Jump to content
MAINOS

omaisten vierailu teho-osastolla


Tiikeri

Recommended Posts

Miten teillä on järjestetty omaisten vierailu teholla? Miten henkilöt rajattu eli ketä kaikkia päästetään? Onko teillä tietyt kellon ajat vai vapaa vierailu tyyliin milloin vain? Entä vierailujen pituudet?

Sillä vaan haluaisin tietää kun meillä on vapaat vierailu ajat ja joskus tuntuu että ei ehdi tehdä muita töitä kun "vieraita on paljon ja pitkään" Meidän lääkäri näin päättänyt että vierailla voi milloin vain.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Kyllähän se henkilökunta päättää ketkä vierailevat, milloin vierailevat ja kauan vierailut kestävät. Käytännössähän tehoilla ei mitään vierailuaikoja ole, vaan vierailut suoritetaan aina tilanteen mukaan.

Jos teillä joku lääkäri on päättänyt, että vieraat saavat tulla ja mennä teidän teho-osastolla miten haluavat, niin sellainen lääkäri täytyy pudottaa maan pinnalle aika nopeasti.  ;D

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainoat vieraat jotka teholle pääsevät ovat vanhemmat, puoliso ja mahdollisesti täysikäiset lapset ja sisarukset. Maksimissaan kolme vierasta kerralla, max. 15 min. Näistä joustetaan esim. lapsen luona saa äiti olla kello 13 jälkeen aina kun potilaalle tai hänen huonekavereilleen ei tehdä hoitotoimenpiteitä.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

vanhemmat, puoliso, hyvässä suhteessa olevat sisarrukset. lapset, huomioidaan tietenkin ikä ja millainen on henkinen kehitys lapsella, kestääkö esim. nähdä isä sängyssä ja kaikki putket isässä kiinni.

vierailluajat ovat vapaat (tietenkin raporttien aikana ja toimepiteiden aikana ei voi tulla huoneeseen, mutta voi odottaa omaisten huoneessa), en ole vielä kuullut että olisi max. aikaraja vierailulle.

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan vertailun vuoksi mustaa valkoisella, jos aloittajaa auttaa:

Vierailuaika on kello 13.00-19.30 päivittäin. Suositeltu vierailun kesto on 10-15 min.

Vierailulle voivat tulla lähiomaiset (suosittelemme, että alle 10- vuotiaat lapset eivät vierailisi teho-osastolla). Ei kukkia, eikä ruokatavaroita.

K9 (lasten)

Vierailuajat

* Arkisin klo 8-9 (viikonloppuisin 8.30-9.00)

* Ma-to klo 13.30 - 15.00 ( pe, la, su 13.30-14.30 )

* Ma-to 16-19 ( pe,la,su 15.30-19.00)

* joka päivä klo 20-22

pkssk

Vierailut

    * Toivomme että, vierailut keskitettäisiin

          o klo 13.00 – 17.00

          o klo 19.00 – 21.00 välisinä aikoina.

    * Suosittelemme lyhyitä vierailuja enintään kolme vierasta samanaikaisesti.

    * Nuhaisena, yskäisenä tai kuumeisena vierailut eivät ole suotavia.

    * Lasten vierailuista on sovittava erikseen.

    * Tuliaisista kortit, kirjeet ja valokuvat ovat tervetulleita. Kukkien tuomisesta pyydämme sopimaan erikseen.

    * Lääkäreiden kierron, tutkimusten, hoitojen, raporttien ja potilassiirtojen sekä potilaan tai muiden samassa huoneessa hoidettavien potilaiden hoitotoimet saattavat rajoittaa oloanne potilashuoneessa. Vierailulle pääsyä voi odottaa omaisten odotustilassa tai omaisille varatussa huoneessa, joka on tarkoitettu kaikkien teho- potilaiden omaisten lyhytaikaiseen käyttöön.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

pkssk

Vierailut

    * Toivomme että, vierailut keskitettäisiin

          o klo 13.00 – 17.00

          o klo 19.00 – 21.00 välisinä aikoina.

