Lääkärihoitaja Posted July 9, 2008 Share Posted July 9, 2008 Aikuisten vainajien laitosta on tarkat ohjeet ja jopa usein valmiit exituspaketit. Onko kellään tietoa miten toimitaan pienten lasten kohdalla? Paita on aika mahdoton, lakanat tietysti, mutta miten käsien ja jalkojen sitominen? Leuka? Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annastiina Posted July 9, 2008 Share Posted July 9, 2008 Itse en ole ollut (onneksi) laittamassa lapsivainajaa, mutta sen verran olen perehdytystä saanut asiaan että osaan jonkun verran kertoilla miten täälläpäin... Tietysti lapsen koko vaikuttaa siihen miten lapsi laitetaan, ihan vauvat voidaan laittaa sellaisiin väliaikaisiin arkkuihin (niitä tais olla osastolla muutama kappale, ilmeisestikin monikäyttöisiä?? eli kun lapsi on viety säilytykseen niin tavalliseen vainajan lakanaan kääritään) silloin kun vanhemmat ovat läsnä. Usein pienten lasten vanhemmat tahtovat lapselle omat vaatteet päälle, tälläinen käsitys minulla on, yhdessä laitetaan vanhempien kanssa. Tuskin missään ainakaan vauvan jalkoja sidotaan, vauvallahan suu on sellainen "suppu" niin kuin nukkuessakin, ettei mahda haitata jos jäisikin raolleen... Jos taas puhutaan esim. 5-17-vuotiaasta vainajasta niin uskoisin että laitetaan aikalailla niin kuin aikuispotilaat. Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä. Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää, kukaan ei kiitä - Maija Vilkkumaa- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liisa Posted February 16, 2009 Share Posted February 16, 2009 Sairaalan vaatteet, nilkat sidotaan Patologian pyynnöstä. Leukaakin pyritään sitomaan, ainakin tukemaan. Ennen kuljetusta vainaja kääritään suureen valkoiseen muovitettuun kertakäyttöiseen lakanaan. Liisa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Päivätär-08 Posted June 27, 2013 Share Posted June 27, 2013 Lastenyksikössä työskentelen. Meillä käytössä lasten exitus-setti josta löytyy samat tykötarpeet kuin aikuisillekin, vain pienemmässä koossa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gettiz Posted June 28, 2013 Share Posted June 28, 2013 Muutama vuosi sitten ainakin oli ohjeena että jos lasten settiä ei ole niin sitten soveltaen aikuisten settiä. Lakanaan käärittiin tosiaan pienemmät, ja ainakaan alle kouluikäisillä ei mitään sidottu. Ilmeisimmin vaihtelee taas tämäkin paikkakohtaisesti. Isona minusta tulee kasanukkuja. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Nappi Posted February 12, 2015 Share Posted February 12, 2015 Meillä on isoilla lapsilla käytössä samanlainen exitus-setti kuin aikuisillakin. Pienille vauvoille tehdään kapalo lakanasta. Uskonnollisista syistä tai muuten vanhempien toiveesta olen joskus pukenut lapsen omiin vaatteisiin ja sitten lakana suojaksi. Kukkia yritämme aina saada lakanan päälle kanttiinista. Pieniä vauvoja varten on myös saatavilla pahvisia valkoisia "arkkuja" kohtalon eri kokoa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.