Jump to content
MAINOS

Suomalaislapselta löydettiin tarttuva tuberkuloosi


Nannuskainen

Recommended Posts

MAINOS

Onkohan kyseessä maahanmuuttajalapsi tai suomalainen, jota ei ole rokotettu? Vielä ei oo noi nykykäytännön mukaan rokottamattomat ehtineet kouluikään. Voihan se Tb tarttua vaikka on rokotettukin, mutta todella harvinaista se on.

KTL:n järjettöminpiä päätöksiä on ollut lopettaa calmetointi vastasyntyneiltä. Jos olisin vastasyntyneen lapsen vanhemman roolissa, niin minä ainakin ottaisin lapsilleni tb-rokotteen. Eli kannattaa vastata siihen riskiarviokyselyyn, että on vaikkapa menossa sellaiseen maahan jossa esiintyy tb:tä aivan lähiaikoina ja aikovansa asua siellä kuukausia koko perheen kanssa(vaikka ei todellakaan pitäisi edes etäisesti paikkaansa). Silloin saa calmetoinnin ja suojan.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onkohan kyseessä maahanmuuttajalapsi tai suomalainen, jota ei ole rokotettu? Vielä ei oo noi nykykäytännön mukaan rokottamattomat ehtineet kouluikään. Voihan se Tb tarttua vaikka on rokotettukin, mutta todella harvinaista se on.

KTL:n järjettöminpiä päätöksiä on ollut lopettaa calmetointi vastasyntyneiltä. Jos olisin vastasyntyneen lapsen vanhemman roolissa, niin minä ainakin ottaisin lapsilleni tb-rokotteen. Eli kannattaa vastata siihen riskiarviokyselyyn, että on vaikkapa menossa sellaiseen maahan jossa esiintyy tb:tä aivan lähiaikoina ja aikovansa asua siellä kuukausia koko perheen kanssa(vaikka ei todellakaan pitäisi edes etäisesti paikkaansa). Silloin saa calmetoinnin ja suojan.

BS, ei se enää ole käsittääkseni niin suoraviivainen juttu. Tuolla uudella rokotteella kun on ollut huomattavan paljon sivuvaikutuksia (käsittääkseni mm. imusolmuketulehduksia) ja tutkimusten mukaan se parhaimmillaankin suojaa noin 80 %:sesti (jos oikein tekstiä tulkitsin) kts. http://www.rokotusinfo.fi/info/calmette-info_html

ja tässä vielä asiasta ktl:n sivuilta:

http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/kansanterveyslehti/lehdet_2006/nro_5-6_2006/bcg-rokotteen_haitat_lisaantyneet_valmisteen_vaihtumisen_myota/

ja jos vielä oikein tulkitsin, tuo suoja on parhaimmillaan vain vauva-aikana, ei enää koulussa, vaikka se rokote annettaisiinkin.

Meidän tuoreinta tulokasta ei siis ole rokotettu, enkä oikein osaa, ainakaan toistaiseksi, tuota tubia pelätä, vaikkakin tiedän, että sitä tosiaan maahanmuuttajilla ja ulkomaalaisilla esiintyy.

muoks: lisätty toinen linkki

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitä nyt selailin eri tutkimuksia asiasta ja kysäisin inf.lääkäriltä(kävi sopivasti katsomassa potilasta), niin:

-Tosiaan, se teho on noin 80%. Tämä vaihtelee suuresti sen mukaan, mikä valmiste-erä on kyseessä ja miten oikein rokote on pistetty.

-Mutta toisaalta BCG-rokote saa aikaan sen, että puhjennut Tb on usein lievempi ja helppohoitoisempi sekä hankalasti tarttuva.

