Jump to content
 

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

sajo

Ambulansseja ovat kai mutta ?

Recommended Posts

sajo

http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=9251.0

Miksi ambulanssi kun kuljetukset on kaikki kiireettömiä pyörätuolilla tai kävellen liikkuvia potilaita ja kaiken huippuna kun ambulanssilla ajetaan vielä oikeasti tyyliin rahtia eli kaikkea muutakin kuin ihmisten kuljetusta? Sitten vielä että Kun ambulanssi niin koulutuksena riittää ajokortti tuolla, tosin noilla kuljetuksilla muuta tarvitakkaan varmaan?

Onko jossain muualla suomessakin vastavaa?

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
hiski

http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=9251.0

Miksi ambulanssi kun kuljetukset on kaikki kiireettömiä pyörätuolilla tai kävellen liikkuvia potilaita ja kaiken huippuna kun ambulanssilla ajetaan vielä oikeasti tyyliin rahtia eli kaikkea muutakin kuin ihmisten kuljetusta? Sitten vielä että Kun ambulanssi niin koulutuksena riittää ajokortti tuolla, tosin noilla kuljetuksilla muuta tarvitakkaan varmaan?

No ei siinä mitään muuta kummaa ole kuin raha. Kas kun ambulanssista ei tartte maksaa autoveroa. Eikä mikään laki edellytä että ambulanssilla pitäis kuljettaa ihmisiä, käyttötarkoitusta ei ole lainsäädännössä mitenkään rajattu. Esim. ruumisauto on myös verovapaa, mutta sillä ei saa kuljettaa kuin kuolleita henkilöitä ja toimintaan liittyviä "kukkalaitteita".

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
annekainen

Keskisuomen keskussairaalassa on omia ambulansseja ainakin 4 kappaletta ja käsittääkseni kaikki kuskit ovat hoitajakoulutuksen saaneita.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
-BB-

http://www.fireimages.net/displayimage.php?album=343&pos=77

Aikas eriskummallisen näköisiä pelejä ovat. Mutta kaikki kuljettajat, ovat varmasti supersankarin tason jätkiä.

Tuota, nyt on varmasti linkissä jotain hämärää tai itse en vain näe asiayhteyttä kuvan ja puun välillä..? Kuvassa, vanha Karjaanseudun sairaankuljetuksen yksikkö, ja puhe on ilmeisesti Espoon terveystoimen tms. rahti-lansseista?

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Otta-suu

No ei siinä mitään muuta kummaa ole kuin raha. Kas kun ambulanssista ei tartte maksaa autoveroa. Eikä mikään laki edellytä että ambulanssilla pitäis kuljettaa ihmisiä, käyttötarkoitusta ei ole lainsäädännössä mitenkään rajattu. Esim. ruumisauto on myös verovapaa, mutta sillä ei saa kuljettaa kuin kuolleita henkilöitä ja toimintaan liittyviä "kukkalaitteita".

No ei varmaan ole tarvinnukkaan ambulanssien kohdalla olla laissa määritelmää mitä niillä kuskataan, pitäisi kai olla  :-  Terveydenhoitoalan alaisuuteen vaan tavaranlogistiikkaa niin voi hankkia hälytysajoneuvoja pakettien kuskaamiseen. Onhan suuressa maailmassa (Helsinki) kuorma-auto pelastuslaitoksella hälytyslaittein mikä kai luullakseni kuskaa laitoksen pyykkiä, tavaraa yms mutumutu, vai mitä se kuskaa?

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
-VF-

Onhan suuressa maailmassa (Helsinki) kuorma-auto pelastuslaitoksella hälytyslaittein mikä kai luullakseni kuskaa laitoksen pyykkiä, tavaraa yms mutumutu, vai mitä se kuskaa?

Ettei kyseessä olisi vaihtolava-auto, johon voidaan kyytiin laittaa lava tai joku kontti tarpeen mukaan? Näin keväisin näkee kun kaupungin katua putsaavan kuorma-auton kyydissä on pelastuslaitoksen tunnuksin varustettu vesisäiliö ja keulassa pesusuuttimet joilla katupölyä putsataan.

