Jump to content
MAINOS

Työhönpaluukeskustelu


benzo

Recommended Posts

Sain kutsun tänään, sunnuntaina, työhönpaluukeskusteluun joka pidetään tiistaina...

Nyt kaipaan oikeesti ohjeita ja neuvoja miten tässä pitäisi käyttäytyä, kun vastapuolena on pomo ja sen pomo. Luottamusmiestä on turha kysyä mukaan, koska se on kuitenkin työnantajan puolella (on aina ollut ja tulee aina olemaan). Meidän yksikön työsuojeluasiamies pääsisi mukaan, kannattaako pyytää?

Tämä keskustelu pitäisi käydä jos työntekijän sairausloma on ollut yli 2 viikkoa tai enemmän kun 5 x / vuosi. Kun kysyin pomolta että onko muitten kanssa käyty tämä keskustelu, se vastasi että "pitäisi käydä näitä keskusteluja" mutta en saanut vastausta että onko ne käyty. Sekin ihmetyttää että en käy keskustelua lähiesimiehen kanssa kahdestaan, vaan mukana on korkein pomo myös??

Tiedän että diagnooseja ei ole tarkoitus käydä läpi, mutta miten sitä keskustelua ihan on tarkoitus käydä? Miten arvioida oma työkyky luotettavasti? Sairauslomat on minulla vain paska yhteensattuma: selkä on ollut todella kipeä ajoittain (olen menossa magneettikuviin), kaaduin talvella ja loukkasin polvea (olen menossa senkin takia magneettiröntgeniin) sekä olkapään lihaskiinnikekohta tulehtui. Miten voin "puolustautua", sanomalla että paska säkä, olin sairiksella?

Ottaa niin päähän, kun joutuu käymään tällaisia paska-keskusteluita mitkä ei kuitenkaan johda mihinkään järkevään ratkaisuun!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

). Meidän yksikön työsuojeluasiamies pääsisi mukaan, kannattaako pyytää?

Pyydä ihmeessä. Ei ole yhtään huono idea että otat ulkopuolisen mukaan. Ja vaihtakaa se teidän luottamusmies jos se on unohtanut ketä se edustaa.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sain kutsun tänään, sunnuntaina, työhönpaluukeskusteluun joka pidetään tiistaina...

Nyt kaipaan oikeesti ohjeita ja neuvoja miten tässä pitäisi käyttäytyä, kun vastapuolena on pomo ja sen pomo. Luottamusmiestä on turha kysyä mukaan, koska se on kuitenkin työnantajan puolella (on aina ollut ja tulee aina olemaan). Meidän yksikön työsuojeluasiamies pääsisi mukaan, kannattaako pyytää?

Tämä keskustelu pitäisi käydä jos työntekijän sairausloma on ollut yli 2 viikkoa tai enemmän kun 5 x / vuosi. Kun kysyin pomolta että onko muitten kanssa käyty tämä keskustelu, se vastasi että "pitäisi käydä näitä keskusteluja" mutta en saanut vastausta että onko ne käyty. Sekin ihmetyttää että en käy keskustelua lähiesimiehen kanssa kahdestaan, vaan mukana on korkein pomo myös??

Tiedän että diagnooseja ei ole tarkoitus käydä läpi, mutta miten sitä keskustelua ihan on tarkoitus käydä? Miten arvioida oma työkyky luotettavasti? Sairauslomat on minulla vain paska yhteensattuma: selkä on ollut todella kipeä ajoittain (olen menossa magneettikuviin), kaaduin talvella ja loukkasin polvea (olen menossa senkin takia magneettiröntgeniin) sekä olkapään lihaskiinnikekohta tulehtui. Miten voin "puolustautua", sanomalla että paska säkä, olin sairiksella?

Ottaa niin päähän, kun joutuu käymään tällaisia paska-keskusteluita mitkä ei kuitenkaan johda mihinkään järkevään ratkaisuun!

Ilman muuta menet ja pyydä vaan LM mukaan,eikä haittaa vaikka ts-asiamies olisi mukana.Lähtökohtaisesti kait nämä on niitä aikainen puuttuminen/arviointi jne jne jonka tyyppistä toimintaa useimmilla työnantajillanykyään on.Näistä varmaankin joka työnantajalla on palavereja ja neuvotteluja paikallisesti työntekijäpuolen edustajien kanssa käyty.Ilm. olet saikulla ollut siitä syystä alan ammattilainen on arvioinut työkykyäsi siihen työhön jota teet ja tutkimukset siis jatkuu.Ei vaikuta tekstisi perusteella,että olisit roviolle joutumassa tai työkkärin jonoon.