Monipiippuinen juttu.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun lapsi sai tuon rokotteen, en tiedä johtuiko se muista tekijöistä vai tuosta rokotteesta, mutta pojalla oli pitkään suurentuneet imusolmukkeet niskassa (minä olin tietysti aivan varma että sillä on syöpä  :D). Nyt en antais rokotetta, kuten lapsetei ole saanut MPR-rokotetta eikä muita rokotusohjelman ulkopuolella olevia rokotteita. (Enkä todellakaan olisi antanut mitään yhdistelmärokotteita mutta kun niitä ei saanuterikseen).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

^ Ymmärsinkö lauseen väärin? siis kyllähän  MPR-rokote kuuluu yleiseen rokote-ohjelmaan  huh.gif

Meillä lapsi calmetoitiin, 2006-kesällä valinnan vapaus oli vielä vanhemmilla. Ei tullut sivuvaikutuksia. Puhuttiin asiasta tutun infektiolääkärin kanssa ja päädyttiin harkinnan jälkeen rokottamaan. On todennäköistä että lapsi tulee matkustamaan mukanamme paljon, samoin molemmat hoidamme työssämme tubi-potilaita-välillä niin ettemme edes tiedä hoitaneemme ennenkuin jälkeenpäin.

Välillä mietin että miksi puhutaan niin paljon rokotteiden haittavaikutuksista mutta jätetään itse sairauksien haittavaikutukset huomioimatta  :D

Muuten hän oli niin kuin

Yksi meistä vain,

Hän rokkia rakastaa

Ja öisiä katuja...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Välillä mietin että miksi puhutaan niin paljon rokotteiden haittavaikutuksista mutta jätetään itse sairauksien haittavaikutukset huomioimatta  >:D

Nimen omaan. Rokotteesta tulee esim paise tai imusolmukkeen tulehdus. Helppo hoitaa. Tai sitten tulee tetanus ja lähtee henki. (kärjistetään nyt oikein urakalla).

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun lapsi sai tuon rokotteen, en tiedä johtuiko se muista tekijöistä vai tuosta rokotteesta, mutta pojalla oli pitkään suurentuneet imusolmukkeet niskassa (minä olin tietysti aivan varma että sillä on syöpä  >:D). Nyt en antais rokotetta, kuten lapsetei ole saanut MPR-rokotetta eikä muita rokotusohjelman ulkopuolella olevia rokotteita. (Enkä todellakaan olisi antanut mitään yhdistelmärokotteita mutta kun niitä ei saanuterikseen).

Rokottamattomuus on syynä siihen että jo kadoksissa olleet taudit alkavat nostaa päätään. Vrt. esim. euroopan tuhkarokkotilanne.

Itse olen rokotuttanut lapseni rokotusohjelman mukaisesti, enkä kadu. Mahdolliset sivuvaikutukset ovat pieni harmi verrattuna tautien aiheuttamiiin haittoihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Taikka lapsesta tulee autisti... henk.koht. en tajua niitä jotka ei rokotuta lapsiaan. En ole vielä sellaista perustelua (asiallista) saanut mikä saisi minut jättämään lapseni rokotuttamatta. Ei ole kyllä lapsiakaan mutta jos joskus on.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Taikka lapsesta tulee autisti... henk.koht. en tajua niitä jotka ei rokotuta lapsiaan. En ole vielä sellaista perustelua (asiallista) saanut mikä saisi minut jättämään lapseni rokotuttamatta. Ei ole kyllä lapsiakaan mutta jos joskus on.

Ei kai sellaista perustetta ole, että lapset kannattaisi jättää rokottamatta. Toki löytyy näitä kukkaisäitejä ja -isiä joiden mielestä rokotukset ovat turhia ja niistä on enemmän haittaa kuin hyötyä omalle pikku KeijoAnnikille.

Suomesta ei tarvitse edes mennä kovinkaan kauas katsomaan kuinka kurkkumätä, hinkuyskä, vihurirokko, polio, jäykkäkouristus, tuhkarokko, sikotauti, tuberkuloosi ja hemofilus tappavat lapsia. Niissä maissa ei paljoa mietitä rokotusten ja autismin välistä yhteyttä, vaan ollaan onnellisia siitä, että lapsi ylipäätään jää henkiin.