Kai pelastuslaitoksella on erilaisia kontteja eri tarkoitukseen - vaikkapa pyykin kuskaamiseen.  ::)

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: f_soul

Jos ajatellaan asiaa, siten minkälaisia helpotuksia ajoneuvo saa, jos siinä on hälytyslaitteet ja on rekisteröity pelastusautoksi/sairasautoksi. Hankinnassa alv 0%, ei polttoaine veroa jne. Kyllä itsekin yrittäjänä mielelläni käyttäisin vain pelastusautoja (mikäli yrittäjä olisin ::))

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Pöllö

Onhan suuressa maailmassa (Helsinki) kuorma-auto pelastuslaitoksella hälytyslaittein mikä kai luullakseni kuskaa laitoksen pyykkiä, tavaraa yms mutumutu, vai mitä se kuskaa?

Parikin kiinteällä paksilla varustettua huoltokuorma-autoa, joiden matkassa kulkee ruuasta vaatteiden kautta varaosiin tavaraa. Lisäksi on mm. tarkastusautoja, joilla ei myöskään ensisijaisesti ajeta hälytysajoja.

Mutta ei nyt veronmaksajana itseäni haittaa, jos kunnan pelastustoimi välttyy maksamasta jonkin veron valtiolle. Palotarkastajat ovat suuressa ja pienessä maailmassa usein jonkinmoisia päällystöviranhaltijoita, ajokit voivat olla vara-autoja, huoltoautoja käytetään joskus tavaran raahaamiseen isompaan tapahtumaan - ja aina kalustossa tulisi muistaa myös poikkeukselliset tilanteet ja poikkeusolosuhteet. Tietty huoltokalusto (paineilmalaitteet) on omassa "kiinteässä yksikössä", sitten vaihtolavoilla löytyy kymmenittäin "puolikiinteää" tavaraa melko nopeasti lähtövalmiina - vaihtolavayksikkö alle, ajo kontin eteen, kontti kyytiin ja menoksi. Taitaa useimmin Helsingissä liikkua mm. letkukontti ja jvt-kontti (jälkivahinkojen torjunta).

Varikoilla löytyy mitä erilaisinta vempainta 560 000 asukkaan kylää varten, mm. kymmenittäin moottoriruiskuja, öljyntorjuntakalustoa kuutioina aika isoja määriä, ja vaikkapa hieman suojatumpaa välineistöä, kuten varautumista abc-terrorin (radioaktiiviset, biologiset, kemialliset aineet) varalta. Julkisuuteen taidettiin mainita jonkin yleisurheilun MM-kisojen (valtava kansainvälinen mediatapahtuma) yhteydessä, että tällaisenkin uhan varalta on hieman varauduttu, jäi käsitys mediatietojen pohjalta, että tavara oli aika lähtövalmiina kaiken varalta. Tällainenkin hylly- tai varastotavara on tarvittaessa pystyttävä kuljettamaan vaikka piipaana terveyden tai huomattavan omaisuuden suojelemiseksi. Ex-kotipitäjässä oli iso lavakuorksikka, joka ei piipaata pahemmin ajellut. Kunnes sitten tuli taas niin iso palo, että alettiin letkuvarastoista tosiaan kantamaan tavaraa reilulla mitalla paikan päälle...

