Jump to content
MAINOS

Ohjaajan huono käytös


Vieras: Enhaluamennäharkkaan

Recommended Posts

Vieras: Enhaluamennäharkkaan

Minulla alkoi eilen harjoittelu sairaalassa ja tämä on kauheaa. Ohjaajanani on vähän vanhempi ihminen, joka julisti eilen heti alkajaisiksi, että hän ei itse tätä hommaa olisi halunnut. Aluksi naureskelin itsekin, että no kukapa sitä, koska luulin lähinnä vitsiksi. Se ei ollut. Eilisen lähinnä juoksin hänen perässään, kun kierrettiin taloa ja hän hoputti koko ajan, että on kiire ja tässä menee nyt hirveästi aikaa.

Tänään aamulla sain heti ensimmäiseksi kuulla, että hänellä, kuten edellisillä opiskelijoillakin kuulemma, on ollut aina tapana tulla puoli tuntia etukäteen. Hän puhui kuin olisin myöhästynyt, vaikka olin siellä valmiina 10 min etuajassa. Lisäksi tänään minut tyrkättiin yksin tekemään aamutoimia ja kun kysyin jotain, esimerkiksi missä jotain on, olisi kuulemma pitänyt ensin miettiä. No, mielestäni mietinkin, mutta minusta oli vaan fiksumpaa kysyä, eikä jäädä etsimään jotain pesulappupaketteja puoleksi tunniksi. Sain jo aamupäivän aikana kuulla kymmeneen kertaan, miten en muka tiedä tai osaa mitään. Tosi paska fiilis.

Iltapäivällä olin mukana harjoittelemassa tikkien poistamista ja ohjaaja käski minun pitää saksia siihen asti kun hän niitä tarvitsee. Seurasin toimintaa ja omasta mielestäni loogisessa kohassa ujuttauduin vähän lähemmäs valmiina tarjoamaan saksia. Yhtäkkiä ohjaaja huusi, että no älä nyt niitä mulle vielä anna. Hämmennyin täysin. Sitten, ehkä viisi sekuntia myöhemmin hän huusi taas, että no anna ne nyt tänne ja repäisi koko pakkauksen kädestäni. Kämmeneeni sattui, siihen tuli pieni haava. Sitten ohjaaja jatkoi kuin mitään ei olisi tapahtunut. Onneksi tämä tilanne oli päivän viimeisen vartin aikana ja pääsin lähtemään kotiin.

En ihan oikeasti edes uskalla mennä sinne enää huomenna. Voiko uuden harjoittelupaikan saada kuinka nopeasti? Auttaako opettajat? Kenelle tästä pitäisi kertoa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 56
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Aiheen ahkerimmat kirjoittajat

  • Emu

    1

  • MammaAlma

    1

  • Aleksandra

    1

Vieras: Hyvä että totut

Hyvä että totut tuollaiseen menoon jo opiskeluaikana, sillä tuollaista se on välillä työelämässäkin.  Hoitoalalla on ihan normaalia että oma huono jaksaminen, uupuminen, välinpitämättömyys, alalle sopimattomuus, huono päivä jne puretaan muihin. Se ilmenee kiusaamisensa, simputtamisensa, tiuskimisensa, huutamisena, mollaamisensa, vähättelynä, mykkäkouluna jne. Tuo on ihan normaalia hoitoalalla, suurin osa, jos kukaan ei tule siihen puuttumaan, ei esimiehet eikä muutkaan. Kun otat, jos otat, sen puheeksi, saat herkkähipiäisen itkupilli valittajan leiman otsaasi. Onko tuollainen käytös sitten oikein, no ei tietenkään ole mutta tuollaista se nyt vaan on.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen aivan pöyristynyt kirjoituksestasi. Missään siis Missään ei pitäisi suvaita tuollaista käytöstä vuonna 2019 ja vielä hoitoalalla missä työntekijöitä on vaikea saada ja opiskelijat voivat olla tulevia työtovereitasi. Muista, että sinun ei missään nimessä tarvitse tuollaista käytöstä sietää, sinä olet siellä oppimassa uutta ja työpaikka saa rahaa siitä, että olet siellä harjoittelemassa. Jos et uskalla ohjaajalle antaa suoraa palautetta niin ota yhteys lähiesimieheen ja myös opettajaan. Työnantajan on tärkeää saada kuulla palaute tuollaisesta työntekijästä ja myös opettajan on hyvä tietää missä mennään. Tuollaiseen menoon ei tule "tottua". Mikäli hoitaja on näin uupunut tulisi hänen katsoa peiliin ja miettiä avun hakemista.... 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Hoitsu 30v.

