Jump to content
MAINOS

Hoidon Tarpeen Arvuuttelu


Kerde

Recommended Posts

Case I:

Vahva tromboosiepäilys, oireet alkanut eilisiltana. Tulee pyörällä ta:lle 15:55. Olisitteko uskaltaneet varata ajan huomiselle? Vai ensiavun lääkärin jonoon heti? (Ei ees pitkä jono.) Millaisia ohjeistuksia ylenpäänsä on missäkin trombi-epäilysten suhteen? Mä kun edellisessä paikassa totuin siihen, että ne hoidetaan heti.

(Ei ollut mun hoidon tarpeen arviointi, mut väännettiinpä kättä kahden muun kollegan kanssa tästä ylitöiksi...)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 51
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Ite oisin ottanu heti jonoon, kerta on ollu vahvat epäilyt. Itellä on ainaki nuista epäilyistä huonoja kokemuksia..ei hoitajana vaan omaisena. Ja minusta nuitten kans on parempi pelata varman päälle :P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on SLT-protokolla sellainen, että jos epäilys on vahva, aloitetaan Klexane ja seuraavana päivänä ultra. Eli siis päivystysaikanakin tohtorille jotta voidaan aloittaa hoito ja tehdä passitus ultraan. Kyllä mä antaisin ajan siis, lääkärin tehtävä on arvioida onko kyse trombista vai mistä. Jos sieltä lähtee klontti keuhkoihin niin kuka rustaa TEO:lle vastinetta? Ainoa hoitohenkilökunnan edustaja johon potilas on ollut kontaktissa, eli hoitaja joka sanoi että huomenna sitten ajanvaraukseen.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Case I:

Vahva tromboosiepäilys, oireet alkanut eilisiltana. Tulee pyörällä ta:lle 15:55. Olisitteko uskaltaneet varata ajan huomiselle? Vai ensiavun lääkärin jonoon heti? (Ei ees pitkä jono.) Millaisia ohjeistuksia ylenpäänsä on missäkin trombi-epäilysten suhteen? Mä kun edellisessä paikassa totuin siihen, että ne hoidetaan heti.

(Ei ollut mun hoidon tarpeen arviointi, mut väännettiinpä kättä kahden muun kollegan kanssa tästä ylitöiksi...)

Meillä kanssa osastolla päivystysaikanakin näyttö lääkärille ja se tekee päätöksen että joutaako odottaa seuraavaan päivään/tai esim. viikonlopun yli ultraamista vai ei. Vuodelepoon varmuuden vuoksi kuitenkin vaikka antaisikin odottaa.  Näin ainakin pari viimesintä mitä on omalle kohdalle osunut töissä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on SLT-protokolla sellainen, että jos epäilys on vahva, aloitetaan Klexane ja seuraavana päivänä ultra. Eli siis päivystysaikanakin tohtorille jotta voidaan aloittaa hoito ja tehdä passitus ultraan. Kyllä mä antaisin ajan siis, lääkärin tehtävä on arvioida onko kyse trombista vai mistä. Jos sieltä lähtee klontti keuhkoihin niin kuka rustaa TEO:lle vastinetta? Ainoa hoitohenkilökunnan edustaja johon potilas on ollut kontaktissa, eli hoitaja joka sanoi että huomenna sitten ajanvaraukseen.

Niin siis TÄNÄÄN hoidattaisit? (Kun se aika jonka olis voinu varata olis ollut vasta huomiselle.)

Mut siis samaa mieltä olin. Kollega haki taustatukea multa, kun ea:n sh oli sitä mieltä, että oisitte lähettäny kotiin. (Sillä olikiire kotiin eikä halua jäädä sinne ylitöihin... :P ) Mut sanoinkin siis kollegalle, ettei välitä sh:n mutinoista, että se sen vastuun kantaa, koska se sen arvion tekee.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Riippuu aika paljon oireista ja taustasta, mutta jos epäily tulee pienemmilläkin oireilla, niin silloin vaan vastaanotolle samana päivänä. Parempi katsoa, kuin jäädä odottelemaan.

