänä näiden sedatiivien, vasoaktiivien ja muiden kivojen mömmöjen kanssa.

Totuus ei pala tulessakaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse muistan miten pelottavaa oli vastavalmistuneena alkaa antamaan i.v.-lääkkeitä ilman mitään valvontaa. Luvat taskuun ja menoksi. Kylläpä on matkan varrella joutunut monta lääkettä opiskelemaan. Viimeisimmät tuttavuudet tehty syvemmin tänä kesänä näiden sedatiivien, vasoaktiivien ja muiden kivojen mömmöjen kanssa.

Ja palottavinta on se että kaikkia tuoreita ei pelota laisinkaan! Ei tiedetä ettei tiedetä ja luotetaan sokeasti siihen että määrännyt lääkäri kyllä tietää..

Ltt : Nyt jo arvaankin millä puolella nykyään duunailet ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sairaaloiden i.v.-koulutus ei kyllä kata kovinkaan paljon itse lääkkeitä.

Itse iv-koulutus ei varmaan annakkaan, mutta nyt meneillään olevat lääkeaine- ja lääkelaskentatentit edellyttävät kyllä kohtalaisen laajaa lääkevalmisteiden tuntemusta. Esim. yksi tentin osio jossa edellytetään että hoitaja osaa lääkkeen kauppanimen  perusteella kertoa sadasta eri lääkekaapin lääkkeestä vaikuttavan aineen ja lääkkeen käyttötarkoituksen on kohtalaisen vaativa rasti monelle perushoitajalle.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sairaaloiden i.v.-koulutus ei kyllä kata kovinkaan paljon itse lääkkeitä.

Itse iv-koulutus ei varmaan annakkaan, mutta nyt meneillään olevat lääkeaine- ja lääkelaskentatentit edellyttävät kyllä kohtalaisen laajaa lääkevalmisteiden tuntemusta. Esim. yksi tentin osio jossa edellytetään että hoitaja osaa lääkkeen kauppanimen  perusteella kertoa sadasta eri lääkekaapin lääkkeestä vaikuttavan aineen ja lääkkeen käyttötarkoituksen on kohtalaisen vaativa rasti monelle perushoitajalle.

Suoritin kesän alussa lääkeluvat, jotka kattoivat muutakin kuin i.v.-osion. Tentissä kyllä kysyttiin  lääkeaineista, vaikka opetusmateriaali ei sitä sisältänyt. Siitäkin huolimatta väitän että jokaisen, joka antaa lääkkeitä mihin reikään tahansa...on ensin tiedettävä mitä, miksi ja milloin antaa potilaalle.

Totuus ei pala tulessakaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

on ensin tiedettävä mitä, miksi ja milloin antaa potilaalle.

plus että mitä tehdä kun homma menee vituralleen...

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

on ensin tiedettävä mitä, miksi ja milloin antaa potilaalle.

plus että mitä tehdä kun homma menee vituralleen...

Luonnollisesti näin. Siksipä ihmettelen joskus opiskelijoiden tai perus/lähihoitajien innokkuutta antaa lääkkeitä. Itse en ota yhtään enempää vastuuta kuin mihin palkka velvoittaa. Esim. Opiskelujen aikaan keikkalaisena ei olisi tullut mieleenkään antaa i.v-lääkkeitä.

Totuus ei pala tulessakaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ihmettelen joskus opiskelijoiden tai perus/lähihoitajien innokkuutta antaa lääkkeitä

Mäkin ihmettelin joskus ihan samaa sairaanhoitajana... mutta nyt jotenkin ymmärrän, etenkin niitä lähihoitajia, jotka ovat opiskelleet pitemmän kaavan mukaan lähihoitajiksi (ei siis monimuoto tai oppisopimus). Heillähän on enemmän kontaktiopetusta lääkkeistä kuin sairaanhoitajaopinnoissa. Ja muuten samat sisällöt kursseissa, mutta ei i.v.-lääkkeitä.

