Jump to content
MAINOS

Työnhaku+ raskaus


Vieras: Sara

Recommended Posts

MAINOS

olin pari vuotta sitten erään yksityisen hoitokodin johtajan tapaamisessa, vapaamuotoinen työpaikkahaastattelu. Siinä hän kysyi ihan suoraan, että aionko hankkia lapsia lähimmän kolmen vuoden sisään, koska eivät haluaisi alkaa etsimään sijaiselle sijaista. Kyse oli siis äitiysloman ja sitä seuraavan hoitovapaan sijaistamisesta. Olin rehellinen ja vastasin, että en minä voi tietää elämästäni eteenpäin noin pitkälle ajalle..Minulle soiteltiin sitten ao. paikasta ja todettiin, että ovat valinneet "kokeneemman" henkilön siihen paikkaan.. Muutaman viikon päästä paikka oli taas auki työvoimahallinnon sivuilta.

Mutta asiaan...ystäväni on raskaana ja hänet vakinaistettiin juuri yksityisen hoitokodin palvelukseen (ei yllämainittuun sentäs..) vaikka raskaus siis jo tiedossa, joten toivoa on ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

olin pari vuotta sitten erään yksityisen hoitokodin johtajan tapaamisessa, vapaamuotoinen työpaikkahaastattelu. Siinä hän kysyi ihan suoraan, että aionko hankkia lapsia lähimmän kolmen vuoden sisään, koska eivät haluaisi alkaa etsimään sijaiselle sijaista. Kyse oli siis äitiysloman ja sitä seuraavan hoitovapaan sijaistamisesta. Olin rehellinen ja vastasin, että en minä voi tietää elämästäni eteenpäin noin pitkälle ajalle..Minulle soiteltiin sitten ao. paikasta ja todettiin, että ovat valinneet "kokeneemman" henkilön siihen paikkaan.. Muutaman viikon päästä paikka oli taas auki työvoimahallinnon sivuilta.

Työhaastattelussa työnantaja ei saa kysyä tuollaista, se käsittääkseni lukee ihan jossain pykälissä. Jos kysyy, niin mikään pakko ei ole siihen vastata, saati puhua totta. Mun mielestä tosta olis saanut jo lakijutun.

Jos pystyy osoittamaan, että on raskauden takia syrjitty, on oikeus aika hyviin korvauksiin, eli jos on ollut esimerkiksi ainoa pätevä hakija, eikä saa paikkaa raskauden takia, niin yhteys lakimiehiin vaan.

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olin myös raskaana valmistuessani sairaanhoitajaksi. Viimeisestä harjoittelu paikasta minulle tarjottiin töitä, mutta kun oh:n korviin kantautui että olin raskaana, löytyi tilalle kokeneempi hoitaja. Ja luvattu vuoden pesti vaihtui yksittäisiksi keikoiksi. Olin yhteydessä liittoon asiasta, mutta liiton mukaan asialle ei voinut mitään tehdä, koska pätevämpi hoitaja löytyi vastavalmistuneen sh:n tilalle.

Olin jopa työkkärissä kirjoilla, kun tein keikkaa. Työtön sairaanhoitaja, pah!  :D Työkkäriin ilmoittauduin sen takia, että olisin saanut ansiosidonnaista liksaa. Loppujen lopuksi keikkaa oli niin paljon eri osastoilla, että tulorajat ylittyivät, eikä työkkärin rahoja tippunut penniäkää. Mä tein keikkaa viimeisen 3kk ajan ennen äitiyslomaa keskussairaalan päivtyksessä, tarkkailuosastolla, teholla ja kirran osastoilla. Yövuoroja en suostunut tekemään, koska ne pisti mun elämän ihan sekasin, mutta muuten jaksoin tehdä töitä ihan hyvin. Omaan rauhalliseen tahtiin. :nauraa:

Koska jäät virallisesti äitiyslomalle? Sunhan ei tarvitse ilmoittaa pois jäämisestä kuin 2kk ennen äitiysloman alkua. Jos nykyisin olisin vastaavassa tilanteessa niin pitäsin raskauden visusti omana tietonani ja viime hetkessä ilmottaisin siitä työnantajalle. ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Luulis että tässä nykyisessä sijaistilanteessa ja varsinkaan kesän alussa ei missään yksikössä ole varaa sanoa ei sijaisehdokkaalle, vaikka olisi raskaanakin.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

olin pari vuotta sitten erään yksityisen hoitokodin johtajan tapaamisessa, vapaamuotoinen työpaikkahaastattelu. Siinä hän kysyi ihan suoraan, että aionko hankkia lapsia lähimmän kolmen vuoden sisään, koska eivät haluaisi alkaa etsimään sijaiselle sijaista. Kyse oli siis äitiysloman ja sitä seuraavan hoitovapaan sijaistamisesta. Olin rehellinen ja vastasin, että en minä voi tietää elämästäni eteenpäin noin pitkälle ajalle..Minulle soiteltiin sitten ao. paikasta ja todettiin, että ovat valinneet "kokeneemman" henkilön siihen paikkaan.. Muutaman viikon päästä paikka oli taas auki työvoimahallinnon sivuilta.