Noloa ja törkeää käytöstä kolleegalta, eikä opiskelijan tarvitse sitä hyväksyä. Ilmoita esimiehelle ja opettajallesi. Ja tämä isotteleva kolleega voisi muistaa, että tämä opiskelija voi olla tulevaisuudessa työkaverisi tai Sinun hoitajasi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Samaa kohtelu 1990

Ekaksi varmaan kirurgian jakso varmaan. Ota opettajaan yhteys. Sinun ei tarvi sietää tuommoista. Ja voithan sanoa vastaan ja vaikka että tuolla asenteella siirrät kaiken paskan eteenpäin.... Mie itse annoin tulla tuosta kohtelusta aikoonaan ja sille osastolle ei opiskelijoita laitettu... 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Paukku86
2 tuntia sitten, Vieras: Hyvä että totut kirjoitti:

Hyvä että totut tuollaiseen menoon jo opiskeluaikana, sillä tuollaista se on välillä työelämässäkin.  Hoitoalalla on ihan normaalia että oma huono jaksaminen, uupuminen, välinpitämättömyys, alalle sopimattomuus, huono päivä jne puretaan muihin. Se ilmenee kiusaamisensa, simputtamisensa, tiuskimisensa, huutamisena, mollaamisensa, vähättelynä, mykkäkouluna jne. Tuo on ihan normaalia hoitoalalla, suurin osa, jos kukaan ei tule siihen puuttumaan, ei esimiehet eikä muutkaan. Kun otat, jos otat, sen puheeksi, saat herkkähipiäisen itkupilli valittajan leiman otsaasi. Onko tuollainen käytös sitten oikein, no ei tietenkään ole mutta tuollaista se nyt vaan on.

Se, että se tuollaista on, ei tarkoita, että tuollaista sen pitäisi olla. EI, EI ja EI! Tottakai sinä otat asian puheeksi, osaston esimiehen kanssa ja opettajiesi kanssa. Sinä olet siellä oppimassa, et simputettavana. Ohjaajasi velvollisuus on ohjata ja opettaa sinua. Sinun velvollisuutesi on oppia, kysellä ja ottaa asioista selvää, MYÖS kyseenalaistaa meijän vanhojen kettujen toimintatapoja, miksi teemme kuten teemme ja meillä tulisi olla perustelut, eikä vain se, että kun näin nyt on aina tehty. 

Ohjaajasi ei kirjoittamasi perusteella voi hyvin, hän ei voi vaatia että töissä ollaan puoli tuntia ennen työvuoron alkamista, siihen pitäisi jo esimiehenkin puuttua! Työt alkaa työvuorolistaan ilmoitettuna ajankohtana. 

Ja herkkähipiäinen et ole, kun asiaa viet eteenpäin. Tuollainen ohjaajan käytös karkottaa alalta nuoria tekijöitä, kun ala ei muutenkaan vetovoimainen ole. Sinulla on nyt avain asema muuttaa tätä, mikä on aina ollut. 

Rohkeutta, kunnioitusta ja vastuullisuutta! 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei missään nimessä pidä tuollaista käytöstä sietää. Kerro kouluun ja osaston esimiehelle. Te opiskelijat olette tulevia työkavereita ja opiskelijoita täytyy kohdella samanarvoisesti kun työkavereita. Valitettavasti hyvin moni vanhempi työntekijä ei tätä ymmärrä. Omalla työpaikalla on myös tälläisiä "ohjaajia" ja jos vaan näen/kuulen heidän kohtelevan huonosti opiskelijoita puutun asiaan parhaani mukaan. Tsemppiä! 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja ensimmäisenä kommentti että hyvä kun totutaan tuommoiseen käyttäytymiseen heti. Hävetkää! Kenenkään ei pidä sietää tuollaista käyttäytymistä varsinkaan kollegalta, tai ohjaajalta! Itse en katselisi työkavereilta tuollaista käytöstä hetkeäkään. Ei ole opiskelijan vika ettei hän ole opiskelijaa halunnut. Ohjaavaan opettajaan heti yhteys, tuollainen peli ei vetele. Harjoittelussa pitäisi pystyä keskittymään oppimiseen eikä sylkykuppina olemiseen. Hoidettavilta saa usein ihan tarpeeksi ottaa vastaan huonoa käyttäytymistä ja aggressiivisuutta, työkavereiden pitäisi olla se tuki ja turva toisilleen rankassa työssä. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitä nää ihme kommentit on? Että tuollaseen sontaan pitäs tottua? Pikkusen sellasta solidaarista kollegiaaliutta, jos ihan aikuisten oikeasti ajattelette että tuollainen käytös kollegaa tai etenkään alalle tulevaa opiskelijaa kohtaan on millään muotoa hyväksyttävää. Aloittajalle: ilmoitat opettajallesi ensimmäisenä, sitten otatte yhteyttä yhdessä ohjaajasi esimieheen. Tuollaista kohtelua ei missään nimessä tule niellä pureksimatta. Tsemppiä! 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Harmillista

