Jump to content
MAINOS

INR:n ottaminen


Piupa

Recommended Posts

Osaisikohan joku kertoa, mistä tiedän milloin INR-putkessa on tarpeeksi verta näytteen tutkimista varten? Nyt on useasti käynyt niin, että vastaus on "putki vajaa". Alkaa olla turhauttavaa, kun jo kolmatta kertaa peräkkäin joutuu ottamaan uusia näytteitä, puhumattakaan siitä, mitä potilaat tykkää... :- INR-putkessahan on kyllä viiva osoittamassa putken täyttömäärää ja lisäksi olemme saaneet labrasta ohje-lappusen, jossa tasan viivaan saakka täytetty putki on "optimal" ja silmämääräisesti noin millimetrin yli viivan on "max" ja millimetrin alle viivan on "min". Tänäänkin otin monta INR-putkea verta eri potilailta, joku putki tasan viivassa, kaksi putkea noin 0,5-1 mm alle viivan ja pari noin 1 mm yli "optimal" viivan. Kaikki muut putket oli labrasta ok, paitsi 2 kpl, joissa verta oli noin 1 mm alla "optimal" viivan, niistä vastaus oli "putki vajaa". No niin, onko siis turhaa laittaa labraan ollenkaan sellaista INR-putkea, jossa verta ei ole tasan viivaan saakka tai yli?? Ja jos varaa on, niin mistä tiedän milloin putki on ok ja milloin vajaa? Mistä labrahoitajat tietää milloin putki on vajaa? Onko olemassa jokin mittataulukko vai ilmoittaako jokin laite, että vajaa putki?? huh.gif

Lisäksi olen huomannut, että vajaita putkia tulee lähinnä silloin, kun käytän siipineulaa. Onko siis mahdollisesti kädentaidoissani jotakin vialla? Kaikki muut putket saan kyllä täytettyä ihan ok, joten en ymmärrä mikä mättää.. Olen tarkastanut, että putket eivät ole koskaan vanhentuneita... Odotan pitkään ja hartaasti verta ottaessani, että INR-putki saa täyttyä rauhassa loppuun saakka ja irroitan putken vasta, kun olen varma että enempää verta ei putkeen valu... Lisäksi olen samalla kerralla siipineulalla ottanut INR-putken jälkeen muitakin verikokeita ja suonesta on edelleen siis varmasti tullut kunnolla verta.

INR-putki kuitenkin täyttyy alipaineen ansiosta omatoimisesti, niin mitenkä mä lisään siihen verta vielä 0,5-1:n millin, jos putki ei vaan vedä enempää? Ja kun vaihdan putkea, niin verta tulee taas, eli ei ole kyse siitä, että suonesta veri loppuisi!

Joudun työssäni ottamaan usein verikokeita todella "huono-suonisista" potilaista, esim. syöpäpotilaista. Ja joudun väkisinkin käyttämään siipineulaa, jos kuvittelen edes hieman verta potilaasta saavani. Käytän kyllä normaalia verinäytteenottoneulaa ensisijaisesti aina kun tilanne(=suonet) sallii.

Eli antakaa vinkkejä, miten saan otettua kelpaavan INR-putkellisen verta siipineulallakin?

Mahdollisuus, että joku katselee sinua, on suoraan verrannollinen toimintasi typeryyteen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Lisäksi olen huomannut, että vajaita putkia tulee lähinnä silloin, kun käytän siipineulaa. Onko siis mahdollisesti kädentaidoissani jotakin vialla? Kaikki muut putket saan kyllä täytettyä ihan ok, joten en ymmärrä mikä mättää.. Olen tarkastanut, että putket eivät ole koskaan vanhentuneita... Odotan pitkään ja hartaasti verta ottaessani, että INR-putki saa täyttyä rauhassa loppuun saakka ja irroitan putken vasta, kun olen varma että enempää verta ei putkeen valu... Lisäksi olen samalla kerralla siipineulalla ottanut INR-putken jälkeen muitakin verikokeita ja suonesta on edelleen siis varmasti tullut kunnolla verta.

INR-putki kuitenkin täyttyy alipaineen ansiosta omatoimisesti, niin mitenkä mä lisään siihen verta vielä 0,5-1:n millin, jos putki ei vaan vedä enempää? Ja kun vaihdan putkea, niin verta tulee taas, eli ei ole kyse siitä, että suonesta veri loppuisi!

Siipineulan kanssa kannattaa ottaa hukkaputki, tai ainakin näin mua on opastettu. Letkussa on sen verran ilmaa että jää putki vajaaksi sen takia.