Työhaastattelussa työnantaja ei saa kysyä tuollaista, se käsittääkseni lukee ihan jossain pykälissä. Jos kysyy, niin mikään pakko ei ole siihen vastata, saati puhua totta. Mun mielestä tosta olis saanut jo lakijutun.

Jos pystyy osoittamaan, että on raskauden takia syrjitty, on oikeus aika hyviin korvauksiin, eli jos on ollut esimerkiksi ainoa pätevä hakija, eikä saa paikkaa raskauden takia, niin yhteys lakimiehiin vaan.

juu, tällainen tieto mullakin oli, että mikään pakko ei ole vasta nimenomaan perheenlisäys-suunnitelmiin liittyviin kysymyksiin ja olipa siitä haastattelutilanteessa puhettakin, mutta tässä tilanteessa, kun itse en loppupeleissä ollut paikasta kiinnostunut heti alkuesittelyn jälkeen, ei mulle käypästä työtä ollut ollenkaan, joten jos olisin tullut valituksi, olisin kieltäytynyt joka tapauksessa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun oh oli itse lähes viimeisillään raskaana kun työhaastattelussa kävin. (En siis enää ollu raskaana, mut vauva oli niin pieni, etten ois heti voinut aloittaa.) Uskon, että ilman oh:n raskautta en ois paikkaa saanu...  ;D

Vaikka ois selvä raskausmaha, niin sä voit silti kieltää koko asian. Ei tää munkaan maha mihkään oo hävinny vaikka synnytyksestä jo vuosi... :D

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työnantaja ei tosiaan saa syrjiä raskaana olevaa työnhakijaa eikä raskaudesta tarvitse tosiaan ilmoittaa ennenkuin 2kk ennen äitiysloman alkua. Tosin sen verran kuitenkin itse ajattelisin myös työnantajaa ja omaa jatkoa, että olisin kyllä rehellinen. Valehtelemaan en ainakaan rupeaisi, siinä menee luotto ja jatkon arvaa. Itse en tilanteessa varmaan vakipaikkaa edes hakisi. Aika inha tilanne työnantajalla perehdyttää pikapikaa just ennen ä-lomalle jäämistä ja sitten taas uudestaan palatessa mahdollisesti jopa vasta vuosien jälkeen ja saada lisäksi sijainen tuohon tässä nykytilanteessa, kun sijaisia ei oikein ole tarjolla. Eikä ä-loman alku ole niin taattu pvm töistä pois jäämiselle, paljon paljon aikaisemmin voi jo joutua jäädä pois töistä ja pienissä pätkissä, jotka kuormittavat työnantajaa. Itse vastaavassa tilanteessa todennäköisesti lähtisin keikkailemaan. Tienaa tuntiliksalaisena paremmin ja pystyy säätelemään milloin lähtee töihin. Täälläpäin ainakin keikkaa riittää.

pahimman vastustajani tiedän, minusta itsestäni sen löydän

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei raskauden pitäisi olla työhaastattelussa mikään ongelma, sillä työnantajalla ei ole mitään oikeutta moista asiaa udella. Ja jos työnantaja erehtyy asiaa tiedustelemaan, niin "ei kuulu sulle", tai "tää on kaljamaha" ovat hyviä vastauksia.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä sain raskaana ollessa vakipaikan vieläpä minulle ennestään täysin vieraasta sairaalasta. Haastattelussa ollessa mulla taisi olla jotain rv20. Raskaus ei pahemin näkynyt silloin vielä päällepäin, mutta "liikutuin" jostain asiasta ja rupesin vollamaan cry.png. No pakko siinä tilanteessa oli tunnustaa tilanne. Sain tosiaan paikan ja ehdin olla töissä kuukauden ennen sairaus-ja äitiysllomalle jäämistä. Kysyi yh:ta, miksi he olivat valinneet minut. Perusteluiksi sanoi minuun olleen pätevin hakija (mm. työkokemusta yli 10v ja erikoisalaan liittyvää lisäkoulutusta) sekä että he katsovat tulevaisuuteen :)

Onneksi ennakkoluulottomia ylihoitajiakin löytyy.

Kokemus on hyvä opettaja, mutta lähettää sikamaisen isoja laskuja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja jos työnantaja erehtyy asiaa tiedustelemaan, niin "ei kuulu sulle", tai "tää on kaljamaha" ovat hyviä vastauksia.

Tai "mulla on vaikea ascites"....  :)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näyttäisi kyllä vähän siltä, että kaikki pitemmälle edenneet hoitajaopiskelijat saavat töitä ihan vain soittamallakin, kun nyt sinulla oli vain muutamasta kuukaudesta kyse. Itselläni on muutama op suorittamatta, ja työtarjous tuli puolen tunnin päästä nettihakemuksen pistämisestä, eikä todellakaan raskaudesta tai paljon muustakaan kyselty :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...