Jump to content
MAINOS

Puolet työnantajista epäilee työntekijöidensä poissaolojen syitä


Reportteri

Recommended Posts

Lähes puolet työnantajista epäilee työntekijöidensä poissaolojen syitä. Toistuvien poissaolojen katsotaan myös heikentävän työyhteisöjen moraalia. Joka kolmas työnantaja haluaisi päästä eroon toistuvasta kotiin jäävästä työntekijästä, ellei Suomen lainsäädäntö olisi esteenä. Eniten poissaoloja epäilevät johtajat terveys-, sosiaali- ja hoitopalvelualoilla.

http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id93317.html

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Eniten poissaoloja epäilevät johtajat terveys-, sosiaali- ja hoitopalvelualoilla.

Yllättävää... Mutu pohjalta väittäisin että meidän alalla ollaan myös eniten sairaana töissä.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä myös väitän, että on eri asia olla esimerkiksi sairaalassa töissä, jossa jo valmiiksi sairaita ja heikon vastustuskyvyn omaavia potilaita, kun esimerkiksi jossain toimistossa yksin oman pöydän äärellä. Musta on silkkaa tyhmyyttä mennä kovin flunssaisena/tms. töihin ja a)tartuttaa työtovereita ja pahimmassa tapauksessa b)tartuttaa potilaita.

Mulle on kerran yksi asiakas todennut, kun aivastin kerran hänen sänkynsä lähellä, että eikö meidän pitäisi käyttää suunenäsuojia, jos kipeita ollaan? Just.. Enkä edes ollut kipeä, vaan tais pöly vaan kutittaa nenässä.

Kyllähän meilläkin entisessä työpaikassa pomo totes, ettei kukaan voi olla vaan yhtä päivää kipeänä, josta me vedettiin omat johtopäätökset, että okei, tästä lähtien kaikki sitten on sen kolme päivää aina pois, vaikka olisi vain päivän ajan oireita.. Siis että oikeasti aikuinen ihminen voi olla noin tyhmä/tietämätön.

No, nyt on kotona vielä puolisen vuotta aikaa olla, täällä kyllä täytyy hommien hoitua oli kipeä tai ei, toisaalta työilmapiiri on loistava, pomot ei valita ja hommia saa tehdä omaan tahtiin..  ;D

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eniten poissaoloja epäilevät johtajat terveys-, sosiaali- ja hoitopalvelualoilla.

Yllättävää... Mutu pohjalta väittäisin että meidän alalla ollaan myös eniten sairaana töissä.

No eiks siitä ollu just tutkimuskin tehty että näin on? ;D

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eniten poissaoloja epäilevät johtajat terveys-, sosiaali- ja hoitopalvelualoilla.

Yllättävää... Mutu pohjalta väittäisin että meidän alalla ollaan myös eniten sairaana töissä.

No eiks siitä ollu just tutkimuskin tehty että näin on? ;D

Ollaan eniten sairaslomalla ja eniten sairaana töissä. Kyllä me ollaan kipeetä sakkia...
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ja noin ~100% työntekijöistä epäilee työnantajan motiiveja päätöksien teossa. Sanotaan: Tämä on teidän parhaaksi. Oikeasti tarkoittaa: Tämä tietää meille rahaa teidän selkänahasta.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sairaslomat puhuttavat aina; osa ei ole pois vuosikausiin, osa silloin tällöin ja sitten ovat nämä, jotka sairastavat 1-3päivää/joka ainoa työvuorolista...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sairaslomat puhuttavat aina; osa ei ole pois vuosikausiin, osa silloin tällöin ja sitten ovat nämä, jotka sairastavat 1-3päivää/joka ainoa työvuorolista...

Onkos tässä sama kuin viinanjuonnissakin; ahkerin 10% hoitaa 90% tilastoista..?
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kokemukseni on, että ns. pinnauspäiviä pidetään. En itse ainakaan pysty seuraavana päivänä tulemaan töihin, jos olen edellisen päivän oksentanut.

Ompa sattunut semmoisiakin tauteja, jotka ovat vaivanneet vain aamupätkä ja yöksi on tultu terveenä töihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ikävä kyllä aika paljon on näitä, kun on vähän paha mieli, kissa aivastaa tai pitää vaihtaa tiskirätti uuteen, niin 1-3 päivää menee kevyesti lomaillessa. Tosin tuon kaltainen oireilu kertoo lähes aina helkkarin huonosta työilmapiiristä, surkeista johtamiskäytännöistä ja kiusaavista työkavereista sekä esimiehistä. Porukka on ajettu loppuun ja silloin heikkokin syy saa sairastumaan, tai ainakin kokemaan ittensä suunnilleen kuolleeksi.