- Irish wolfhound. The dog of kings, and the king of dogs. -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä oon ottanut esim kotisairaanhoidossa yleensä vähintään kaksi "INR-putkea" samalta potilaalta. On helpompi ottaa varalta putki tai pari, kuin alkaa etsimään suonia uudestaan.

Lisäys:

Siis ihan normineulallakin. Siipineulalla aina ekana vetäissyt putkella ilmat pois letkustosta ja verta tilalle.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sillon kun kotisairaanhoidos keikkailin niin otin melkein järjestään noi inrit avolla. Siit oli helppo sitten kaataa just presiis oikee määrä putkeen. Toki tää ei kait oo niin inhimillinen tekniikka eikä kaikkien oppikirjojen mukainen, mut ei niiltä otettu mitään muuta eli so not.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meidän labrasta annettiin ohjeeksi, ettei INR-näytteitä saa ottaa siipineulalla..ei tullu kysyttyä miksei saa..tai sit kysyin mutteivat osanneet vastata.. Labrassakin ottivat avotekniikalla jos ei normaalisysteemillä saaneet otettua..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voi Gsus, kaksi putkea! Eli hukkaputki ensin. Silläkö siitä selviää? Kokeilen heti huomenna, kun menen taas toistamiseen ottamaan, niitä INR-kokeita, jotka tänään jäivät vajaiksi. Ja minä kun olen labrastakin kysellyt neuvoja moneen kertaan, turhautumiseen asti ja ei tuota ole koskaan ehdotettu! KIITOS :D

Avo-tekniikkaa en osaa, mutta opettelen kyllä, jos sitten INR-putket ok. Kokeilen ensin "kahden putken" tekniikkaa ja jos vielä mättää, niin harkitaan avoa ja haetaan tk:sta lisää välineitä näytteenottoon... Voi kun täytyisi varmaan lukea itsensä labrahoitajaksikin.

Mahdollisuus, että joku katselee sinua, on suoraan verrannollinen toimintasi typeryyteen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vakuumitekniikkaa käyttäessä "INR-putki" täyttyy automaattisesti sopivan verran, ellei jo mainitut virhelähteet (vanhentunut putki, verentulon lakkaaminen suonesta tai siipineulan putken ilma) ole vaikuttamassa. Jos labrasta tulee kuitenkin vastaukseksi ettei putki ole tarpeeksi täynnä, niin on jo jotain erittäin kummaa tekeillä. Yksi virhelähde mikä tulee mieleen on, että jos putkea on jo monta kertaa pistetty neulaan ilman että suoni on löytynyt (ja verta ei siis vielä tule), voidaan menettää putkesta alipainetta, jolloinhan se ei täyty riittävästi sitten kun verta saadaan tulemaan.

Jos putki täyttyy alle minimi- tai yli maksimi-rajan, lähettäminen on tosiaan jokseenkin turhaa. Tutkimuksessa veren määrän suhde putken säilöntäaineen määrään on erittäin tarkka, ja katsotaan että jos veren määrä ei ole asetetuissa rajoissa, tutkimuksen tulos ei ole luotettava. Tällöin tuloksen käyttö potilaan hoidossa voi johtaa ongelmiin, joten tutkimus jätetään kokonaan tekemättä.

Siipineulan käyttö INR-kokeessa oli vähän aikaa sitten kielletty, sillä epäiltiin että verenhyytyminen saattaisi alkaa ja edetä letkussakulun aikana, ennenkuin veri sekoittuu putken säilöntäaineeseen, ja tämä saattaisi heikentää tutkimuksen tarkkuutta. Asiaa tutkittiin ja viime viikolla tuli tiedote että veren matka letkun läpi ei kompromisoi INR-tutkimusta. Siipineulaa voi siis käyttää näytteenotossa, kunhan käyttää mainittua hukkaputkea. Hukkaputkeahan ei tarvitse ottaa täyteen verta, riittää että käyttää hukkaputken alipainetta vetääkseen ilmapatsaan pois siipineulan letkusta (eli niin että veri täyttää letkun ennenkuin INR-putki asetetaan).

Hukkaputkeksi suosittelisin seeruminäyteputkea (oranssi- tai punakorkkista putkea), sillä nämä eivät sisällä mitään säilöntäaineita, joita saattaisi kulkeutua neulan kautta hukkaputken jälkeen käytettäviin putkiin.

