Jump to content
MAINOS

Jorvin sairaalassa aletaan kuvata tosi-tv sarjaa


Reportteri

Recommended Posts

Mun mielestä toi oli suht asiallisesti tehty dokkari, kyllä siitä paremman kuva hoitajan työstä saa kuin sairaalasarjoista. Ok, pintaraapaisua, mutta kumminin.

Btw, tehäänkö Jorvissa tosiaan kardioversiot teholla?

Yhdyn edelliseen, hyvin tehty ohjelma. Itse myös ihmettelen, että cardioversiot tehdään teholla. Vai oliko siinä "ylihoitamista" kyseessä kun telkkuun pääsee? Itse olen HUS-alueen sairaalassa päivystyksessä ja meillä cardioversiot tehdään päivystyksessä. Tilojen puutteessa joksus heräämössä.

Täytyy ihailla Jorvin elvytys"höökin" varustelua. Meillä on sellanen työnnettävä kerrostalo, joka on jopa vaarallinen.... Siis artsikkaletkut valmiina ja tippalaskurit oli Jorvissa ja aika kompaktin kokoinen. Itse katson sarjaa ammatillisesta mielenkiinnosta,ohjelmasta saa varmasti omaan työhön ideoita. Odotan myös Nelosen sarjaa innolla.

Pisteet kätilölle,hienosti hoidettu yksinäisen extemore synnytykseen joutuneen äidin hoitamisesta. Synnyttäjältä puuttui mies siitä viereltä kokonaan.....vai eikö ollut kuvissa? Siis todella rauhallinen ja empaattinen.

Todella hyvää katsottavaa, sairaalan liibalaabaslangia jouduin kanssakatsoijille selittelemään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 178
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus
Vieras: Student Midwife

Juurikin synnytyssalissa olevana kätilönraakileena on pakko kommentoida näitä täällä olleita viestejä ohjelmassa esiintyneestä kätilöstä.

Jos todella katsoitte synnyttäjää, niin varmasti huomasitte, että hän oli pelokas ja erittäin jännittynyt. Synnyttäjällä oli jo ennen ponnistusvaiheen alkua vaikeuksia rentoutua ja avata polviaan, jotta tarpeellisen sisätutkimuksen teko olisi mahdollista. Koska äiti tunsi välilihan venymisen noin kovasti, puudutukset olivat todennäköisesti hiipumassa. Sitä kipua ei pysty sanoin kuvailemaan, kun jokainen kipuhermo alapäässä huutaa hoosiannaa ja aivot tulkitsevat sen niin, että kropan herkimmät paikat räjähtää tuusannuuskaksi. Vaatii aikamoisia taitoja, että saa ylipuhuttua pelokkaan synnyttäjän kokemaan sen kivun ja vielä lisäävän -> ponnistavan enemmän. Hyvin puudutettu äiti, joka ei tunne samaa kipua, ei tarvitse samaa vakuuttelua ja tsemppaamista, että uskaltaa työntää.

Tämä äiti erittäin todennäköisesti tarvitsi tällaisen lähestymistavan ja kätilön puhetyylin, jotta hän ei olisi mennyt ihan lukkoon.

On lyhytnäköistä olettaa, että tämä kätilö puhuisi kaikille synnyttäjilleen samalla tavalla. Nyt tässä oli äiti, joka tarvitsi tämän tyylin ja me näimme tämän lyhyen väläyksen tästä nimenomaisesta synnytyksestä. Tämä pätkä ei kuitenkaan anna meille kokonaiskuvaa siitä, minkälainen tämä kätilö on, joten minusta on todella epäreilua leimata hänet lässyttäjäksi ja olla, että "tuota kätilöä en omaan synnytykseeni huoli".

Olen kyllä hieman loukkaantunut ammattikuntani puolesta.

