Jump to content
MAINOS

Sairaaloiden tupakointikiellot ilman sanktioita eivät pure


Reportteri

Recommended Posts

Sairaaloissa rikotaan yleisesti tupakointikieltoa, kirjoittaa Väli-Suomen sanomalehtien Sunnuntaisuomalainen ja Ilta-lehti. Kaikki Suomen 20 sairaanhoitopiiriä kieltävät tupakoinnin työajalla, mutta lähes kaikista sairaanhoitopiireistä kerrotaan että kielto ei pure. Henkilökunta polttaa vieraille tai potilaille osoitetuilla tupakkapaikoilla tai salapaikoissa.

http://media.keskisuomalainen.fi/sunnuntaisuomalainen/5904604.shtml

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200806297872319_uu.shtml

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 50
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

No mä olen todennut, että käyn tupakalla niin kauan kuin sairaalan entinen johtaja (mikähän hänen tittelinsä nykyisin sitten onkaan) ja mun ts-esimies käy tupakalla.

Jos se multa kielletään, ei käy nekään. Vaan ei ole kieltoa kuulunut  ;)

Henkilökohtaisesti oon sitä mieltä, että tupakkatauko kestää max 5 minuuttia. Jos sitä ei voi olla osastolta pois, niin entäs sitten ne tilanteet kun kaikki lähtee viemään leikkuriin yhtäaikaa potilaita? Siellä joudutaan poikkeuksetta aina odottamaan 5-10 minuuttia joskus jopa kauemminkin, että saadaan se potilas sisälle saliin.

Tai sitten henkilökunnalta pitää kieltää oikeus mennä ruokalaan syömään. Meillä ainakin ne on ne samat tyypit jotka siellä aina käy ja silloin se kuormittaa aina niitä muita. Kaiken lisäksi ne syö siellä sen 30 minuuttia.

Eli yksi tai kaksi tupakka taukoa ei kaada kyllä osastoa mutta ruokatauon aikana voikin sattua jo paljon enemmän.

En vastusta kenenkään syömisiä tms. Mutta asiat pitäisi osata suhteuttaa oikeisiin mittasuhteisiin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

;) Viime yönä seisottiin porukalla sairaalan henkkilökuntaa ja sakuyksiköitä pihassa tupakalla, tupakointi kielletty- merkin vieressä. Siihen sitten tuli yksi nuori pariskunta, joka kyseli kiltisti meiltä, että tässä varmaan saa polttaa? Kerrottiin ystävällisesti tupakit sauhuten, että sori, mutta tupakkipaikka on tuolla kauempana :) Eli rankasti savutonta sairaanhoitopiiriä uhmaten ;D

- Joka pierua pidättää, sillä on jotain vilppiä mielessä -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vaikka poltankin, niin olen päättänyt että vuoron aikana mennään nikotiinipurkalla. En niinkään siksi, että olen savuttomassa sairaalassa töissä, vaan siksi että en jaksa rampata "salanurkalle" ja pärjään ihan hyvin työpäivän ilman savuketta.

Sitten kun pukkarista pääsee pihalle, niin sytytän saman tien ulko-ovella.

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vaikka poltankin, niin olen päättänyt että vuoron aikana mennään nikotiinipurkalla. En niinkään siksi, että olen savuttomassa sairaalassa töissä, vaan siksi että en jaksa rampata "salanurkalle" ja pärjään ihan hyvin työpäivän ilman savuketta.

Sitten kun pukkarista pääsee pihalle, niin sytytän saman tien ulko-ovella.

Kerrassaan mainio päätös. Hoitaja työskentelee niin lähellä toista ihmistä, että haiseva hengitys tekee pahaa potilaalle, joka on jo muutenkin huonovointinen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

;D Itsessään jo huvittava tämä "savuton" maailma. Hohhohhoijaa eiköhän täällä ole jo tarpeeksi holvaamista. Johan ne suunnittelee kovalla vauhdilla rajoitteita siihenkin, jos syksystä saisi tuoda rajattomasti tupakkaa viroooost. Hauskaa kyl!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä en lopeta töissä sauhuttelua. Jos tämän takia tulee lopputili se on sitten kohtalo ja minun on aika etsiä uusi työpaikka toisaalta. 8)

