Jump to content
MAINOS

Yötyö turvallisuus?


troppi

Recommended Posts

Miten muilla yötyö turvallisuus on järjestetty yksin työskennellessä liki 40 asukkaan kanssa tehostetussa palveluasumisen yksikössä, jossa erikseen dementia yksikkö?

Riittääkö hoitajan turvaksi vain pelkkä känny niinkuin meillä on järjestetty?huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Eipä muuta ole meilläkään. Hyvä, että nykyään edes se (muutama kuukausi sitten saatu). Tosin samassa talossa myös toinen osasto ja yhteinen vakiyökkö. Potilashuoneesta tehty apu- ja hätähälytys näkyy ja kuuluu myös toisella osastolla.

pahimman vastustajani tiedän, minusta itsestäni sen löydän

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on juuri keskustelua omassa työpaikassa tästä.. Oh miettii, että pitäisikö 30:lle dementoituneelle vanhukselle olla öisin kaksi yökköä vai riittäisikö yksi. Aika moni oli kahden yökön kannalla ennemmin kuin yhden vaikkakin se menee mitoitusten yli. Koitettiin perustella muun muassa tätä sillä, että aina tulee jotain hätätapauksia yöllä tai tapahtuu jotain muuta niin vastuu jakautuisi kahdelle eikä yhdelle. Mut nää on kyllä makuasioitakin, jotkut tykkää valvoa toisen seurassa ja toiset yksin.

Uskon kuitenkin, että meidänkin osastolle tulevaisuudessa käy niin, että yksin valvotaan.

" Vaikeuksien kohdatessa saa huomata, kuinka rikas sitä on monella tapaa ollut. "

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Kehäkukka

Näin se taitaa olla kaikissa palvelutaloissa yms. Kännykään ei näytä toimivan jokapaikassa.

Ymmärtääkseni dementia/ryhmäkodeissa tulee olla oma henkilökunta 24h paikalla ja jos samassa paikassa on palvelutalo yms niin siellä sitten oma henkilökunta tarpeen mukaan.

Todella kirjavaa käytäntöä ollut (keikkaillessani) yövuoroissa.

Varsinkin yksityiset työnantajat "vähättelevät" yövuorolaisen riskejä/työturvallisuutta yksin valvoessa.

Aina kuitenin löytyy niitä jotka haluavat tehdä yövuoroja vaikka hoitaisivat lähes sataa potilasta yksin palvelutalossa  ;D

Tästä aiheestä onkin kirjoitettu hyviä lakipykälä tietoja toisen otsikon alla tuossa pääsivulla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aina kuitenin löytyy niitä jotka haluavat tehdä yövuoroja vaikka hoitaisivat lähes sataa potilasta yksin palvelutalossa  ;D

niinpä. Siksi ihmisten pitäisi pitää yhtenäinen rintama ja kieltäytyä tuollaisista miehityksistä.

Mutta juuri nämä, jotka suostuvat tekemään mitä tahansa missä tahansa miten huonolla mitoituksella tahansa, sörssivät homman ja estävät paremman kehityksen syntymistä. Ikävä kyllä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aina kuitenin löytyy niitä jotka haluavat tehdä yövuoroja vaikka hoitaisivat lähes sataa potilasta yksin palvelutalossa  ;D

niinpä. Siksi ihmisten pitäisi pitää yhtenäinen rintama ja kieltäytyä tuollaisista miehityksistä.

Mutta juuri nämä, jotka suostuvat tekemään mitä tahansa missä tahansa miten huonolla mitoituksella tahansa, sörssivät homman ja estävät paremman kehityksen syntymistä. Ikävä kyllä.