Niin ja "ohjeita".Keskity omaan asiaan,palaveri koskee siis sinua,kuuntele,kysy,ole korrekti.Älä ota mukaan muita eli onko muille varmasti myös pidetty palaverit ym. mitä pitäisi olla.Palaveri koskee siis sinua.Siinä voipi tulla mietintään josko työtehtäviin voisi/onko mahdollista tehdä muutoksia esim. väliaikaisesti em vaivoista johtuen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Thanx! (Ja luottamusmiesvaalit tuli ja meni ilman mitään ilmoitusta halukkaista eikä myöskään ilmoitusta äänestyksestä. Ainakaan minä en sellaista nähnyt, muuten olisin kyllä äänestänyt jotakin muuta.)

Joo, ei ole tapana kysellä miten muitten kohdalla on menetelty, se oli enemmän tällainen yleinen ihmettely. Ja LM:stä en todellakaan halua mukaan tähän palaveriin, viimeksi kun pyysin sen mukaan, sillä ei ollu aikaa. Muutenkaan en luota siihen henkilöön, se kuuluu superiin, sillä on superin näkökulmat asioihin, ja se ei pidä työntekijöitten puolia. Työsuojeluasiamies sitten taas on reilu, sitä voisinkin pyytää mukaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja jos haluat jotain talteen myöhempää tarvetta varten, niin nauhoitusvehkeet mukaan.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja jos haluat jotain talteen myöhempää tarvetta varten, niin nauhoitusvehkeet mukaan.

Hyvä idea. Lisäksi on korrektia ilmoittaa nauhoituksesta kaikille osapuolille.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Valitettavasti mulla ei ole mitään nauhoitusvehkeitä  8)

Tämä keskustelu ei häiritsisi mua niin paljon, jos tämä olisi ollut käytäntö kaikille hoitajille jotka ovat olleet saikulla pitkään/paljon, mutta kun kukaan muu ei tällaista keskustelua ole käynyt. Muutenkin ihmettelen mitä toiminnanjohtaja tekee mukana, eikö näitä keskusteluja ole tarkoitettu käydä lähiesimiehen kanssa? Ainoa ero minun ja muiden välillä jotka ovat syystä tai toisesta olleet saikulla on se, että minä teen yötä, muut päivävuoroa. Ja koska mun työnantaja ajoittain on kiero kun korkkiruuvi, en yllättyis jos ne nyt on sitä mieltä (mukamas huolestuneena) etten kykenis yötyöhön. No, onneksi tämä ei ole ainoa työnantaja maailmassa. Tai pääkaupunkiseudulla  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Valitettavasti mulla ei ole mitään nauhoitusvehkeitä  8)

Missä sä oot töissä, kait sieltä jostain lekurin taskusta tai jostain sanelukone löytyy?

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen yksityisellä dementiakodissa töissä, ja meillä käy kotihoidon lekuri visiitillä silloin tällöin. Eihän meillä ole edes korvalamppua, puhumattakaan sanelukoneesta  8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Benzo. Mikä ihmeen työhönpaluu keskustelu? Itselläni meni jo toukokuussa 60 vrk

sairaslomaa täyteen. Tällä viikolla koitan töihin palata. Eikä tommosista keskusteluista

ole puhuttukkaan. Ja tuskin tuleekaan. Onkohan ihan normaali käytäntö?

Ilmoittele miten meni.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Benzo. Mikä ihmeen työhönpaluu keskustelu? Itselläni meni jo toukokuussa 60 vrk

sairaslomaa täyteen. Tällä viikolla koitan töihin palata. Eikä tommosista keskusteluista

ole puhuttukkaan. Ja tuskin tuleekaan. Onkohan ihan normaali käytäntö?

Ilmoittele miten meni.

Samaa minä mietin. Jos on ihan selvällä syyllä poissa niin moiset keskustelut on ajanhukkaa. Jos taas syynä henkinen jaksaminen, jatkuva selkäoireilu jne. on asiasta hyvä keskustella, että miten työtehtäviä ja tukitoimia voisi muuttaa.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

^ Lääkärihoitajan mainitsemissa tilanteissa voitaisiin käynnistää ammatillinen kuntoutus, jos työhön liittyvistä hankalista asioista tiedettäisiin ajoissa. Siinä mielessä työhönpaluukeskustelu ei ole huono idea.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos teidän mahtavasta tuesta, sitä tullaan tarvitsemaan jatkossakin *halaa*!

Pomo oli sittenkin kysynyt luottamusmiestä mukaan keskusteluun, LM:llä ei ollut aikaa (minne voisi valittaa LM:stä??).