Jokin vaihtolavasäiliö on osan aikaa katujen putsauksessa Rakennusvirastolla (vai olikohan peräti pysyvämmässä lainassa...). 0 - 3 kiinteää säiliöyksikköä on kuitenkin valmiudessa, sopimuspalokunnilla joku ja naapuripelastuslaitoksilta (3 kpl) saa myös pyytää lisää, jos palovesiverkosto tai rannassa kesäisempään aikaan vaikkapa veneissä oleva pumppauskalusto ei riitä. Rakennusvirasto on yksi organisaatioista, joka esim. poikkeusoloissa taitaa olla osa pelastusorganisaatiota (perustetaan mitähän pelastus-, raivaus- tai rakennusjoukkueita). Veikkailen Rakennusbyroolla olevan myös jonkinmoisen päivystyssysteemin, jolla tarvittaessa saadaan kyllä jokin kuorma-auto suht lyhyellä varoitusajalla liikkumaan jonnekin päin. Pelastuslaitos on myös vuosien varrella lahjoittanut vanhaa kalustoaan mm. sopimuspalokunnille ja vapaaehtoisjärjestöille. Joitain erityiskohteissa tarvittavia laitteita on saatettu myös hankkia jonkinmoisina yhteishankintoina kohdetta ylläpitävän organisaation kanssa. Helsingin Energia, Helsingin Satama vois olla tällaisia.

Ja alkuperäiseen asiaan - noita "sairaalatakseja" onpi tullut vastaan pari erilaista. Jossain ihan bussifirman palvelulinja ajaa sairaaloidenkin väliä, ja pyörätuolilla voipi potilas mennä toiseen sairaalaan (saattajan kera) kaiketi bussilipun hinnalla. Helsingissä onpi taksi, jossa on muutama tuolipaikka, tilaa pyörätuolille ja kuljettaja saanut jonkin verran ylimääräistä ensiapukoulutusta - kuljettaja myös hakee henkilön osastolta ja saattaa esim. toisen sairaalan kuvaus- tai toimenpideyksikköön perille. Tietty se istuva potilas voi tarvita joskus valvontaa ja terveydenhuollon koulutuksen saaneen saattajaksi, ja se paaripotilas taas ei aina kaipaa koulutettua saattajaa...

Tietysti sen slaagin voi saada missä kulkupelissä tahansa, tai jos potilaan kunto ei ole stabiili tai tarkasti diagnosoitu, yllätyksiä voi tulla matkan varrella. Kuitenkin sillä lähettävällä yksiköllä on hieman vastuitakin siitä siirrosta... Eikäpä noita varsinaisia paaritakseja juuri ole saatavilla. Tietysti niitä yllättäviä (ja vähemmän yllättäviä) slaageja saadaan osastoillakin ja ne huomataan joskus pitkien viiveiden jälkeen, mutta kyllähän noissa kuljetuksissa oletetaan, että ollaan kuitenkin melko jatkuvassa kuljettajan tms. valvonnassa...?

FireImagesin kuvien linkit poimittuna selaimen ylälaidasta johtavat harhaan heti, kun galleriaan lisätään uusi kuva. PhotoInfo -painikkeen alta löytyy URL-kenttä, josta saa paikkansa pitävän, muuttumattoman linkin. Tai mistäs minä mitään tuosta arvostetusta galleriasta tietäisin.  ;)

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
dino

Jos ajatellaan asiaa, siten minkälaisia helpotuksia ajoneuvo saa, jos siinä on hälytyslaitteet ja on rekisteröity pelastusautoksi/sairasautoksi. Hankinnassa alv 0%, ei polttoaine veroa jne.

Saako sakuyrittäjät, pelastuslaitokset yms. palautusta maksamistaan polttoaineveroista vai miten tuo toimii?

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
KeijoK

Onhan suuressa maailmassa (Helsinki) kuorma-auto pelastuslaitoksella hälytyslaittein mikä kai luullakseni kuskaa laitoksen pyykkiä, tavaraa yms mutumutu, vai mitä se kuskaa?

Tietysti niitä yllättäviä (ja vähemmän yllättäviä) slaageja saadaan osastoillakin ja ne huomataan joskus pitkien viiveiden jälkeen, mutta kyllähän noissa kuljetuksissa oletetaan, että ollaan kuitenkin melko jatkuvassa kuljettajan tms. valvonnassa...?

