Jump to content
MAINOS

Sairaaloiden tupakointikiellot ilman sanktioita eivät pure


Reportteri

Recommended Posts

MAINOS
  • Vastauksia 50
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

No nyt on otettu kovat sanktiot käyttöön tupakoinnin kitkemiseksi: http://www.iltalehti...188188_uu.shtml

Menee vähän liian pitkälle tämä. Joku hoitaja saattaa lähdön saadakkin, mutta odotellaan sitä että ensimmäinen erikoislääkäri tuupataan pihalle tupakoinnin takia...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Menee vähän liian pitkälle tämä. Joku hoitaja saattaa lähdön saadakkin

Toivottavasti, sillä taitaa olla ainoa keino prosessoida korkeimpaan oikeuteen saakka että saadaan selville rikkooko tällainen vainoaminen perustuslakia vai kuuluuko se työnantajan direktio-oikeuteen.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No mä tyhmänä ymmärtäisin niin että voit käydä tupakalla JOS sisällytät sen sun normaaleihin lakisääteisiin taukoihin, mutta muuna aikana tupakalla lamppaaminen on kiellettyä? Tietenkään noi hommat ei kyl ikinä mee nii ku terveellä järjellä ajattelis O0

*muoks* Miten se menikään että saiko tauolla poistua työmaalta missä tapauksessa (sisältyi työaikaan tai jotain diipadaapaa), ja jos ei saa ja työmaa-alueella ei ole osoitettua tupakkapaikkaa niin siinä tapauksessahan tuo onnistuu tuo tupakoinnin kieltäminen.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Porkkanaa tarjottiin ensin, nyt sitten keppiä. Jos henkilöllä on tietty työaika, johon ei ole määritelty tupakointitaukoja, niin on selvää, että tupakalla käyminen on pois työajasta. Se ei ole reilua tupakoimattomia kohtaan, ylilääkäri Markku Kumlander sanoo Satakunnan kansalle.

Tuotako meinasit? Hyvinhän tuosta voisi niin päätellä.

Lisäksi taas kerran voitaisiin kysyä että onko reilua että nopeammin työnsä tekevät ihmiset ehtivät istua pidemmän kahvitunnin kuin laiskat ihmiset? No kyllä se on. Niin kauan kun työt ei jää tekemättä niin on täysin tekopyhää kieltää tupakointia sen varjolla että se jotenkin laskee työtehoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Menee vähän liian pitkälle tämä. Joku hoitaja saattaa lähdön saadakkin

Toivottavasti, sillä taitaa olla ainoa keino prosessoida korkeimpaan oikeuteen saakka että saadaan selville rikkooko tällainen vainoaminen perustuslakia vai kuuluuko se työnantajan direktio-oikeuteen.

Ei taida tuollainen toiminta kestää oikeuden tarkastelua kovinkaan kauaa. Koska työntekijöitä tulee lain mukaan kohdella tasapuolisesti, niin silloinhan jokainen ylimääräisen kahvitauon pitäneen tai muun vastaavan pikkurikkeen tehneen työntekijän tulisi saada vastaava kohtelu kuin tupakoitsijan.

Nyt on ylilääkäri Markku Kumlanderilta karannut mopo totaalisesti käsistä. Miettikääpä mitä kävisi yksityisissä firmoissa jos esimiesasemassa oleva henkilö alkaisi hölmöilemään tuolla tavalla?

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lisäksi taas kerran voitaisiin kysyä että onko reilua että nopeammin työnsä tekevät ihmiset ehtivät istua pidemmän kahvitunnin kuin laiskat ihmiset? No kyllä se on. Niin kauan kun työt ei jää tekemättä niin on täysin tekopyhää kieltää tupakointia sen varjolla että se jotenkin laskee työtehoa.