Koska tutkimuksessa veren ja säilöntäaineen sekoittuminen toisiinsa on niin tarkkaa, kannattaa myös kiinnittää huomiota näiden riittävään sekoittumiseen. Putken tulisi täyttyä tasaiseen ja nopeaan tahtiin (ei tosiaankaan aina mahdollista, varsinkaan osastopotilailla, mutta mitä paremmin, sen parempi), ja mikä tärkeintä, putkea pitäisi kääntää muutaman kerran (oliko se nyt ohjeen mukaan viisi kertaa..?) ympäri heti kun putki on saatu täyteen.

Mitä labran polilla tulee noita otettua niin suurin osa hoituu normi vakuumilla, enkä edes vilkaise onko miten paljon täyttynyt, jos verta tulee hyvin. Täyttymismäärää tulee kyllä tarkkailtua kun ottaa avolla, jolloinhan se on vähän kinkkisempää hommaa.

Sibbe

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tänään sujuikin INR:n ottaminen jo paremmin :-X Otin kaksi koetta siipineulalla ja hukkaputken otosta oli todella hyötyä! Jälkimmäinen INR-putki tuli molemmilla juurikin tasan viivaan saakka, kun ekat putket jäivät hieman vajaiksi. Muutama kysymys tuli taasen kyllä mieleen, mutta ilokseni täällä olikin jo vastaukset valmiina ennen kun edes ehtii kysyä ;D Tänään käytin hukkaputkenakin INR-putkea, mutta hyvä tietää, että myös punakorkkinen putki käy, käytän jatkossa niitä. Samoin mietin kokeita ottaessani, että täytyykö hukkaputki laskea täyteen verta, (joten tänään varmuuden vuoksi tein) vai riittäkö vähempikin.. Jatkossa otan sen verran verta hukkaan, että siipineulan letku täyttyy ja vain vähän verta tulee putken pohjalle.

Ja käytän verikoeputkia vain aina yhden kerran. Jos verta ei tule kun olen putken korkin lävistänyt, niin seuraavalla pistokerralla otan aina uuden putken. Eli ongelma on todellakin ollut vain siineulan putken ilma. Ihanaa, että pitkään mieltä vaivannut ongelma ratkesi!

Mahdollisuus, että joku katselee sinua, on suoraan verrannollinen toimintasi typeryyteen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hienoa että tieto vähentää tuskaa! :P

Hukkaputkesta sanoisin että lisääaineeton putki on jopa INR-putkea parempi. Vaikka hukkaputki olisi sama kuin näyteputki, jolloin vierasta säilöntäainetta ei voi päätyä näyteputkeen, on samankin säilöntäaineen kulkeutuminen näyteputkeen huono asia tässä, sillä tuo suhde on tosiaan tarkka.

Kuitenkin, jos nyt lakataan pökkimästä kirjoitusvälimerkkiä niin ei se niin helevetin tarkka ole, että tuolla äsken mainitulla nyt sentään kliinistä merkitystä olisi. Ei siis kannata tämän takia lähteä hakemaan lisäaineetonta putkea hukkaputkeksi, jos siinä vieressä ylimääräinen INR-putki on. Ihan vaan pedanttisen tarkkuuden vuoksi pitää mainita että lisäaineeton putki on marginaalisesti parempi vaihtoehto. :P

Sibbe

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sibbe: ei voi muuta sanoa kuin: Aamen. Ei mitään lisättävää :P Hyvin olit tyhjentävästi kirjoittanut.

Ja tuosta siipineulan käytöstä, kyllä mä sitä käytin, vaikkakin meidän lafkassa näytteenoton normiston mukaan sitä ei suositeltu. Mutta hyvä että nyt asia tutkittu paremmin. Tuo meidän näytteenoton normisto on muutenkin vähän kaukana todellisuudesta tietyissä asioissa..

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Sillon kun kotisairaanhoidos keikkailin niin otin melkein järjestään noi inrit avolla. Siit oli helppo sitten kaataa just presiis oikee määrä putkeen. Toki tää ei kait oo niin inhimillinen tekniikka eikä kaikkien oppikirjojen mukainen, mut ei niiltä otettu mitään muuta eli so not.

Mulle tuli ensimmäisenä mieleen, että millaiseen putkeen voisi ottaa näytteen ensin, jottei se vaikuta arvoihin? Nykyään seerumiputketkin sisältävät hyytymisaktivaattorin (ainakin meillä käytössä olevat). Jos siirtää sellaisesta putkesta verta INR-putkeen, niin kyllä se vereen tarttunut aktivaattori varmasti vaikuttaa lopputulokseen. Jos taas valuttaa verta johonkin muoviputkeen, missä ei ole aktivaattoria, veren oma hyytymisprosessi alkaa kuitenkin heti. Ei se sääntö ihan turhaan ole, ettei putkesta toiseen siirrellä verta  ;).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...