Olishan se varmaan turhauttavaa olla tekemättä duunia, jonka osaa, ja tyytyä sivustaseuraajan osaan.  :) Toinen asia on sitten on toi osaamisen varmistaminen - sehän koskee ihan kaikkia ammattiryhmiä...

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mäkin ihmettelin joskus ihan samaa sairaanhoitajana... mutta nyt jotenkin ymmärrän, etenkin niitä lähihoitajia, jotka ovat opiskelleet pitemmän kaavan mukaan lähihoitajiksi (ei siis monimuoto tai oppisopimus). Heillähän on enemmän kontaktiopetusta lääkkeistä kuin sairaanhoitajaopinnoissa. Ja muuten samat sisällöt kursseissa, mutta ei i.v.-lääkkeitä.

Olishan se varmaan turhauttavaa olla tekemättä duunia, jonka osaa, ja tyytyä sivustaseuraajan osaan.  ::) Toinen asia on sitten on toi osaamisen varmistaminen - sehän koskee ihan kaikkia ammattiryhmiä...

Ja pikkusen aihetta sivuten kohta pitää olla amk että voi antaa ensimmäistäkään troppia. Puolensa siis tässäkin hommassa..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mäkin ihmettelin joskus ihan samaa sairaanhoitajana... mutta nyt jotenkin ymmärrän, etenkin niitä lähihoitajia, jotka ovat opiskelleet pitemmän kaavan mukaan lähihoitajiksi (ei siis monimuoto tai oppisopimus). Heillähän on enemmän kontaktiopetusta lääkkeistä kuin sairaanhoitajaopinnoissa.

Enemmän? Mulla on kyllä ihan päinvastainen, henkilökohtainen kokemus. Ainakin Vantaalla oli 90 luvulla aivan hemmetin huonolla tolalla k.o asia (kuten kaikki muukin terveydenhuoltopuolen asiat). Lääkeopinnoissa käsiteltiin tyyliin aspiriinin puolittamista jne. AMK:ssa opetettiin farmakologiaa paljon syvällisemmin, lisäksi sitä puitiin vielä ammattiaineissakin, kuten esim anestesiologian kurseilla jossa sitä myös tentittiin jne. Toki mun opinnoista on muutama vuos aikaa, nykytilannetta en tiedä. Amk:ssa oli moni asia päin seiniä, mutta kyllä siellä terveysalalle sai paremmat eväät kuin radan toisella puolella.

T: lähihoitaja-sairaanhoitaja Osku

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mäkin ihmettelin joskus ihan samaa sairaanhoitajana... mutta nyt jotenkin ymmärrän, etenkin niitä lähihoitajia, jotka ovat opiskelleet pitemmän kaavan mukaan lähihoitajiksi (ei siis monimuoto tai oppisopimus). Heillähän on enemmän kontaktiopetusta lääkkeistä kuin sairaanhoitajaopinnoissa.

Enemmän? Mulla on kyllä ihan päinvastainen, henkilökohtainen kokemus. Ainakin Vantaalla oli 90 luvulla aivan hemmetin huonolla tolalla k.o asia (kuten kaikki muukin terveydenhuoltopuolen asiat). Lääkeopinnoissa käsiteltiin tyyliin aspiriinin puolittamista jne. AMK:ssa opetettiin farmakologiaa paljon syvällisemmin, lisäksi sitä puitiin vielä ammattiaineissakin, kuten esim anestesiologian kurseilla jossa sitä myös tentittiin jne. Toki mun opinnoista on muutama vuos aikaa, nykytilannetta en tiedä. Amk:ssa oli moni asia päin seiniä, mutta kyllä siellä terveysalalle sai paremmat eväät kuin radan toisella puolella.