Tämä pitää paikkaansa, yleensä. Itse olen valvonut työpisteessä jossa aktiivityötä riitti n. yhdeksi tunniksi/yö ja yökköjä oli kaksi kappaletta. En yhtään hämmästynyt kun työnantaja otti toisen yökön pois ja siirsi sen työlääseen aamuvuoroon, sillä työtehtävät olivat sellaisia joista yksinkin hyvin selviytyi. Eli pelkästään sen takia että on mukavampi valvoa kaverin kanssa ei työnantajan tarvitse kahta yötyöntekijää osastolle järjestää, työn kuormittavuus ja todelliset turvallisuusriskit ovat ne kriteerit jotka pitää yöaikanakin toimia.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

meillä tehostetussa palveluasuntoyksikössä valvoo kaksi yökköä. asukkaita on 35. Ihme kun ollaan saatu 2 yökköä kun muuten tehdään vajaalla koko ajan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Pirpana 49

Aikoinaan pelkäsin kun jouduin valvomaan yksin lastenkodissa missä oli turvakoti samassa. Öiseen aikaan oli melkoinen ralli kun poliisit toivat äitejä lapsineen turvaan ja isä heilui sitten parin tunnin päästä ikkunan alla. Vetelin aina verhoja eteen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Itse yksityisellä puolella ja valvottavana alueena kaksi taloa ja usea eri kerros. Monta ovea ja ikkunaa josta mahdollisuus tulla sisään tai vastaavasti mennä ulos....

Ainoa "turvallisuustekijä" on meilläkin kännykkä joka ei edes joka paikassa kuulu huh.gif

Tehnyt yötyötä nyt seitsemän vuotta samalla työnantajalla ja yötyön riskien ja yötyöntekijöiden vähättely tuntuu olevan jokapäiväistä. Jos jostain sattuu suunsa aukaisemaan on vastaus aina sama:päivävuorossa on tilaa.

Noh, onneksi kohta tämä työpaikka on historiaa ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Tähän ketjuun pätee sama kuin johonkin aikaisempaankin ketjuun, eli jos työntekijä ei koe työskentelyoloja tarpeeksi turvallisiksi, hän voi pidättäytyä tekemästä työtä niissä olosuhteissa. Ja aivan lain mukaan on tämä oikeus ja velvollisuus.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vanhassa paikassani meitä valvo 2hoitajaa 50asukasta kohti.. piti käydä tehostetun palveluasumisen puolella öisin joten piti vaihtaa taloa vähän väliä jos hälytyksiä tuli.. ei ollut kauheen turvallinen olo ku kulki kahden talon välissä ja talon puhelin ei toiminut toisessa talossa joten oma kännykkä oli parissa hätä tapauksessa pelastus.. Talossa pari aggressiivista asukasta joten ihan hyvä että oli toinen valvomassa. välillä kun asukas pääsi yllättämään nurkan takaa.. ei onneksi mitään vakavaa.. mustelmia kyllä..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siis kiinnostaa miten tuolla Maunulassa on järjestetty turvatoimet kun niistä puhutaan tuossa linkissa? sinne kun haetaan kokoajan työntekijöitä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Paikassa, jossa teen parin kuukauden  sijaisuutta olen yksin yövuorossa 40 asukkaan kanssa.

Meillä käy kerran yössä securitas kiertämässä ja katsomassa että olen hengissä;D

Ja meillä on oltava kaulassa  huh.gif tai muuten mukana hälynappi, jolla saa aikaan yhdellä painasulla hälytytyksen:  öö menee hälytyskeskukseen vissiin..

Lastenkodissa ( turvakoti myös) todellakin etenkin  huumeong vanhemmat aiheuttivat aikanaan jännitystä...

Nuorempana yövuorot olivat jännittäviä kun pelkäsin kummituksiakin  :P, onneksi on jo vanha eikä säiky ees postinkantajaa:)

Mutta hirveän rankkaa oli viime yökin silti yksin tehdä ja se korvaus mitä siitä saa on naurettavaa..juoksin auttamassa asukkaita pysähtymättä 21-6 välisen ajan, 10min pit kahvitauolla, jolloin silloinkin listasin käyntejäni.