Itse tykkäsin ohjelmasta ja aion katsoa taatusti jokaisen jakson, koska jossain vaiheessa siellä varmaan vilahtaa tuttuja vastasyntyneiden valvontaosastolta. Aion kyllä myös katsoa sen toisenkin sarjan. Tämä oli minusta asiallinen kuvaus, itse olisin kyllä voinut katsoa tapahtumia pidempäänkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Musta se kätilö oli ihana! Sen sijaan olisin kaivannut edes vähän taustatietoja tuosta synnyttäjästä. Oliko se ensimmäinen lapsi? Miksi hän oli yksin? Selvästikään ei olisi halunnut itseään kuvattavan! Koko ajan peitteli kasvojansa. Kiva siinä sitten synnyttää kameroiden läsnäollessa. Jos ei jotenkin ole osannut kieltäytyä? Vaikutti jotenkin hirveän vaivaantuneelta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miksi hän oli yksin?

Miksi jokaisella ei ole onnellista parisuhdetta vaikka lapsi olisi tulossa? Miksi tuo yksinoleminen on edes kiinnostavaa? Miksi se mies ei voinut olla jossain takavasemmalla niissä pätkissä joita näköradiossa esitettiin?

Kiva sivujuonne tästä ohjelmasta kehittyy - mukava spekuloida potilaiden taustoilla ja motiiveilla...

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Selvästikään ei olisi halunnut itseään kuvattavan! Koko ajan peitteli kasvojansa.

Tokkopa silloin olisi edes suostunut kuvattavaksi. Mä en pitänyt äidin kättä kasvoilla mitenkään erikoisena, koska tänään juuri hoidin synnytyksen, jossa äiti ponnisti koko ponnistusvaiheen käsi naamalla. Hänellä oli epiduraalin vaikutus hiipunut just pahimmoilleen ponnistusvaiheen alkaessa ja se välilihan venyminen on ihan oikeasti tuskaa. Joidenkin äitien on helpompi keskittyä siihen kivun kestämiseen, kun saa tehtyä itselleen "pesän" tai pääsee omiin oloihinsa vaikka sitten peittämällä silmät kädellään.

Mä en kokenut äitiä vaivaantuneeksi, vaan pelokkaaksi ja jännittyneeksi. Kätilö puhui siinä alussa, että joskus normaaliksi tarkastuskäynniksi tarkoitettu äitipolikäynti muuttuukin samoin tein synnytysreissuksi ja synnytys voi tulla sillä tavalla yllätyksenä ja joskus jopa järkytyksenä. Ehkäpä tässäkin tapauksessa synnytys päätettiin laittaa käyntiin ja äiti ei ollut ehtinyt henkisesti valmistautua koitokseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo, mäkin aloin miettimään näitä potilaita enempi. Olisi kiinnostanut se teholle tuotu (siirto potilas, jonka tullessa se elvytyshälykin tuli), mistä tuli, mitä tehty, koska. no osa jutuistahan selvisikin joo, mutta enempi olis halunnut tietoa.

Synnäriltä olisin halunnut kans enempi taustatietoa, siis nyt tuli vaikutelma, että potilaita vain tuo yksi ja kellot ei soi ja kätilöllä hoidettavanaan vain tuo yksi synnytys kerrallaan. Eli siis kätilöä olisi voinut haastatella enempi (tekijöille vinkki, ei siis kätilön virhe).

Eikös se kätilö sanonut muuten, että uudelleen synnyttäjää ei voi loppuvaiheessa jättää yksin kun koskaan ei tiedä mitä tapahtuu, niin kuin nytkin vauva syntyi nopeasti (tai jotain vastaavaa) ?? tämä siis kysymykseksi kysymykseen, oliko synnyttäjä ekakertalainen vaiko ei.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lyhyitä pätkiä erilaisista hetkistä sairaalan eri puolilla. Voi jättää maallikolle ehkä sekavankin kuvan.

Toivois kyllä sarjan pudottavan myös ennakkoluuloja tavallisilta kansalaisilta pois silmiltä. Ainakin hoitajien/kätilöiden yms. työ näyttäytyy vähän muuankin kuin hilkkapäisten ja valkoasuisten tanttojen voivottelulta (verbaalinen karikatyyri joidenkin ihmisten mielikuvista terveydenhuollon töistä). Jos ja kun reaalimaailmaa näkyy eri puolilta enemmän, vaikuttanee myös käsityksiin työn sisällöstä, sen vaativuudesta ja sen arvostamisesta - tai arvostuksen puutteesta.

