Jump to content
MAINOS

Hälyytysraha


vilikki

Recommended Posts

Ja mitä useampi tyytymätön jättää vastaamatta, sitä virheellisemmän tuloksen barometri näyttää. Juuri siksi voisi vaivautua.

Amen!

Mua ärsyttää ihmiset, jotka vinkuu että asiat on päin helvettiä muttei vastaa esim. siihen barometrikyselyyn. Niin, ei se kysely itsessään mitään paranna. Mutta niin kauan kun tyytymättömät jättää vastaamatta ja tulos vääristyy niin johto voi vedota barometrin hienoihin tuloksiin.

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 77
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Minulla meni usko kaikkiin kyselyihin kun esimiehet jäivät kiinni tulosten tahallisesta vääristelystä.

Toinen vaihtoehto on selittää ne parhain päin. Edellisessä työpaikassani ei työolosuhteissa tai työviihtyvyydessä ollut kyselyjen perusteella mitään ongelmia, kun johto niitä viisasteli omalla tavallaan. Siinä oli tiedottajana ollessa hymy perseessä, kun tiesi minkä prosessin ja tietoisen toiminnan tuloksena näitä juttuja henkilöstölle esiteltiin.

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jahas, täytyy vetää vähän sanoja takaisin... Nimittäin olihan tuo barometrikysely tullut ja olen jopa näköjään siihen vastannutkin  :) hyvä muisti, turkasen lyhyt.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja mitä useampi tyytymätön jättää vastaamatta, sitä virheellisemmän tuloksen barometri näyttää. Juuri siksi voisi vaivautua.

Amen!

Mua ärsyttää ihmiset, jotka vinkuu että asiat on päin helvettiä muttei vastaa esim. siihen barometrikyselyyn. Niin, ei se kysely itsessään mitään paranna. Mutta niin kauan kun tyytymättömät jättää vastaamatta ja tulos vääristyy niin johto voi vedota barometrin hienoihin tuloksiin.

Vähän ot, mua on kanssa nuo vinkujat ärsyttänyt, mutta enpä tiiä että saako sitä muutosta aikaan vaikka kaikkiin barometreihin vastaisi ja noita työoloja yrittäisi parantaa. Meillä kun edellisessä työpaikassa vuosi vuodelta huononi barometrin tulokset, tehtiin ( 2/3 työntekijöistä allekirjoitti) kirjallinen huomautus/palaute esimiesten toiminnasta, työterveyshuolto otti moneen kertaan yhteyttä sairaslomien vuoksi esimieheemme, ylihoitaja kävi haastattelemassa KOKO yksikön HENKILÖKOHTAISESTI naamatusten (yksikössä 53 hlöä).. Ja tätä listaa voisi jatkaa. Silti sama meno tuolla jatkuu, yli reilusti toistakymmentä ihmistä on irtisanoutunut parin vuoden sisään tuolta, mutta johdon toiminnassa ei ole mitään vikaa.. Yritä siinä olla kyynistymättä.

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kunta-alalla on se huono puoli, että kun johtavaksi viranhaltijaksi valitaan kykenemätön henkilö, hän saa ihan rauhassa terrorisoida koko työuransa ajan työntekijöitään. Virkavirheestä syyttämiseen tarvitaan muutakin kuin kykenemättömyys esimiehenä  ;D Ja jos henkilö on valittaessa vaikka 35v, niin terrorisointia voi siis olla edessä jopa 30 vuotta.

Oppia ikä kaikki.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mites on ton hälyytysrajan kanssa jos tekee lyhennettyä listaa?

Mua ärsytti niin tossa vuosi takaperin kun tein 90h/3vko ja aina ruinattiin jäämään töihin jos joku sairastu, ihan sillä verukkeella että "ku sä oot täällä muutenki niin vähän" ja mä sanoin että en tee ylitöitä koska en saa niistä ylityökorvausta kun vasta sitten kun tunnit ylittää 115H/3vk...

Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mites on ton hälyytysrajan kanssa jos tekee lyhennettyä listaa?

Mua ärsytti niin tossa vuosi takaperin kun tein 90h/3vko ja aina ruinattiin jäämään töihin jos joku sairastu, ihan sillä verukkeella että "ku sä oot täällä muutenki niin vähän" ja mä sanoin että en tee ylitöitä koska en saa niistä ylityökorvausta kun vasta sitten kun tunnit ylittää 115H/3vk...

Hälytysrahalla ei ole mitään tekemistä työtuntimäärän kanssa. Se on korvaus töihin kutsumisesta listalta poikkeavasti ja lyhyellä varoitusajalla. Tarkemmat ohjeet varmaan intrassa. Ylityökorvaukset asia erikseen.

