Jump to content
MAINOS

Määräaikaisuus ja sen irtisanominen


Marmelaadi

Recommended Posts

Helppiä kaivataan, kun kahta mieltä olen asiasta kuullut. Eli kuinka on...Voinko irtisanoa määräaikaisen työsopimuksen?

Taustoja en viitsi tässä sen enempää avata, mutta ikävä on olla. :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Mä palautin viimeisimmän määräaikaisen työsopimukseni bumerangina takasin ja vaadin siihen 2 viikon irtisanomisajan. Nyt ei pitäis olla ongelmaa jos tulee mieli vaihtaa työpaikkaa

- Ei tarinoita vuodet vaihda, ne vaihtaa vain kertojat -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Esim. jos sopimuksessa on irtisanoutumiskohta ja sinä lukee että irtisaoutumisaika on KV-TES:in mukainen niin onnistuu.

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Esim. jos sopimuksessa on irtisanoutumiskohta ja sinä lukee että irtisaoutumisaika on KV-TES:in mukainen niin onnistuu.

Mä en ottaisi tollaistakaan vastaan, vaan vaatisin että siinä lukee se kaksi viikkoa ihan kirjaimin. Sillä KVTES sanoo että määräaikaista ei voi irtisanoa.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voinko irtisanoa määräaikaisen työsopimuksen?

Työehtosopimuksen mukaan se ei ole mahdollista. Määräaikainen työsopimus on voimassa tietyn määräajan jonka jälkeen työsopimus päättyy. Jos käytössä on koeaika, niin sen puitteissa voi työsuhteen purkaa vaikka työsopimus olisikin määräaikainen.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Esim. jos sopimuksessa on irtisanoutumiskohta ja sinä lukee että irtisaoutumisaika on KV-TES:in mukainen niin onnistuu.

Mä en ottaisi tollaistakaan vastaan, vaan vaatisin että siinä lukee se kaksi viikkoa ihan kirjaimin. Sillä KVTES sanoo että määräaikaista ei voi irtisanoa.

Tottakai voi olla hyvä vaatia siihen ihan se päivien lukumäärä mutta olen omalla kohdallani tarkistanut asian Tehystä ja 'kvtessin mukainen' kuulemma riittää irtisanoutumiskohdassa, jotta irtisanoutuessa ei tule ongelmia.

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä just irtisanouduin määräaikaisesta työsuhteesta ja kaksiviikkoa on irtisanoutumisaika. Koeaikaa ei ollut, työsopimuksessa irtisanoutumiskohdassa TSL:n 7-luku.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Nightmare74

Se on aina siitä kiinni mitä työsopimukseen on kirjattu, jos työsopimuksessa ei erikseen ole mainintaa irtisanoutumisajasta, niin silloin työsuhdetta ei voi irtisanoa ennen määräajan loppumista, muuten tulee tehtyä sopimusrikkomus.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä just irtisanouduin määräaikaisesta työsuhteesta ja kaksiviikkoa on irtisanoutumisaika. Koeaikaa ei ollut, työsopimuksessa irtisanoutumiskohdassa TSL:n 7-luku.

Kyllähän määräaikaisesta työsopimuksesta käytännössä aina eroon pääsee. Täytyy kuitenkin muistaa, että ihan lakia ja työehtosopimusta kirjaimellisesti noudattaen määräaikainen työsopimus kestää sen määräajan joka siihen on kirjattu. Sinä määräaikana työntekijä ei voi siitä irtisanoutua eikä työnantaja irtisanoa työntekijää.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos kaikille vastanneille. Asiaa vielä valoittaakseni lisään työsopparista tietoa.

No niin...Elikkä papereissa lukee: Irtisanomisaika: Sovellettavan työehtosopimuksen mukainen.

Työehtosopimus on kunnal.yleinen työehtosopimus.

Ja tämä on tehty niin monessa pätkässä, että mun pisin soppari on kolme viikkoa. Tätä on elokuun loppuun.

Olen ollut oikein emähölmö, kun olen tämmöiset allekirjoittanut. Ja kyllä harmittaa, kun vientiä olisi ollut muuallekin ja silti jäin vielä tolle osastolle. Nyt olen siellä selvästi työpaikkakiusattu.