Sinulla on oikeus saada vaihtaa ohjaaja. Kaikkea ei tarvitse sietää. Täällä näkyy muutama todella idiootti vastaus mutta älä välitä. Meitä on moneksi. Itse pidän opiskelijaohjauksesta koska silloin on mahdollisuus oppia itsekin uutta.  Tsemppiä. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Seniorihoitaja

Ohjaajasi on ylikuormittunut ja purkaa sen väärään kohteeseen, sinuun. Sinun ei tarvitse sitä sietää. Etenkin kun hän on aiheuttanut sinulle vamman. Ajattelepa sitä niin, että jos hän aiheuttaa vamman sinulle, niin mitä hän aiheuttaa potilaille. Nyt vaan reippaasti kertomaan asia opettajalle ja näytä hänelle myös vammasi. Avohaavat käsissä somaattisella puolella on riski sinulle. Yhdessä open kanssa voitte avata keskustelun ohjaajasi sekä tämän esimiehen kanssa. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Pöyristynyt

Missään nimessä ei tarvitse sietää tuollaista kenenkään. Valitettavasti tuota ilmapiiriä on joillain osastoilla ympäri Suomen ja varsinkin kirurgian osastoilta kuuluu, että ilmapiiri on mitä on myös työntekijöiden kesken ja kyllähän siinä opiskelijat saavat myös kurat niskaansa. Ja näemmä vieläkin saa jossain opiskelijoita kohdella nuin huonosti. Mur. Muista että kaikki hoitajat/ohjaajat eivät ole tuollaisia äläkä ota itseesi mokoman käävän käytöstä. Rohkeasti yhteys opettajaan asap. Herkkähipiäinen ei hoitoalalla pärjää, pidä rohkeasti puolesi. Muista olla asiallinen kuitenkin itse. Ihan pienestä ei kannata valittaa, mutta tuo on törkeää käytöstä opiskelijaa kohtaan. Tsemppiä kovasti jatkoon ja vaikka tuollainen törkeys jää kaihertamaan niin yritä päästä sen yli. Vika ei ole sinussa, jos satuit saamaan yhden elämään kyllästyneen kävyn ohjaajaksesi. Toivon sinulle kovasti paljon parempia kokemuksia jatkoon.

Ps. Jokainen meistä hoitajista on joskus ollut opiskelija ja ollaan kaikki saatu kakkaa niskaan silloin . Pliis korjataan nyt tää asia eikä tehdä samaa virhettä kuin meidän ohjaajat aikoinaan vaan annetaan opiskelijalle mahdollisuus ja ollaan hyviä ohjaajia sen minkä kiireeltä pystyy, että katkeaa tuollainen huono käytös. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Hävettää hoitajan puolest

Ehdottomasti heti yhteys opettajaan ja yksikön esimieheen. Huonoa käytöstä ei tarvitse sietää. Jokaisella hoitajalla on opetusvelvollisuus ja opiskelijalla oikeus oppimiseen. Itse ohjaan opiskelijaa aina sillä asenteella, että hänestä tulisi tulevaisuudessa taitava työkaveri minulle :)

Kyseinen simputtaja-hoitaja tarvitsisi työnohjausta. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Alalla 40 vuotta

Huonoa kohtelua ei saa hyväksyä. Ilmoitat asiasta opettajallesi ja osaston esimiehelle ja mahdollisesti pääset toiselle osastolle harjoitteluun, jossa ymmärretään antaa hyvää ohjausta tulevalle kollegalle. Itse olen mielelläni ohjannut opiskelijoita ja myös oppinut heiltä. Olen myös puollustanut heitä tilanteen vaatiessa. - Viisasta on kysyä, jos jotain ei tiedä tai on epävarma. - Voimia sinulle opiskeluun! 💖 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sairaalassa hoitajat ovat yleensä itseään täynnä olevia tunneköyhiä otuksia. Varsinkin jos on kyse yliopistosairaalasta niin pään sisällä hölskyy yleensä vain muutama desilitra virtsaa. Eipä kannata ottaa vakavasti. Harkkapaikka vaihtoon johonkin leppoisampaan paikkaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Otahan heti välittömästi yhteyttä koulullesi. Tuollainen käytös ohjaajalta on epäeettistä, työpaikalla ei käyttäydytään opiskelijaa eikä työkaveria kohtaan epäsopimattomasti. Sekin saattaisi Auttaa, jos saisit toisen ohjaajan. Tsemppiä sinulle

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Hoitsupoitsu

Uskomatonta että täällä on kommentteja, joissa kerrotaan että "tuollaista on, siihen pitää tottua". Miksi hoitoalalla ajatellaan usein että asiat eivät voi muuttua? Muutoksen on alettava jostain.