Kyllä se ny niin vaan on että tupakoivien ihmisien hommia varmasti hyvin suuressa osassa hoitoalan työpaikkoja kaatuu muiden niskaan silloin kun he ovat tupakoimassa (ja kyllä, poltan itse). Osastotyössä kun kello kilisee, työparista toinen on tupakalla niin se on se tupakoimaton joka lamppaa kelloihin vastaamassa. Päivystyksessä kun piipaapojat kärrää pappoja paareilla sisään, se tupakoimaton hoitaja ottaa potilaan vastaan ja lähtee ottamaan vitaalit yms. kun tupakoiva on röökillä. Mun mielestä on ihan turhaa narista siitä ettei työnantaja maksa sulle siitä että käyt kerran tunnissa sauhulla 5 minuuttia, normi työpäivästä se tekee jo kuitenkin yli 7% työajasta, 35 minuuttia lisää taukoaikaa. Kultanen keskitie on mun mielestä se, että siihen kahvituntiin ja ruokatuntiin sisällytetään ne päivän sauhut työpaikalla, loppuaika tehdään töitä ja jauhetaan vaikka nikotiinipurkkaa.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nooo, kessuttelijoita pitää ymmärtää cool.png

Tutkimus: Tupakoijilla matalampi ÄO

Perhana, taitaa koskea muakin, t. nim. aski päivässä 20 vuotta. O0

Kyllä se ny niin vaan on että tupakoivien ihmisien hommia varmasti hyvin suuressa osassa hoitoalan työpaikkoja kaatuu muiden niskaan silloin kun he ovat tupakoimassa (ja kyllä, poltan itse). Osastotyössä kun kello kilisee, työparista toinen on tupakalla niin se on se tupakoimaton joka lamppaa kelloihin vastaamassa. Päivystyksessä kun piipaapojat kärrää pappoja paareilla sisään, se tupakoimaton hoitaja ottaa potilaan vastaan ja lähtee ottamaan vitaalit yms. kun tupakoiva on röökillä. Mun mielestä on ihan turhaa narista siitä ettei työnantaja maksa sulle siitä että käyt kerran tunnissa sauhulla 5 minuuttia, normi työpäivästä se tekee jo kuitenkin yli 7% työajasta, 35 minuuttia lisää taukoaikaa. Kultanen keskitie on mun mielestä se, että siihen kahvituntiin ja ruokatuntiin sisällytetään ne päivän sauhut työpaikalla, loppuaika tehdään töitä ja jauhetaan vaikka nikotiinipurkkaa.

Oon aika pitkälti samaa mieltä. Ite kun poltin röökiä, mulla ei taatusti riittäny edes 7% päivästä O0

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä se ny niin vaan on että tupakoivien ihmisien hommia varmasti hyvin suuressa osassa hoitoalan työpaikkoja kaatuu muiden niskaan silloin kun he ovat tupakoimassa

Mun kokemus työelämästä on että laiska ihminen osaa lusmuilla, poltti tai ei. Huomaavainen ja ahkera tupakanpolttaja tekee kyllä oman osuutensa työpaikan töistä, mutta jos samaan pakettiin sattuu laiska ja tupakoija niin helppohan tällainen esimerkki on nostaa esille.

Eli itse en syyttäisi tupakkaa ja tupakointia, laiskuus kun on kuitenkin se pohjimmainen syy.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Huomaavainen ja ahkera tupakanpolttaja tekee kyllä oman osuutensa työpaikan töistä,

Täytyy myöntää, tunnen yhden tupakoitsijan joka ei pidä ruokataukoa ollenkaan kun käy niin paljon kessulla.

Mun kokemus työelämästä reilun on että laiska ihminen osaa lusmuilla, poltti tai ei.

Tosin keskiverto tupakoitsija ei käy röökillä laiskuuttaan, vaan sen takia että se nikotiiniannos on saatava.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En ole koskaan työpaikalla polttanut, silloinkin kun vielä tupakoin siviilissä. En myöskään ole koskaan kokenut, että tupakoivat työkaverit olisivat itsekkäitä varsinkaan ylimääräisten tupakkataukojen takia. Nykyisessä työpaikassani ei mielestäni kukaan koe asiaa ongelmaksi. Todellakin jokaisen oma asia, miten taukonsa viettää. Kokemuksen perusteella tupakoivien tauot eivät ainakaan pitempiä ole kuin muidenkaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun kokemus työelämästä on että laiska ihminen osaa lusmuilla, poltti tai ei.

Tosin keskiverto tupakoitsija ei käy röökillä laiskuuttaan, vaan sen takia että se nikotiiniannos on saatava.

Onneks yleensä noin, mutta kyllähän se laiska tupakanpolttaja lähtee 10 minuutin tupakkatauolle just silloin kun osastolla alkaa haisemaan työltä.. Aivan kuten se laiska savuton kollega etsii nakkisuojan jollakin muulla keinolla.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä törmäsin raskausaikana siihen, että tupakanhajuinen ihminen sai yhteen aikaan mut todella pahoinvoivaksi. Mutta miten sä voit sanoa työkaverille että anteeksi, mä en nyt voi tulla 2 metriä lähemmäksi sua? Kun ei se ole pelkkä hengitys kun haisee sille tupakalle, kyllä se on koko ihminen. Siihen ei pastilli auta.

