Jump to content
MAINOS

Kapnometri perustason autossa?


skpelastaja

Recommended Posts

Kuinka monessa perustason autossa on kapnometri ja kuinka usein käytätte sitä? Myös hoitotasolla kiinnostaa kuinka usein tulee käytettyä. Meillä työpaikalla käydään vääntöä sen tarpeellisuudesta me sakut haluaisimme sen, mut rahakistun vartijat ei kato sitä tarpeelliseksi.

Link to comment
Share on other sites

Meillä auto virallisesta perustasolla, kapno löytyy. Elpparissa aina kiinni ja jos vaan joku tuubi mihin sen saa kiinni niin muulloinkin. Ehdoton väline, jos haluaa hapetusta seurata. Saturaatiomittari kertoo loppujen lopuksi aika vähän todellisesta hapetuksen onnistumisesta.

Opettaja jumalan armosta...

Link to comment
Share on other sites

Ööh... Vähän vaan oikaisisin Ensihoitajan tekstiä... Kapnometrihän ei siis mittaa happeutumista millään lailla, vaan uloshengityksen hiilidioksidin määrää. Saturaatiomittari kertoo kyllä veren hemoglobiinin happikyllästeisyyden.

Link to comment
Share on other sites

Hapetus/ happeutuminen... mä käsitän kyllä tuon Ensihoitajan kirjoituksen juuri niin, että voidakseen seurata putkitetun potilaan kokonaistilannetta hapettumisen suhteen, tarvitaan kapno. Tuolla hapettumisella ymmärrän sekä saturaation että kapnolukeman seurantaa ja tarvittaessa eri muuttujien säätämistä niiden mukaan.

Ja itse asiaan: meillä on myös pt:n autossa kapno, kun saatiin juuri siihenkin LP12. Äärimmäisen harvoin varmaan tulee olemaan käytössä, mutta kun kakkosen väessäkin on ihmisiä joilla edellytykset ja luvat intuboida, kapno tukee tätä valmiutta.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Link to comment
Share on other sites

Kapnollahan seurataan ventilaation toteutumista. Eikö vain? Ventilaatiossahan on kaksi osaa: Happeutuminen ja hiilidioksidin poistuminen. Siitä syystä kapnon käyttö AINA intuboidulla kansalaisella, jotta mekaaninen ventilaatio voidaan toteuttaa muutenkin kuin perstuntumalla. Ja se tulisi olla käytössä kaikissa niissä yksiköissä, joissa putkia työnnetään kurkkuun, ja potilasta sen kanssa kuljetetaan. Ehkei ihan jokaisessa höökissä tarvitse olla.

Pelastuslaitos iltaa, älkää rouva hätäilkö, me parannamme teidät tuota pikaa...

Link to comment
Share on other sites

Miellä on molemmissa autoissa noi zolliit herkuilla niin kapnot löytyy. käytössä on molemmat, pääsääntöisesti noilla meidän siirtokeikoilla. Harvoin (itsellä ei kertaakaan) me kotona intuboidaan kun meillä on toi "nolla" kaverina....

Link to comment
Share on other sites

Näinhän mää sen ymmärtäisin että jos teidän pt kuskaa inbutoitua potilasta tai sitten laittaa niitä muoviputkia itte sinne potilaiden hengitystorveen niin silloin kapnometria kuuluisi varsin perustellusti välineistöön. Kapno on kuitenki SE juttu mitä sillä putkitetulla seurataan, siitä kurvasta kun näkee niin paljon muitakin juttuja kuin siitä pletystä.

Toki on tullu joskus hoidettua potilaita vähän huonommin varustelluissa leikkaussaleissa, mut eniten niissä oli ikävä kapnoa. En mä kaipaa sitä ekg:tä tai pletyä, kyl mä enempi saan paineesta ja kapnosta irti.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Miellä on molemmissa autoissa noi zolliit herkuilla niin kapnot löytyy. käytössä on molemmat, pääsääntöisesti noilla meidän siirtokeikoilla. Harvoin (itsellä ei kertaakaan) me kotona intuboidaan kun meillä on toi "nolla" kaverina....

Meillä nollan lääkäri pääsääntöisesti antaa sakujen hoitaa putkituksen valvotusti, jotta tulee sitä kokemusta....

- Joka pierua pidättää, sillä on jotain vilppiä mielessä -

Link to comment
Share on other sites

Miellä on molemmissa autoissa noi zolliit herkuilla niin kapnot löytyy. käytössä on molemmat, pääsääntöisesti noilla meidän siirtokeikoilla. Harvoin (itsellä ei kertaakaan) me kotona intuboidaan kun meillä on toi "nolla" kaverina....

Meillä nollan lääkäri pääsääntöisesti antaa sakujen hoitaa putkituksen valvotusti, jotta tulee sitä kokemusta....

meidän nollassapa on katos palomiehii lähärin tutkinnoilla...