Ruokatauon pidin juuri ennen työajan päättymistä, mutta se lienee omaa tyhmyyttäni. No kait se sitten kun työhön taas oppii, uusi paikka uudet kujeet.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aina kuitenin löytyy niitä jotka haluavat tehdä yövuoroja vaikka hoitaisivat lähes sataa potilasta yksin palvelutalossa  :P

niinpä. Siksi ihmisten pitäisi pitää yhtenäinen rintama ja kieltäytyä tuollaisista miehityksistä.

Mutta juuri nämä, jotka suostuvat tekemään mitä tahansa missä tahansa miten huonolla mitoituksella tahansa, sörssivät homman ja estävät paremman kehityksen syntymistä. Ikävä kyllä.

Tämä pitää paikkaansa, yleensä. Itse olen valvonut työpisteessä jossa aktiivityötä riitti n. yhdeksi tunniksi/yö ja yökköjä oli kaksi kappaletta. En yhtään hämmästynyt kun työnantaja otti toisen yökön pois ja siirsi sen työlääseen aamuvuoroon, sillä työtehtävät olivat sellaisia joista yksinkin hyvin selviytyi. Eli pelkästään sen takia että on mukavampi valvoa kaverin kanssa ei työnantajan tarvitse kahta yötyöntekijää osastolle järjestää, työn kuormittavuus ja todelliset turvallisuusriskit ovat ne kriteerit jotka pitää yöaikanakin toimia.

Niimpä niin... totta joka sana! Potilasmäärä ei ole se ratkaiseva tekijä henkilöstömitoituksen suhteen.

Akuutti-kirralla (jossa leikkausos. tekee säännöllistä 3-vuoroa eli potilaita viedään ja tuodaan yölläkin leikkuriin + heitä tulee myös ea:sta ja tarkkailusta pitkin yötä jne. jne.) on 3 yökköä 50:tä potilasta kohti. Teholla olen ollut vuorossa, jossa meitä oli 2 hoitajaa 1 potilasta kohti, ja silti riitti töitä.

Varsinaisia uhkatilanteita vuosien varrella olen kokenut vain ollessani yötöissä päivystyspkl:lla, kun kaikenmaailman sekakäyttäjiä ravasi pitkin yötä. Ja pari kertaa Lahden kaupunginsairaalassa sisätautios:lla, kun örkit tuli 1.krs:n ikkunasta sisään (kauhea homma saada ne huijattua ulos). Niin, ja kotisairaanhoidon yövuorossa; "siellä on se terminaalivaiheen potilas, jolle sun pitäis käydä yöllä pistämässä morkkua - toivottavasti sen 2-metriset, alkoholisti pojat eivät ole hereillä - ne on vähän semmoisia agressiivisia" - joo, ne nukkui...

Tietysti olis hyvä, jos olis mahd. paljon joka työvuorossa henkilökuntaa, ja hankalaa on niukkuuden jakaminen, jos yövuoroon lisätään, niin onko se pois päivävuoroista? Toinen kysymys on sitten, että mistä niitä yökköjä lisää saataisiin...huh.gif

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 7 kuukautta myöhemmin...

Itse olen joutunut tekemisiin paikan kanssa, jossa on n.60 paikkainen palvelutalo ja 10 paikkainen dementiakoti. Koko puljua valvoo vain yksi yökkö! Yököllä on turvalaite, mutta asukkaiden turvallisuus onkin retuperällä. Jos palvelutalosta tulee hälytys, dementiakoti jää ilman hoitajaa. Epäkohtiin suhtaudutaan olan kohautuksilla ja tuumataan, että ainahan jotain saattaa sattua, mutta minkäs teet.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämä pitää paikkaansa, yleensä. Itse olen valvonut työpisteessä jossa aktiivityötä riitti n. yhdeksi tunniksi/yö ja yökköjä oli kaksi kappaletta. En yhtään hämmästynyt kun työnantaja otti toisen yökön pois ja siirsi sen työlääseen aamuvuoroon, sillä työtehtävät olivat sellaisia joista yksinkin hyvin selviytyi. Eli pelkästään sen takia että on mukavampi valvoa kaverin kanssa ei työnantajan tarvitse kahta yötyöntekijää osastolle järjestää, työn kuormittavuus ja todelliset turvallisuusriskit ovat ne kriteerit jotka pitää yöaikanakin toimia.