Tällaisia ohjeistuksia oli meillä(, muistaakseni)

Jos oireet merkittävät, niin silloin UÄ/venograf., PVK+FiDD+lyytit+krea jatkoja varten ja CK. Ja mitä sitten tartteekaan lisäksi. Enoksapariini 1mg/kg x2.

Muokkaus:selvennys

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meilläpäin potilas olisi ohjattu tk-vastaanotolle, jossa kliinisen kuvan perusteella olisi todennäköisesti aloitettu Klexane. Jos potilaan voinnissa ei ole mitään erityistä, olisi hän päässyt yöksi kotiin ja pyydetty menemään seuraavana aamuna esh-päivystykseen labroihin ja UÄ:han.

Kokemus on hyvä opettaja, mutta lähettää sikamaisen isoja laskuja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos oireet merkittävät, niin silloin UÄ/venograf., PVK+FiDD+lyytit+krea jatkoja varten ja CK. Ja mitä sitten tartteekaan lisäksi. Enoksapariini 1mg/kg x2.

Nii vittu! Ei noist haittaakaa oo.

Mut näitähän mä en kysynyt... enhän?  :(

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Case II: Pitkäaikaisten vatsavaivojen takia ilmoittaa haluavansa lääkärin vo:lle (nyt heti, tottakai). Kun pt:lle käy ilmi, että ensiapu on tarkoitettu vain välitöntä hoitoa tarvitseville ja päivystävät lääkärit eivät tee lähetteitä jatkohoitoihin, niin pt muistaa, että oikeastaan hänellä on myös akuutti rintakipu.  ;D Tällaiset ottaa niin päähän, kun todennäköisimmin mitään akuuttia rintakipua ei ole, vaan pt haluaa hoidattaa vatsavaivansa juuri nyt. Mut kotiinkaan en uskalla lähettää, koska jos sillä sitten oliskin jotain rintatuntemuksia tai tulis myöhemmin, niin sitä voisi sitten olla aavistuksen tukalat paikat... Mitä tekisitte? Ensiapuun? (terveysasema siis)

Lähinnä tässä ärsyttää se, et jos ea:ssa on lääkäri joka hoitaa kaikki vaivat sielläkin, niin tulee jonoa. Sitten nekin joilla oikeesti on akuutin hoidon tarve joutuu odottelemaan.

Case III: Voiko minkään asteista masennuspotilasta ohjata lääkärin vo:lle kuukauden päähän?

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kerde: Kyllä mä olen vatsavaivani takia päässyt päivystyksessä ihan lääkärin vastaanotolle, kun se kipu äityi. Kyllä lääkäri siellä vatsaa tunnustelee ja labrat katsoa, että onko maksa-, haima-, sappi- tai virtsatientulehdusta sekä tarvittaessa määrää tehokkaampaa kipulääkettä. Päivystyksen kautta ei kuitenkaan pääse ultraan, eikä siellä oteta allergiatestejä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toistan nyt itseäni, mutta kuten sanoin PITKÄAIKAISESTA vatsavaivasta on kyse. Jos kipu yltyy, niin pitkäaikaisestakin tulee akuutti, mutta sellaisesta en mitään sanonut, enhän?

P.S. Kyllä kylillä puhutaan, että ultraääneenKIN pääsee päivystyksellisesti...  ;D

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kerde: No, jostain syystä henkilö ei ole päässyt kait terveysasemalle tutkimuksiin, jolloin päivystyksessä ei hoitajan auta muu kuin laittaa eteenpäin. Mulle lääkäri kertoi kysymättänikin, että heillä ei päivystyksessä ultrata ilman terveysaseman lähetettä. Kait eri juttu on sitten akuutimmat tapaukset. Kesän aikana ongelma on siinä, että terveysasemia on kiinni, jolloin päivystävä sairaala sekä terveysasema hoitaa vain akuutimmat tapaukset.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No, jostain syystä henkilö ei ole päässyt kait terveysasemalle tutkimuksiin, jolloin päivystyksessä ei hoitajan auta muu kuin laittaa eteenpäin.