Työsuojeluvaltuutettu oli mukana, eli todistaja on  8). Toiminnanjohtaja on nyt siirtämässä minua pvä-vuoroihin syksyllä, koska mun sairauslomat rasittavat työryhmää kohtuuttomasti, on kuulemma helpompaa saada duunareita päivään kuin yöhön. Sanoin etten ole suostuvainen siirtoon, mutta toki työnantaja voi siirtää mua miten tykkää, koska mulla ei ole "yökkötyösopparia". Perustelin että mun sairauslomat ovat olleet huonoa säkää, eikä johdu omasta huolimattomuudesta tms. Perustelin myös että perheen takia en pysty päivää tekemään (pojalla on Aspergerin oireyhtymä, ja vaikka onkin kohta 11, häntä ei voida jättää yksin kotiin ja nyt olen aina kotona tekemässä läksyt hänen kanssa ip:llä, kun pojan äidinkieli on ruotsi, ja mies puhuu suomea, eli ei voi auttaa läksyissä). Myös iltalääkkeeni takia en voi tehdä ilta - aamu-vuoroja, en pysty ajamaan autoa aamulla enkä muualla pääse täältä peräkylältä töihin. Myös mun selkä (sanoin kyllä vaan fyysinen kunto) ei tuu kestämään jatkuvaa nostamista pvä-vuorossa, ja ihmettelinkin että jos tämä keskustelu pitäisi edistää työssäjaksamista, en todellakaan käsitä miksi mua ollaan siirtämässä päivään, missä en tule kestämään. Psyykkinen kunto sitten... Pelkään että vedän itteni taas piippuun niin kuin vuosituhannen alussa, ja rankan masennuksen läpikäyneenä en halua sitä helvettiä taas uudestaan kokea. Ja koska yhteishenki on huono, vajaalla työporukalla joutuu koko ajan päivisin tehdä töitä ja epäsäännölliset työvuorot kasvattaa riskiä sairastua uudestaan. No, sitä nyt en siinä sanonut.

Pääsen kuitenkin työkykyarviointiin työterveyslääkärille, ja se on hyvä. Huomenna soitan mun psykiatrille ja pyydän siltäkin todistusta että yövuorot sopivat ja päivät ei. Puhuin myös thyn edunvalvonnan kanssa, ja sieltä sanottiin että työnantaja ei voi mennä työkykyarvioinnin vastaan, ja jos ne näin tekee, ja en kykene töihin, niin oikeuteen voin viedä asian. Ja näin teenkin jos tarve vaatii. Tehy ihmetteli myös sitä, että miksi vain minun työkyvystä keskustellaan, kun toisetkin ovat olleet saikulla. Olen kuitenkin 2 vuotta tehnyt pelkästään yövuoroja, eikä tehy nähnyt mitään ihmeellistä mun saikuissa. Joo, olen ollut poissa paljon, mutta ne on sellaisia mihin en ole voinut tehdä mitään (selät kipeytyvät, ihmiset liukastuvat selvinpäin talvilomilla ja olkapäät tulehtuvat), ja olen pyrkinyt niitä hoitamaan lääkärillä ja kuntouttamalla.

Olen ihan samaa mieltä, että ajatus työhönpaluukeskustelusta on hyvä, jos pyritään ylläpitämään tai kuntouttamaan työkykyä, mutta tässä asiassa asia menee päinvastoin...

Ongelma kuitenkin on se, että LM:stä en halua mukaan seurantakeskusteluun, koska se hakee neuvoja vaan omasta liitosta (super) ja ei laita vastaan työnantajalle. Työsuojeluvaltuutettu sitten, se on ihan mukava ihminen, mutta en tiedä miten se sitten pitää mun puolia, onhan sekin työnantajan palkkalistoilla... Tehy ehdotti että kannattaa kysyä aluetoimistolta josko sieltä liukenis mukaan joku kokoukseen,mutta työnantaja ei kuulemma tartte hyväksyä ulkopuolista mukaan kokoukseen. Eli tähän kaipaisin ehdotuksia/neuvoja.

Kiitos vielä kerran teille kaikille tuestanne!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Ja mites tässä kävikään?

Kantautui mun korviin, että mua ollaan siirtämässä päivään, vaikka en ollut köynyt arvioinnissa. Asiaan tuli kuitenkin mutka kun pomo sairastui ja joutui sairaalaan. Noh, olin hakenut JA SAIN UUDEN TYÖPAIKAN  ;D, eli lähden, mutta en hiljaa. Kirje on melkein kirjoitettu työterveyshoitajalle, missä selitetään meidän tilanne, mikä on tosi huono. Tällä hetkellä, mua mukaanlukien, on 2 lh paikkaa avoinna ja 1 sh. Pomo on saikulla ja kukaan ei tiedä mitään mistään (ja kerrankin kukaan ei ole ollut suostuvainen venymään sairauslomien takia, vaan on vaan ilmoitettu että ei tee pitkää päivää tai vaihda vuoroja!).

Ja minä voin alkaa tyhjentämään kaapppia viimeisen valvontaviikon aikana, sitten alkaa loma! Ja tietysti aion irtisanoutua niin että saan mun lomarahat, onneksi on vapaapäiviä loman jälkeen!

Mä oon NIIN iloinen  :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...