Edit:typo

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Välillä mietin että miksi puhutaan niin paljon rokotteiden haittavaikutuksista mutta jätetään itse sairauksien haittavaikutukset huomioimatta  >:D

Nimen omaan. Rokotteesta tulee esim paise tai imusolmukkeen tulehdus. Helppo hoitaa. Tai sitten tulee tetanus ja lähtee henki. (kärjistetään nyt oikein urakalla).

Tuon uuden rokotteen aikana on yksi 4 kk vauva kuollut rokotteen aiheuttamana, että ei ne kaikki sivuvaikutukset ole helppoja hoitaa.

Mä olen kanssa kyllä rokottamisen kannalla, mutta tuon KTL:n sivun luettuani olen ihan tyytyväinen ettei tuota calmettea annettu. Jos luitte tuon linkin, niin siinä nimenomaan luki, että (näin kärjistettynä) että on 3-4 kertaa todennäköisempää saada vakava haittavaikutus kun sairastua tubiin. Suomessa sairastuu keskimäärin 1 suomalaissyntyisten vanhempien lapsi tubiin, haittavaikutuksia sai lähes kaksisataa lasta vuodessa (siis systemaattisen rokotuksen aikaan). Ja tuossa sairastuneissa ei mainittu, mistä tuo tubi oli saatu, kotimaasta vai ulkomailta.

Toki, jos tubi alkaa kovasti taas yleistymään, niin sitten eri asia, mutta tässä tilanteessa musta oli järkevä päätös lopettaa tuo massarokottaminen (nimenomaan tuon calmeten tapauksessa.

Ja ei tuo imusolmuketulehdus aina ole mitenkään piece of cake, varsinkaan jos se tulee tuollaiselle alle 6 kk vauvalle.. kts http://yle.fi/akuutti/arkisto2005/081105_a.htm

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja ei tuo imusolmuketulehdus aina ole mitenkään piece of cake, varsinkaan jos se tulee tuollaiselle alle 6 kk vauvalle.. kts http://yle.fi/akuutti/arkisto2005/081105_a.htm

Tiedän, oon hoitanut sellaista.

Mutta mun mielestä on kaiken kaikkiaan paljon parempi saada rokotus johonkin sairauteen, kuin sairastua siihen. Rokottamattomuutta perustellaan melkein aina sillä, että jotain sairautta ei ole esiintynyt aikoihin. Se on juuri se rokotuksesta seuraava etu. Sitten kun jotain sairautta aiheuttavaa virusta/bakteeria ei löydy mistään tai siihen sairauteen on kehitetty todella yksinkertainen ja täysin toimiva ja helppo hoito, niin sitten voidaan jättää joku rokotus pois.

Loppujen lopuksihan ne suurimmat riskit on muualla. Kaikista todennäköisintä on joutua liikenneonnettomuuteen tai onnettomuuteen kotona. Ja tulla tuntemansa ihmisen tappamaksi, kuin aivan vieraan.

Mutta mielipiteitä on monia.

Housen yhdestä jaksosta(Löytyi nyt vaan tällainen huono lainaus).

House sees the baby hasn't had her vaccinations, and the mother explains that she doesn't trust the pharmaceutical companies who mark up the vaccinations for good business.

"You know another really good business? Teeny tiny baby coffins. You can get them in frog green, fire engine red. Really! The antibodies in yummy Mummy only protect the kid for six months, which is why these companies think they can gouge you. They think that you'll spend whatever they ask to keep your kid alive. Wanna change things? Prove 'em wrong. Few hundred parents like you decide they'd rather let their kid die than cough up 40 bucks for a vaccination, believe me, prices will drop really fast!"

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse en ymmärrä tätä rokotuksia vastaan kiihkoilua, toki niilläkin on omat haittavaikutukset mutta jotenkin luotan siihen, että ne ovat kuitenkin turvallisia oikein pistettyinä ja hyöty on haittaa suurempi...