    * Suosittelemme lyhyitä vierailuja enintään kolme vierasta samanaikaisesti.

    * Nuhaisena, yskäisenä tai kuumeisena vierailut eivät ole suotavia.

    * Lasten vierailuista on sovittava erikseen.

    * Tuliaisista kortit, kirjeet ja valokuvat ovat tervetulleita. Kukkien tuomisesta pyydämme sopimaan erikseen.

    * Lääkäreiden kierron, tutkimusten, hoitojen, raporttien ja potilassiirtojen sekä potilaan tai muiden samassa huoneessa hoidettavien potilaiden hoitotoimet saattavat rajoittaa oloanne potilashuoneessa. Vierailulle pääsyä voi odottaa omaisten odotustilassa tai omaisille varatussa huoneessa, joka on tarkoitettu kaikkien teho- potilaiden omaisten lyhytaikaiseen käyttöön.

Viimeinen kohta tiivistää aika hyvin tuon vierailukäytännön. Kellonajat ovat suuntaa antavia ja ne pohdittu niin, että silloin periaatteessa osastolla pitäisi olla rauhallista eikä ko. juttuja meneillään, tietty ainahan näin ei ole... Tiiviisti ja yksinkertaisesti: tilanteen mukaan, pienin odotusajoin milloin vain.

Muokkaus:lainaukset

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vain lähiomaiset ja max 3 kerralla. kl. 11-14, 16-18 ja 20-21.30. Ja näistä pidetään tiukasti kiinni. Saksalainen kollega kertoi Berliinissä vierailuajan olevan 15 min vuorokaudessa. Mielestäni hyvä vierailuaika.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vain lähiomaiset, 2-3henkilöä kerrallaa. Vierailuaikoja ei ole, mutta toivomus, että vierailut painotetaan iltapäivään. Aamupäivällä odottaminen voi pitkittyä toimenpiteiden, lääkärin kierron tms. johdosta.

I'm selfish, impatient and little insecure. I make mistakes, i'm out of control and at times hard to handle, but if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

"Omaisille ei kannata antaa tuolia, muuten ne viipyy tuntitolkulla." -kokeneempi kollega.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"Omaisille ei kannata antaa tuolia, muuten ne viipyy tuntitolkulla." -kokeneempi kollega.

heh, heh ;D kiitti vinkistä! Voi kyllä olla epäkohteliasta olla antamatta ikäihmiselle istuinta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"Omaisille ei kannata antaa tuolia, muuten ne viipyy tuntitolkulla." -kokeneempi kollega.

"Jos potilas kerkeää istumaan, on peli menetetty." -kokenut tk-lääkäri...

Joo, ot meni..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainakin K9:llä oli minusta ihan viisaat noi vierailuajat, päästiin katsomaan poikaa aina kun vierailuajan puitteissa tultiin. Ja noi muut lapset (1,5v + 6v) sai olla mun ja mieheni mukana.

Kyllä mä lätsää nostan hoitajille siellä, upeaa työtä teette 3>

Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

OYS:ssa muutama vuosi sitten oli max. kaksi vierasta kerrallaan enintään 15 min. Vierailuajat oli joskus iltapäivällä, en muista enää tarkkaan. Mun äiti oli teholla SAV:n saaneena, mutta onneksi ihanat hoitajat poikkesivat säännöistä ja päästivät kolme vierasta kerralla: veljeni, nyt jo kuolleen isäni ja mut. Muuten olisi ollut kova paikka mennä sinne erikseen. Nyt alaa jo vähän ymmärtävänä paikka ei enää kauhistuta, silloin oltiin koko sakki ihan pihalla eikä hoitajat vissiin huomanneet asiaa mitenkään. Kivikasvoista porukkaa paikan päällä, ja kotimatkalla isä ja veli oli ihan niagaran putouksia kyynelineen. Mä en voinut, koska ajoin autoa. Kotona sitten huusin ääneen.