Olen pohtinut juuri tätä, paljonkin lähiaikoina.

Mites ajatellaan esim. pitkisosastolla, jossa dementoituneita, huonokuntoisia ja pääasiassa vuodepotilaita lähemmäs 40 kpl. Aktiivityötä ehkä n. 2-4 tunniksi yössä (asentohoidot, vaipanvaihdot mahd. ym.) normi rauhallisena yönä? Yksin kyllä pystyy tekemään hommat, mutta entäs pitkässä juoksussa? Yötyö kun ei vaan ole ihmiselle hyvästä, vaikka kuinka tykkäisi sitä tehdä. Ihan mielipiteitä saapi antaa tulla, kartoitan vaan ajatuksia ja kokemuksia. Niin joo, tässä tapauksessa se toinen yökkö on veks aamusta, vaikkei s**tana niin pitäisi olla!!

Fear Campaign

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ketjussa on keskitytty selkeästi lähinnä yövuoron miehistövahvuuteen. Ymmärrän toki, että harva järjestely on niin tehokas, että se korvaisi kaverin, mutta seuraavat toimenpiteet ovat helpompia kuin nyörien hellittäminen yhden lisäyökön verran.

Itse aloittaisin turvallisuuden kohottamisen sillä, että asukkaiden käytössä olevat esineet eivät ole tehokkaita lyömäaseina, kuten esim. saksia tai sorkkarautoja. Ilmainen.

Hoitajalla voi ihan perustellusti olla kierrolla mukana maglite, tms vastaava valaisin joka toimii hätäsuojelussa varsin hyvin. Hinta muistaakseni jotain 40 € luokkaa jos ostaa ihka aidon.

Kännykkä on ihan hyvä, tai mahdollisesti jokin muu hälytyslaite jolla saa yhteyden johonkin paikkaan 24/7, esimerkiksi naapuriosaston/talon yökköön, vartiointiliikkeeseen tai hätäkeskukseen. Käytännön vinkki: Jos teillä on talossa ylimääräisiä rannehälyttimiä niin kytkekää yksi hoitajien käyttöön niin että se hälyttää naapuriosastolla. Ainakin miratel nimiseen softaan opettelin itse pistämään puolessa minuutissa, ei amerikan temppu. Hinnasta en tiedä, mutta tuskin yksi ranneke varastosta pölyttymästä mitään firmaa kaataa.

Maltti on valttia, rauhalliset liikkeet ja toimintamallien käyttö on hyväksi. Varsinkin nämä muistihäiriöiset asukkaat tietämykseni mukaan saattavat ahdistua jos toiminta ei ole totuttua, ja ahdistus saattaa sitten ilmetä aggressiona. Ilmaista tämäkin.

Ikkunoiden kalterointi ei maksa kovin paljoa, mikäli ihmisillä on taipumusta tulla tai mennä lasin läpi niin mieluummin varmaan työnantaja kustantaa yhdet kalterit kuin toistuvia ikkunoita. Joku saattaa tuumata että kalterit tuovat vankilan tuntua, mutta taiteellisen käsitykseni mukaan niitä on nykyään sellasia koristetyyppisiä ratkaisuja jotka somistamisen ohella blokkaavat kivasti juopot ja narkit yms yms.