Monella ihmisellä tuntuu olevan harhaluulo, että päivystys on tarkoitettu niille ihmiselle, jotka eivät töidensä tai vastaavan takia "pääse" omalle tk:lle, vaikka vaiva on jatkunut päiviä-viikkoja-kuukausia-vuosia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kerde: No, jostain syystä henkilö ei ole päässyt kait terveysasemalle tutkimuksiin, jolloin päivystyksessä ei hoitajan auta muu kuin laittaa eteenpäin.

Kenestä me nyt puhutaan, susta vai mun potilaasta? Mihin eteenpäin? Mun mielestä pitkäaikaiset vatsavaivat ei ole ensiapu-lääkärin heiniä ellei niihin liity akuutteja muutoksia. (Ihmisillä kun on luulo, että kun on lomapäivä ja vettä sataa, niin tänäänhän voi hoidattaa kaikki vaivat...)

Jos on akuutti vatsakipu, niin tottakai pääsee lääkärin vo:lle heti/ultraan tarvittaessa yms. Pointti nyt siinä keinottelussa, kun selkeesti tiedetään että vaiva ei ole akuutti, mutta kun pt on päättänyt sen hoidattaa tänään, niin oireet muuttuu akuutiksi rintakivuksi, kaikki tietää, että silloin pääsee lähelle lääkäriä.  :D

Ottaa päähän tollaiset keinottelijat kun niille ei voi mitään. Sit ne on yleensä niitä samoja jotka laskee menikö joku potsku ennen häntä lääkärille ja montako minuuttia kukakin oli hoiettavana ja mua kuunneltiin mun vatsavaivoissa vaan 2min...

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kerde: Se oli mun arvelu siitä potilaasta. Monenlaisia potilaita varmasti joukkoon mahtuu. Ehkä potilaalla oli vain vaivana pitkäaikainen närästys, jollon lääkäri kyllä voi kertoa, että ilman päivystystäkin olisit tästä vaivasta päässyt eroon. Hoitajana sitä ei ole kait silti valtuuksia käännyttää tuollaisia epäselviä tapauksia päivystyksestä pois.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kerde: Se oli mun arvelu siitä potilaasta. Monenlaisia potilaita varmasti joukkoon mahtuu. Ehkä potilaalla oli vain vaivana pitkäaikainen närästys, jollon lääkäri kyllä voi kertoa, että ilman päivystystäkin olisit tästä vaivasta päässyt eroon. Hoitajana sitä ei ole kait silti valtuuksia käännyttää tuollaisia epäselviä tapauksia päivystyksestä pois.

No siis kyllä mä tiedän mitkä ne sen oireet oli, hyppäsin sen kohdan ohi, koska mä luokittelen ne pitkäaikaisiksi vatsavaivoiksi. Hoidon Tarpeen Arvio ei ensisijaisesti kuulu ea-lääkärille tai ylenpäänsäkään lääkärille. (Toivottavaa tietenkin on, että tunnet hoidon tarpeen arvioimiseen liittvät säädökset... http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2004/20041019)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kerde: Kuka sitten on vastuussa?

No tietty se joka arvion tekee... Huoh. Kysymys oli tarkoitettu niille, jotka tekee HTA:ta työkseen...

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kerde: Kuka sitten on vastuussa?

No tietty se joka arvion tekee... Huoh. Kysymys oli tarkoitettu niille, jotka tekee HTA:ta työkseen...