Toivon mukaan vaikuttaa asenneilmastoon himpun verran positiivisesti. Positiivista myös se, ettei kuvauspaikka ollut jokin Helsingin Meilahti, koska osalla kansaa tuntuu olevan omat mielipiteensä Helsingistä ja Meilahdesta, "kaikkihan ne on nähnyt" niin "kaikkihan tietää millaista siellä on ja mitä se hoitajan työ sitämyötä on". Jorvi on neutraalimpi?

Muakin muutaman sekunnin ihmetytti kotilon hyvin pehmeä puhetyyli, ennenkuin tajusi synnyttäjän kehonkieltä ja hoksasi, että ei siinä tosiaan pahoja lässynlässyliirumlaarumvoivoi -tekstejä tai äänensävyjä ollut... St. Midwifen kommentti on hyvin helppo ymmärtää ja nyökytellä sen mukana...

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ehkä me hoitajat ollaan uteliaita ja haluttas enemmän tietoa vaan että päästäs spekuloimaan tilanteita enemmän...Tuskin kukaan "tavis" edes sellaista kaipaa ja toisaalta harva potilas varmaan haluaa edes enempää tietoja katsojille antaa...

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Nightmare74

Ei kai noista kommenteista koskien tuota kätilöä tarvitse kenenkään vetää hernettä nenään, mielipiteitä on varmasti yhtä monta kuin oli ohjelman katsojiakin. Kätilö teki työnsä omalla tyylillään, toisia miellytti, toisia ei. Ja kuten muissakin asioissa, mielipiteiden vaihtoahan tässä vaan on harrastettu :)

Ja vielä ot: kyllä se kipu ponnistusvaiheessa on sanoinkuvaamaton vaikka olisi kuinka puudutettu..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kätilö teki työnsä omalla tyylillään, toisia miellytti, toisia ei. Ja kuten muissakin asioissa, mielipiteiden vaihtoahan tässä vaan on harrastettu :)

Toivottavasti ohjelmassa esiintyville on tullut jo etukäteen mieleen, että ohjelman myötä heistä tulee julkista riistaa joiden tekemisiä parhaimmillaan seuraa sadattuhannet ihmiset. Saavat varmasti kuulla rankkaakin, henkilökohtaisuuksiin menevää arvostelua.

Tsemppiä kaikille ohjelmassa esiintyville.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Student Midwife:

Loistava puheenvuoro. Yhdyn täysin ajatukseesi.

Ja vielä ot: kyllä se kipu ponnistusvaiheessa on sanoinkuvaamaton vaikka olisi kuinka puudutettu..

Edelleen yhtä offtopic:

Eri mieltä.

Nim."Kivuton ja hyvin puudutettu"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eiköhän jokainen hoitaja käytä potilaan kanssa sellaista kommonikointityyliä, kuin ko. potilas vaatii, eli eiköhän kätilö löy erillaisen vaihteen kehiin kun potilaan tilanne/luonne on erilainen. Ainakin itse olen lässyttänyt, kuulostanut positiiviselta, puhunut normaalisti, huutanut ja joskus jopa v*ttuillut potilaalle, tilanteen mukaan.

Nämä lasaretti sarjat aiheuttavat akuutin tarpeen tallentavan digiboksin hankinnalle, jos jollakin on tiedossa hyvä ja halpa laite), niin vihjettä voi laittaa offtopicin "Hyvä ostos" -ketjuun...   

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nämä lasaretti sarjat aiheuttavat akuutin tarpeen tallentavan digiboksin hankinnalle, jos jollakin on tiedossa hyvä ja halpa laite), niin vihjettä voi laittaa offtopicin "Hyvä ostos" -ketjuun... 

