Jump to content
MAINOS

Miten teillä ilmenee huono työilmapiiri?


Vieras: Kohtaexhoitaja

Recommended Posts

Vieras: Kohtaexhoitaja

Miten työpaikassanne ilmenee huono työilmapiiri? Naisvaltaisilla aloillahan se on enemmän kuin normaalia että talossa on huono henki. Onko se kausiluonteista? Ylläpitääkö sen olemassaoloa joku/jotkut ja miten? Kenestä se koostuu, hämmentäjistä, sivusta seuraajista jne? Onko huonon ilmapiirin hoitoon ryhdytty ja miten? Parantuiko ilmapiiri ja miten pitkäksi aikaa? Kuka /ketkä siihen puuttui ensin? Mielenkiintoista olisi tietää onko parempi henki kaupungin vai yksityisen paikoissa, kuinka isoissa yksiöissä.  Oletko vaihtanut työpaikkaa / tai jopa alaa huonon työilmapiirin takia? Voiko työhaastattelussa kysyä suoraan työilmapiiristä, onko kukaan kysynyt, saitko siitä työpaikan? Minkälaista oli aloittaa uudessa, terveessä hyvähenkisessä työpaikassa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
Vieras: Vieras hoitsu

Huono työilmapiiri ei ole normaalia. Huono työilmapiiri johtuu kokemukseni mukaan turhautumisesta ja huonosta esimiesjohtamisesta. Hoitoalalla lisäksi kiire, loppuunpalaminen sekä epäselvä työnjako ja usein myös väärä työntekijävalinta (otetaan ketä saadaan kun ei saada) Oikeat henkilövalinnat, selkeä työnjako, työstään pitävä henkilökunta ja osaava, reilu esimies niin huono työilmapiiri häviää. Ennen hoitoalaa olin naisvaltaisessa  työpaikassa ja hoitoalan jälkeen, eikä huonoa ilmapiiriä enää ole. Missä siis vika, naisissa, työssä, johdossa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: 4 vuotta eläkkeeseen

Työskentelen 120 hlön yksikössä. Meillä huono työilmapiiri johtuu mm erityisen huonosta esimiestoiminnasta ja - johtamisesta.

"Vasen käsi ei tiedä mitä oikea käsi tekee."

Lisäksi työhyvinvointiin ja työilmapiiriin vaikuttaa kuppikunnat, joita isohkoon työyhteisöön helposti muodostuu esim huonon johtamisen takia. 40-45 vuotiaat hoitajat hakevat uusia paikkoja, haluavat kiertoon ja me eläkeiässä tai sen kynnyksellä olevat räpistellään vastavalmistuneiden ja valitettavasti usein erittäin nokkavien uusien työntekijöiden kanssa. Työhyvinvointi laskee entisestään, kun työt jäävät tekemättä kaiken muun hömpän ja höpötyksen takia.

Täysin epäselvää on, miksi esimiehet sulkevat silmänsä ja korvansa ongelmista, joista heille viestitään. Toisaalta, ihminenhän se on esimieskin, samat intressit nokkavuuteen, mitätöintiin ja jopa kiusaamiseen voi ilmetä myös hänessä.

Kaikille valta ei vain sovi. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Anonyymi

Minä työskentelen kotihoidossa. Meillä on joka päivä täyttä kaaosta, hoitajia on jo lähtökohtaisesti liian vähän ja siihen soppaan lisätään jatkuvat sairaslomat, joihin ei saada sijaista. Esimies on täysin kyvytön johtamaan tuota sirkusta.

 

ilmapiiiri on äärettömän huono. Kaikki ovat väsyneitä, tiuskivat muille. Mitään ei käsitellä rakentavasti vaan haukutaan selän takana. Hoitajat on toistensa kimpussa; jos joku sattuu istumaan toimistolla (vaikka edes 5 minuuttia) niin heti ollaan julistamassa tätä lusmuilijaksi.

Olen aika varma, että jos kuormitus olisi kohdallaan, hoitajat eivät olisi niin väsyneitä, ilmapiirii paranisi. Minä en tosin sitä aio odottaa, vaan vaihdan kokonaan alaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Kohta 26 vuotta hoitoalal

Sijaisia kohdellaan huonosti, kytätään, haukutaan ja vakituista henkilökuntaa haukutaan sijaisille. Jokainen vuorollaan joutuu kokemaan sen, miten henkilökohtaisia asioita juorutaan ja puhutaan ehtaa paskaa kyseisen ihmisen olemisista ja tekemisistä. Töitä jätetään tekemättä ja sitten syytetään muita siitä. 