T: lähihoitaja-sairaanhoitaja Osku

Tää on just se ongelman ydin, eli että eri oppilaitokset - olipa kyseessä AMK tai 2. asteen oppilaitos - antaa niin kirjavaa opetusta. AMK:t saa itse määritellä OPS:n (no, on sen täytettävä EU-direktiivit, mutta opetusmenetelmiä se ei määrää, joten voi olla ihan itsenäistä opiskelua yms.) Ja lähihoitajakoulutusta taas on onneksi ainakin jossain kehitetty tosi paljon - ja lääkehoitoa nimenomaan sen STM:n "Turvallinen lääkehoito jne. jne." julkaisemisen jälkeen.

Tämä on myös se syy, että yleisesti ei voida antaa hyväkilukuja mistään lähihoitajaopinnoista AMK:ssa...

Mutta täytyy myös muistaa sekin tosiasia, että hyväkään opetus ei aina takaa oppimista... siihen vaikuttaa tosi moni asia...  ::)

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämä on myös se syy, että yleisesti ei voida antaa hyväkilukuja mistään lähihoitajaopinnoista AMK:ssa...

Meille sanottiin että ei voi antaa hyväksilukuja sellaisista opinnoista mitkä ovat pääsyvaatimuksena amk:uun. Lähiskoulussa taasen hyväksilukuja sai vaikkapa 6 vuotta aiemmin ajetusta ajokortista. Tämä tarina on tosi. Mutta mun lähiskoulusta on tosiaan yli 10 vuotta ja silloin se oli 2,5 vuotinen.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse kävin keväällä lähärinä helsingin kaupungin IV- koulutuksen ja läpäisin tentin. Taustalla pari vuotta sairaanhoitajan töitä briteissä, mutta suomessa siis "vain" lähihoitajan titteli. Kiva koulutus, kiva paperi, mutta ylilääkäri ei antanut toimilupaa yksikköön, jossa nyt työskentelen.

Nyt pänniikin suuresti, sillä EN TODELLAKAAN halua ottaa ylimääräistä vastuuta ilman asiaankuuluvaa palkan kohennusta, joka mulle siis luvattiin mikäli ottaisin noita saikkarin hommia hoitaakseni viralliset luvat saatuani.

Lääkehoito ei ole mulle uutta ja jännittävää, joten koen ylimääräisen vastuun riesana tällä palkalla. Osastolla asenne on se, että osaathan sinä ja meillä nyt ei vaan ollut muita(?!?!?!) sairaanhoitajia iltavuoroon... Olisi pitänyt vaan pitää haastattelussa suunsa kiinni osaamisesta ja nyt olisi kaikki leppoisasti.

Riemusta kiljuen luin läpi uudet lääkehoidon suositukset, jotka kieltävät lähäreiltä mm. huumelääkkeiden jakamisen. Nytpä sitten lakiin vedoten lähden rauhassa tekemään pyykkitilausta ja jätän lääkehommat saikkareille, joille siitä hyvästä maksetaankin.

Osasto ei voi velvoittaa minua rikkomaan lakia kiireen tai henkilökunnan puutteen varjolla, vai voiko? huh.gif Koska välillä tuntuu, että tähänkin asiaan sovelletaan viimesyksyistä pakkolakia...

Se viimeksi nauraa, joka hitaimmin ajattelee.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Osasto ei voi velvoittaa minua rikkomaan lakia kiireen tai henkilökunnan puutteen varjolla, vai voiko? huh.gif Koska välillä tuntuu, että tähänkin asiaan sovelletaan viimesyksyistä pakkolakia...

Jos sinulla ei kerta ole iv-lupia yksikössä ja lääkehoidossa on selkeät ohjeet joita noudatetaan, niin ei voi millään konstilla saada sinua tekemään niitä hommia. Pelkästään se, että yksikköön ei ole iv-lupia(vaikka olisi sh ja toisessa yksikössä olisi luvat) estää sen ettei voi iv:sti antaa lääkkeitä.

