Jump to content
MAINOS

Ohjaajan huono käytös


Vieras: Enhaluamennäharkkaan

Recommended Posts

Vieras: Pelottaa

Ooo, miten paljon vastauksia. Olen miettinyt koko illan, mitä huomenna teen. Aamuvuoroon pitäisi mennä, mut musta tuntuu, että en pysty. Hahmottelin opettajalle sähköpostia, mutta se toki lukisi sen vasta huomenna.

Tuntuu vaikealta puhua tästä kenellekään, mutta nämä on olleet ehkä elämäni kauheimpia päiviä. Mietin, tulisiko minulle ongelmia siitä jos jäisin kotiin huomenna.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 56
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Aiheen ahkerimmat kirjoittajat

  • Emu

    1

  • MammaAlma

    1

  • Aleksandra

    1

Aika ristiriitaisia vastauksia osalla. Ensinnäkin ensimmäinen vastaaja ei ( kaiketi ) tarkoittanut että tuollainen ohjaajan käytös olisi hyväksyttävää, vaan että hoitoala nyt vaan on mitä on. Meidän työpaikassa ei ainakaan mitään tunkua ole opiskelijan työpaikkaohjaajiksi, muillakun on siis? Keikkalaisena olen tutustunut isoon määrään hoito-ja hoiva-alan työpaikkoja ja kyllä työilmapiirissä olisi aika lailla parannettavaa. Hoitajat on väsyneitä huonoon palkkaan, supistuksiin, kiristyksiin, säästämisiin, joustamisiin vaikka hoidettavat ovat vaikeammin hoidettavia kuin ennen. Työpaikoilla juorutaan muista mikä ehditään, kateus on ihan oma luokkaansa. Harjoitteluita on useita, jonkun viikkosen sitä pitäisi kestää vaikka päällään seisten. Hoitoalalla kannattaa hankkia paksu nahka ja lyhyt muisti. Joskus ohjaajan vaihto voi auttaa, joskus tarvitaan vaihtaa koko harjoittelupaikka.  Aikoinaan opiskellessani pii-itkä aika sitten oli onnellinen työpaikasta, nyt kun kaikki on vedetty piippuun, ei ihmekään etteikö se jossakin näkyisi? Ei hoitajakaan ole muuta kuin ihminen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Vakkareille samanlaista

Ei siis pelkästään opiskelijoille ole tuollaista käytöstä tarjolla. Yksi mätä omena pilaa koko korin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Kansalla on oikeus!

Nyt työpaikka ja henkilön nimi näkyviin! Mielellään kuvan kera! Meillä on oikeus tietää!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Opiskelijavastaava

Ota välittömästi yhteys harjoittelupaikan opiskelijavastaavaan tai esimieheen sekä omaan opettajaasi. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Valm -13.

Itse sain samanlaista ryöpytystä ohjaajalta toiseksi vikassa harjoittelussa. Itse olin miesopiskelija ja ohjaaja vanhempi nainen. 

En kuulemma tehnyt mitään, osannut mitään, tein väärin tavoitteet bumerangina takas.. pahinta oli että koko osasto tuki tätä hoitajaa täysin. 

Minua ei kukaan. Ei edes ohjaava opettaja. Eikun sitten 3 viikkoa vanhainkotiin "harjoittelemaan" lisää. Siellä ihmeteltiin että hittoako minä siellä. No näytetään prkl vähän perushoitoa kun en sitä kuulemma osaa...

Nyt täytyy ensin ottaa yhteys osastonhoitajaan ja opettajaan. VAATIA ohjaajan vaihtoa HETI. Ainut ratkaisu. Muuten tämä nykyinen voi antaa hylsyn ihan vasn v-päisyyttään.