Esimiesten välinpitämättömyys ja osin myös näiden huhuja levittävien ihmisten "suojeleminen"on iso ongelma. Olenkin opiskellut työn ohella itselleni uuden ammatin ja aion vaihtaa alaa heti kun tilaisuus tulee. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Opiskelija

Jo näin opiskeluaikana olen kohdannut monia paikkoja, jossa opiskelijaa ja sijaisia kohdellaan todella huonosti. Minä teen jonkun verran sijaisuuksia hoivakodeissa ja yhdessä mulle laitettiin ekana päivänä 9 asukkaan aamutoimet tehtäväksi ja kaksi suihkua. Osastolla 15 asukasta ja kaksi vakkaria otti nämä parhaimmassa kunnossa olevat, jotta saivat sitten rauhassa juoda kahvia. Esimiestä ei kiinnostanut ollenkaan ja yritin sen päivän sit parhaani mukaan tehdä kaiken, ettei asukkaat kärsisi. En toiste mene tuonne sijaiseksi. Eikä mene moni muukaan ja sit itketään, kun ei sijaisia saada. Toisaalla taas ekana päivänä tultiin haukkumaan mulle työtoverit, opiskelijat, pomo ja koko työpaikka monen henkilön toimesta. Unohtamatta tietysti potilaita. Joka asiasta nuristiin ja aikaa ei tietenkään ollut mihinkään. Paitsi kännykällä pelaamiseen taukohuoneessa, kun opiskelijat ja sijaiset hoiti hommat. Onneksi on tullut parempiakin paikkoja vastaan ja jaksaa vielä uskoa tähän alaan. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: herkkähipiäinen

Kiitos, OPISKELIJA!

Itselläni on ihan sama KOHTELU ollut vakituisten puolilta jo opiskelua aikana ja sen jälkeen.

Ei, unohdu koskaan nämä eräät työpaikat , kunta / yksityiset hoitopaikat ja kyseiset työntekijät. Kierrän heidät vieläkin kaukaa, niin kauheat muistot  jäi heistä jälkeen.  Osaavat pilata toisten työntekijöiden maineet vuosiksi perättömillä puheillaan ja " toiset menevät siihen mukaan".  Eivät viitsi edes tarkistaa asian oikeaa laitaa. Helppo on aina osoittaa häntä, kuka ei ole edes koko työvuorossa tai edes koko kaupungissa..... Näin raukkamaisia työntekijöitä löytyy vielä nykyisin......

Näin lapsellista käytöstä, on vielä nykyaikana monessa hoitotyöpaikoissa.  

Haukutaan "pomot", toiset työntekijät eli koko firma kylmästi uudelle työntekijälle, kun tulet ovesta sisälle.  Itse tämä työntekijä on AINA TÄYDELLINEN, omasta näkökulmasta katsoen ja muissa kaikki viat. 

Paras oli hoiva-apulainen haukkui kaikki hoitajat ensimmäisenä työpäivänä ja ei edes viitsinyt esitellyt itseään. Uusi firma oli pystyssä vasta 3viikkoa eli uuden käynnistäminen kyseessä. Itse istui kännykässä. Ei osannut edes pedata yksin petivaatteita sänkyyn eli siihen tarvittiin jo kaksi työntekijää. Nämä oli ihan normia käytäntö siellä ja jatkuu.....tiedän moni hyvä työntekijä jo kieltäytyy menemästä keikalle kyseiseen osastolle. 

Tulos; Hyvät työntekijät saivat lähdöt tai lähtivät koeajalla jo muualle tämän takia ja nämä työpaikan ilmapiirin pilaavat jatkavat  töitään ja marisevat EI sijaisia / keikkalaisia saada töihin.  

Missä nyt työskentelen vakituisena on todella  hyvä työilmapiiri. Kannattaa hakea/ etsiä niin kauan kun löytää sen.

Myös omaiset / vieraat ovat sen huomanneet ja palaute on ollut aina positiivinen. Vaikka palkka vähän pienentyi , mutta on sen arvoista. Kaikkia ei mitata euroissa.

Myös täällä on haukuttu kyseistä firmaa todella pahasti, mutta meillä on todella hyvä johtaja.  Itse viihdyn todella hyvin ja teidän pahan suopien työntekijöiden mielipiteet eivät ole minkään arvoisia nykyisin.

Saman firman sisällä on todella hyviä ja huonompia työpaikkoja ja henkilökunta itse  voi vaikuttaa siihen. 