Jos yrittävät ties mihin vetoamalla saada sinut tekemään noita nöitä, niin ilmoitat vain pidättäytyväsi asiasta ja käske ottamaan yhteyttä srl-apteekkiin ja luottamusmieheen.

Ja se pakkolaki koski vain työtaisteluja ja tällä hetkellä ei ole käytössä mitään työtaistelukeinoja.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Riemusta kiljuen luin läpi uudet lääkehoidon suositukset, jotka kieltävät lähäreiltä mm. huumelääkkeiden jakamisen. Nytpä sitten lakiin vedoten lähden rauhassa tekemään pyykkitilausta ja jätän lääkehommat saikkareille, joille siitä hyvästä maksetaankin.

Nimenomaan suositukset eli eivät missään vielä pakollisia. Pelkästään tuohon et voi vedota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä meillä siis yksikössä iv - hoitoa toteutetaan, akuutilla on pakko. Ylilääkäri ei vaan halunnut allekirjoittaa mun lupaa koska ne on liian laajat lähihoitajalle. En laita vastaan huuhtelua tai pussin vaihtoa, siis mitään mitä kukatahansa lähäri saa meillä tehdä.

Ikävää on myös työkavereiden asenne, jos illassa vain yksi sh mun odotetaan automaattisesti ottavan vastuun osasta antibiooteista.  huh.gif

Pakkolakiin viittasin lähinnä ironisesti, sillä tuolta musta tuntuu. Halvalla otetaan irti kaikki mitä saadaan, jos ei saada niin otetaan kovat keinot käyttöön.

Muoks - Meillä on osastokokouksesta mustaa valkoisella, että vastedes noita suosituksia meilläkin noudatetaan. Tämä tekee siitä tarpeeksi pätevän että virheen sattuessa syynätään ensin, ettei perushoitajat ole vahingossakaan olleet kaapilla.  ;)

Se viimeksi nauraa, joka hitaimmin ajattelee.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämä tekee siitä tarpeeksi pätevän että virheen sattuessa syynätään ensin, ettei perushoitajat ole vahingossakaan olleet kaapilla.  ;)

Tässä lähellä olevassa yhdessä tk:ssa oli aikaisemmin sellainen käytäntö, että lh/ph:t voi vaihtaa infuusiot, laittaa hepariinikorkkaukset, huuhdella vigot jne. Sitten yksi pitkään töissä ollut sh meni mokaamaan tällaisessa asiassa aika reippaasti. -> Perus- ja lähihoitajilta lähti luvat tehdä noita hommia.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässä lähellä olevassa yhdessä tk:ssa oli aikaisemmin sellainen käytäntö, että lh/ph:t voi vaihtaa infuusiot, laittaa hepariinikorkkaukset, huuhdella vigot jne. Sitten yksi pitkään töissä ollut sh meni mokaamaan tällaisessa asiassa aika reippaasti. -> Perus- ja lähihoitajilta lähti luvat tehdä noita hommia.

Meilla kavi hieman samalla tavalla, mutta eri asiassa. Pari vuotta sitten oli virheita nokkaletkun kanssa. 3 eri tapausta, jossa laakarit laittoivat nokkaletkun, kaksi potilasta kuoli ja kolmas sai pneumonian. (toinen kuolema johtui laakehiilet keuhkoon ja toisessa tapauksessa letku oli kallon sisalla). Naiden tapahtumien jalkeen hoitajat eivat enaa saaneet laittaa nokkaletkua ilman lisakoulutusta.

Fiksua, eiko totta.

A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof was to underestimate the ingenuity of complete fools.

- Douglas Adams

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

toisessa tapauksessa letku oli kallon sisalla). Naiden tapahtumien jalkeen hoitajat eivat enaa saaneet laittaa nokkaletkua ilman lisakoulutusta.

Miten NML voi mennä kallon sisään niin, että potilas kuolee  >:D  Minkälainen lisäkoulutus siihen sitten oli?

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...