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 kuukautta myöhemmin...

Käsitykseni mukaan kun tuolta TESsistä kattelin, niin tämä huima 7,57 € hälytysraha kuuluu myös keikkalaisille joita soitellaan duuniin. Eli onko minulla mahdollisuus periä noita takautuvasti työnantajaltani (Porin kaupunki) vai onko olemassa joku poikkeussääntö ettei niitä kuulu keikkalaisille maksaa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minusta tuntuu että tässä ketjussa menee hälytysraha ja kutsuraha sekaisin. Hälytysraha on yleensä tuo TES:n 7.57 Euroa ja kutsuraha sitten enemmän, paikasta riippuen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

KVTESistä ei löydy "kutsuraha"-haulla mitään. Eiköhän ne oo sitten jotain työnantajan vapaaehtoisesti maksamia palkkioita tuollaset kutsurahat. Yksityisen TESiä en katsonut, saattaa siellä silti olla. Mutta kyllä täällä puhutaan ihan oikeilla nimillä mielestäni.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei sitä kutsurahaa löydykkään KVTES:sta... Sitä ei ole sovittu valtakunnallisessa työehtosopimuksessa, vaan siitä on tehty joissakin työpaikoissa ns. paikallinen työehtosopimus. Eli kyseessä ei ole mikään työantajan vapaaehtoisesti maksama palkkio tai korvaus, vaan neuvotteluiden tuloksena tehdy diili, mutta paikallisesti.

Kaikkiallahan ei ole kutsuraha -sopparia olemassa... Kutsuraha soppari voi myös vaihdella hyvinkin paljon työpaikoittain, niin euromäärien, kuin tekstikysymysten suhteen. Monessa paikassa se on ns. kvtes:n hälytysrahan tarkentamista, mutta monessa se on huomattavasti laajempi diili, kuin kvtes:n hälytysraha. Meillä, Oyssissä on näin. Sitä ei voida mitenkään verrata hälytysrahaan. Ne ovat kaksi täysin eri asiaa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuo 7.57e ei varmaan ole missään käytössä, koska sillä hinnalla ei varmaan kukaan suostu lähtemään töihin. Meillä maksetaan kutsuttuna töihintulosta 30/50e.

Ja työnantaja ei voi oikein tarjota pelkästään tuota minimiä, koska se tarkoittaa sitä, että kukaan ei tule töihin hälytettynä. Eli aina tulee tässä asiassa olemaan työntekijöillä valtti käsissään. Pakko kun ei ole mennä tai vastata puhelimeen.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuo 7.57e ei varmaan ole missään käytössä,

On se, siellä Keski-Suomessakin.

Mutta jos pelkästään tuohon suostuu, niin ei ole kovinkaan järkevä.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuo 7.57e ei varmaan ole missään käytössä,

On se, siellä Keski-Suomessakin.

Mutta jos pelkästään tuohon suostuu, niin ei ole kovinkaan järkevä.

Niinpä, kunpa ihmiset heittäisivätkin ne öljylamput roskikseen ja lakkasivat olemasta Florenceja.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niinpä, kunpa ihmiset heittäisivätkin ne öljylamput roskikseen ja lakkasivat olemasta Florenceja.

No helppo noinkin on todeta, kunhan vain avaa suunsa ja heittää ilmoille.

Mutta kyllä mä oon sitä mieltä että jos näin vajaan vuoden opintojen jälkeen väläytän porin kaupungin kokoiselle työnantajalle olevani korvaamaton ja katoavani sijaislistoilta ellen saa sitä ja tätä niin kyllähän siinä niin käy että saan sitten vaan kadota sijaislistoilta.

Liitto se on minkä tämä pitäisi hoidella jotenkin niin että sitten ei oikeasti ole ainuttakaan koulututettua ihmistä tulossa keikkaa heittämään ilman asianmukaista korvausta. Yhden miehen hiljainen huuto on vain pisara meressä.  Joskaan en kiistä sitä etteikö jokunen työntekijä olekin ainakin vaikeasti korvattavissa siellä omassa yksikössään, mutta ei siitä mitään käytäntöä tule ennenkuin on riittävästi voimaa takana.

Mutta tosiaan, joissain TESseissä hälytysraha on esim. 2 h palkka ja sen jälkeen tehdyt tunnit 100% korotuksella.