Ahaa. Mä olen ollut siinä uskossa, että päivystävä lääkäri olisi lopen vastuussa hoidon arvioinnissa ja hoitajan velvollisuus olisi konsultoida epäselvissä asioissa lääkäriä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kerde: Kuka sitten on vastuussa?

No tietty se joka arvion tekee... Huoh. Kysymys oli tarkoitettu niille, jotka tekee HTA:ta työkseen...

Ahaa. Mä olen ollut siinä uskossa, että päivystävä lääkäri olisi lopen vastuussa hoidon arvioinnissa ja hoitajan velvollisuus olisi konsultoida epäselvissä asioissa lääkäriä.

No tottakai epäselvissä asioissa tulee konsultoitua lääkäriä, huoh... Tottakai se tekee arvion omasta osuudestaan Yhtä hoidon tarpeen arviotahan tää homma on häkessä, lanssissa, ppkl:lla, esh:ssa, ta:lla...

Sä et oo nt lähelläkään mun kysymykseen vastaamista.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Loppuraskauden verenvuodot tai supistelut. -Minne? Mä oon ite menny suoraan NKL:n tai K-opiston päivystykseen (soittamalla etukäteen), mut jostain syystä Jorvin potilaat on meillä terveysasemalla jatkuvasti lähetettä hakemassa näillä kriteereillä? Miks?  huh.gif Toki ymmärrän, että jos tarvitsee saikkua jatkuvien rasituksesta aiheutuvien supistusten takia, mutta nää on näitä tänään-alkanut-supistella-juttuja.

Kerran sitten soitin Jorviin ja kysyin, että pitääkö siis tosiaan odotella ensiavussa lähetettä ja sit tulla sinne odottelemaan ja vastaus oli jooooo. Onks kyseessä nyt siis vaan Jorvin omat säännöt vai miks mä en nyt tajua tätä systeemiä? huh.gif

(Mä en kyllä välillä ymmärrä sitäkään, et miks noi verenvuodotkaan ei pääse suoraan. Siksikö kun eivät älynneet soittaa häkeen? )

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Case III: Voiko minkään asteista masennuspotilasta ohjata lääkärin vo:lle kuukauden päähän?

Ei voi. Joskus tilannetta laukaisee jo se, että kerran joku tapaa ja sen jälkeen vaikka odottelisikin seuraavaa aikaa muutaman viikon. Ensi kontakti on tärkeä. Voidaan aloittaa esimerkiksi unilääke tai ahdistusta helpottaa kunnes sitten paremmalla ajalla pohditaan masennuslääkityksen aloitusta.

Joskus saattaa olla niin, että potilas on vuoden miettinyt hoitoon tuloa. Ja jos sitten kun vihdoin uskaltaa ottaa kontaktia saa ei oo:ta tai kuukauden päähän ajan niin se homma voi jäädä siihen ennen kuin pääsee edes alkuun.

Tässä kohtaa olis hyvä hoitajan vastaanotot. Jo se, että joku ottaa vastaan potilaan ahdistuksen ja pahan olon ja kuuntelee hetken niin voi viedä asiaa paljon eteen päin.

- elämä on asenne kysymys -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässä kohtaa olis hyvä hoitajan vastaanotot. Jo se, että joku ottaa vastaan potilaan ahdistuksen ja pahan olon ja kuuntelee hetken niin voi viedä asiaa paljon eteen päin.

Eikös terveyskeskusten masennushoitajien toimet on juuri näitä tilanteita varten perustettu?
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässä kohtaa olis hyvä hoitajan vastaanotot. Jo se, että joku ottaa vastaan potilaan ahdistuksen ja pahan olon ja kuuntelee hetken niin voi viedä asiaa paljon eteen päin.

Eikös terveyskeskusten masennushoitajien toimet on juuri näitä tilanteita varten perustettu?

Mutta ensin lääkärin on tehtävä arvio masennuksen laadusta. Ainakin meillä. Suoraan ei voi mennä.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...