Onko teholla yleensä tapana selittää omaisille mitä virkaa milläkin letkulla on? Mä olisin ainakin kaivannut tätä, enkä silloiselta shokkitilaltani tajunnut kysyä yhtään mitään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

OYS:ssa muutama vuosi sitten oli max. kaksi vierasta kerrallaan enintään 15 min. Vierailuajat oli joskus iltapäivällä, en muista enää tarkkaan. Mun äiti oli teholla SAV:n saaneena, mutta onneksi ihanat hoitajat poikkesivat säännöistä ja päästivät kolme vierasta kerralla: veljeni, nyt jo kuolleen isäni ja mut. Muuten olisi ollut kova paikka mennä sinne erikseen. Nyt alaa jo vähän ymmärtävänä paikka ei enää kauhistuta, silloin oltiin koko sakki ihan pihalla eikä hoitajat vissiin huomanneet asiaa mitenkään. Kivikasvoista porukkaa paikan päällä, ja kotimatkalla isä ja veli oli ihan niagaran putouksia kyynelineen. Mä en voinut, koska ajoin autoa. Kotona sitten huusin ääneen.

Onko teholla yleensä tapana selittää omaisille mitä virkaa milläkin letkulla on? Mä olisin ainakin kaivannut tätä, enkä silloiselta shokkitilaltani tajunnut kysyä yhtään mitään.

Kyllä ainakin meilläpäin selitetään näkyvämpien letkujen/piuhojen tarkoitus. Usein varoittelen näistä omaisia jo ennen potilaan näkemistä, koska ne kuitenkin muuttavat potilaan ulkonäköä ja olemusta. Hirmu tarkkaan en kerro letkuista mutta jotain yleistä kuitenkin. Jos on alan ihmienn niin saatan kertoa sitten enemmänkin...

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eipä ole hirveästi tullut kerrottua. Kuitenkin potilasta ollaan hoitamassa.. Toki jos kysytään tai huomaan ihmetyksen. Esim. nokkisimupussisysteemi saa yleensä rakastavia katseita.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eipä ole hirveästi tullut kerrottua. Kuitenkin potilasta ollaan hoitamassa..

Omaiset on kuitenki aika tärkeä osa potilaan elämää ja ehkä se auttais potilasta voimaan hieman paremmin, jos omaiset osaisivat olla hieman "normaalimmin" potilaan kohdatessaan. Ja tähän voisi varmaan auttaa se, että omaiset tietäisi miksi pitää olla kaikenlaista letkua sun muuta kiinni siinä ihmisessä. Toki on varmasti myös ihmisiä, jotka eivät halua tietää näitä asioita, mutta ehkä olisi mukava jos hoitaja kysyisi, että haluavatko he että asiat selitetään heille.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mielummin kai sitä puhuu potilaasta ja hänen voinnistaan kuin tehon tekniikasta. Miten se potilaan ja omaisten kohtaamista edesauttaa, jos omaisille on selitetty kaikki respiraattorin hienoudet?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mielummin kai sitä puhuu potilaasta ja hänen voinnistaan kuin tehon tekniikasta. Miten se potilaan ja omaisten kohtaamista edesauttaa, jos omaisille on selitetty kaikki respiraattorin hienoudet?

Juuri tätä tarkoitin. Ilmaisin ehkä itseni huonosti.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mielummin kai sitä puhuu potilaasta ja hänen voinnistaan kuin tehon tekniikasta. Miten se potilaan ja omaisten kohtaamista edesauttaa, jos omaisille on selitetty kaikki respiraattorin hienoudet?

Juuri tätä tarkoitin. Ilmaisin ehkä itseni huonosti.