Ei nyt muuta tule mieleen, mutta on tuossakin jo. Toisen yökön pitäminen taitaa lisätä työnantajan kustannuksia karkeasti arvioiden jotain viitisen tonnia kuussa, joten se ei taasen ole ilmaista. Toinen asia sitten on asukkaiden turvallisuus jos hoitajia on 1/50..sitäkin saa teknologialla jonkun verran parannettua, mutta jos aika ei riitä niin ei auta siinä sitten vempain tai toinenkaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä valvotaan yksin ja mein työpaikka on aika syrjässä että sinne ois aika helppo kenen vaan tulla,ja apua ei ihan lähellä ole. Mulla kyllä on aina puhelin yöllä taskussa,siis silloin kun valvon.

Kato, elämän sen voi kadottaa

Jos sitä liian pitkään odottaa

Kuolen jos en pääse liikkumaan

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on osastolla kirjoittamaton sopimus, että jos jommalla kummalla puolella on potentiaalinen riehuja /sekoaja / huumehörhö tms. Niin silloin siitä kerrotaan yökkökaverille.

Mä myös sanon aina, jos olen menossa johonkin sellaiseen huoneeseen, jossa on arveluttava asukas, että jos sieltä soi kohta normi potilaskutsu, niin tule apuun. Samoin sanon, jos on joku erityinen muu potilas, mihin tarvii kaksi, että jos joku tietty paikka soittaa, niin sinne sitten mennään yhdessä. Ja tämä on toiminut.

Joskus on tilanteita, että meidän porraskäytävään on päässyt joku hörhö, joka on kiivennyt sitten niin ylös kuin pääsee (ollaan 5. kerroksessa). Meillä ovien avaus ei toimi yöllä muuta kuin kulkukortilla ja hissikään ei os:lle tule yöllä ilman kulkukorttia. Näissä tilanteissa kun joku hakkaa porraskäytävän oven takana, olen soittanut vartijan paikalle. Joskus se on ollut jonkun nikotiiniriippuvaisen potilaan omainen, joka tulee keskellä yötä viemään puolisoaan tupakalle (eli lähtee samaa tietä kotiinsa), mutta joskus jonkun huumeveikon kaveri.

Mun työvuoroissa ei koskaan ole yöllä käynyt mitään potilaista / omaisista johtuen. Mutta muistan ihan urani alkuaikoina yövuoron, jossa kolleegani pimahti ja ahdisti mut lääkehuoneen perälle ja silloin oikeasti pelkäsin. Hän sitten lähti paikalta pois huudettuaan kilahduksensa pahimmat höyryt pois, jonka jälkeen soitin esimiehelleni saman tien, joka saapui valvomaan yövuoroon ylimääräiseksi. Tuon yön jälkeen ei ko. ihminen ole meidän osastolla enää töissä ollutkaan.

Eli ei se vaaratilanne aina ole tulossa potilaista / asukkaista / omaisista käsin, se voi tulla myös työtoverin suunnalta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Työskenteleekö kukaan muu turvakodissa,millainen henkilökuntavahvuus vuorossaan? muut turvatoimenpiteet?

Meillä on vain kännykkä ;D ja täytyy myöntää, että olo on pikkasen turvaton.

Sanotaan vain, ettei riskejä ole, kun kyselen turvapuhelimien, kameroiden tms perään.

Oletteko kohdanneet riskejä  ja millaisia?

Vai olenko vain paniikkihäiriöinen? huh.gif

Ja tää turvallisuus ei katso varmaankaan edes vuoroa, olipa päivä tahi yö:/

Yöllä meillä ei ole ollenkaan työntekijöitä, joten aamulla on jännittävää mennä yksin töihin.

Tietääkö kukaan mitään säännöksiä mm. täll paikkojen suhteen,mistä niitä voisi löytää vai onko ne jokaisen perustavan tahon omassa vallassaan ja työntekijä vain tyhmä kun kaikkeen suostuu?( tai työttömyyden takia epätoivoinen)

Tai sitten vain ylireagoiva joka ei tajua, ettei mitään syytä huoleen ole(kuten olen saanut ymmärtää olevani).

Kiitän kommenteistanne, ne tarpeen:)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...