P.s. olen monesti meinannut lähettää tarinani osastolle keskisormikortin ihan vasn terveisinä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Tehohoitaja

Tuollaisesta elämäänsä kyllästyneestä mulkerosta pitää ilmoittaa osastonhoitajalle,pyydä samalla uutta ohjaajaa.Opettajalle myös infoa tällaisesta epäasiallisesta kohtelusta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Lokaa itsekin kokenut aik

Älä mene enää sinne, aamulla yhteys harkka paikkaan vain ettet tule ja opettajaan yhteys. Tuo simputus on valitettavan yleistä ja EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA HYVÄKSYTTÄVÄÄ.  Toivon sinulle kaikkea hyvää jatkoon ja tulevaisuudelle kun valmistut, hyviä hoitajia tarvitaan jotka ovat työssään ilolla ja ammattitaidolla, sinusta tulee varmasti sellainen.  On kuluttavaa kun joutuu kokoamaan itseään tuollaisessa ilmapiirissä mitä olet joutunut kokemaan. Paljon tsemppiä. Ole rohkea! 🙂

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Kaikkeen tottuu

Hoitoalalla on paljon elämäänsä kyllästyneitä ihmisiä. Kannattaa tottua. Jos ei nappaa niin kotiin kasvamaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Hoituri
16 tuntia sitten, Vieras: Hyvä että totut kirjoitti:

Hyvä että totut tuollaiseen menoon jo opiskeluaikana, sillä tuollaista se on välillä työelämässäkin.  Hoitoalalla on ihan normaalia että oma huono jaksaminen, uupuminen, välinpitämättömyys, alalle sopimattomuus, huono päivä jne puretaan muihin. Se ilmenee kiusaamisensa, simputtamisensa, tiuskimisensa, huutamisena, mollaamisensa, vähättelynä, mykkäkouluna jne. Tuo on ihan normaalia hoitoalalla, suurin osa, jos kukaan ei tule siihen puuttumaan, ei esimiehet eikä muutkaan. Kun otat, jos otat, sen puheeksi, saat herkkähipiäisen itkupilli valittajan leiman otsaasi. Onko tuollainen käytös sitten oikein, no ei tietenkään ole mutta tuollaista se nyt vaan on.

Tämmöiset trollikommentit voit sitten jättää kirjoittamatta vastaisuudessa. Jos et itse osaa selvittää asioita tilanteen vaatimalla tavalla, niin älä ainakaan tänne tule neuvomaan opiskelijaa. Nuo kuvaamasi asiat eivät ole normaalia missään terveessä työyhteisössä hoitoalalla.

Täällä onkin jo hyvin muut neuvoneet, mutta yhteys esimieheen ja opettajaan. Vaadi asiaan selvitys, tuollaista ei tarvitse kenenkään sietää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Alokas nönnönnöö
45 minuuttia sitten, Vieras: Hoituri kirjoitti:

Tämmöiset trollikommentit voit sitten jättää kirjoittamatta vastaisuudessa. Jos et itse osaa selvittää asioita tilanteen vaatimalla tavalla, niin älä ainakaan tänne tule neuvomaan opiskelijaa. Nuo kuvaamasi asiat eivät ole normaalia missään terveessä työyhteisössä hoitoalalla.

Täällä onkin jo hyvin muut neuvoneet, mutta yhteys esimieheen ja opettajaan. Vaadi asiaan selvitys, tuollaista ei tarvitse kenenkään sietää.

Kuka sinäkin olet neuvomaan muita? Lainamassasi kommentissa ei ollut mitään vääristelyä tai valhetta. Tottahan tuo on.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

2 tuntia sitten, Vieras: Alokas nönnönnöö kirjoitti:

Kuka sinäkin olet neuvomaan muita? Lainamassasi kommentissa ei ollut mitään vääristelyä tai valhetta. Tottahan tuo on.

Alkuperäinen vastaaja kirjoitti 'Tuollaista se on VÄLILLÄ työelämässäkin'. Niinhän se on meilläkin, hyvä jos huomenia sanotaan. Toiseksi alkuperäinen vastaaja kirjoitti ettei tietenkään tuollainen käytös ole hyväksyttävää, mutta tuollaista se nyt vaan on. Meillä on pari vastaavaa työntekijää, tosiasiassa suurin osa pelkää heitä, esimiehiä myöten. Kaikki yrittävät olla mahdollisimman mielin kielin ettei vaan hermostuta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: älä yritä
16 tuntia sitten, Vieras: Valm -13. kirjoitti:

Itse sain samanlaista ryöpytystä ohjaajalta toiseksi vikassa harjoittelussa. Itse olin miesopiskelija ja ohjaaja vanhempi nainen. 