Lainaus uutisesta:

Tampereen yliopiston työelämän tutkimuskeskuksen erikoistutkija Anu Järvensivu sanoo, että työelämän koventumisen päivittelystä on tullut tapa. Tämä kertoo Järvensivun mielestä kuitenkin jotain todellisuudesta. Hänen mukaansa työelämän arvot ovat koventuneet. Se voi näkyä muun muassa siinä, että työntekijät tulevat sairaana töihin.

Turha asiaa on hyssytellä, mutta saako näillä tutkimuksilla sittenkään toivottua vaikutusta, jos sairauspoissaoloja pyritään vähentämään?

Tulee mieleen, että työnantajapuolelle annetaan vahvistusta ajatukselle "Tulos tai ulos!", joka tuntuu enenevissä määrin valtaavan terveydenhoitoalaakin.

-tule turma tuonen tietä, pikku reppu selässä, pikku kirves kontissa. Napsauta sillä ohtaan, justiinsa nokan kohtaan-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onhan noita ketkä ovat saikulla jos mistäkin syystä. Paljon on myös tullut törmättyä niihin, jotka ovat "mahataudissa" kun osastolla tai talossa riehuu mahatauti, helppo soittaa lääkäriin/työterveyshuoltoon ja saa ajan sh:lle joka kirjoittaa pari- kolme päivää. Kun ne ei ala kyselemään todisteita ripuloinnista ja oksentelust.a Tosin itse annoin näytteen ihan vapaaehtoisesti ja paineella kun hain sl vatsataudin takia :P

"mutsis teki valituksen, kun sut sai"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kokemukseni on, että ns. pinnauspäiviä pidetään. En itse ainakaan pysty seuraavana päivänä tulemaan töihin, jos olen edellisen päivän oksentanut.

Eikä pidäkään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ikävä kyllä aika paljon on näitä, kun on vähän paha mieli, kissa aivastaa tai pitää vaihtaa tiskirätti uuteen, niin 1-3 päivää menee kevyesti lomaillessa. Tosin tuon kaltainen oireilu kertoo lähes aina helkkarin huonosta työilmapiiristä, surkeista johtamiskäytännöistä ja kiusaavista työkavereista sekä esimiehistä.

Näistäkin, mutta usein on myös kyseessä henkilön työmotivaation laskeminen, vaikka työpaikalla kaikki olisikin hyvin...kaikesta ei aina voi syyttää muita. Tällaiset henkilöt monesti itse vaikuttavat työilmapiirin huononemiseen ja kun huonon työmotivaation omaava henkilö lähtee pois, työilmapiiri itseasiassa paranee.

Muokkaus:Lainaukset korjattu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Huomaa minkä verran sosiaali- ja terveysjohtajat tosi asiassa tietävät mitä kentällä tapahtuu. Minusta oli varsin pöyristyttävää lausunto jonka antaneet. Terveydenhuolossa hoitohenkilöstö tekee valitettavasti sairaanakin töitä. Jokainen meistä tietää, että joku työkaveri tulee vapaalta paikkaamaan poissa oloa jolloin ollaan mieluummin hieman vajaakuntoisenä työssä. Kiire ja tressi on valitettavasti ajanut monia tosi pitkille sairauslomille jotka näkyvät tilastoissa vain poissa oloina. Voisivat johtajat tammipöydän takaa tulla katsomaan työläisen arkea ei tarvitsisi epäillä lintsareiksi.

Seuraava ei liitty aiheeseen mutta pakko kirjoittaa. Katsoin juuri eduskunnan kyselytunnin vaalirahoituksista, keskustan edustaja ehdotti liittomaksujen verovähennyksen poistamista. Minusta silloin on poistettava myös maataloustuet jotka monilla isännillä vuosittain keskimäärin hoitajan kymmenenvuoden burtto ja vähän sen ylikin. Pääministeri kertoi miten useita kymmeniä miljoonia pyörii vaalirahoituksessa olisikohan näillekkin rahoille parempaa käyttöä esim. Sijoitetaan terveydenhuoltoon ja voidaan työssä hyvin ei tule näitä sairauslomia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eniten poissaoloja epäilevät johtajat terveys-, sosiaali- ja hoitopalvelualoilla.