Saadaanko keikkalaisia/ sijaisia töihin tulevaisuudessa. 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä suurimman huonon ilmapiirin aiheuttaa hoitajat jotka itse ovat vähätöisiä ja keskittyvät etsimään vikoja muista. Mikäli heille asiallisesti huomauttaa tekemättömistä töistä niin edessäsi löydät sen mm. olet laiska ja puhunut pahaa jostain ( ei pidä paikkaansa). He osaavat manipuloida toisia eikä heissä ole mitään vikoja. Olevinaan kaikkien kaveri ja selkäsi kun käännät alkaa panettelu heti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: huomattu

suurin syy huonoon ilmapiiriin on vaan se hoitajamitoitus.  Hoitajia on yksinkertaisesti vain liian vähän. Aamuvuorossa 2-3 ja iltavuorossa 2.

Palvelutaloissa asuu entistä enemmän toinen toistaan huonokuntoisimpia vanhuksia.

laitospaikan saa nykyään vain jos on huonossa kunnossa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Sh-opiskelija

Työskentelen hoivakodissa sijaisena ja opiskelen sairaanhoitajaksi. Työilmapiiri on kaikilla virallisilla mittareilla mitattuna hyvä, mutta pinnan alla totuus on toinen.

Minut ja pari muuta nuorempaa alle 25v. työntekijää on otettu silmätikuiksi. Meiltä sijaisilla kun ei työilmapiiri-kyselyitä täytellä, niin tietenkin mittarit ovat vihreinä kyselyissä ....

Kaikissa asioissa yritetään päällepäsmäröidä sekä vähätellään, että osaatkohan sinä oikeasti tuotakaan asiaa. Eli ns. Piilovittuilua kokoajan kun olen töitä tekemässä. Tietenkin minä tiedän mitä teen ja miksi teen. 

Mietinpähän vaan, että kuinka ihmiset luulevat saavan tälle alalle lisää porukkaa, jos asenteet ovat nuoria työntekijöitä kohtaan tälläisiä. Pelottaa aina välillä mennä töihin, jos samaan vuoroon tulee näitä piikittelijöitä.

En haluaisi edes jatkaa opiskeluitani enää, koska pelottaa tulevaisuus alalla. Itsevarmuus työntekoon on poljettu täysin lyttyyn. 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siinä pisteessä jossa tulehtuneen työilmapiirin takia asiaa ei oteta edes puheeksi enää, ei talon omat resurssit asian hoitamiseen auta. Tarvitaan ulkopuolinen selvittelijä ja henkilöstömuutoksia. Henkilöstömuutoksilla tarkoitan potkuja, vähintään varoituksia, henkilöstösiirtoja kokonaan toiseen yksikköön ( ei kerrokseen ). Meillä lisättiin hoitajia iltoihin, kolme hoitajaa per osasto, tuloksena se että kaksi seurustelee keskenään ja yksi tekee työt viittä vaille uupumista..Kiitos hoitajamitoituksen nostolle. Vaihdoin terveeseen työyhteisöön tulehtuneesta, minkälainen olo? Ensimmäisen pari kuukautta olin todella levoton, etsin koko ajan jotain vikaa, mikä täällä mättää kun ketään ei haukuta, arvostella, vähätellä ja ihmiset ovat edessä ja takana asiallisia toisilleen. Nyt jo osaan rentoutua ja olla kiitollinen, kyllä, tälläisiäkin paikkoja löytyy  (Harmi vaan että harvassa ovat nämä paikat).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Minimali

Työilmapiiri voi olla kiinni ihan vaan yksittäisistä ihmisistä. Kesäloma-aika oli hermolepoa, työskentelyä yhdessä toisten kanssa sulassa sovussa. Mutta ei tarvita kuin yksi lomalta palaaja ja kaikki voivat huonosti. Selän takana haukkumista, piikittelyä, virheiden etsimistä ja ennen kaikkea syyllisten etsimistä. Selkään puukottamista ja maton vetämistä jalkojen alta. Sen sijaan että hoidetaan asiakkaita, työhön tullaan hoitamaan omaa egoa. Tiettyjä hoitajia sorsitaan ja tietyt otetaan mukaan "klikkiin". Loput yrittävät sinnitellä mahdollisimman neutraalina ja huomaamattomana. Sanonpahan vaan että jotkut aikuiset voisi laittaa takaisin päiväkotiin kasvamaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hoitajamitoitusta tai esimiestä on minun mielestäni huono syyttää huonosta työilmapiiristä kun kaikki lähtee aina omasta itsestä. Ota vastuu omasta käytöksestäsi äläkä lähde kiusaamiseen yms. mukaan,muita siitä on turha syyttää jos on itse mukana. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Hoitsu 10v

Vaihdoin juuri työpaikkaa ihan mahtavasta paikasta kotihoitoon. Enpä tiennyt, että taisi tulla tehtyä virhe. Kotihoito on minulle täysin vierasta ja virheitä on tullut tehtyä rutkasti, koska en ole saanut juurikaan perehdytystä, lääkelistat eikä viikko-ohjelmat ole ajantasalla niin on vaikea toimia oikein, kun vastassa on asiakas, jota ei ole ikinä nähnyt ja yleensä asiakas on vieläpä täysin muistamaton.