En kuulemma tehnyt mitään, osannut mitään, tein väärin tavoitteet bumerangina takas.. pahinta oli että koko osasto tuki tätä hoitajaa täysin. 

Minua ei kukaan. Ei edes ohjaava opettaja. Eikun sitten 3 viikkoa vanhainkotiin "harjoittelemaan" lisää. Siellä ihmeteltiin että hittoako minä siellä. No näytetään prkl vähän perushoitoa kun en sitä kuulemma osaa...

Nyt täytyy ensin ottaa yhteys osastonhoitajaan ja opettajaan. VAATIA ohjaajan vaihtoa HETI. Ainut ratkaisu. Muuten tämä nykyinen voi antaa hylsyn ihan vasn v-päisyyttään.

P.s. olen monesti meinannut lähettää tarinani osastolle keskisormikortin ihan vasn terveisinä...

Ei millään pahalla, mutta jos koko osasto on tukenut ohjaajaasi, niin olisin taipuvainen uskomaan että myös sinussa on saattanut olla jotakin vikaa. Harjoitteluja ei ihan kevein perustein hylätä. 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Opiskelijavastaava

Ole yhteydessä osaston opiskelijavastaavaan/ osastonhoitajaan ja opettajaasi. Koittakaa keksiä jos vaikka saisit uuden ohjaajan, tuollaista käytöstä ei kuulu sietää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lähetin aamulla opettajalle sähköpostia, missä kerroin tilanteen. Aamulla menin kuitenkin harjoittelupaikkaan, kohtelu samaa kuin eilenkin. Alkuiltapäivästä ohjaaja tuli suht nyreissään kertomaan, että oli saanut opettajaltani viestin, että en kuulemma viihdy heidän osastollaan ja alkoi tivata, oliko minulla joku ongelma. Viimeinen tunti meni minun selittäessä, miten koen hänen käytöksensä. Ohjaaja kuitenkin torppasi kaiken, mitä sanoin. En kuulemma ota tätä työtä tosissani, koska en saavu puoli tuntia etukäteen, eikä hän ollut muistavinaan eilisiltapäivän tapahtumaa lainkaan. Hän lopuksi kertoi, että aikoo ottaa opettajan kanssa puheeksi "myöhästymiseni" ja sen, olenko sopiva alalle ollenkaan. Lähdin kotiin melko huonoilla fiiliksillä.

Äsken se fiilis muuttui vielä huonommaksi, koska olin saanut opettajalta sähköpostiviestin, missä hän kertoi saaneensa huolestuttavaa palautetta harkkapaikan ohjaajalta minusta. Viesti sisälsi muistutuksen, että harjoittelu voidaan hylätä mm. myöhästelyn ja alalle soveltumattomuuden vuoksi.

Tämä on kuin painajaista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Silkkaa paskaa

Onko tämä sinun ensimmäinen harjoittelusi vai oletko ollut jo aikaisemmin jossain? Toki sinuun tulee uudestaan olla opettajaan yhteydessä, mutta jos sinulla on aikaisempia harjoitteluja taustalla suosittelisin, että mainitset suoraan vastauksessasi, että aikaisemmissa harjoittelupaikoissa sinulla ei ole ollut mitään ongelmia, mutta nykyisen ohjaajan kanssa et missään tapauksessa suostu tätä harjoittelua jatkamaan. Et tule hyötymään harjoittelusta yhtään mitään, jos tuollainen paskapää jatkaa ohjaajanasi. Vaihtoehtoja tulisi olla joko ohjaajan vaihto tai harjoittelupaikan vaihto.

Olen itsekin aikani saanut parilta ohjaajalta palautetta luokkaa ei osaa mitään, ei tajua mitään, soveltuukohan alalle, aloitekyvytön yms. mutta onneksi kukaan näistä ei ollut oma nimetty ohjaajani. Yhdessä paikassa kuulin, että se sama tyyppi antaa kaikille opiskelijoille aina aivan onnettoman palautteen osaamistasosta riippumatta. Valmistuin lopulta ongelmitta ja  nykyisiltä työkavereilta olen saanut hyvää palautetta osaamisesta.