Toki, jos tubi alkaa kovasti taas yleistymään, niin sitten eri asia, mutta tässä tilanteessa musta oli järkevä päätös lopettaa tuo massarokottaminen (nimenomaan tuon calmeten tapauksessa.

Tuo massarokottaminen on ollut juuri se tehokas tapa päästä eroon vaikeasti hoidettavista sairauksista. Tällä hetkellä vielä tämä massarokottaminen suojaa myös näitä rokottamattomia, mutta kärjistetysti mitä enemmän näitä potentiaalisia sairastujia on niin sitä enemmän näitä tapauksia olla.

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo, siis MPR kuuluu yleiseen rokotusohjelmaan, ja se on ainoa mitä olen jättänyt pois yleisestä ohjelmasta, enkä ole ottanut lapsille mitään vapaaehtoisia rokotteita kuten esim. vesirokkorokote. Kirjoitin varmasti hieman epäselvästi.

Ennen teini-ikää lapseni saavat MPR-rokotteen, mutta ei kuitenkaan vielä. Itse en myöskään saanut MPR-rokotetta pienenä, vasta kun täytin 12 sain sen.

Tiedän että aihe jakaa jyrkästi mielipiteitä, ja kaikki tekee miten tykkää, niin myös minäkin. Kukkaisäiti minusta ei saa, mutta muistelen edelleen Ruotsalaisen tutkimuksen siitä, että niitten MMR (meidän vastaava MPR) oli tutkittu, ja havaittu mahdollista yhteyttä autismiin.Tämä johtui siis yhdistelmärokotteesta, ja suositus oli että annetaan eri rokotteet eri aikaan, ei yhdessä. En olis halunnut vitosrokotetta nuorimmalle lapselle, mutta kun ei saanut niitä rokotteita erikseen ja jäykkäkouristus on hyvä olla voimassa, suostuin siihen. Jotkut rokotukset on tietysti asiallista ottaa, mutta itse sairastuin hinkuyskään vaikka mua on sitä vastaan rokotettu.

Nyt olen yrittänyt kirjittaa nätisti, niin ettei kukaan vedä hernettä nenään tämän takia. Kuten sanoin, tämä aihe jakaa mielipiteitä, ja mua ei huvita tapella tästä tai aiheuttaa mielipahaa kenellekään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

muistelen edelleen Ruotsalaisen tutkimuksen siitä, että niitten MMR (meidän vastaava MPR) oli tutkittu, ja havaittu mahdollista yhteyttä autismiin.

Näitä tutkimuksia on tehty maailmalla todella monia. Vielä tällä hetkellä on tutkimustulosten vertailun kautta tultu siihen lopputulokseen, että autismia esiintyy yhtä paljon MPR-rokotetuissa kuin ei rokotetuissa.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen tyytyväinen siitä, että poika syntyi aikana, kun Calmette annettiin. Ja kaikki yleiseen rokotusohjelmaan kuuluvat rokotteet poika on tähän asti saanut ja tulee saamaan jatkossakin. Vesirokko-rokotettakin olen ajatellut hyvin vakavasti. Aluperin olen ollut KTL:n päätöstä vastaan lopettaa massa-Calmetointi. Aina vain lisääntyvä matkustelu ja maahanmuuttajien määrä lisää riskiä siihen, että jo kerran "hävinneet" vakavat taudit alkavat nostaa päätään uudestaan. Uusia "uhkia" tosin ilmestyy koko ajan lisää, mutta pitääkö vanhat herättää uudestaan henkiin.  >:D

pahimman vastustajani tiedän, minusta itsestäni sen löydän

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse en ymmärrä tätä rokotuksia vastaan kiihkoilua, toki niilläkin on omat haittavaikutukset mutta jotenkin luotan siihen, että ne ovat kuitenkin turvallisia oikein pistettyinä ja hyöty on haittaa suurempi...