Yllättävää... Mutu pohjalta väittäisin että meidän alalla ollaan myös eniten sairaana töissä.

No eiks siitä ollu just tutkimuskin tehty että näin on? :o

Ollaan eniten sairaslomalla ja eniten sairaana töissä. Kyllä me ollaan kipeetä sakkia...

Ollaanpa hävitty vertailun terveimmälle alalle 0,7 pv/vuosi... Jotenkin näin ihan ilman mitään tutkimusta tai sen kummempaa näyttöä sanoisin, että poissaolojen syitä voitaisiin alkaa miettimään meidän ikärakenteen (hoitajista iso osa keikkuu eläkeiän kynnykselle) sekä sen iän ikuisen kiireen vuoksi...

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

onkos tässä sama kuin viinanjuonnissakin; ahkerin 10% hoitaa 90% tilastoista..?

...jos ajattelen omaa yksikköäni, niin muutamahan siellä potee ja kutakuinkin noin se suhde menee. Puhun nyt nimenomaan päivän parin poissaoloista. Ja kun otit tuon viinan tuohon esille, niin kyllä kuningas alkoholilla taitaa olla välillisesti osuutta joidenkin henkilöiden lyhytaikaisiin poissaoloihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Tänään koin, että nuivasti sain sairaslomaa flunssaani,  kun kerroin olevani hoitaja.  Sairaanhoitaja väitti mulle, että virukset eivät tartu. Kerroin hänelle, että en voi mennä töihin, kun mun tilalle on hankittu jo sijainen. En ois lähtenyt ilman sairaslomalappua päivystyksestä pois, kun en ole työkuntoinen. Harvoin olen sairaana.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tänään koin, että nuivasti sain sairaslomaa flunssaani,  kun kerroin olevani hoitaja.  Sairaanhoitaja väitti mulle, että virukset eivät tartu. Kerroin hänelle, että en voi mennä töihin, kun mun tilalle on hankittu jo sijainen. En ois lähtenyt ilman sairaslomalappua päivystyksestä pois, kun en ole työkuntoinen. Harvoin olen sairaana.

Eikös 3 päivää voi olla omalla ilmolla pois? Harva flunssatauti pidempää poissaoloa vaatii. (Paitsi influenssa)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kerde: Ei voi meillä olla omin luvin sairaslomalla. Olin aiemmin sen pari päivää terveydenhoitajan lupaamalla sairaslomassa. Sen vuoksi sairaanhoitaja pystyi laittamaan vain yhden päivän sairaslomaa samasta sairaudesta. Hänen mielestä olisin voinut mennä töihinkin, vaikka kerroin muutaman työpäivän jälkeen rajummin oireilevani. Voi olla, että asiaan vaikutti se, että miespuolinen kaverini oli mukana päivystyksessä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kerde: Ei voi meillä olla omin luvin sairaslomalla. Olin aiemmin sen pari päivää terveydenhoitajan lupaamalla sairaslomassa. Sen vuoksi sairaanhoitaja pystyi laittamaan vain yhden päivän sairaslomaa samasta sairaudesta. Hänen mielestä olisin voinut mennä töihinkin, vaikka kerroin muutaman työpäivän jälkeen rajummin oireilevani. Voi olla, että asiaan vaikutti se, että miespuolinen kaverini oli mukana päivystyksessä.

Miten toi nyt siihen vaikuttaisi?

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kerde: Tuli mieleen, että sairaanhoitaja oletti mun hakevan sairaslomaa sen vuoksi, että voisin olla miehen seurassa. Yksin odottaessa olisin ollut apeampi ja siten vakuuttavampi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kerde: Tuli mieleen, että sairaanhoitaja oletti mun hakevan sairaslomaa sen vuoksi, että voisin olla miehen seurassa. Yksin odottaessa olisin ollut apeampi ja siten vakuuttavampi.

Tuotaah...pyydän jo etukäteen anteeksi...mutta eiköhän tuo nyt ole jo hiukka kaukaa haettua... Tai mistäs minä tiedän mitä päivystävät sh:t/th:t jne. aattelee mistäkin mutta...  >:D

Mä en kyllä mieti olenko tarpeeksi vakuuttava jos sairaslomaa joudun pyytämään...jos on kipee ni sit on kipee, vaikka ois kuinka onnellinen ilme naamalla.

Anna hevosen murehtia. Sillä on isompi pää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...