Olen kuullut, että tekemisistäni puhutaan, vaikka olen aikaisemmassa paikassa pitänyt itseäni hyvänä ja ammattitaitoisena hoitajana. En taida olla sitä enää. kyllä niin paljon masentaa, että tekisi mieli vaihtaa alaa kokonaan. Tämä ala tuntuu olevan täynnä haukkujia ja toisen tekemisten kyttääjiä. Hävettää ihan kulkea töissä kun tuntuu että kaikki katsovat että tuo on se ammattitaidoton hoitsu :(

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työpaikan vaihtaminen on hieman riskialtista touhua. Siellä voi olla todella vaikeita työkavereita, vaikeita asukkaita ja vaikka mitä.

Jos on vähänkin tyytyväinen nykyiseen työpaikkaansa niin siitä kannattaa pitää kiinni.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Ojasta allikkoon

Moni haluaa jossakin vaiheessa sen vakipaikan, syystä tai toisesta. Paras tapa etsiä se tervehenkisin työpaikka keikkailemalla ensin ja pitämällä silmät auki. JA kun löydät sen hyvän paikan joita (karkeasti arvioiden) on 1 kappale tusinasta, nappaa siitä kiinni kaksin käsin! Hoitoala ei ole kaksinen, huono palkka, vuorotyö, fyysinen ja henkinen kuormittavuus, vaativat asiakkaat ja omaiset jne, ehkä vähintä mitä voit vaatia on hyvä terve työilmapiiri.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Nakitetaan työt

Jätetään suihkutukset, aamupesut/ iltapesut, kaikki mahdolliset kodinhoidolliset työt, kuivitukset seuraavaan vuoroon. Joskus tekisi mieli soittaa johtaja paikalle kun hygieniahaalareissa istuvalla/makaavalla mummolla vaippa täpötäydeydessään kastunut läpi ja edellinen työvuoro kirjannut: Kynnet maalattu..Tai muistisairas mies sotkenut huoneensa ja itsensä josta aivan hukassa mutta edellinen työvuoro kirjannut: Hartioita hierottu...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

 

2 tuntia sitten, Vieras: Nakitetaan työt kirjoitti:

Jätetään suihkutukset, aamupesut/ iltapesut, kaikki mahdolliset kodinhoidolliset työt, kuivitukset seuraavaan vuoroon. Joskus tekisi mieli soittaa johtaja paikalle kun hygieniahaalareissa istuvalla/makaavalla mummolla vaippa täpötäydeydessään kastunut läpi ja edellinen työvuoro kirjannut: Kynnet maalattu..Tai muistisairas mies sotkenut huoneensa ja itsensä josta aivan hukassa mutta edellinen työvuoro kirjannut: Hartioita hierottu...

Tuollaiset asiat kannattaa ottaa puheeksi, sillä tuossa loukataan ihmisarvoa rankalla kädellä. Ei kuulosta kauhean ihmislähtöiseltä varsinkaan jos kirjaillaan kaikkea muuta kuin mitä on tapahtunut. Pidemmässä juoksussa moinen aiheuttaa iho-ongelmia, joita sitten jätetään hoitamatta jos meno on tuollaista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Hei kaikki keskustelijat! Teemme Ylelle tänä syksynä (2020) ohjelmaa työelämän tunteista ja tabuista. Yksi teemamme on työpaikan ihmissuhteet ja hierarkia. Etsimme parhaillaan haastateltavia aiheesta. Jos haluat jakaa tarinasi avoimesti tai anonyymisti, ota yhteyttä anu.vilkman@yle.fi tai käy täyttämässä oheisen jutun lopussa oleva lomake. Olisi hienoa, jos näistä asioista voitaisiin puhua ääneen ja miettiä, miten tilannetta saataisiin parannettua!

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/06/10/ina-mikkola-aloittaa-syksylla-ensimmaisen-oman-suoran-tv-ohjelmansa-tilipaiva

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...