Mulle sinällään on ihan sama millä kukin kehoaan kiusaa. Ite oon sokeriaddikti ja sen vuoksi omaan liikakiloja. Ei nekään terveellisiä ole.

Mä olen kuitenkin muutamankin kerran töissä joutunut tekemään tupakoijan työt, kerran niin että meinasin oikeasti räjähtää silloiselle työtoverilleni. Oli vuotava potilas, iltavuoro, ja meitä oli siis vain muutama töissä. Sain soiton hätäveristä, ja huusin kollegalle (joka oli sinä iltana verikeskusihminen) taukohuoneeseen että nyt pitäis tulla kiireesti, johon kollega vastasi käytävältä että hän on vielä tauolla ja menee nyt tupakalle, eikä jäänyt kuuntelemaan enempää.. Eipä siinä sitten mitään, minä hoidin veret kiukusta puhissen potilaalle, ja annoin kyllä pienimuotoisen läksytyksen milloin on soveliasta mennä tupakalle ja milloin ei.

Mutta vielä asiaan, meillä on työyhteisössä yksi tupakoija, ja kyllä hän käy tupakalla muulloinkin kun tauoilla.

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun kokemus työelämästä on että laiska ihminen osaa lusmuilla, poltti tai ei.

Tosin keskiverto tupakoitsija ei käy röökillä laiskuuttaan, vaan sen takia että se nikotiiniannos on saatava.

Onneks yleensä noin, mutta kyllähän se laiska tupakanpolttaja lähtee 10 minuutin tupakkatauolle just silloin kun osastolla alkaa haisemaan työltä.. Aivan kuten se laiska savuton kollega etsii nakkisuojan jollakin muulla keinolla.

Toi vertaus vähän ontuu. Kaikki tupakoitsijat eivät ole laiskoja, suurin osa heistä ei mene röökille laiskuuttaan/nakkisuojaan vaan tupakanhimostaan. Laiskuus on tietysti huono juttu myös, mutta täysin eri asia. Laiska nyt on laiska poltti se röökiä tai ei.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Osastotyössä kun kello kilisee, työparista toinen on tupakalla niin se on se tupakoimaton joka lamppaa kelloihin vastaamassa. Päivystyksessä kun piipaapojat kärrää pappoja paareilla sisään, se tupakoimaton hoitaja ottaa potilaan vastaan ja lähtee ottamaan vitaalit yms. kun tupakoiva on röökillä.

No juu saattaahan noinkin käydä. Työkaveri voi olla myös kahvilla, syömässä, puhelimessa, lörpöttelemässä siviiliasioitaan kollegan kanssa jne. Mutta ainoa syntinen asia on käydä tupakalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No juu saattaahan noinkin käydä. Työkaveri voi olla myös kahvilla, syömässä, puhelimessa, lörpöttelemässä siviiliasioitaan kollegan kanssa jne. Mutta ainoa syntinen asia on käydä tupakalla.

Ainakin yksiköissä missä olen itse ollu töissä niin näitä asioita kun on tehty, ne tapahtuu osastolla läsnäolevana ja jos esimerkiksi ylimääräistä kahvia hörpitään (paikat missä mä oon tehny töitä ni taukohuone on aina osastolla), se kahvi jää siihen ja kipaistaan hommaa hoitaan jos jotain tulee tai puhelu katkeaa kun kello soi. Tupakoitsija ei ole läsnä osastolla.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun tässä maassa kieltämisen ja naurettavan vainoamisen makuun taas on kunnolla päästy, niin luuletteko, että se jää tähän?

Kyllä joku saatanan talipää taas keksii uutta, imagon kohottamisen takia (joka verhottu terveysharhaan) tai jonkin laatusertifikaatin saamiseksi seinälle.

-tule turma tuonen tietä, pikku reppu selässä, pikku kirves kontissa. Napsauta sillä ohtaan, justiinsa nokan kohtaan-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meilläpäin aiotaan syksyllä kieltää sokerillisten tuotteiden antaminen päivähoitolapsille. Kieltolistalla ovat esim. jugurtit jne.