Tuntuupa kerrassaan mukavalta mennä töihin ja olla töissä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja tämä on tehty niin monessa pätkässä, että mun pisin soppari on kolme viikkoa. Tätä on elokuun loppuun.

Olen ollut oikein emähölmö, kun olen tämmöiset allekirjoittanut. Ja kyllä harmittaa, kun vientiä olisi ollut muuallekin ja silti jäin vielä tolle osastolle ja nyt olen siellä selvästi työpaikka kiusattu.

Tuntuupa kerrassaan mukavalta mennä töihin ja olla töissä.

Pätkäsopparit ovat varsin tavallinen tarina. Edellisessä työpaikassa (valtion virasto) puljun suurvisiiri teki päätöksen, että tietyn määrän määräyskirjoja saaneet tulisi vakinaistaa, mutta kuten arvata saattaa niin pelkäksi paperiksi tuo päätös on jäänyt eikä kenelläkään ole ollut mulkkua riitauttaa omia pätkiään. Kysymys kun on poikkeuksetta pysyväisluonteisesta työstä, eikä pätkiä voida perustella millään validilla syyllä. Virkamieslautakunnassa noin 95% potentiaalisista kanteluista menisi varmasti läpi.

Työntekijät kuitenkin pelkäävät sekä työnsä että työviihtyvyytenä puolesta niin paljon, etteivät uskalla juttua nostaa. Sinänsä ymmärrettävää - ei jokaiselta yksittäiseltä ihmiseltä voi vaatia määräänsä enempää siviilirohkeutta.

Sun tilanne on kuitenkin perimmältään positivinen. Sopimus on tehty elokuun loppuun ja sen jälkeen olet vapaa lähtemään muualle. Kuukauden seisoo vaikka päällään, kun tietää että parempaa on luvassa.

Tsemppiä!

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tänks veli valkoinen.

Kyllähän sitä seisoisi, mutta kun piru soikoon itkettää se kohtelu....Enkä tahdo alkaa siinä niiden edessä vollottamaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tänks veli valkoinen.

Kyllähän sitä seisoisi, mutta kun piru soikoon itkettää se kohtelu....Enkä tahdo alkaa siinä niiden edessä vollottamaan.

Ei sun tarvikaan. Sä tiedät mitä osaat, miten haluat tulla kohdelluksi ja miten et. Suhtaudu asiaan kliinisellä varmuudella: pitäkööt tunkkinsa. Kyllä ne edestään löytää, minkä taaksensa jättää.

Pahaa oloa voi purkaa muualla ja muulla tavoin. Ei ole mitään syytä nöyrtyä ala-arvoisen kohtelun edessä.

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

;) ei niin :)

Ja sinällään ovat jo löytäneet sen mitä ovat taakseen jättäneet...-uudet keikkalaiset eivät enää tule toiste.

Kiitos taas sanoista:)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja jos on kovin vaikea olla töissä, niin voisithan käydä työterveyshuollossa puhumassa asiasta? Vaikka et sairaslomaa tarvitsisikaan, niin sitäkin kautta voisi tuoda esiin sitä, miten huono kohtelu ko. osastolla on.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Naikkosellani oli viime käsänä aivan saman moinen ongelma. Työsopimuksessa luki irtisanomisajan kohdalla kvtes:sin mukainen. Kun alkoi hommat menemään ainaiseen v*ttuiluun, käskin mennä Oh:n juttusille. Oh otti kannan, että määräaikaisuus loppuu, silloin kun lapussa lukee. Itse selvittrlin asiaa ja liitonedustaja neuvoi hakemaan sairaslomaa.. Joten ei sopimuksen purkaminen aina niin helppoa ole

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos kaikille vastanneille.

Asiasta keskusteltu luottamusmiehen kanssa, joka on kuullut kautta rantain ko. ongelmista tällä osastolla.

Hän kertoi, että periaatteessa olen vapaa kävelemään osastolta ulos koska vain. Menetän siinä lomaltapaluu rahan, jota ei tietenkään tule, sillä olenhan määräaikainen.

Joten päätöksiä tulen tekemään hyvin lyhyen ajan kuluessa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...