Itse opiskelen viimeistä vuotta sairaanhoitajaksi, harjoittelut pääsääntöisesti olen tehnyt yliopistosairaalassa. Ohjaajani ovat olleet uskomattoman ammattitaitoisia ja huomioon ottavia – eli ei muuta kuin opettajaan yhteys, uskon että asia selviää. 

Tsemppiä, uskon että tällainen tuntuu todella kurjalta!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Eipä paljon järkeä...

Se nyt on aivan itsestään selvää, ettei yhtään ketään saa noin kohdella. Mutta laittaa vähän kyllä myöskin miettimään... Että jos ohjaaja on noin burn outissa tms. ja uskoakseni hän on mahdollisesti asiasta myöskin esimiehelleen etukäteen sanonut, ettei ole nyt valmis ottamaan ohjattavaa, kertoihan tuo saman asian myös opiskelijalle. Niin miksi se opiskelija on silloin pakko ja nimenomaan pakko heittää juuri sille työntekijälle, joka on jo valmiiksi näkemyksensä aivan varmasti esittänyt, etteivät omat voimat ja motivaatio nyt vain riitä ohjaamiseen muun työn lisäksi? Eikö ole siinä tapauksessa muita vaihtoehtoja, oliko tämä ohjaaja ainoa hoitaja koko osastolla? Niin. Että vähän voitaisiin sitä älyä käyttää myös siellä harkkopaikoissakin jo etukäteen, eikä vasta sitten, kun ongelmia on jo tullut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Itsekinkokenutsaman

Hei, 

Itse olen kokenut saman syventävän harkan aikana. Harmitti jälkikäteen etten heti puuttunut asiaan vaan annoin kiusaamisen jatkua yli puolet harjoittelusta. 

Lopulta menin juttelemaan toisen opiskelijan ohjaajalle, joka oli samalla osastolla töissä. Kävi ilmi, että ohjaajani oli saanut aiemminkin huonoa palautetta opiskelijoita. Asia meni lopulta osastonhoitajan ja ylihoitajan tasolle ja minun ohjaaja vaihdettiin toiseen loppuharjoittelun ajaksi. 

Koulukin tuli vastaan ymmärtäväisesti asiassa eikä harjoittelua tarvinnut keskeyttää. 

Kiusaamista, vähättelyä ja alentamista ei pidä ikinä hyväksyä. 

Rohkeasti vain kouluun ja hoitotyön esimiehiin yhteyttä! Ei me haluta tulevia kollegoita menettää jo koulun aikana.  

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

3 tuntia sitten, Vieras: Hyvä että totut kirjoitti:

Hyvä että totut tuollaiseen menoon jo opiskeluaikana, sillä tuollaista se on välillä työelämässäkin.  Hoitoalalla on ihan normaalia että oma huono jaksaminen, uupuminen, välinpitämättömyys, alalle sopimattomuus, huono päivä jne puretaan muihin. Se ilmenee kiusaamisensa, simputtamisensa, tiuskimisensa, huutamisena, mollaamisensa, vähättelynä, mykkäkouluna jne. Tuo on ihan normaalia hoitoalalla, suurin osa, jos kukaan ei tule siihen puuttumaan, ei esimiehet eikä muutkaan. Kun otat, jos otat, sen puheeksi, saat herkkähipiäisen itkupilli valittajan leiman otsaasi. Onko tuollainen käytös sitten oikein, no ei tietenkään ole mutta tuollaista se nyt vaan on.

Niissä paikoissa joissa tämä tyyli hyväksytään on todella pahasti hoitotyö hukassa. Sanoisinko että potkujen paikka mutta nämä ilkiöt tietää että työpanosta tarvitaan. Että hävettää, aikuiset ihmiset, hoitotyön ammattilaiset. Kiusaajia pahimmasta päästä sekä vallankäyttämistä heikompia kohtaan. Tämä käytös ei rajoitu pelkästään opiskelijaan vaan myös hoidettaviin potilaisiin. Sekä klaaniin sopimattomiin työkavereihin. En ois uskonu ellen olisi itse nähnyt. Kyllä on Valviralle paljon työtä silläkin saralla. Toivottavasti tähän puututaan!! 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Alalle soveltumaton

Puolet hoitajista ovat alalle soveltumattomia. Kukaan ei häviäisi jos nuo luuserit alkaisivat kokopäiväjuopoiksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...