Lisäksi kysyisin suoraan opettajalta, vaaditaanko harjoittelun vaatimuksissa jossain, että harjoittelupaikassa tulee olla puoli tuntia ennen työajan alkua ja miten tämä vaatimus on perusteltu. Mielestäni parasta olisi, jos voisitte keskustella tästä kasvotusten opettajan kanssa tai edes puhelimitse. Jos harjoittelupaikassa on opiskelijavastuuhenkilöitä tai osastonhoitaja mielestäni heidän myös kuuluisi ottaa tästä asiasta koppi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: johanna

"Harjoittelu voidaan hylätä mm. myöhästelyn ja alalle soveltumattomuuden vuoksi." ... luki tekstissä. Siis tarkoittako tämä sitä että tulet töihin siihen aikaan mitä listassa lukee? 😁

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä nyt opettaja teki virheen kun oli suoraan ohjaajaan yhteydessä. Mielestäni hänen olisi pitänyt asettua sinun puolellesi ja olla suoraan osastonhoitajaan tai opiskelijavastaavaan yhteydessä. Sinuna menisin itsen juttelemaan jommalle kummalle em mainituista ja jos ei tuota tulosta niin vaihtaisin paikkaa. Kyllä ohjaajiakin vaihdellaan harjoittelupaikoissa jonkin verran , sillä kaikilla ei vain kemiat kohtaa. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

2 tuntia sitten, Vieras: johanna kirjoitti:

"Harjoittelu voidaan hylätä mm. myöhästelyn ja alalle soveltumattomuuden vuoksi." ... luki tekstissä. Siis tarkoittako tämä sitä että tulet töihin siihen aikaan mitä listassa lukee? 😁

Tulen vuoroon siihen aikaan, että olen osastolla valmiina työvaatteissa kun kello on sen, mitä vuorolistassa lukee, pukuhuoneeseen astun noin vartin tai kymmentä vaille, osastolla olen kymmentä tai 5 min vaille tasan. Mielestäni ihan riittävästi siis.

Ohjaaja tosin syyttää minua myöhästymisestä sen vuoksi, koska en tule sitä puolta tuntia aikaisemmin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

4 tuntia sitten, Vieras: Noniin kirjoitti:

Lähetin aamulla opettajalle sähköpostia, missä kerroin tilanteen. Aamulla menin kuitenkin harjoittelupaikkaan, kohtelu samaa kuin eilenkin. Alkuiltapäivästä ohjaaja tuli suht nyreissään kertomaan, että oli saanut opettajaltani viestin, että en kuulemma viihdy heidän osastollaan ja alkoi tivata, oliko minulla joku ongelma. Viimeinen tunti meni minun selittäessä, miten koen hänen käytöksensä. Ohjaaja kuitenkin torppasi kaiken, mitä sanoin. En kuulemma ota tätä työtä tosissani, koska en saavu puoli tuntia etukäteen, eikä hän ollut muistavinaan eilisiltapäivän tapahtumaa lainkaan. Hän lopuksi kertoi, että aikoo ottaa opettajan kanssa puheeksi "myöhästymiseni" ja sen, olenko sopiva alalle ollenkaan. Lähdin kotiin melko huonoilla fiiliksillä.

Äsken se fiilis muuttui vielä huonommaksi, koska olin saanut opettajalta sähköpostiviestin, missä hän kertoi saaneensa huolestuttavaa palautetta harkkapaikan ohjaajalta minusta. Viesti sisälsi muistutuksen, että harjoittelu voidaan hylätä mm. myöhästelyn ja alalle soveltumattomuuden vuoksi.

Tämä on kuin painajaista.

Nyt lopetat ton saatanan nynnyilyn, sanot suorat sanat ohjaajalle ja meet toisen harjottelupaikkaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Katkeria, väsyneitä ja muille kateellisia ihmisiä on hoitoala väärällään. Aloituspostin meno on hyvin monessa paikassa arkipäivää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Onneksi näin
19 tuntia sitten, Vieras: Emilia kirjoitti:

Nyt lopetat ton saatanan nynnyilyn, sanot suorat sanat ohjaajalle ja meet toisen harjottelupaikkaan.

Minkähän nynnyilyn?

Menisinkin kuule oikein mielelläni toiseen harjoittelupaikkaan, jos niita harkkapaikkoja olisi niin helppoa löytää.