--Oman Hoitonsa Asiantuntija!! --

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä tähän savuttomuuteen tottuu... enää ei tee edes mieli tupakkaa töissä, niin tottunut oon. Kokonaan en silti ole lopettanut mutta vähentänyt reilusti. Aikaisempina "sallivina" vuosina kyllä ravattiin joka tunti tupakilla, huh. Ja potilaat myös.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Tämän hetkisessä työpaikassani ei ole kuin harmia koko tupakointikiellosta. Potilailla kun on itsemääräämisoikeus, mutta eivät saa yksin lähteä ulos tupakalle. Ja sitten joskus ovat niin sekavia, että eivät itse ymmärrä syytä osastolta poistumiskieltoon. Siinä ei kärsi, kuin aivan kaikki potilaan raivotessa ja kiukutellessa kun ei saa tupakalle mennä. Muutenkin ne ensimmäiset sauhut olisi minusta hyvä vetää valvotusti, monen päivän tauon jälkeen. Sen kun ihminen tekee joka tapauksessa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nytkö vasta se on huomattu! En ymmärrä miksi tupakoitsevat hoitajat aina ottavat erityisoikeuksia lähtemällä vähintään kerran tunnissa tupakalle. Heidän potilaansa soittavat kelloa, tarvitsevat apua ja kaikki aina kaatuu tupakoimattomien niskaan. On työvuoroja, jolloin esim. olen ainoa tupakoimaton työntekijä ja kaikki kollegat lähtevät kimpassa tupakalle jättäen vastuun koko osastosta yhden harteille. Jos on aivan pakko tupakoida, voihan sinne mennä yksinkin. Eivät vain mene.

Tietääkseni työterveyshuollosta saa tukea tupakoinnin lopettamiseen. Ellei se auta, esimiesten täytyisi ottaa käyttöön joku palkitsemismenetelmä tupakoimattomille, esim. 50e kuukaudessa lisäpalkkaa tai pari ylimääräistä vapaapäivää kuukaudessa. Taitais tupakoitsijoita olla vähemmän. Maksaahan työnantaja nytkin ylimääräistä palkkaa tupakoitsijoille.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En ymmärrä miksi tupakoitsevat hoitajat aina ottavat erityisoikeuksia lähtemällä vähintään kerran tunnissa tupakalle. --- On työvuoroja, jolloin esim. olen ainoa tupakoimaton työntekijä ja kaikki kollegat lähtevät kimpassa tupakalle jättäen vastuun koko osastosta yhden harteille.

Jälkimmäinen tilanne on melkein tuttu (en ole ollut ihan ainoa osastolle jäänyt, mutta iso jengi on kyllä lähtenyt yhdessä röökille), mutta epäilen, että ensimmäisessä lauseessa on liioittelut mukana.

Sinänsä olen kyllä sitä mieltä, että työtä pitäisi mitoittaa niin, että viisi minuuttia tunnissa - vähintään - on aikaa olla keskittymättä just työasioihin ja sen pitäisi koskea kaikkia, tupakoivia tai tupakoimattomia.

On kyllä töitä, joissa läsnäolo on välttämätöntä vaikka ajatus saisi välillä rientää. Aika harva hoitajan töistä on sellaisia.

En lähtisi lynkkaamaan tupakoivia hoitajia. Mutta toivotan heille kaikille onnea lopetushommiin. Itse oon sillä lailla onnekas :-)

Joo, ja minustakin mielummin porkkanaa tupakoimattomille kuin keppiä tupakoiville.

Vanha koira. Uusia temppuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jokainen ottaa taukonsa jotenkin. Yksi juoksee tupakalla, toinen lorvii kanttiinissa miettien mitä sitä söisi, kolmas katsoo onko netissä tapahtunut mitään. neljäs pähkäilee istuen muuten vain taukohuoneessa vaikka työvuorokansiota selaten. Jokainen ottaa taukonsa tavallaan. Viides jää suustaan kiinni toisen osaston hoitajan kanssa ja kuudes kittaa kahvia mukillisen tunnin välein.

Se että yksi tekee sen "näyttävämmin" kuin muut, ei ole muilta pois. On eriasia miten homma järjestetään työpaikoilla.

meillä ei mennä yhdessä tupakalle, sinne satutaan yhtäaikaa jos niikseen tulee. Mutta kukaan ei lähde kysymään toiselta jotta mennäänkö. ja yksin ei kukaan saa jäädä osastolle. Meillä systeemi toimii hyvin. Johtuisiko siitä, että esimies käy ulkona myös  :)

jos jotain palkitsemisjärjestelmää pitäisi kehittää niin sitten tupakoiville. meidän osastolla se nimittäin sattuu olemaan niin, että ne jotka käyvät ulkona tupakalla, saavat hommansa tehtyä hyvissä ajoin ennen työajan päättymistä. Eikä se tarkoita sitä, että jostain olisi luistettu. Ja sitten taas moni tupakoimaton pähkäilee esim hoitajatekstien kirjoittamisessa että laitanko yhden vai kahden auttamana ja saa siihen aikaa kulumaan enemmän kuin tarpeeksi.

kyllä se on organisoimisestakin kiinni. Itse ainakin olen ottanut sen linjan, että potilaat on ykkösenä ja ne hoidetaan resurssien sallimalla tavalla laadusta tinkimättä (jos vuorosta puuttuu4 hoitajaa, jää jotain tekemättä muttei suinkaan sen takia että käyn tupakalla). Ylitöitä en merkitse jos se johtuu siitä että olen lorvinut muualla. Jos se taas johtuu siitä, ettei väkeä ole tarpeeksi, niin tietenkin merkitsen.