Link to comment
Share on other sites

Meillä on L4:n sijaisena lähäreitä. Kuulemma. Mut onhan meillä urheiluhierojiakin siirtoautoissa.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Link to comment
Share on other sites

Miellä on molemmissa autoissa noi zolliit herkuilla niin kapnot löytyy. käytössä on molemmat, pääsääntöisesti noilla meidän siirtokeikoilla. Harvoin (itsellä ei kertaakaan) me kotona intuboidaan kun meillä on toi "nolla" kaverina....

Meillä nollan lääkäri pääsääntöisesti antaa sakujen hoitaa putkituksen valvotusti, jotta tulee sitä kokemusta....

Meillä käydään leikkurissa pitämässä taitoa yllä

Link to comment
Share on other sites

Miellä on molemmissa autoissa noi zolliit herkuilla niin kapnot löytyy. käytössä on molemmat, pääsääntöisesti noilla meidän siirtokeikoilla. Harvoin (itsellä ei kertaakaan) me kotona intuboidaan kun meillä on toi "nolla" kaverina....

Meillä nollan lääkäri pääsääntöisesti antaa sakujen hoitaa putkituksen valvotusti, jotta tulee sitä kokemusta....

Meillä käydään leikkurissa pitämässä taitoa yllä

Lukumääräisesti intubaatioita on historiassa jonkin verran, mutta kun vuosittaiset intubointimäärät jäävät väkisin 3-10 välille/ukko niin ollaan suositusten mukaisesti nyttemmin siirrytty larynxtuubeihin. Hyvä ja helppo vekotin.
Link to comment
Share on other sites

Lukumääräisesti intubaatioita on historiassa jonkin verran, mutta kun vuosittaiset intubointimäärät jäävät väkisin 3-10 välille/ukko niin ollaan suositusten mukaisesti nyttemmin siirrytty larynxtuubeihin. Hyvä ja helppo vekotin.

Olen myös meille yrittänyt saada, mutta ensihoidon vastuulääkäri ei ole lämmennyt ajatukselle

Link to comment
Share on other sites

Meillä on vastuulääkärillä sama kanta. Eli harjoittelu leikkurissa lt:n kanssa ja sitten kun kaikki yksikössä on koulutettu se voidaan ottaa käyttöön.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Link to comment
Share on other sites

Lukumääräisesti intubaatioita on historiassa jonkin verran, mutta kun vuosittaiset intubointimäärät jäävät väkisin 3-10 välille/ukko niin ollaan suositusten mukaisesti nyttemmin siirrytty larynxtuubeihin. Hyvä ja helppo vekotin.

Olen myös meille yrittänyt saada, mutta ensihoidon vastuulääkäri ei ole lämmennyt ajatukselle

Perusteliko asiaa mietenkään?
Link to comment
Share on other sites

Meil ei oo autos kapnoo. Yleensä kun sille on käyttöä enempi noilla hoitotason keikoilla joille meille tulee sit tueks joko hoitoyksikkö tai late nelonen joilta löytyy kapno. Tosin viimeks kun sitä tarvittiin niin kastuin litimäräks ku juoksin L4:n auton ja meiän auton väliä hakemassa tavaroita  ;D

Mitä nopeammin, sitä nopeammin

Hiki säästää verta

Link to comment
Share on other sites

Eiköhän se monen kyytivaunun kapnon käyttö ole se elvytys ja sen elvytetyn kyytiminen. Että jos on rahulia, niin siitä vaan. Meillä kapno tuli deffan kylkiäisenä perustason autoonkin.

"Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta").

Link to comment
Share on other sites

Eiköhän se monen kyytivaunun kapnon käyttö ole se elvytys ja sen elvytetyn kyytiminen. Että jos on rahulia, niin siitä vaan. Meillä kapno tuli deffan kylkiäisenä perustason autoonkin.

Opinpa taas tässä uutta tosta kapnosta. Tai oikeastaan palautin opittua mutta hyödyntämätöntä tietoa mieleeni. Kapno on elvytyksessä aika tarpeeton, koska elimistössä ei ole verenkiertoa niin kapnon lukema voi olla jopa nolla tai hyvin pieniä arvoja. Tärkeämpi rooli kapnolle tulee elvytyksessä silloin, kun saadaan verenkierto palautumaan ja näin hiilidiokdisia siirtyy keuhkoihin verenkierrosta. Tällöin kapno lukema tietenkin voi olla korkeakin. Siis, jos elvytyksen aikana kapno näyttää nollaa tai pieniä lukuja ei silti pidä vähentää ambutustaajuutta vaan sen tulisi olla 10-14/min lukemasta huolimatta. Sitten ROSC:n jälkeen lukema tulisi saada tasolle 4-4.5.