Ja siihenhän pitäisi pyrkiä, että ketään sairasta ei laiteta kuljettajan valvontaan. On nimittäin siinä auton ohjaamisessakin ihan riittävästi tekemistä.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Eza

Jos ajatellaan asiaa, siten minkälaisia helpotuksia ajoneuvo saa, jos siinä on hälytyslaitteet ja on rekisteröity pelastusautoksi/sairasautoksi. Hankinnassa alv 0%, ei polttoaine veroa jne.

Saako sakuyrittäjät, pelastuslaitokset yms. palautusta maksamistaan polttoaineveroista vai miten tuo toimii?

Vai tarkoittaakohan Perus-Torsti käyttövoima- a.k.a. dieselveroa? Vai onko tosiaan noin, että pelastusajoneuvoista käytettävästä polttoaineesta ei polttoaineveroa tarvitse maksaa?

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Maailman vahvin tyttö

No ainakin tankkaustilanteessa naftan hinta on ihan mittarin mukainen.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
dino

Jos ajatellaan asiaa, siten minkälaisia helpotuksia ajoneuvo saa, jos siinä on hälytyslaitteet ja on rekisteröity pelastusautoksi/sairasautoksi. Hankinnassa alv 0%, ei polttoaine veroa jne.

Saako sakuyrittäjät, pelastuslaitokset yms. palautusta maksamistaan polttoaineveroista vai miten tuo toimii?

Vai tarkoittaakohan Perus-Torsti käyttövoima- a.k.a. dieselveroa?

No joo, käyttövoimaverosta kyllä taitaa näillä kulkuvälineillä vapautus olla..

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: f_soul

Perskule juuri käyttövoimavero.

Ajoneuvoverolaki 30.12.2003/1281 12§ sanoo, että sairas ja pelastusautot ovat vapautettu ajoneuvoverosta. nykyisin ilmeisesti, jos oikein ymmärsin on ajoneuvoveroon sisällytetty vanha dieselvero ja ajoneuvovero. Elikkä, jos ajatellaan veron kertymistä, siten että kyseessä olisi 3250 kg pakettiauto (niin kuin noi espoon kapistukset) tai palotarkastajan pikkuauto. Näille autoille kertyisi maksettavaa vuodessa seuraavasti:

    Ajoneuvoveron perusveroa 127,75 €

    Ajoneuvoveron käyttövoimaveroa 108,40 € (ent.käyttövoimavero)

    Yhteensä 236,15 €

elikkä ei siinä sinivilkuilla vuodessa paljoa säästä, mutta säästää kuitenkin. Tämän kaiken suuren tiedon takana oli www.ake.fi.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
hiski

Perskule juuri käyttövoimavero.

Ajoneuvoverolaki 30.12.2003/1281 12§ sanoo, että sairas ja pelastusautot ovat vapautettu ajoneuvoverosta. nykyisin ilmeisesti, jos oikein ymmärsin on ajoneuvoveroon sisällytetty vanha dieselvero ja ajoneuvovero.

Autoverolla siis tarkoitetaan sitä veron osaa joka maksetaan kun auto ostetaan. Nykyisin autovero on henkilöautolla 10-40%. Tämän lisäksi autosta pitää maksaa tullia sekä 22% arvonlisävero tullin ja autoveron päälle. Lisätietoja löytyy www.tulli.fi

Ambulanssin saa siis ostettua ilman autoveroa ja vastaavasti arvonlisäveron osuus jää pienemmäksi.

Tämän jälkeen auton saa myydä kolmen vuoden käytön jälkeen ilman, että veroa tarvitsee edelleenkään maksaa, ja markkinahintaan. Auton arvon alenema on kolmessa vuodessa todennäköisesti vähäisempi kuin se vero, jonka autosta olisi joutunut maksamaan ellei se olisi sairasauto tai pelastusauto. Käytännössä siis kun auton myy pois niin myyntihinnalla saa vastaavan verottoman auton alle ja saattaapa vähän tienatakin.

Sen takia palokunnissa on tallit täynnä niitä punaisia pikkuautoja, ehkä vielä teipattuna niin että myyntihetkellä saa vetäistyä puhtaan ehjän maalipinnan punaisen teipin alta...

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

×