Sama vika täälläkin  :) työ haittaa harrastuksia  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla on toi jakso tallennettuna boksille - pitää katsoa se nyt :)

Lähinnä uteliaisuuttani haluan nähdä miten tuo sarja on tehty. Ja tietenkin pitää katsella tuttujen Jorvin polilla ja teholla työskentelevien perään ;)

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä arvasin että sitä kätilöä äityy joku moittimaan  :) Musta se oli aivan ihana. Joo, en mäkään olisi tarvinnut/halunnut ja tuskin saanutkaan omissa synnytyksissäni tuollaista lässytystä mutta selekästi ko. synnyttäjä tarvitsi. Se miten kätilö esiintyi tilannetta selittäessään antoi musta hyvin empaattisen ja hauskan kuvan. Tykkäisin varmasti jos omalle kohdalle vielä sattuisi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyl mää tykkäsin. Sitä kans mainitsin miehelle tuota seuratessani, ettei maallikko kyllä tajua mitään mitään kardioversioista ja flimmereistä sun muista. Mies vaan tokasi, ettei hän kuuntele pätkääkään kun ei ymmärrä  :).

Ja sit piti vähän kollottaa kun se vauva tuli maailmaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Kätilö teki työnsä omalla tyylillään, toisia miellytti, toisia ei.

Mun pointti olikin, että tämä oli vain yksi kätilön tyyleistä ja ainoa, jota sen tarvitse miellyttää, oli tuo synnyttäjä. Kätilö, niinkuin varmaan jokainen hoitaja, valitsee tyylinsä sen mukaan, mitä potilas tarvitsee. Joku tarvitsee pään silitystä, joku napakkaa komentamista ja joskus pitää jopa tarttua raiveliin ja saada tolkku touhuun.

Eli kätilö hoiti tämän synnytyksen tällä tyylillä. Sen enempää ei hänen tyylistään voi mitään johtopäätöksiä vetää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Nightmare74

Kätilö teki työnsä omalla tyylillään, toisia miellytti, toisia ei.

Eli kätilö hoiti tämän synnytyksen tällä tyylillä. Sen enempää ei hänen tyylistään voi mitään johtopäätöksiä vetää.

Juu, ymmärrän kyllä, mutta jokainen meistä tekee työtään omalla persoonallaan ja vaikka kuinka tyyliään yrittää muuttaa, se oma persoonallinen tapa on kuitenkin olemassa.

Ja jos nyt vielä pilkkua viilataan, niin uskon että jokainen synnyttänyt, varsinkin usemman lapsen synnyttänyt nainen vertailee omia synnytyskokemuksiaan ja kohtaamiaan kätilöitä ja löytää omista kokemuksistaan itselleen mieluisimmat ja vähemmän mieluisat kokemukset ja kätilöt. Ei yksi ihminen, ei edes kätilö, pysty kaikkia asiakkaitaan miellyttämään.

Ja se asia, miellyttikö ohjelmassa ollut kätilö synnyttäjää jää meille arvoitukseksi, sen tietää vain synnyttäjä itse.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun mielestä toi oli suht asiallisesti tehty dokkari, kyllä siitä paremman kuva hoitajan työstä saa kuin sairaalasarjoista. Ok, pintaraapaisua, mutta kumminin.

Btw, tehäänkö Jorvissa tosiaan kardioversiot teholla?

Ei tehdä teholla, vaan yleesssä pos:sin n.s heräämössä. Mutta nyt kyllä tehdään ppkl:kin tiloissa jos pos täynnä.

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muistakaamme sit, että he ovat kollegoitamme...  (Viittaan muutamiin kommentteihin kätilöstä.)

Kätilö teki työnsä omalla tyylillään, toisia miellytti, toisia ei. Ja kuten muissakin asioissa, mielipiteiden vaihtoahan tässä vaan on harrastettu :)

Toivottavasti ohjelmassa esiintyville on tullut jo etukäteen mieleen, että ohjelman myötä heistä tulee julkista riistaa joiden tekemisiä parhaimmillaan seuraa sadattuhannet ihmiset. Saavat varmasti kuulla rankkaakin, henkilökohtaisuuksiin menevää arvostelua.

Tsemppiä kaikille ohjelmassa esiintyville.

Kätilöt eivät ole mun kolleegoja, eivätkä käsittääkseni Kerdenkään?