Ja oli se työntekoni sitten kuinka merkityksellistä liitoille tai kenellekkään muille, mutta opintotuesta jää vuokran jälkeen 1,5 € jolla sitten pitää hoidella auto, puhelin, netti, ruoka, sähkö, röökit jne jne joten itselle katson sen olevan aika tärkeää ettei tarvitse pimeässä kämpässä syödä vettä alasti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niinpä, kunpa ihmiset heittäisivätkin ne öljylamput roskikseen ja lakkasivat olemasta Florenceja.

No helppo noinkin on todeta, kunhan vain avaa suunsa ja heittää ilmoille.

Mutta kyllä mä oon sitä mieltä että jos näin vajaan vuoden opintojen jälkeen väläytän porin kaupungin kokoiselle työnantajalle olevani korvaamaton ja katoavani sijaislistoilta ellen saa sitä ja tätä niin kyllähän siinä niin käy että saan sitten vaan kadota sijaislistoilta.

  Niin, kyllä tää mahoton joustamisen ja venymisen kulttuuri on juurtunut aika syvään alallemme. Kyllä sen muuttamiseen tarvitaan aika isoa asennemuutosta alan ihmisissä. Liittokaan ei voi jokaista ihmistä olla kädestä kiinni pitämässä jos työnantaja esim soittaa ja pyytää vapailta töihin. Kyllä se on ihan itse osattava sanoa "ei". Se vaan on monelle meistä jostain syystä äärettömän vaikeeta. Jos ihmiset lopettaisivat sen pohjattoman joustamisen, niistä korvauksistakin olis helpompi neuvotella. Jos ihmiset suostuu tekemään kaikkea nykyisilläkin korvauksilla, työnantajalla ei ole mitään paineita neuvotella parannuksistakaan. Kyllä tässäkin joukkovoimaa tarvitaan.

Ymmärrän toki että vuoden opintojen jälkeen keikkamarkkinoilla olevalla opiskelijalla voi olla huonot saumat sanoa "ei" kun työnantaja kutsuu, mutta meillä valmistuneilla sen pitäs kyllä kuulua sananvarastoon. Enkä nyt tarkoita että julistaudutaan korvaamattomiksi tai vaaditaan epärealistisia palkankorotuksia, vaan pidetään vaan sovituista asioista kiinni. Lähdetään kotiin kun työvuoro  loppuu, pidetään ne hyvin ansaitut vapaapäivät jne. Siitä se lähtee. 2007 kun Tehy pisti ylityökiellon päälle, moni työnantaja oli kaulaansa myöten soossissa. Eikä silloin ollut kyse mistään muusta kuin että hoidettiin vaan sovitut vuorot.

Itse en ole vuosiin vaihtanut vuoroa jos en itse siitä jotenkin ole hyötynyt, ylitöitä en edes muista milloin olen viimeksi tehnyt. Ja syömässä käyn joka ikinen vuoro, vaikka seinät kaatus päälle. Mulla on siihen oikeus. Kyllä nää asiat on hyvin pitkälle itsestä kiinni, toki liitto tukee ja neuvottelee, mutta se ei pysty tekemään sitä ilman joukkovoimaa. Eli ei, en vaan heittele tätä asiaa ilmoille, vaan kyllä mä toteutan tuota ihan käytännössä ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin, kyllä tää mahoton joustamisen ja venymisen kulttuuri on juurtunut aika syvään alallemme. Kyllä sen muuttamiseen tarvitaan aika isoa asennemuutosta alan ihmisissä.

Olen ehdottomasti samaa mieltä kanssasi. Jotkut työntekijät suostuvat työnantajan ehdotuksiin miettimättä hetkeäkään, olivat ne sitten kuinka paljon työehtosopimuksen mukaisia tai ei. Siinä kyllä kusee kaikkien kolleegoittensa pakkiin samalla.

Liittokaan ei voi jokaista ihmistä olla kädestä kiinni pitämässä jos työnantaja esim soittaa ja pyytää vapailta töihin.

Eikös se liitto sitä varten ole, että se voisi järjestää tälläisen määräyksen ettei kukaan mene hälytyksellä duuniin ellei siitä makseta vaikka 30€ minimissään?

  Kyllä tässäkin joukkovoimaa tarvitaan.

Sitä juuri koitin tuoda esille.

Ymmärrän toki että vuoden opintojen jälkeen keikkamarkkinoilla olevalla opiskelijalla voi olla huonot saumat sanoa "ei" kun työnantaja kutsuu, mutta meillä valmistuneilla sen pitäs kyllä kuulua sananvarastoon.