Tänään opettaja suostui kuuntelemaan minun versioni tapahtumista puhelimessa. Hän oli jo yhteydessä harjoittelupaikkaan ja minulle vaihdetaan ohjaaja. Ei kuitenkaan minun vuokseni, vaan sen vuoksi, että tämä edellinen ohjaaja oli enää kieltäytynyt ohjaamasta minua, koska en pääsisi kuulemma läpi kuitenkaan ja olen kuulemma liian hankala ohjattava.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: ikävät muistot
20.8.2019 klo 23.04, Vieras: Valm -13. kirjoitti:

Itse sain samanlaista ryöpytystä ohjaajalta toiseksi vikassa harjoittelussa. Itse olin miesopiskelija ja ohjaaja vanhempi nainen. 

En kuulemma tehnyt mitään, osannut mitään, tein väärin tavoitteet bumerangina takas.. pahinta oli että koko osasto tuki tätä hoitajaa täysin. 

Minua ei kukaan. Ei edes ohjaava opettaja. Eikun sitten 3 viikkoa vanhainkotiin "harjoittelemaan" lisää. Siellä ihmeteltiin että hittoako minä siellä. No näytetään prkl vähän perushoitoa kun en sitä kuulemma osaa...

Nyt täytyy ensin ottaa yhteys osastonhoitajaan ja opettajaan. VAATIA ohjaajan vaihtoa HETI. Ainut ratkaisu. Muuten tämä nykyinen voi antaa hylsyn ihan vasn v-päisyyttään.

P.s. olen monesti meinannut lähettää tarinani osastolle keskisormikortin ihan vasn terveisinä...

Kamalan kuuloista. Itsellänikin on jäänyt parilta osastolta tosi huonot fiilikset. Tuli oikein huono olo kun olisi pitänyt viereisellä osastolla töissä ollessa tehdä potilassiirtoja kyseiseen paikkaan. Mutta se mihin tartuin oli nuo opiskelijan tavoitteista kiukuttelut ohjaajan taholta. Koulussa kun lykätään niitä yleviä tavoitteita joita yrittää sitten itse soveltaa kokemiensa käytännön tavoitteiden sekaan - jos tavoitteet ovat liian laveita tai vääränlaisia niihin pitäisi puuttua heti ensimmäisinä päivinä eikä uhkailla  puolta harjoittelua viitaten tavoitteisiin. Laitettaisiin yhdessä miettien tavoitteeksi joku harjoittelun tason ja osaston tehtävien mukainen taso, esim. kirralla vastaantulevat perusasiat.

On myös ikävää jos toinen ohjaaja odottaa suorastaan päällekäyvää oma-aloitteisuutta ja toinen pitää puhuttelun jos vaikka ohjaa omaisen huoneeseen ("opiskelija ei puhu omaisille".).

Yksi mikä on turhauttavaa on passiivis-aggresiivisuus, annetaan ymmärtää mutta ei kerrota suoraan tai peräti ei edes vihjailla vaan räväytetään hylsyllä uhkailu. Eräs kurssikaverini oli samassa paikassa harkassa ja hänelle tuli yllätyksenä että hänestä "oltiin huolissaan" ja opettajalle oli soitettu. Syy oli aivan naurettava, persoonaan liittyvä eikä minkäänlaisen vaaratilanteen tapainenkaan tai potilaiden kohtelu. Minustakin on "oltu huolissaan" kertoen se noin viisi päivää jälkeenpäin huolen alkamisesta. Syynä se, etten käynyt tarpeeksi usein kahvilla. Kerroin tutustuvani mieluummin seuraavan potilaan papereihin. Olisi myös jo pitänyt kolmen päivän jälkeen reflektoida oma-aloitteisemmin (ei pyynnöstä) millainen tämän erikoisalan hoitaja minusta tulisi. Kerroin, että osasto eroaa entisistä aivan merkittävästi enkä pysty tällaiseen vielä vastaavaan. Tuskin pystyisi edes uusi työntekijä. 

Ja jos opiskelija ei ole henkilö josta pitäisit vapaa-aikanasi ja päinvastoin älä anna sen vaikuttaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...