Muakin ärsytti suunnattomasti sen naisen tyyli lässyttää aikuiselle ihmiselle kuin pikkulapselle. Mutta kuten veli VF sanoi, kyllä se kätilö tietää mihin leikkiin on ryhtynyt. Samoin kuin ne hoitsut ja lääkäritkin, ei sen erään tehohoitajankaan puhetapa korviani hivellyt. Mut toinen juo maitoo ja toinen piimää.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun mielestä toi oli suht asiallisesti tehty dokkari, kyllä siitä paremman kuva hoitajan työstä saa kuin sairaalasarjoista. Ok, pintaraapaisua, mutta kumminin.

Btw, tehäänkö Jorvissa tosiaan kardioversiot teholla?

Ei tehdä teholla, vaan yleesssä pos:sin n.s heräämössä. Mutta nyt kyllä tehdään ppkl:kin tiloissa jos pos täynnä.

En tiedä tavoista siellä eteläsuomessa, mutta itse en niin ihmetellyt siirtoa teholle ennen kardioversiota. Potilaallahan oli flimmerin lisäksi todettu n.15 sekunnin tauko, viitaten SSS:aan tai distaaliseen av-katkokseen. Kardioversion suorittaminen kyseiselle potilaalle ei siis ollut mitenkään riskitön toimenpide. Siihen liittyi ilmeinen mahdollisuus brady/asy-jaksoon kardioversion jälkeen. Nämä vaativatkin sitten välitöntä tahdistinhoitoa taikka resuskitaatiota. Tämän vuoksihan ane-lääkäri oli laittamassa jo hänelle porttia kaulalle väliaikaista tahdistusta varten. 

Too much emergency medicine interferes with natural selection.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En tiedä tavoista siellä eteläsuomessa, mutta itse en niin ihmetellyt siirtoa teholle ennen kardioversiota. Potilaallahan oli flimmerin lisäksi todettu n.15 sekunnin tauko, viitaten SSS:aan tai distaaliseen av-katkokseen. Kardioversion suorittaminen kyseiselle potilaalle ei siis ollut mitenkään riskitön toimenpide.

Toki tuo oli poikkeustilanne, ajattelin vain yleensä kardioversioita. Meillä päivystys cv:t tehdään ppkl:lla. Ja niitä on melkein päivittäin, useampiakin. Ja teho ja ccu on usein täynnä, joten joskus on niitä pipoja uiteltu meilläkin. Tosin kauhean sähellyksen kanssa kun rutiini sen laittoon puuttuu. Sillon on usein konsultoitu kollegaa CCU/TVO:lta joille se homma on tutumpaa.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Selvästikään ei olisi halunnut itseään kuvattavan! Koko ajan peitteli kasvojansa. Kiva siinä sitten synnyttää kameroiden läsnäollessa. Jos ei jotenkin ole osannut kieltäytyä? Vaikutti jotenkin hirveän vaivaantuneelta.

Kaikilla siinä ohjelmassa näkyvissä potilailta on kysytty lupa kirjallisena, ja jos joku potilas on kieltanyt että häntä ei saa kuvata niin häntä ei TODELLAKAAN silloin kuvattu missään vaiheessa. Se sitten eri asia onko kaikki ymmärtänyt olla kieltäitymättä kun tuotantoryhmä kysyi lupaa ehkä juuri hektisellä hetkellä  :- vaan ehkä spontaanisti suostunut asiaa sen paremmin ymmärtämättä.

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olisin kaivannut, että jaksossa näkyisi se kuinka kiireistä työ oikeesti on. Tokihan mä en nyt ole nähnyt kuin yhden jakson, mutta (liian?) rauhallista menoa se oli  ;D

Hetihän tuota katsoessa se ammatillinen uteliaisuus heräs juuri esim. siinä synnytystilanteessa. Minulla vaan pisti silmään se, ettei synnytyssali ollut kamalan viihtyisän oloinen. Itku piti herkän ihmisen tirauttaa kun äiti sai vauvan rinnalleen  cry.png

Ilo pintaan, vaikka syvän märkänis.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...