Eli kateellisten panettelua, sanon minä. jos se ulkona käyminen ottaa niin paljon päähän, niin ei muuta kuin sekaan vain. meillä käy siellä moni sellainenkin joka ei polta mutta haluaa hengähtää osaston kiireestä hetken.  Ei kukaan käske siellä polttamaan. Ja suljettu laitoshan se ei ole  :o

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Edellisessä paikassa oli tosi rasittavaa, kun tupakoitsijat hilpas tupakalle, yleensä just kun ois jotain tapahtunu.

Nykyisessä paikassa on ihan luksusta, aamulla ja iltapäivällä 15min kahvitauot ja keskipäivällä 30min ruokatauko. Kaikki pitää niistä kiinni, tupakoitsijat sisällyttää sauhunsa noihin. Ei haittaa ketään! Elikkä sanoisin, että kompromisseja kannattais yrittää etsiä työpaikoilla, joissa esiintyy tuollaista "taukotilaisuuksien väärinkäyttöä".

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jokainen ottaa taukonsa jotenkin. Yksi juoksee tupakalla, toinen lorvii kanttiinissa miettien mitä sitä söisi, kolmas katsoo onko netissä tapahtunut mitään. neljäs pähkäilee istuen muuten vain taukohuoneessa vaikka työvuorokansiota selaten. Jokainen ottaa taukonsa tavallaan. Viides jää suustaan kiinni toisen osaston hoitajan kanssa ja kuudes kittaa kahvia mukillisen tunnin välein.

Todellakin, juuri näin se menee. Kahvitunnilla yksi ottaa kahvinsa ja juo sen siinä, toinen menee pihalle kahvinsa kanssa. Ketä kiinnostaa..?

Lisäys : kerde näytti just kerenneen väliin saman henkisellä kommentilla

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En ymmärrä miksi tupakoitsevat hoitajat aina ottavat erityisoikeuksia lähtemällä vähintään kerran tunnissa tupakalle.

Jokainen ottaa taukonsa jotenkin. Yksi juoksee tupakalla, toinen lorvii kanttiinissa miettien mitä sitä söisi, kolmas katsoo onko netissä tapahtunut mitään. neljäs pähkäilee istuen muuten vain taukohuoneessa vaikka työvuorokansiota selaten. Jokainen ottaa taukonsa tavallaan. Viides jää suustaan kiinni toisen osaston hoitajan kanssa ja kuudes kittaa kahvia mukillisen tunnin välein.

Ennen vanhaan kun poltin tuli hätäisesti käytyä savuilla ja sieltä äkkiä töihin, nykyään taukojen pituudet on venähtäneet ehkäpä just siitä syystä kun ei-tupakoitsevien laiskotteluun ei kiinnitetä niin huomiota kuin tupakoitsevien. Edelleen olen sitä mieltä että laiska osaa laiskotella poltti tai ei..
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ennen vanhaan kun poltin tuli hätäisesti käytyä savuilla ja sieltä äkkiä töihin, nykyään taukojen pituudet on venähtäneet ehkäpä just siitä syystä kun ei-tupakoitsevien laiskotteluun ei kiinnitetä niin huomiota kuin tupakoitsevien. Edelleen olen sitä mieltä että laiska osaa laiskotella poltti tai ei..

Kyllä se ei tupakoitsijen jeesustelu tupakoitsijoiden tupakkataukojen pituuksista herättää välillä hilpeyttä. Kovaan ääneen voivotellaan miten tupakoitsijat lusmuilevat tupakkatauoillaan ja eivät saa töitään tehtyä. Samat ihmiset kuitenkin kovaan ääneen ilmoittavat menevänsä ruokalaan syömään. Ja nämä ihmiset sitten viipyvät ruokatauolla helposti yli puoli tuntia. Ja tietysti ei sovi unohtaa aamupalataukoa, kahvitaukoja, välipalataukoja ja kaikkia muita heidän pitämiään taukoja.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Samat ihmiset kuitenkin kovaan ääneen ilmoittavat menevänsä ruokalaan syömään

Mä kävin ruokalassa syömässä silloinkin kun vedin kessua. Eikös se sitä varten o siellä? ;D
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Samat ihmiset kuitenkin kovaan ääneen ilmoittavat menevänsä ruokalaan syömään

Mä kävin ruokalassa syömässä silloinkin kun vedin kessua. Eikös se sitä varten o siellä? ;D

No sitä vartenhan se on olemassa.  :)

Tarkoitin lähinnä näitä aamutammoja, jotka itkevät tupakoitsijoille siitä, että tupakkatauot eivät ole lakisääteisiä taukoja ja katsovat kieroon tupakoitsijoita. Samalla nämä aamutammat kuitenkin viettävät joka aamu 15 minuuttia aamupalalla, 45 minuuttia lounaalla ja ymppääävät pari kymmenen minuutin taukoa työpäiväänsä hyvällä omalla tunnolla. 