Tuo massarokottaminen on ollut juuri se tehokas tapa päästä eroon vaikeasti hoidettavista sairauksista. Tällä hetkellä vielä tämä massarokottaminen suojaa myös näitä rokottamattomia, mutta kärjistetysti mitä enemmän näitä potentiaalisia sairastujia on niin sitä enemmän näitä tapauksia olla.

Itse en tosiaan siis kiihkoile rokotuksia vastaan, mutta toisaalta en halua mitään ylimääräistäkään tuohon pieneen lapseen tunkea. Tiedän varsin hyvin, että massarokottaminen suojaa, mutta Suomihan oli viimeisiä maita missä tätä massarokottamista  calmeten osalta toteutettiin, eikä käsittääkseni näissä toisissa maissa ole tb mitenkään uudestaan alkanut valloille pääsemään. Ja toki jos on riskiryhmässä, niin kannatan rokottamista.

Kuten benzokin, en vastusta rokottamista, vaan sitä, että ne kaikki laitetaan yhteen rokotteeseen, siinä on kuitenkin monen taudin heikennettyjä tms. kantoja, ja uskon että osa ihmisistä voi reagoida niihin eri tavalla kuin suurin osa. Meidän kolmikuinen kun sai eilen ensimmäisen rokotuksensa, niin siinä oli 5 eri tautia vastaan suoja, tai miten sen nyt sanoo..  Jotenkin kuulostaa musta aika hurjalta.

Vapaaehtoisista rokotuksista meidän nuorimmaiselle annettiin tuossa pari viikkoa sitten rota-rokote, ja kyllä vahva aikomus on myös se papillooma-rokote noille hankkia, kunhan tuosta kasvavat. Myös vesirokkorokote on harkinnassa tuolle pienelle, se tauti kun olis kiva sairastaa edes lievempänä muotona, vaikkei rokote täyttä suojaa antaisikaan.

Ja ei, kukkaisäidiksi en suostu itseäni kutsumaan  ;D

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse en ymmärrä tätä rokotuksia vastaan kiihkoilua, toki niilläkin on omat haittavaikutukset mutta jotenkin luotan siihen, että ne ovat kuitenkin turvallisia oikein pistettyinä ja hyöty on haittaa suurempi...

Tuo massarokottaminen on ollut juuri se tehokas tapa päästä eroon vaikeasti hoidettavista sairauksista. Tällä hetkellä vielä tämä massarokottaminen suojaa myös näitä rokottamattomia, mutta kärjistetysti mitä enemmän näitä potentiaalisia sairastujia on niin sitä enemmän näitä tapauksia olla.

Itse en tosiaan siis kiihkoile rokotuksia vastaan, mutta toisaalta en halua mitään ylimääräistäkään tuohon pieneen lapseen tunkea. Tiedän varsin hyvin, että massarokottaminen suojaa, mutta Suomihan oli viimeisiä maita missä tätä massarokottamista  calmeten osalta toteutettiin, eikä käsittääkseni näissä toisissa maissa ole tb mitenkään uudestaan alkanut valloille pääsemään. Ja toki jos on riskiryhmässä, niin kannatan rokottamista.

Kuten benzokin, en vastusta rokottamista, vaan sitä, että ne kaikki laitetaan yhteen rokotteeseen, siinä on kuitenkin monen taudin heikennettyjä tms. kantoja, ja uskon että osa ihmisistä voi reagoida niihin eri tavalla kuin suurin osa. Meidän kolmikuinen kun sai eilen ensimmäisen rokotuksensa, niin siinä oli 5 eri tautia vastaan suoja, tai miten sen nyt sanoo..  Jotenkin kuulostaa musta aika hurjalta.

Vapaaehtoisista rokotuksista meidän nuorimmaiselle annettiin tuossa pari viikkoa sitten rota-rokote, ja kyllä vahva aikomus on myös se papillooma-rokote noille hankkia, kunhan tuosta kasvavat. Myös vesirokkorokote on harkinnassa tuolle pienelle, se tauti kun olis kiva sairastaa edes lievempänä muotona, vaikkei rokote täyttä suojaa antaisikaan.