Kiitos ymmärryksestäsi, olet varmasti oikeassa, että kun on se vakituinen työpaikka niin voi neuvotella työnantajan kanssa etuuksista joita ei ole työehtosopimuksiin painettu. Mutta on myös faktaa, ettei keikkalainen tosiaan niitä uusia sopimuksia saa jos alkaa "hankalaksi". Onneksi tämä opiskeluiden aiheuttama tilanne on lyhytaikainen, mutta kyllä näitä keikkalaisia on valmistuneitakin, useat monta vuotta sitten jo.

Ja syömässä käyn joka ikinen vuoro, vaikka seinät kaatus päälle. Mulla on siihen oikeus.

Tottakai, kaikkihan käyvät syömässä (?) työvuoron aikana. Siitä on selvät pykälät että näin toimitaan. Kahvitauoista samaten. Myös tuosta 7,57 € hälytysrahasta on olemassa säännöksiä. Hyviä vai ei, sitä pohtikoon jokainen itse.

Kyllä nää asiat on hyvin pitkälle itsestä kiinni, toki liitto tukee ja neuvottelee, mutta se ei pysty tekemään sitä ilman joukkovoimaa. Eli ei, en vaan heittele tätä asiaa ilmoille, vaan kyllä mä toteutan tuota ihan käytännössä ;)

Asiat on itsestä kiinni siihen asti, kun suostuu luopumaan oikeuksista jotka on merkitty työehtosopimukseen. Siitä eteenpäin ne on kiinni tahoista jotka neuvottelevat sen sopimuksen. Työnantajapuolen jääräpäisyys ja työntekijäpuolen "helppous" ovat varmasti tämän aiheuttaneet.

Kyllä mäkin luen itseni siihen joukkoon joka pitää kiinni oikeuksistaan. Varmasti syön ja kahvittelen joka vuorossa sen 20+10 min mihin on oikeus. Sen lisäksi tiedän oikeuteni lähteä kotiin kun työaikani päättyy ja oikeuteni saada palkkaa jne jne jne. Mutta nyt ei ole kyse niinkään oikeuksien valvonnasta, vaan niiden puuttumisesta.


Tämä menee ehkä vähän foorumikäyttäytymisetiketin ohi, mutta muistutan alkuperäisestä kysymyksestäni. Ihmettelen kun tuota ei tilinauhassa näkynyt, enkä usko kohtuu suurella instassilla olevan aihetta huijata noin pienissä rahoissa. Eli kuuluuko tuo 7,57 € hälytyskorvaus keikkalaisille, joille tehdään joka kerta uusi työsopimus kun tullaan työhön?

Käsitykseni mukaan kun tuolta TESsistä kattelin, niin tämä huima 7,57 € hälytysraha kuuluu myös keikkalaisille joita soitellaan duuniin. Eli onko minulla mahdollisuus periä noita takautuvasti työnantajaltani (Porin kaupunki) vai onko olemassa joku poikkeussääntö ettei niitä kuulu keikkalaisille maksaa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Asiat on itsestä kiinni siihen asti, kun suostuu luopumaan oikeuksista jotka on merkitty työehtosopimukseen. Siitä eteenpäin ne on kiinni tahoista jotka neuvottelevat sen sopimuksen.
Julma, me puhutaan nyt vähän eri asioista. Joustaminen ei ole työehtosopimuksen vastaista toimintaa. Kyllä jokaisella on oikeus olla aina valmiina uhraamaan vapaapäivänsä jos työnantaja kutsuu jne. Ei sitä mikään TES tai laki kiellä.

Eikös se liitto sitä varten ole, että se voisi järjestää tälläisen määräyksen ettei kukaan mene hälytyksellä duuniin ellei siitä makseta vaikka 30€ minimissään?
Työehtosopimukset neuvotellaan yhdessä työnantajan kanssa, mitään yksipuoleisia sopimuksia ei voi tehdä. Ja jos ihmiset suostuvat menemään (ja todellakin suostuvat) sillä seitsemän ekun rahalla tunnin varotusajalla töihin, niin miksi ihmeessä työnantaja haluaisi neuvotella rahaan korotusta kun ihmiset tekee saman asian halvemmallakin? Onneksi osa työnantajista on herännyt siihen että rekry oin helpompaa jos ihmisille maksetaan enemmän ja näistä on tehtykkin hyviä paikallisia soppareita. ne vaan pitäs saaada valtakunnallisiksi.

Tottakai, kaikkihan käyvät syömässä (?) työvuoron aikana.

Ei, ei todellakaan käy. Tämä on valitettava tosiasia alallamme.

Käsitykseni mukaan kun tuolta TESsistä kattelin, niin tämä huima 7,57 € hälytysraha kuuluu myös keikkalaisille joita soitellaan duuniin. Eli onko minulla mahdollisuus periä noita takautuvasti työnantajaltani (Porin kaupunki) vai onko olemassa joku poikkeussääntö ettei niitä kuulu keikkalaisille maksaa?