Välillä tuntuu siltä, että tupakkaa polttamattomat työntekijät ovat niitä kaikkein lusmuimpia. Heidän taukojaan ei kukaan ole kyttäämässä.

Muokkaus:Typo

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Nightmare74

Saman olen itsekin huomannut, tupakoitsijat juovat kahvit "lennossa", samoin ruokailevat, jotta ehtivät tupakille, tupakoimattomat eivät pidä mitään kiirettä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Mun mielestä tupakointi on addiktio siinä missä muutkin riippuvuudet. Ja työaikana hoidetaan töitä eikä omia addiktioita. Minä en tykkää siitäkään että kahvilla istutaan puoli tuntia kerrallaan.

Ja jos pilkkua viilataan; osastolta poistutaan jos TYÖasia sitä vaatii, joten vaikkapa leikkuriin viennit  on tämmöisiä ja siitä syystä hyväksytty syy poistua osastolta, tietenkin. Samoin ruokailuun, syöminen kun on ihmisen perustarve niin tupakoiville kuin tupakoimattomillekin.

Ja kyllä se tupakoiva ihminen haisee todella pahalta myös sen minttukarkin alta. Hankalaa vain kun he itse eivät sitä haista, tupakka kun vaurioittaa hajuaistia kenellä enemmän kenellä vähemmän.

Mun  mielestä ihminen on aika iso luuseri jos ei työaikana pysty olemaan polttamatta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun mielestä tupakointi on addiktio siinä missä muutkin riippuvuudet. Ja työaikana hoidetaan töitä eikä omia addiktioita. Minä en tykkää siitäkään että kahvilla istutaan puoli tuntia kerrallaan.

Ei se kahvikaan ole välttämättömyys ja jonkinlainen addiktio sekin monelle on. Kuitenkin kahvittelu on ta:n puolesta hyväksyttyä hömppää.  Tosin eihän kahvia pakota kukaan juomaan.

Kyllä mä uskon tekeväni työni ihan yhtä tehokkaasti kuin tupakoimattomatkin. Tästä syystä aion käydä tupakilla jatkossakin hyvällä omallatunnolla. Ja vieläpä useimmiten oh:n kanssa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun  mielestä ihminen on aika iso luuseri jos ei työaikana pysty olemaan polttamatta.

Myönnettään olen iso luuseri kun en pysty vuorokautta olemaan polttamatta, no onneksi kukaan ei ole siellä aseman kulmalla kyttämäässä kuin usein käy happihyppelyllä tai kukaan muukaan työntekijä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Saman olen itsekin huomannut, tupakoitsijat juovat kahvit "lennossa", samoin ruokailevat, jotta ehtivät tupakille, tupakoimattomat eivät pidä mitään kiirettä.

Kyllä tupakoitsijat on syyllistetty joka paikassa siihen pisteeseen että juuri tällaista on toiminta suurimmalta osin. Nyt ed. työpaikoissa ei kenelläkään tulisi olla sanomista kun toiminta tapahtuu ruoka ja kahvitaukojen lomassa niin ettei kukaan edes huomaa.En minäkään lähde kiireellä töihin silloin kun tupakoitsijat häipyvät tupakalle vaan vietän hyvällä omallatunnolla lakisääteisen taukoni.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Ja kyllä se tupakoiva ihminen haisee todella pahalta myös sen minttukarkin alta. Hankalaa vain kun he itse eivät sitä haista, tupakka kun vaurioittaa hajuaistia kenellä enemmän kenellä vähemmän.

Mun  mielestä ihminen on aika iso luuseri jos ei työaikana pysty olemaan polttamatta.

Silloin kun röökilakossa olin haisi juuri sauhuilta tullut kyllä mun nenässä hyvältä  ;D

Ei ole koskaan mun työtehostani ollut pois se aika jonka tupakointiin käytän. Työ kun on aika lailla tahdiltaan vaihtelevaa - 15 min. hiljaista ja sit 2h 15min. hektistä. Röökillä tietysti käydään kun on 15min. hiljasta eikä suinkaan kesken touhun...

Ei se vakavaa ole, se on vaan syöpää

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...