Jump to content
MAINOS

Lapsivainaja


Lääkärihoitaja

Recommended Posts

Aikuisten vainajien laitosta on tarkat ohjeet ja jopa usein valmiit exituspaketit. Onko kellään tietoa miten toimitaan pienten lasten kohdalla? Paita on aika mahdoton, lakanat tietysti, mutta miten käsien ja jalkojen sitominen? Leuka?

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Itse en ole ollut (onneksi) laittamassa lapsivainajaa, mutta sen verran olen perehdytystä saanut asiaan että osaan jonkun verran kertoilla miten täälläpäin... Tietysti lapsen koko vaikuttaa siihen miten lapsi laitetaan, ihan vauvat voidaan laittaa sellaisiin väliaikaisiin arkkuihin (niitä tais olla osastolla muutama kappale, ilmeisestikin monikäyttöisiä?? eli kun lapsi on viety säilytykseen niin tavalliseen vainajan lakanaan kääritään) silloin kun vanhemmat ovat läsnä. Usein pienten lasten vanhemmat tahtovat lapselle omat vaatteet päälle, tälläinen käsitys minulla on, yhdessä laitetaan vanhempien kanssa. Tuskin missään ainakaan vauvan jalkoja sidotaan, vauvallahan suu on sellainen "suppu" niin kuin nukkuessakin, ettei mahda haitata jos jäisikin raolleen...

Jos taas puhutaan esim. 5-17-vuotiaasta vainajasta niin uskoisin että laitetaan aikalailla niin kuin aikuispotilaat.

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 7 kuukautta myöhemmin...

Sairaalan vaatteet, nilkat sidotaan Patologian pyynnöstä. Leukaakin pyritään sitomaan, ainakin tukemaan. Ennen kuljetusta vainaja kääritään suureen valkoiseen muovitettuun kertakäyttöiseen lakanaan.

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 vuotta myöhemmin...

Lastenyksikössä työskentelen. Meillä käytössä lasten exitus-setti josta löytyy samat tykötarpeet kuin aikuisillekin, vain pienemmässä koossa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muutama vuosi sitten ainakin oli ohjeena että jos lasten settiä ei ole niin sitten soveltaen aikuisten settiä. Lakanaan käärittiin tosiaan pienemmät, ja ainakaan alle kouluikäisillä ei mitään sidottu.

 

Ilmeisimmin vaihtelee taas tämäkin paikkakohtaisesti.

Isona minusta tulee kasanukkuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Meillä on isoilla lapsilla käytössä samanlainen exitus-setti kuin aikuisillakin. Pienille vauvoille tehdään kapalo lakanasta. Uskonnollisista syistä tai muuten vanhempien toiveesta olen joskus pukenut lapsen omiin vaatteisiin ja sitten lakana suojaksi. Kukkia yritämme aina saada lakanan päälle kanttiinista. Pieniä vauvoja varten on myös saatavilla pahvisia valkoisia "arkkuja" kohtalon eri kokoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...