Ja ei, kukkaisäidiksi en suostu itseäni kutsumaan  ;D

En piikki-pirkko tarkoittanut että sinä olisit nyt erityisesti kiihkoillut, mutta siis yleisellä tasolla...

Tuo on kyllä hyvä huomio että näiden rokotteiden sekoittaminen ei liene hyvä juttu äärimmilleen vietynä mutta ktl on sen kuitenkin katsonut turvalliseksi... Muistelen että perusteluna oli vähentää pistokertoja jotka ei nekään ole lapselle aina mukavimmasta päästä... Toisaalta kun vein viimeks koiran eläinlääkäriin niin se ei olisi millään suostunut pistämään kahta rokotetta yhtä aikaa kun sitten jos tulee rokotusreaktio niin ei tiedetä kummalle se reagoi  ;D

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei ole tarkoitus nyt ruveta pilkkua viilailemaan, mutta siis yhdistelmärokote on vain yksi rokote. Ja kun se annetaan niin kyllähän sitä tietää, mistä se allerginen reaktio tulee jos reaktio tulee. Eli 2 eri rokotetta on eri asia kuin yhdistelmärokote. Ja aikaisemman rokotusohjelman aikaan annettiin esim. 4kk iässä sekä Hib että PDT (eli kaksi erillistä rokotetta = kaksi pistosta). 3 ikävuoteen mennessä rokotteita oli annettu yleisen rokotusohjelman mukaisesti muistaakseni 9 (siitä on tosiaan aikaa, kun neuvolassa olen ollut ja tuota vanhaa rokotusohjelmaa toteuttanut). Nykyään 3 vuoteen päästyään lapset ovat saaneet 5 rokotetta. Ainoa erilaisuus vanhaan tavallaan on se, että IPV ja PDT ovat samassa, kun aiemmin niitä ei ole yhtä aikaa annettu. Hib on annettu samaan aikaan PDT:n sekä IPV:n kanssa ennenkin.

pahimman vastustajani tiedän, minusta itsestäni sen löydän

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämä ketju toi mieleen Tohtorin Housen kommentin hihhulille, joka vastusti rokotuksia: "Pienten pikkuruisten arkkujen teko voisi olla hyvä bisnes?"

-tule turma tuonen tietä, pikku reppu selässä, pikku kirves kontissa. Napsauta sillä ohtaan, justiinsa nokan kohtaan-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä todellakin TOIVON että tuo kommentti hihhuleista ei viittaa kehenkään tässä ketjussa.

Edelleen, kaikki tyylillään. Rokotusohjelma kun on vapaaehtoinen, ja kaipa sitäkin saa kysenalaistaa ilman että on kukkaisäiti tai hihhuli.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Benzo, ihan yleisluontoisesti vaan... :D

-tule turma tuonen tietä, pikku reppu selässä, pikku kirves kontissa. Napsauta sillä ohtaan, justiinsa nokan kohtaan-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Törmäsin tänne keskusteluun ja haluaisin sanoa sanaseni minäkin tästä asiasta.