Käsittääkseni ellei paikallisesti ole muuta sovittu, tuo ei koske keikkalaisia. Sinulla pitää olla voimassaoleva työsopimus työnantajan kanssa.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Käsitykseni mukaan kun tuolta TESsistä kattelin, niin tämä huima 7,57 € hälytysraha kuuluu myös keikkalaisille joita soitellaan duuniin. Eli onko minulla mahdollisuus periä noita takautuvasti työnantajaltani (Porin kaupunki) vai onko olemassa joku poikkeussääntö ettei niitä kuulu keikkalaisille maksaa?

Käsittääkseni ellei paikallisesti ole muuta sovittu, tuo ei koske keikkalaisia. Sinulla pitää olla voimassaoleva työsopimus työnantajan kanssa.

Osku on tässä oikeassa. Jos olet ns. määräyskirjan(esim. 1vk ajan) aikana tullut vapaalta töihin, niin silloin sinulle kuuluu hälytysraha.

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Julma, me puhutaan nyt vähän eri asioista. Joustaminen ei ole työehtosopimuksen vastaista toimintaa. Kyllä jokaisella on oikeus olla aina valmiina uhraamaan vapaapäivänsä jos työnantaja kutsuu jne. Ei sitä mikään TES tai laki kiellä.

Niin onhan tuo myös näkökulma asiaan. En vain tiedä kuinka paljon ihmisiä tekee sitä ihan halusta. Itselle tulisi mieleen että motiivit voisivat olla jotain epämukavampia. Joskin monasti lähtöisin työntekijästä itsestään.

Työehtosopimukset neuvotellaan yhdessä työnantajan kanssa, mitään yksipuoleisia sopimuksia ei voi tehdä. Ja jos ihmiset suostuvat menemään (ja todellakin suostuvat) sillä seitsemän ekun rahalla tunnin varotusajalla töihin, niin miksi ihmeessä työnantaja haluaisi neuvotella rahaan korotusta kun ihmiset tekee saman asian halvemmallakin? Onneksi osa työnantajista on herännyt siihen että rekry oin helpompaa jos ihmisille maksetaan enemmän ja näistä on tehtykkin hyviä paikallisia soppareita. ne vaan pitäs saaada valtakunnallisiksi.

Asia valkeni. Vedän takaisin aiemmat ehdotukseni massiivisista työsuluista tai mikä tälläisen toimenpiteen nimi sitten olisikaan. I stand corrected.

Ei, ei todellakaan käy. Tämä on valitettava tosiasia alallamme.

Siihen on sitten paha sanoa mitään. Itse en ole moista vielä nähnyt, muttei noita työpaikkojakaan ole vielä liikaa takana. Jos ei tykkää syödä päivän kesken jostain syystä niin kyllähän se tauko olisi muutoinkin suositeltavaa pitää, perustellen esimerkiksi potilasturvallisuudella ja työkyvyn ylläpitämisellä. Ehkä tähänkin on sitten motiivina että voi kehuskella kun on ollut kovaa kiirettä ja itse joutunut tekemään kaiken kun muut istuvat syömässä koko päivän. Mutta toisaalta, kuten tuolla ekassa quotessa mainitsit: Kyllähän jokaisella on oikeus uhrata ruokatuntinsa joka päivä, jos haluaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Käsitykseni mukaan kun tuolta TESsistä kattelin, niin tämä huima 7,57 € hälytysraha kuuluu myös keikkalaisille joita soitellaan duuniin. Eli onko minulla mahdollisuus periä noita takautuvasti työnantajaltani (Porin kaupunki) vai onko olemassa joku poikkeussääntö ettei niitä kuulu keikkalaisille maksaa?

Käsittääkseni ellei paikallisesti ole muuta sovittu, tuo ei koske keikkalaisia. Sinulla pitää olla voimassaoleva työsopimus työnantajan kanssa.

Osku on tässä oikeassa. Jos olet ns. määräyskirjan(esim. 1vk ajan) aikana tullut vapaalta töihin, niin silloin sinulle kuuluu hälytysraha.

Kiitokset Oskulle ja Teemulle arvokkaasta informaatiosta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Asia valkeni. Vedän takaisin aiemmat ehdotukseni massiivisista työsuluista tai mikä tälläisen toimenpiteen nimi sitten olisikaan. I stand corrected.

Yesh, työtaistelutoimenpiteet on kielletty työrauhan aikana.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...