Tuskinpa kukaan nyt tarkottikaan että pitäisi lähteä tuommosia asioita kertomaan... Mutta esim. intubaatioputken tarkoituksen kerron ja että sen kanssa ei pysty puhumaan, yms. Tämä ei ole kuitenkaan kaikille maallikoille itsestään selvää. Tuskinpa tuosta haittaa on. Joskus omaiset kyselee hyvin tarkkaan esim. monitorin tiedoista, niistä kerron sitten jotain hyvin yleistä, yleisin kysymys on miksi tuo verenpainetaso vaihtelee koko ajan. Samoin kaikki hälytykset, yms. herättävät ihmetystä. Joskus omaiset kyllä keskittyvät liikaakin näihin monitorin tietoihin ja eivät juuri kiinnitä potilaaseen huomiota mutta ehkä se tulee vaan tarpeesta saada lisätietoa tilanteesta. Oman kokemuksen mukaan teho-osasto on jo fyysisenä paikkana monelle pelottava paikka ja sitten siellä on vielä omainen huonossa kunnossa, miksi tätä pelkoa ei voisi yrittää lieventää kertomalla asioista? Tietty kaikki omaiset ei tätä kaipaa mutta osa kylläkin...

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Minä olen teholla ollessani kertonut päässääntöisesti mikä potilasta vaivaa ja mitä on tähän asti tehty. Olen myös kehoittanut omaisia ottamaan omaisen kädestä kiinni tai silittämään poskea ym. Monesti nimittäin omaiset pelkäävät nykäistä ja kun hoitaja antaa luvan tälle toiminnalle, niin omaiselle jää parempi fiilis tilanteesta. Olen myös kehoíttanut nukkuvan potilaankin kohdalla puhumaan omaiselle. Olen myös kertonut, että kysyä saa ja ehdottomasti olen sanonut, että soittaa saa milloin tahansa ja saa kysyä mitä tyhmempiäkin kysymyksiä, vaikka kolmen aikaan yöllä. Tämä helpottaa monesti. Sillä ne kysymykset ja ajatukset monesti tulevatkin vasta kotona....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Vastasyntyneiden teho-osastolla (Helsingissä) vierailuaika alkaa klo 11, jatkuen iltaan asti. Toki, jos tulee toimenpidettä/uusi potilas tms. muuta, niin vanhemmat lähtevät huoneesta. Kaksi aikuista kerrallaan, lapset aikuisten seurassa. Ja vanhemmille on nojatuoleja, joissa esim.kenguruhoidetaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vastasyntyneiden teho-osastolla (Helsingissä) vierailuaika alkaa klo 11, jatkuen iltaan asti. Toki, jos tulee toimenpidettä/uusi potilas tms. muuta, niin vanhemmat lähtevät huoneesta. Kaksi aikuista kerrallaan, lapset aikuisten seurassa. Ja vanhemmille on nojatuoleja, joissa esim.kenguruhoidetaan.

Oulun vastaavalla osastolla vierailuaika 9-20, vanhemmilla vapaa vierailu, sisaruksien ja isovanhempien vierailusta neuvoteltava tapauskohtaisesti. Muiden huoneessa olevien potilaiden kiertojen aikana tietysti pois huoneesta.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oulun vastaavalla osastolla vierailuaika 9-20, vanhemmilla vapaa vierailu, sisaruksien ja isovanhempien vierailusta neuvoteltava tapauskohtaisesti. Muiden huoneessa olevien potilaiden kiertojen aikana tietysti pois huoneesta.

Meillä Helsingissä poistettiin jokin aika sitten ns.päivystyskierto, jolla saatiin tuo vierailuaika jatkumaan ilman taukoja aamupäivästä iltaan. Eli aamulla lääkärin kiertävät potilashuoneissa, ja klo 15 aikoihin kansliassa+tarpeen mukaan potilaan luona.

Yöraportti on sitten ainut, joka katkaisee illan n.vartin ajaksi. Klo 20 jälkeen vanhemmat voivat toki taas tulla, ja aika-ajoin vanhempia myös tulee tuolloin lapsen vierelle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...