Kummallisen ison asian ovat taas tiedotusvälineet tehneet tästä tuberkuloositapauksesta. Tuberkuloosia kun maassamme on edelleen ja tulee todennäköisesti olemaan vielä pitkään. Normaaliin keuhkotuberkuloosiin on tepsivä, tosin pitkäaikainen lääkehoito. Ei tuokaan lapsonen, josta tiedotusvälineet meuhkasivat, tule kärsimään tuosta taudistaan mitenkään kohtalokkaita seurauksia. Siksipä juuri KTL lopetti kaikkien vastasyntyneiden lasten tuberkuloosirokotukset, koska rokotteella ei edes ole juurikaan tehoa keuhkotuberkuloosiin. Eikä rokote suojaa kuin ne ensimmäiset vuodet rokotuksen jälkeen. Rokote antaa suojaa nimenomaan tubekuloosin vakavimpia muotoja vastaan, eli pikkulasten tuberkuloottista meningiittiä ja yleistynyttä tuberkuloosia vastaan. Näihin sairastuvat juuri ne kaikkein pienimmät lapset ja heille sairastuminen voi olla kohtalokasta. Siksi riskiryhmiä kartoittamalla pyritään etsimään ne lapset, joilla riski oikeasti on olemassa sairastua vakaviin tuberkuloosin muotoihin ja rokottaa vain heidät. Ei keuhkotuberkuloosin ehkäisyn takia kannata ketään rokottaa. Lisäksi turhia rokottamisia tulee haittavaikutusten riskien takia välttää, joten tämä on Suomessa ainoa rokote, jota vanhemmat eivät saa pelkästään siksi, että haluavat ko. rokotteen. Rokottamiselle pitää olla ihan oikea syy. Poikkeustilanteissa rokotuspäätöksen tekee lääkäri ja hän kirjaa indikaation lapsen papereihin, jolloin myöhemmin voidaan jäljittää kuka rokotteen määräsi ja miksi.

Mitä sitten tulee noihin yhdistelmärokotteisiin ja niiden komponenttien pelkoon:  olisi hyvä, että ainakin terveyden ammattilaisilla ei olisi vääriä käsityksiä rokotteiden koostumuksista ja rokotteiden toiminnasta. Nykyiset yhdistelmärokotteet antavat tosiaan suojaa jopa viittä-kuutta tautia vastaan yhtaikaisesti, mutta lapsen elimistölle tuo on silti pienempi rasite, kuin mitä oli esimerkiksi ennenvanhaan kuin teidät ja minutkin rokotettiin Kansanterveyslaitoksen itsevalmistamalla PDT-rokotteella. Immunologiassa kyse on antigeeneistä, ei patogeeneistä. Elimistö ei tunnista, että "kas nyt minä sain elimistööni hinkuyskää ja hemofiilusta ja sen sellaista", elimistö ajattelee, että "kas, nyt minuun ruiskutettiin hemofilusbakteerin kuorikerroksen pintasokeria ja pertussisbakteerin kuorikerroksen proteiinia - alanpa tuottamaan vasta-aineita näitä antigeeneja vastaan!" Itseasiassa ennenmuinoin elimistömme ajatteli PDT-rokotteen saadessaan, että "auts, näin monta antigeenia, tässähän on pertussibakteerin pintaproteiinit ja toksiinit sun muut endotoksiinitkin mukana!", sillä ennen tuossa rokotteessa oli ihan kokonaisia hinkuyskäbakteereja, siis yli 3000 antigeenia. Nyt hinkuyskäbakteerista on poimittu vain muutama osanen kokonaisesta bakteerista, jolloinka tuo mystinen viitosrokote, DTaP-IPV-Hib, sisältääkin enää vain 19 antigeenia! Koska siihen on poimittu taudin suojan kehittymisen kannalta taudinaiheuttajista vain oleelliset osat, kaikki muu turha ja ylimääräinen on jätetty pois. Silti lapsi saa suojan viittä tautia vastaan.

Aiheesta lisää:

http://www.ktl.fi/portal/8287

http://www.ktl.fi/portal/8160

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos Omega asiallisesta ja informoivasta viestistä..  :nauraa:

Kai tähänkin keskusteluun on pohjimmainen syy se, että jokainen haluaa lapselleen parasta kaikista vähimmällä kivulla ja vaivalla (siis ettei lapselle tulisi mitään vaivoja). Ja jokainen kun katsoo asioita omalla tavallaan. Tuo sinun tekstisi kyllä hieman helpotti minun "pelkojani" tuota DTaP-IPV-Hib-rokotusta kohtaan, mutta silti mulla on tiettyjä varauksia kuitenkin jäljellä. Ehkä mä oon vaan niin epäluuloinen ihminen  ;D

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...