Opettaja jumalan armosta...

Link to comment
Share on other sites

Eiköhän se monen kyytivaunun kapnon käyttö ole se elvytys ja sen elvytetyn kyytiminen. Että jos on rahulia, niin siitä vaan. Meillä kapno tuli deffan kylkiäisenä perustason autoonkin.

Opinpa taas tässä uutta tosta kapnosta. Tai oikeastaan palautin opittua mutta hyödyntämätöntä tietoa mieleeni. Kapno on elvytyksessä aika tarpeeton, koska elimistössä ei ole verenkiertoa niin kapnon lukema voi olla jopa nolla tai hyvin pieniä arvoja. Tärkeämpi rooli kapnolle tulee elvytyksessä silloin, kun saadaan verenkierto palautumaan ja näin hiilidiokdisia siirtyy keuhkoihin verenkierrosta. Tällöin kapno lukema tietenkin voi olla korkeakin. Siis, jos elvytyksen aikana kapno näyttää nollaa tai pieniä lukuja ei silti pidä vähentää ambutustaajuutta vaan sen tulisi olla 10-14/min lukemasta huolimatta. Sitten ROSC:n jälkeen lukema tulisi saada tasolle 4-4.5.

Mutta kun kapnosta näkee paljon muutakin. Kyllä me sitä katsellaan ihan vastusta silmällä pitäen esim. perfuusion tai olv:n aikana, vaikka ei se hiilarilukema mitään kerro. Eihän se lukema muutenkaan mikään kiveen hakattu ole, verikaasuissa voi olla parinkin yksikön heitto. Mutta jälleen kerran se vanha totuus, että trendi ratkaisee.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Link to comment
Share on other sites

Kapno on elvytyksessä aika tarpeeton, koska elimistössä ei ole verenkiertoa niin kapnon lukema voi olla jopa nolla tai hyvin pieniä arvoja.

Kyllä kai tehokkaan PPE:n aikana potilaalla ainakin toivottavasti on verenkiertoa?  :D

Ei kai se kapnometri/-grafi ihan turha vehje ole elvytyksen aikana. Intubaatioputken paikan varmistamisessa siitä on apua. Mahasta ei tule hiilidioksidia, mutta keuhkoista tulee kun potilas saa tehokasta PPE:ta.

Tärkeämpi rooli kapnolle tulee elvytyksessä silloin, kun saadaan verenkierto palautumaan ja näin hiilidiokdisia siirtyy keuhkoihin verenkierrosta. Tällöin kapno lukema tietenkin voi olla korkeakin. Siis, jos elvytyksen aikana kapno näyttää nollaa tai pieniä lukuja ei silti pidä vähentää ambutustaajuutta vaan sen tulisi olla 10-14/min lukemasta huolimatta. Sitten ROSC:n jälkeen lukema tulisi saada tasolle 4-4.5.

ROSC:in jälkeisessä hypervetilaatiossa kapnosta on varmasti apua. Uloshengityksen hiilidioksidi ei kuitenkaan ole sama asia kuin veren hiilidioksidipitoisuus. Ja potilaan pH voi olla ihan pielessä vaikka uloshengityksen hiilidioksidipitoisuus olisikin hyvä.

Hyvä kapistus se kapno kieltämättä on.

Failure is always an option

Link to comment
Share on other sites

Eikös tuo ROSC:in jälkeinen hyperventilointi ole jo vanhentunutta hoitoa?

Sitähän sillä elvytyksessä, sitä putken paikkaa ja näkeehän senkin luvun pompsahtamisesta käyntiin lähtemistä.

Itse asiassa viimeks satuin kattoon juuri kapnoa että nyt tapahtu jotain ja käyntiinhän se silloin läks. Mukavasti muuten näky myöskin viimeks ppe:n teho kaulan suonista. Olikin yli hyvin onnistunut elvytys, tippu käsiin, heti työn touhussa ja yliopistollisesta sairaalasta päässyt pois ilman vajauksia viikossa!

"Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta").

Link to comment
Share on other sites

Eikös tuo ROSC:in jälkeinen hyperventilointi ole jo vanhentunutta hoitoa?

Ei kai? Eikö se ole kuitenkin tehokas tapa tuulettaa liika hiilidioksidi pois ja korjata happamuutta?

Failure is always an option

Link to comment
Share on other sites

Tais olla jotenkin niin, että ennen vanhaan ventiloitiin hetken aikaa vähän niinkuin joka tapauksessa niin pirusti, eikös protokollassa ollut ihan erikseen tietyn pituinen reilu tuuletus? Nyt kait hiilidioksidia pyritään poistaan vaan ventiloimalla hieman nopeammin ja pidemmän ajan kanssa.

"Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta").

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...