Hyvin menee. Tietty jugurtti on turhaa sokeria täynnä, mutta mä ymmärtäisin paremmin jos niitä ei annettais vankiloissa. Ehkä päiväkodeista voitaisiin katkaista myös sähköt..luoja tietää mitä se sähköverkko tekee lapsille (=kaupungin kirstulle).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meilläpäin aiotaan syksyllä kieltää sokerillisten tuotteiden antaminen päivähoitolapsille. Kieltolistalla ovat esim. jugurtit jne.

Hienoa juttu, että edes jossain panostetaan terveelliseen ruokavalion opetteluun. Lisää tällästä. Sokerihan on eritoten lapsille melkosta myrkkyä.

Ikävä että tälläsiä asioita joudutaan viemään ihmisten tajuntaan pakolla, mutta eipä muu auta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Osastotyössä kun kello kilisee, työparista toinen on tupakalla niin se on se tupakoimaton joka lamppaa kelloihin vastaamassa. Päivystyksessä kun piipaapojat kärrää pappoja paareilla sisään, se tupakoimaton hoitaja ottaa potilaan vastaan ja lähtee ottamaan vitaalit yms. kun tupakoiva on röökillä.

No juu saattaahan noinkin käydä. Työkaveri voi olla myös kahvilla, syömässä, puhelimessa, lörpöttelemässä siviiliasioitaan kollegan kanssa jne. Mutta ainoa syntinen asia on käydä tupakalla.

Yleensä kahvilla, syömässä, puhelimessa tai siviiliasioita lörpötellessä kuulee sen kellon ja lähtee vastaamaan siihen kun röökillä ei. Ainakin meillä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No juu saattaahan noinkin käydä. Työkaveri voi olla myös kahvilla, syömässä, puhelimessa, lörpöttelemässä siviiliasioitaan kollegan kanssa jne. Mutta ainoa syntinen asia on käydä tupakalla.

Ainakin yksiköissä missä olen itse ollu töissä niin näitä asioita kun on tehty, ne tapahtuu osastolla läsnäolevana ja jos esimerkiksi ylimääräistä kahvia hörpitään (paikat missä mä oon tehny töitä ni taukohuone on aina osastolla), se kahvi jää siihen ja kipaistaan hommaa hoitaan jos jotain tulee tai puhelu katkeaa kun kello soi. Tupakoitsija ei ole läsnä osastolla.

Samaa mieltä, vaikkei meillä kellot soikaan, mutta pointti on tosiaan tossa vikassa lauseessa.

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hienoa juttu, että edes jossain panostetaan terveelliseen ruokavalion opetteluun. Lisää tällästä. Sokerihan on eritoten lapsille melkosta myrkkyä.

Kyllä ihminen hiilihydraatteja tarvitsee, ja jos pieni osa niistä tulee oikeaa sokeria sisältävistä tuotteista niin ei se maailmaa kaada. Kohtuus tietysti kaikessa, mutta kyllä tällainen totaalikielto kuullostaa oudolta.

Ikävä että tälläsiä asioita joudutaan viemään ihmisten tajuntaan pakolla, mutta eipä muu auta.

Pakkotoimet kääntyy yleensä itseään vastaan, luulisi päättäjien tiedostavan tällaisen perusjutun..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Psykoterapian opettajamme antoi meille kerran tehtävän jossa oli yksi kysymys,

Haluatko olla oikeassa, vai haluatko olla onnellinen?

Minusta tää on hyvä kysymys mietittäessä näitä kaikenlaisia rajoituksia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toisia huomioonottava ja ahkera ei ole synonyymi tupakoijan kanssa.

Kun itse poltin, väitin kivenkovaan, että se ei vaikuta työntekoon. Minähän vain pidän kahvitauon ja ruokatauon ja kipaisen tupakalle.

Nyt olen jälkeen päin tajunnut, että työajasta meni aika iso osa siellä tupakkapaikalla juoruillessa ja läpättäessä. Nyt kun en itse polta niin ärsyttää tosissaan kun rinki istuu takapihalla tupakalla ja me muut vastaamme puhelimeen ja hoidamme juoksevat asiat ja hoidamme ne potilaatkin. Jos sattuu kiva juttuporukka niin menee siellä toinenkin tupakki ja aika kuluu...

On toki huomaavaisiakin tupakoitsijoita. Näitä on vain vähemmistö ja itse en ainakaan kuulunut niihin kun poltin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...